Tutkimus: äidin anemia pienentää vauvan aivoja ja vaikuttaa negatiivisesti vauvan kehitykseen
Kommentit (14)
Veikkaan että yleisesti hyvinvoiva äiti tarkoittaa hyvinvoivaa vauvaa
Ei kai mikään ihme asia ole. Äidin ravinto vaikuttaa lapseen.
Tiesin. Mutta todella huonosti hoidetaan. Kokemusta on että neuvolasta saa vain neuvon syödä rautalisää, eikä edes kerrota mitä haittoja raudanpuute aiheuttaa. Rauta - arvoja seurataan tietysti aina raskauden aikana, mutta ferritiiniä ei.
Vegaanin lapsen aivot kärsivät jo kohdussa. Pitää vielä tutkia miten isän ruokavalio vaikuttaa.
No en. Mutta mitäpä sillä väliä, kun ei terveydenhuollossa mitään sille raudanpuutteelle tehdä. Itse olen ollut raudanpuutteinen teini-iästä saakka, saanut muutaman lapsen, tehnyt raskasta sotealan työtä, ollut aivan loppu jo pari vuosikymmentä.
Viimeksi kesällä kävin taas valittamassa väsymystä lääkärissä. Mutta ferritiini 20 on kuulemma oikein hyvä. Kun hemoglobiini ok, mitään ei tehdä.
Raudanpuute on anemian yleisin syy.
En tiennyt. Mulle lääkäri sanoi, että vauva kyllä pitää huolta itsestään, mutta äiti on kovilla. Itselläni oli raskausaikana anemia. En jaksa nyt googlata tätä tutkimusta. Mun lapsesta tuli fyysikko, mutta ehkä siitä ois voinut tulla vaikka uusi Einstein ilman anemiaa.
Vierailija kirjoitti:
No en. Mutta mitäpä sillä väliä, kun ei terveydenhuollossa mitään sille raudanpuutteelle tehdä. Itse olen ollut raudanpuutteinen teini-iästä saakka, saanut muutaman lapsen, tehnyt raskasta sotealan työtä, ollut aivan loppu jo pari vuosikymmentä.
Viimeksi kesällä kävin taas valittamassa väsymystä lääkärissä. Mutta ferritiini 20 on kuulemma oikein hyvä. Kun hemoglobiini ok, mitään ei tehdä.
Kaupasta saa jauhelihaa. Ei tarvitse lääkäriä yleensä.
En ja rauta ei kuulu ihmiskehoon. Lääkärit haluavat myrkyttää kaikki ihmiset ja maalittavat erityisesti herkässä tilassa olevia raskausnaisia, myrkyttävät heitä ja vauvoja
Vierailija kirjoitti:
Väsymystä aiheuttaa kehon tukkoisuus ja stagnaatio, ei raudanpuute. Oletko kenties lihan- ja maidonsyöjä, onko reippaasti ylipainoakin? Rauta ei korjaa näitä ongelmia, olet yksinkertaisesti liian raskas ja tukossa. Terveellä aineenvaihdunnalla ihminen on aamulla pirteä kuin jousi ja päivän mittaan energiaa voi lisätä kevyellä hiilariravinnolla. Raskasmetalleja, kuten rautaa, ei kannata kehoonsa varastoida.
Vierailija kirjoitti:
Voithan sinä itse syödä rautalisää. Ensin jatkuvasti ja sitten vaikka ylläpitona. Jos syynä on menkat, oikea osoite on gynekologi.
Minulla on ollut keskivaikea anemia raskauksien aikana ja sitten esivaihdevuosissa. Itse olen saanut todella hyvää hoitoa julkisella ja työterveydessä. Sain jopa lähetteen erikoissairaanhoitoon kaksi kertaa. Mutta olen minäkin kuullut, että osa lääkärelstä suhtautuu todella kriittisesti ferritiinimittauksiin. Minulla arvot mitataan nykyisin kerran vuodessa ja toki menkat hoidettiin lääkityksellä normaaleiksi.
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt. Mulle lääkäri sanoi, että vauva kyllä pitää huolta itsestään, mutta äiti on kovilla. Itselläni oli raskausaikana anemia. En jaksa nyt googlata tätä tutkimusta. Mun lapsesta tuli fyysikko, mutta ehkä siitä ois voinut tulla vaikka uusi Einstein ilman anemiaa.
Tuo nyt on tuommoinen hokema, jota on näillä palstoilla jaettu, mutta eihän siinä ole loogisesti järkeä. Jos sikiötä jotenkin preferoitaisiin niukkojen resurssien aikana, äiti saattaisi mennä huonoon kuntoon, olla heimolle taakka, ja kuka sitä syntyvää lastakin hoitaisi? Jos taas on ravinnemielessä yksittäinen huono vuosi, heimon kannalta on parempi, että raskaus menee kesken kuin että öidin toimintakyky menee. Vehreämpänä vuonna sitten uusi raskaus. (Ei se nyt tietenkään ihan näinkään mene, mutta tämä olisi paljon loogisempaa.)
Vierailija kirjoitti:
Tiesin. Mutta todella huonosti hoidetaan. Kokemusta on että neuvolasta saa vain neuvon syödä rautalisää, eikä edes kerrota mitä haittoja raudanpuute aiheuttaa. Rauta - arvoja seurataan tietysti aina raskauden aikana, mutta ferritiiniä ei.
Miksi jonkun ulkopuolisen pitäisi hoitaa sun ravitsemuksen?
Rautatasojen korjaaminen ravinnolla ei todellakaan onnistu hedelmällisessä iässä olevilla naisilla ja vielä vähemmän jos saa lapsia ja/tai käytössä ei ole mitään valmistetta, joka vähentää kuukautisvuodon määrää. Terveydenhuoltoa EI kiinnosta korjata naisten rautatasoja. Se jätetään naisen henk.koht. ongelmaksi. Itsellä rautavarastot todettua tyhjiksi (ferritiini alle 5 = varasto tyhjä), enkä saanut rautainfuusiota, koska hemoglobiini ei ollut vielä vaarallisen alhaalla.
Naisten vika!! inhoon naisia!!!
Ap