Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti: Sonia lähtee miehensä kanssa yli kuukaudeksi ulkomaille Lapsi jää yksin kotiin: Meidän tapamme elää

Vierailija
10.10.2025 |

Tässä artikkelissa kerrotaan Sonia Abbassista, 37, joka matkustaa joka vuosi 68 viikoksi ulkomaille miehensä kanssa. Tänä vuonna pariskunta suuntaa Kolumbiaan ilman 14-vuotiasta poikaa, joka päätti jäädä kotiin. Poika on kyllästynyt pitkiin matkoihin ja haluaa nyt keskittyä kouluun, kavereihin ja jalkapalloon. Vanhemmat kunnioittavat päätöstä, mutta äiti myöntää, että pojan poisjääminen tuntuu luopumiselta ja herättää haikeutta. Tukiverkko kummitäti ja isä huolehtivat pojasta, kun äiti ja isäpuoli ovat toisella puolella maailmaa.

Sonia sanoo, että heitä voidaan pitää itsekkäinä, mutta puolustaa ratkaisua toteamalla: Tämä on meidän tapamme elää. Hän kokee pitkien matkojen olevan tärkeä osa elämää ja suhdetta, vaikka lapsi ei enää lähde mukaan.

On vaikea olla ajattelematta, että tässä perheessä aikuisten oma seikkailunhalu menee lapsen tarpeiden edelle. 14-vuotias poika jää Suomeen, kun äiti ja isäpuoli lähtevät lomalle toiselle puolelle maailmaa, ja tämä esitetään elämäntapana. Olisiko niin, että nykyään vanhemmat hakevat itsensä löytämistä ennemmin kuin lapsen seuraa? Kun matkustamisesta tulee tärkeämpää kuin yhteinen arki, mitä se kertoo vanhemmuudesta? Vai onko lapsen päätös jäädä kotiin merkki hyvästä kasvatuksesta ja itsenäisyydestä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

68 viikkoa vuodesta ulkomailla :) Palstallahan ollaan ihan liekeissä tänään.

Vierailija
2/23 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojastahan huolehditaan, ihan isä huolehtii kummien kanssa. Lisäksi pojan oma päätös. Luultavasti tuon ikäinen jo osaa pyyhkiä peppunsa itse eikä tarvitse siihen äidin apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, että kyllä äidin pitää vaan jäädä huolehtimaan pojastaan, eikä saa matkustaa, koska hän on sentään äiti. Poika ei jää heitteille, hänellä on isä ja kummitäti huolehtimassa. Poika on itse halunnut jäädä kotiin, eikä lähteä reissuun. Tietysti tästä voi saada kehitettyä jonkun ongelman, jos oikein haluaa. Keinotekoista riidanhaastamista se silti on. 

Vierailija
4/23 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudosti kirjoitettu artikkeli ja näkökulma. Isä joutuu huolehtimaan jälkikasvustaan kaksi kuukautta. Mikä arjen sankari.

Hyviä reissuja äidille.

Vierailija
5/23 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eli lapsi on TOISEN VANHEMPANSA kanssa Suomessa silloin, kun toinen vanhempi viettää kuukauden tai kaksi ulkomailla. 

Kenen mielestä tuossa on mitään dramaattista? Ei ainakaan kenenkään meidän, joiden toinen vanhempi teki reissutyötä kun olimme lapsia. :) Itsekin olen ollut kuukauden yksin reissussa, vaikka olen äiti. Tiesin, mitä teen. 

Vierailija
6/23 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ulkomaille lähtijä olisi lapsen isä, tämä ei olisi artikkelin arvoinen asia. 

Vierailija
7/23 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan naurettavaa tehdä tämmöisestä juttu! 14-vuotias teinipoika jää isänsä kanssa olemaan, käymään koulua ja harrastamaan kotiympyröissä, kun äiti lähtee vajaa 2 kk pois. Mikä ihme tässä herättää intohimoja??

Vierailija
8/23 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Onko isässä jotain vikaa sitten jos ei osaa teinistä huolehtia vai mikä on ongelma? 

Vierailija
9/23 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan naurettavaa tehdä tämmöisestä juttu! 14-vuotias teinipoika jää isänsä kanssa olemaan, käymään koulua ja harrastamaan kotiympyröissä, kun äiti lähtee vajaa 2 kk pois. Mikä ihme tässä herättää intohimoja??

Mun mielestä on isompi juttu se, että ovat ilmeisesti joka vuosi tehneet pitkän reissun. On siinä koululla ollut joustamista, että erikseen joudutaan huolehtimaan lomailijan koulunkäyntiin liittyvistä asioista. 

Vierailija
10/23 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverin isä oli merimies ja aina 6 vk poissa ja 6 vk kotona. 

Kukaan ei kritisoinut. 

Vierailija
11/23 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olisi pojalle parasta, että rouva Abbass kolumbialaisine miehinään jäisi Kolumbiaan, pojan on parempi muutenkin isänsä kanssa. Pojat tarvitsevat miehen mallia.

t. yh-isä, 44v

Vierailija
12/23 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on isompi juttu se, että ovat ilmeisesti joka vuosi tehneet pitkän reissun. On siinä koululla ollut joustamista, että erikseen joudutaan huolehtimaan lomailijan koulunkäyntiin liittyvistä asioista. 

Totta Mooses. Jokainen ope joutuu valmistelemaan opiskeltavan aineiston. Minusta tuollaisissa tapauksissa oppilaan pitäisi opiskella luokkansa kanssa etää normaali koulupäivä.

Itse yläkoulun opena harmittelin vanhempia, jotka lähtivät pitkille ulkomaanreissuille ysiluokkalaisensa kanssa esim. alkuvuodesta, joka on aika keskeistä aikaa näytöille ja kokeille. Nykyään päättöarvosana aineessa pitää antaa senhetkisen taidon mukaan, ei koko yläkoulussa kertyneiden vuosiarvosanojen perusteella kuten ennen. Siksi on tärkeää, että nuori on hyvässä iskussa ysiluokalla, kasiluokka on toinen juttu.

Vierailija
13/23 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojastahan huolehditaan, ihan isä huolehtii kummien kanssa. Lisäksi pojan oma päätös. Luultavasti tuon ikäinen jo osaa pyyhkiä peppunsa itse eikä tarvitse siihen äidin apua.

Tukiverkko.....eli poika asuu yksin kotona ja kummitäti ja iskä ( joka ei näköjään ole aktiivisesti elämässä mukana) soittelevat, että onko kaikki OK? Tuon ikäinen on liian nuori olemaan yksin kotona ja olemaan vastuussa itsestä. 

Vierailija
14/23 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emansipoitunut keski-ikäinen nainen lähtee joka vuosi ulkomaille "elämään" poikaystävänsä kanssa?

Mikäs siinä.

Vierailija
15/23 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelma on tätä isompi, monet vanhemmat eivät ota kunnon vastuuta lapsistaan vaan syyttävät kaikista ongelmista etenkin somea koska se on niin helppo tekosyy jättää vastuut pois vanhemmilta...

Vierailija
16/23 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma tässä nyt on? Pojallahan on isä joka huolehtii hänestä. 

Vierailija
17/23 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsena pitkiä aikoja yksin kotona kun vanhemmat oli jossain matkoilla. Sain 1000 markkaa ruokarahaa pariksi viikoksi aina ja vanhemmat lähti. 

Vierailija
18/23 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän SOSSU torppaa suunnitelman. 14 v. on liian nuori kotiin jätettäväksi yksin. Kyllä siellä pitää aikuisen olla paikalla.

Vierailija
19/23 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin eli lapsi on TOISEN VANHEMPANSA kanssa Suomessa silloin, kun toinen vanhempi viettää kuukauden tai kaksi ulkomailla. 

Kenen mielestä tuossa on mitään dramaattista? Ei ainakaan kenenkään meidän, joiden toinen vanhempi teki reissutyötä kun olimme lapsia. :) Itsekin olen ollut kuukauden yksin reissussa, vaikka olen äiti. Tiesin, mitä teen. 

Jos toinen vanhempi ei asu lapsen kanssa sillä aikaa, niin onhan tuo ongelma. Se mikä oli ennen vanhaan sallittua ei ole enää nykyisin sallittua. Minut jätettiin myös yksin silloin ja terapeutti kauhisteli. Sanoi, että ei onnistuisi enää nykyään. Oltiin viikot kahdestaan sisaruksen kanssa. Alle kymmenen markkaa oli jätetty ruokarahaa viikoksi kahdelle lapselle.Syötiin pääasiassa karkkeja ja keksejä.

Vierailija
20/23 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossq oli kysely,

Minkä ikäisen lapsen uskaltaisit jättää kotiin matkan ajaksi?

Alle 13v

Onko edes laillista jättää alle 13v viikoiksi yksin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi