Miksi suurin osa ei enää usko nykypäivinä Jumalaan?
Minusta on ainakin ihan itsestäänselvyys että Jumala on todellinen enkä tarvitse siihen mitään uskontoja (en edusta mitään lahkoa tai uskontoa.) Se vain tuntuu yhtä todelta kuin hengittäminen tai oma olemassaolo.
Kommentit (720)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sinusta ap oli 5-vuotiaana ihan itsestäänselvyys, että Joulupukki on todellinen. Vieläkö uskot häneen, vai tajusitko totuuden vähän isompana? No, useimmille käy sama homma Jumalan suhteen.
Joulupukkiin uskominen on opetettua uskomista, Jumalaan uskominen taas ei.
Uskoisitko jumalaan, jos olisit kasvanut pienestä pitäen yksin jossakin autiolla saarella? Tarkoitan sitä, että joku sinulle on opettanut jumalan olemassa olon, vai meinaatko että olet kokenut jonkinlaisen ahaa-elämyksen jossakin elämäsi vaiheessa ja alkanut uskomaan.
Uskontoja on tullut ja mennyt, joten on tosi vaikea uskoa mihinkään tiettyyn jumalolentoon, ne on ihmisen keksintöä kyllä kaikki.
New age on vallannut alaa. Näissä hoidoissa ja muissa haetaan hyvää mieltä itselle, mikä erottaa ne kristinuskon perimmäisestä tavoitteesta ja sopii individualistiseen hegemoniaan. Uskovan hyvyys suuntautuu paitsi itseen, myös muihin ja silloin koko seurakunta on siunattu. Uusissa suuntauksista monet tuovat hyvää oloa itselle ja siten heijastuvat hyvinvointina myös ympäristöönsä, mutta käsittääkseni perimmäisenä ajatuksena ei ole viisas ihmisyys ja hyvän tekeminen muille, joka täyttää ja eheyttää, tuo tarkoituksen. Itse olen tutustunut molempiin ja olen todennut, että kristinuskossa täyttymyksen tunne, kun teet hyvää myös muille, on ihan eri tasoa kuin mitä se on silloin kun keskittyy pelkkään omaan hyvään hyvään oloon. Minulle sopii se, että haluan hyvää muille, ihan kaikille. Se tuo tarkoituksen ja täyttää sielun hyvyyden tunteella. Haluan tehdä hyviä tekoja, auttaa, uskoa ihmiseen. Se eheyttää ihan eri tavalla kuin esimerkiksi se, että hengityksen syvään ja toistelee mielessäni, että minä olen hyvä, minä olen hyvä.
Vierailija kirjoitti:
I.E. De Facto kirjoitti:
327 Jumala ja poika kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivän jumala on raha, sillä saa kaiken. Ihmiset uskoo siihen. Muu tuntuu toissijaiselta.
Yhdyssanasääntöjen mukaan kirjoitit oikein suomenkieltä, mutta sinulla oli yksi virhe nähtynä Jumalan silmissä ja sen uskomuksen heitit roskiin koska et usko Finland kielen olemassaoloon, siitä mistä Jumala avautui hiljattain, sivuunne jota ette voi näyttää, ei, ei näin, ei
Piti kirjoittaa yksinkertaisemmin että jos kirjoitat jumalan pienellä kuten teit, niin se osviittaa vääränlaiseen uskomukseen ja uskomattomuuteen suhteeseen Taivaan isään.
Jumala pienellä kirjoitettuna voi tarkoittaa mitä tahansa niistä miljoonista jumalista, joihin uskotaan. Väitätkö pokkana, että miljardi hindua on väärässä?
Kirjoitit että Jumala kirjoitetaan pienellä kirjaimella ja silti kirjoitit Jumala isolla kirjaimella, uskon että sen takia kirjoitit oikein (ps. maapallo kiertää oikealle ym.) koska meillä on joku alkutekijä maapallossamme ja se on Jumala mielestäni ja minä uskon pokkana että miljardi hindua rukoilee Jeesuksen ylösnousemusta ja he osaavat tehdä miljoonista Jumalista yhden keskittymän ja se on Jeesus Kristuksen ylösnousemus, se on mihin minä uskon, uskotko sinä siihen vai haluatko olla miljardin hindun kanssa minua vastaan pokkana ja käännyttää heitä minua vastaan? Vastoin musiikkia, massameditointia ja elämän yleistä fiilistä?
Olen Jeesus Kristus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I.E. De Facto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivän jumala on raha, sillä saa kaiken. Ihmiset uskoo siihen. Muu tuntuu toissijaiselta.
Yhdyssanasääntöjen mukaan kirjoitit oikein suomenkieltä, mutta sinulla oli yksi virhe nähtynä Jumalan silmissä ja sen uskomuksen heitit roskiin koska et usko Finland kielen olemassaoloon, siitä mistä Jumala avautui hiljattain, sivuunne jota ette voi näyttää, ei, ei näin, ei
Piti kirjoittaa yksinkertaisemmin että jos kirjoitat jumalan pienellä kuten teit, niin se osviittaa vääränlaiseen uskomukseen ja uskomattomuuteen suhteeseen Taivaan isään.
Jumala pienellä kirjoitettuna voi tarkoittaa mitä tahansa niistä miljoonista jumalista, joihin uskotaan. Väitätkö pokkana, että miljardi hindua on väärässä?
Kirjoitit että Jumala kirjoitetaan pienellä kirjaimella ja silti kirjoitit Jumala isolla kirjaimella, uskon että sen takia kirjoitit oikein (ps. maapallo kiertää oikealle ym.) koska meillä on joku alkutekijä maapallossamme ja se on Jumala mielestäni ja minä uskon pokkana että miljardi hindua rukoilee Jeesuksen ylösnousemusta ja he osaavat tehdä miljoonista Jumalista yhden keskittymän ja se on Jeesus Kristuksen ylösnousemus, se on mihin minä uskon, uskotko sinä siihen vai haluatko olla miljardin hindun kanssa minua vastaan pokkana ja käännyttää heitä minua vastaan? Vastoin musiikkia, massameditointia ja elämän yleistä fiilistä?
Hei kukaan ei näe maailmaa silmiesi takaa vain sinä itse..se mitä sanot Jumalasta on vain ja ainostaan sinun itsesi ajatus.. Ole aloillasi ja tiedä että olen..Ei ajatusta..ei toimia..ei tunnetta..ei yhtään mitään..ole aloillasi..be still and know that I am.. kaikki ovat yksi ja sama.. tämä maailma on unta..kosminen harha olemassa olosta..Kaikki alkaa ja loppuu hiljaisuuteen jotenka ole hiljaa.
Ei yhtään mitään
Ole hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sinusta ap oli 5-vuotiaana ihan itsestäänselvyys, että Joulupukki on todellinen. Vieläkö uskot häneen, vai tajusitko totuuden vähän isompana? No, useimmille käy sama homma Jumalan suhteen.
Joulupukkiin uskominen on opetettua uskomista, Jumalaan uskominen taas ei.
Jumalaan uskominen on nimenomaan opetettua. Onko muka sattumaa, että uskot samaan mielikuvitusolentoon kuin vanhempasi?
Omassa tuttavapiirissäni "uskoon tulleet" ovat lähinnä joko mt-ongelmaisia ja/tai jonkin suuren elämänkriisin tai päihdeaddiktion psyykkisestä tasapainostaan horjuttamia ihmispoloisia.
He, jotka ovat olleet lapsesta saakka uskossa ja uskonnossa mukana, ovat saaneet tietysti vahvan opetuksen jo kotona.
Jos ihmisiä lakataan indoktrinoimasta jo pienestä saakka uskonnon seuraajiksi, koko uskonto ja kirkko menettää merkityksenä. Jäljelle jää vain pieni sekoboltsiporukka, joka käyttää uskontoa henkisenä kainalosauvana. Toki yhtä hyvin he voisivat kääntyä vaikka harekrishnalaisiksi tai uskoa voimakristalleihin, tai vaikka lentävään spaghettihirviöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskova haluaa tuntea itsensä tärkeäksi ja merkitykselliseksi. Onhan se kamalaa, jos olet vaan satunnainen kasa atomeja, jollain pallolla äärettömyydessä, joka kuollessaan lakkaa olemasta.
Se olisi kyllä kamalaa, eihän elämällä olisi silloin mitään tarkoitusta. Onneksi moinen hömpötys ei kuitenkaan pidä paikkaansa, vaan kaikella on tarkoituksensa, kuten Raamatusta voi lukea. Ja hyvä niin.
Niin, on se hyvä, että siitä on kirjoitettu kirja 😌 muuten kukaan ei tietäisi mihin uskoa
Aivan totta, muuten uskonnot sekoittuisivat, eikä kukaan pysyisi enää opista kärryillä. Saattaisi siinä joku saarnamieskin "vetää kotiin päinkin", kun ei voisi tarkastaa että mitä oppia julistaa...
Onneksi Raamattu on Jumalan sanaa ihmisille ja siihen voi aina luottaa.
Raamattu on *ihmisten kirjoittama* kirja. Yhtä luotettava kuin sen kirjoittaneet ihmiset siis.
Saisinpa aina euron kun joku omasta mielestään kovinkin nokkela puskista huutaja heittää tuon lausahduksen, ymmärtämättä mitä varsinaisesti sanoo....
Katsoppas kuuleppas se tarkoittaa sitä, että Raamatun on kirjoittaneet eri ihmiset eri aikakausina, jolloin niistä näkyy kirjoittajan tyyli ja kulloinenkin ajan kuva, jne. kuten huvin tiedämme. Ja nyt sit se oleellinen, joka monilta unohtuu, eli tarkkana myös siellä takapulpetissa: kirjat on kirjoitettu Pyhän Hengen johdatuksella, eli ovat Jumalan ilmoitusta ihmiskunnalle. Profeettojen puheita, ennustuksia, jne.
Tämä siis erotuksena mm. Koraaniin, joka ei ole ihmisten kirjoittama, vaan on ollut sellaisenaan taivaassa jo ennen ihmiskunnan syntyä.
Olisit itse ollut tarkkana. Ihmisen kirjoittama kirja on vain ihmisen mielikuvituksen tuotosta. Ei sen kummempaa.
Saattaa olla, että jotain aineita on vedetty, niin tarinat ovat lennokkaampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I.E. De Facto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kukaan ei näe maailmaa silmiesi takaa vain sinä itse..se mitä sanot Jumalasta on vain ja ainostaan sinun itsesi ajatus.. Ole aloillasi ja tiedä että olen..Ei ajatusta..ei toimia..ei tunnetta..ei yhtään mitään..ole aloillasi..be still and know that I am.. kaikki ovat yksi ja sama.. tämä maailma on unta..kosminen harha olemassa olosta..Kaikki alkaa ja loppuu hiljaisuuteen jotenka ole hiljaa.
Ei yhtään mitään
Ole hiljaa.
Ei todellakaan, äänet tulee ja menee ja se on positiivisen liike-energian tasapainon ikuinen kunnianhimoinen saavutus ja tavoite. Minä en ole hiljaa, siperiassa ihmisten ei pidä keskittyä näkemään maapalloa sillä näkemyksellä että näkee universumin kokonaisuuden jotta etelä-amerikkaa pitäisi johdattaa kommunistisesti mitä Englannin Kruunulla ollaan yritetty tehdä 1970-luvulta saakka. Eikä pohjois-amerikan kuulu päättää toisten valtioiden asioita ulkopolitiikallaan vaan heidän pitää itse antaa päättää asioistaan mikä on heidän vahvuus, vaikka emme tykkää Trumpista, niin media antaa vain heikkouksien näkyä, mutta ei tälläisten kuten mitä sotarikollinen ja kommunistien yksi rikollisuuden, tarkalleen ottaen maapallon mafian ajatushautomon ydin aines Mihail Hodorkowski on, jonka nimeä media suojelee vastoin Taivaan isää, ja jos Jumalan musiikki loppuu tähän niin sanon sinua hulluksi ja tämän ideologian yksi paskimmista paskimman tekijän koko hiljaisuudellanne! Tämä oli puhetta kirjoitusmerkeissä ja toivottavssti puhe kuului ja kuuluu takaisin kuten normaaleissa mielipidekirjoituksissa kirjoitusmerkkeineen.
Aamun voima loru= Vahvuus väkevästi kunniaan!
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin kommenttien kohdalla välillä miettii, että ovatko nämä nyt niitä robotteja, joiden suhteen välillä täytyy varmistaa, että "en ole robotti", tai suomen kieltä osaamattomia, jotka kääntävät kommenttinsa suomeksi Google kåäntäjässä, tai sitten jonkun pöpilän potilaan kirjoittamia (saanut tauolla käyttää taas hetken kännykkää?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin kommenttien kohdalla välillä miettii, että ovatko nämä nyt niitä robotteja, joiden suhteen välillä täytyy varmistaa, että "en ole robotti", tai suomen kieltä osaamattomia, jotka kääntävät kommenttinsa suomeksi Google kåäntäjässä, tai sitten jonkun pöpilän potilaan kirjoittamia (saanut tauolla käyttää taas hetken kännykkää?)
Omavaraisuus on hieno ja paskainen ihmisen ominaisuus jos on hienovaraisia kuten sinä, jos haluat vain paskaa? Toivottavasti pidät paskastasi kiinni.
Koska Jumalaa ei ole olemassa. Lueppa vanha testamentti. Jumala=kuningas, jolle piti verot kantaa. Miksi kirkot ovat kullattuja? Jumalako rikkauksia kaipaa, vai papit?
Korkeasti koulutetut ihmiset eivät usko hölynpölyyn. Köyhiä on peloteltu ja alistettu aina, koska ovat tyhmiä (jos olisivat älykkäitä, eivät olisi köyhiä ja nenästä vedettäviä)
Jos salama nyt iskee minut kuoliaaksi, jos Jumalan viha lankeaa ylleni alan hetimiten uskovaiseksi.
Miksi uskovaiset vastustavat aborttia? Hehän voisivat rukoilla Jumalalta vastausta, että tuleeko kyseisestä lapsesta hyvä vai paha. Jos tulee paha, niin mitä sitä suotta synnyttämään.
Jumala on epäreilu. Siksi en halua seurata häntä. Esimerkiksi hän loi Eevasta heikon naisen, joka houkutuksen kohdatessaan tarttuu siihen. Näin saatiin naisesta kaikkeen syyllinen ja miehestä ylivertainen. Jumala näkee kaiken, tulevankin. Miksi hän loi tulevan huonoksi?
Vierailija kirjoitti:
I.E. De Facto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitit että Jumala kirjoitetaan pienellä kirjaimella ja silti kirjoitit Jumala isolla kirjaimella, uskon että sen takia kirjoitit oikein
Virke alkaa aina isolla kirjaimella...
Useimmat meistä ovat evoluutiossa jo kehittyneet älyllisesti ja pystyvät järkeilemään asioita ja faktatietoja, perustavat ajatuksensa näihin.
Jumalan teot on outoja. Uhrasi poikansa, vaikka tiesi että tämä syntyy uudestaan. Jeesuskin sen tiesi. Mikä uhraus tuo oli? Miksi kaikkivaltias Jumala tarvitsee tuollaisia temppuja?
Vierailija kirjoitti:
Omassa tuttavapiirissäni "uskoon tulleet" ovat lähinnä joko mt-ongelmaisia ja/tai jonkin suuren elämänkriisin tai päihdeaddiktion psyykkisestä tasapainostaan horjuttamia ihmispoloisia.
He, jotka ovat olleet lapsesta saakka uskossa ja uskonnossa mukana, ovat saaneet tietysti vahvan opetuksen jo kotona.
Jos ihmisiä lakataan indoktrinoimasta jo pienestä saakka uskonnon seuraajiksi, koko uskonto ja kirkko menettää merkityksenä. Jäljelle jää vain pieni sekoboltsiporukka, joka käyttää uskontoa henkisenä kainalosauvana. Toki yhtä hyvin he voisivat kääntyä vaikka harekrishnalaisiksi tai uskoa voimakristalleihin, tai vaikka lentävään spaghettihirviöön.
Tässähän on oikein klassista ateistista humanismia. Päihteiden tai muiden ongelmien kanssa painivat ihmiset leimataan armotta "sekoboltseiksi", ilman edes rahtusta myötätuntoa.
Anna kun arvaan: äänestät Kokoomusta, koska "jokainen on oman onnensa seppä".
Vierailija kirjoitti:
Jumalan teot on outoja. Uhrasi poikansa, vaikka tiesi että tämä syntyy uudestaan. Jeesuskin sen tiesi. Mikä uhraus tuo oli? Miksi kaikkivaltias Jumala tarvitsee tuollaisia temppuja?
Eipä sitä voi ihminen ymmärtää, kun eihän täällä ymmärretä edes oman lajin edustajia. Miten silloin voisi ymmärtää jonkun kehittyneemmän entiteetin ajatuksia tai motiiveja.
Missä tähän Jumalan sanaan voisi tutustua, kun mitään äänitteitä tai hänen kirjoituksiaan ei ole?
Jos raamattua meunasit niin aika paksua pajunköyttä olisi väittää sen kirjoittaneilla ~40 miehellä olevan mitään tekemistä Jumalallisen auktoriteetin kanssa.