Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nina Kuhta ja tohtori Kiminkinen puhuvat painosta: en tiedä mitä ajatella?

Vierailija
26.11.2022 |

"Kuhta kuvailee itseään kehopositiiviseksi, joka suhtautuu ylipainoon realistisesti, epäterveenä asiana. Kuhdan mukaan on olemassa myös vääränlaista kehopositiivisuutta, joka ihannoi lihavuutta. Voitaisiin tukea positiivisen kautta, ettei anneta painon vain mennä. Kyllä lihavuuden voi ottaa aina puheeksi rakentavasti, jos on huolissaan, mutta jatkuva neuvominen ja dieettien tuputtaminen eivät auta, siitä menee pää sekaisin. Kyllä lihavuus on oma vika, ainakin minun tapauksessani. Ei kukaan ole sitä ruokaa, rasvaa ja sokeria minun suuhuni tunkenut. Se on valinta. [...] Lihavuusepidemian taakka kansanterveydelle on merkittävä. Yle Perjantain illan toinen vieras maalaislääkäri Tapani Kiminkinen luettelee pelottavan listan riskejä. Jos mitään ei tehdä, niin arvioidaan, että vuonna 2040 enää kolmasosa miehistä on normaalipainoisia ja viidesosalla on kakkostyypin sokeritauti, joka on käytännössä valtimotauti. On siinä kaikkea muutakin: syöpää, korkeaa verenpainetta, rasvamaksaa. Lihavat ihmiset tuppaavat kuolla sydän- ja verisuonisairauksiin. Kiminkisen mukaan lääkäri, joka ei sano potilaalle mitään ylipainosta, syyllistyy hoitovirheeseen. Ei ole tervettä lihavuutta, Kiminkinen lataa."

(https://yle.fi/a/74-20006186)

Yle Perjantain jaksossa oli kyllä "painavaa" asiaa. Kehoni on minullekin arka pala ja vaikea paikka, vaikka paljon olenkin elämänhallinnan ja huonon syömisen syistä pystynyt parantamaan. Samaistuin aika paljon tuohon, mitä Kuhta sanoi - että tarvitsee asiallisia mutta suoria neuvoja, muttei niitä iänikuisia ihmedieetti- ja kaikki muuttu silmänräpäyksessä kun vaan teet näin ja noin -"naistenlehtiohjeita". Kehopositiivisuudella on kyllä rajansa. Minulle esimerkiksi se liikkumisen tooooosi hidas aloittaminen oli helpompaa, kun olin oppinut edes vähän tykkäämään vartalostani ja hyväksymään itseni.

Miten teillä muilla? Kuinka paljon omakuva tai tunteet vaikuttavat esmes juuri tuohon syömiseen? Pelottaako paino? Minua pelottaa, sanon suoraan. En ole enää ihan nuori, enkä halua päätyä vanhana ihan avuttomaan kuntoon.

Kommentit (208)

Vierailija
81/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt Kiminkinen canceloidaan. Odottakaa vain!

Turpa kiinni lehmä

Siis suuttuiko pappa 😳

Vierailija
82/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis, länsimaissa miehelle ihannehan on jo pidempään ollut isokokoinen ja vahva. Siinä mielessä ylipainoa on helpompi miesten selittää itselleen, oli siitä painosta iso osa lihasta tai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turpa kiinni lehmä

Siis suuttuiko pappa 😳

Oli vaan niin saa-tanan tyhmä kommentti

Vierailija
84/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turpa kiinni lehmä

Siis suuttuiko pappa 😳

Niinkö? Takatukkaa canceloidaan jo tässäkin ketjussa.

Vierailija
85/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ihmetyttää, että masennusta lähdetään aina hanakasti lääkitsemään, mutta lihavuus ei ole ihmiselle sellainen ongelma, että voisi harkita lääkitystä?

Selkeästi joillain on jotain häikkää kylläisyyden säätelyn kanssa. Osalla myös tunnesyömistä, jonka juuret ovat jossain ties missä. Jos on kymmeniä laihdutusyrityksiä taustalla, niin eikö silloin olisi paikallaan kokeilla jotain lääkettä. Lihavuuteenkin on olemassa erilaisia lääkevaihtoehtoja, mm. niitä, jotka estävät rasvan imeytymistä ravinnosta sekä ruokahalua hillitseviä ja aktiivisuutta parantavia lääkkeitä.

Kyllä keinoja löytyy, mutta istuuko meissä suomalaisissa lääketieteen ammattilaisista lähtien tiukassa sellainen pärjäämisen kulttuuri. Kaikki pitää tehdä itse ja kärsiä mahdollisimman paljon. Ettei vain olisi liian helppoa kellään...

Vierailija
86/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsee laihdutuskeskustelussa se, kuinka ihmiset kannustavat ylipainoista laihduttamaan aivan kuin kyse olisi jostain kuurista. Sitten irvaillaan, kun tiukka kuuri ei onnistu tai laihdutetut kilot tulevatkin takaisin, kun kuuri on ohi.

Laihduttaminen merkitsee lopulta pysyviä muutoksia ruokailuun koko loppuelämäksi. Jokainen voi arvata, onnistuuko kovin tiukkojen muutosten pitäminen pysyvästi. Mieluummin kannustaisin etsimään riittävän terveellisen ruokavalion, johon ihminen kykenee sitoutumaan.

Nimimerkillä itse laihdutin yli 20 kiloa, nykyisin olen normaalipainoinen. En voi kuitenkaan koskaan palata siihen ruokavalioon, joka minulla oli ennen laihduttamista. Eli en voi käydä 2 kertaa viikossa pikaruokapaikassa ja syödä paljon karkkia/suklaata. Toki välillä voi syödä hampurilaisen ja kohtuudella makeaa, mutta lihoisin aiemmalla ruokavaliollani.

Vierailija
87/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turpa kiinni lehmä

Siis suuttuiko pappa 😳

Niinkö? Takatukkaa canceloidaan jo tässäkin ketjussa.

Cancelloitaispa teidät kaikki netistä helvettiin ni vois joskus puhua jotain asiaakin

Vierailija
88/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketiefe lähtee lääkitsemään vääriä asioita surussa ja murheessa elävälle, jodta keho menee hitaalle ja lihoo. Sitten aletaan syyllistämään kun keho ei enää suostu laihtumaan tai nukkumaan jne. Koko lääketeollisuus on ahneuden aikaansaama teatteri, jossa valkotakit näyttelee hyvää korvausta vastaan. Luonnonantimet ainoat oikeat lääkkeet ja aidot ihmissuhteet.

Vierailija
89/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsään mennään jo siinä, kun kuvitellaan laihduttamisen ratkaisevan syömiseen liittyvät ongelmat. Monet syövät tunteisiinsa tai esimerkiksi oireilevat syömisellä traumaattisia kokemuksia. Jos itse saisin valita, niin ylipainoa lähdettäisiin purkamaan pureutumalla syömisen takana oleviin syihin.

Vierailija
90/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yleensä jaksa katsoa / ole kiinnotunut Kiiminkisen mielipiteistä. Olen parantunut funktionaalisen avulla, joten tuollainen 100 % aivopesty koululääketieteen ihminen, ei herätä minussa luottamusta. Monessa maassa koululääketiede ja funktionaalinen, (kokonaisvaltainen, ravitsemukseen tukeutuva hoito), kulkevat käsi kädessä toistaan tukien. Suomalainen, lääkebisneksen viitoittama, lääkärien koulutus blokkaa funktionaalisen pahana kilpailijana kokonaan pois. Osa lääkäreistä tajuaa tämän, Kiiminkinen ei. 

Mutta se mitä Kiiminkinen  uskalsi sanoa ääneen on minusta totta. "Kiminkisen mukaan lääkäri, joka ei sano potilaalle mitään ylipainosta, syyllistyy hoitovirheeseen." Välillä tuntuu, että lihavat pystyvät jotenkin blokkaamaan pois lihavuutensa. Muokkaavat kuviaan laihemman näköisiksi, heidän asunnoissaan ei ole kokovartalopeilejä jne. Minulle muiden ulkonäkö on ihan sama, jokainen tyylillään, ei kuulu minulle, mutta hoikka, sporttinen vartalo on  minun ihannevartalo ja terveenä on hyvä olla, joten olen tehnyt kaikkeni sen eteen. Joka päivä itse tehty ruoka ja liikunta vievät toki aikaa ja vaivaa, että helpolla ei pääse, mutta kannattaa silti.

Miski sinua häiritsee onko jonkun kotona peiliä?

Ja teksti pointti meni siis ohi, otetaanpa rautalankaa. Ei häiritse, kukin tyylillään, lähinnä huvittaa itsepetos.

Vierailija
91/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yleensä jaksa katsoa / ole kiinnotunut Kiiminkisen mielipiteistä. Olen parantunut funktionaalisen avulla, joten tuollainen 100 % aivopesty koululääketieteen ihminen, ei herätä minussa luottamusta. Monessa maassa koululääketiede ja funktionaalinen, (kokonaisvaltainen, ravitsemukseen tukeutuva hoito), kulkevat käsi kädessä toistaan tukien. Suomalainen, lääkebisneksen viitoittama, lääkärien koulutus blokkaa funktionaalisen pahana kilpailijana kokonaan pois. Osa lääkäreistä tajuaa tämän, Kiiminkinen ei. 

Mutta se mitä Kiiminkinen  uskalsi sanoa ääneen on minusta totta. "Kiminkisen mukaan lääkäri, joka ei sano potilaalle mitään ylipainosta, syyllistyy hoitovirheeseen." Välillä tuntuu, että lihavat pystyvät jotenkin blokkaamaan pois lihavuutensa. Muokkaavat kuviaan laihemman näköisiksi, heidän asunnoissaan ei ole kokovartalopeilejä jne. Minulle muiden ulkonäkö on ihan sama, jokainen tyylillään, ei kuulu minulle, mutta hoikka, sporttinen vartalo on  minun ihannevartalo ja terveenä on hyvä olla, joten olen tehnyt kaikkeni sen eteen. Joka päivä itse tehty ruoka ja liikunta vievät toki aikaa ja vaivaa, että helpolla ei pääse, mutta kannattaa silti.

Ylipainoinen tietää olevansa ylipainoinen ilman että lääkäri sanoo siitä. Yleensä tiedetään jo valmiiksi myös ylipainon seuraukset. Siksi lääkärin sanomiset ovat turhia. Ja lääkäreiden mielestä ylipainoon tasan yksi syy: henkilö ei tiedä miten pitäisi syödä ja siksi hänet ohjataan ravitsemusterapeutille, ikään kuin se terapeutti olisi jokin ihmehenkilö, joka heilauttaa taikasauvaa ja sitten se ihminen laihtuu. Mitään muuta apua ei tarjota.

Olen ollut koko ikäni ylipainoinen ja käynyt useampia kertoja ravitsemusterapeutilla ja olen edelleen ylipainoinen ja sitä olen varmaan elämäni loppuun asti. Kohta 60v mittarissa, joten kuolema ei ole enää kaukana.

Vierailija
92/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys kuuluu, kuvitteleeko joku että ylipaino, pienempikin, olisi terveydelle jollain tapaa hyvä asia ja edistäisi sitä? Ja jos joku vastaa kyllä, niin millähän tavalla? Yksinkertaisesti siitä ekstrapainosta ei ole elimistön toiminnalle hyötyä, vaan se on vain haittatekijä.

Kyllä jokainen tulee hyväksyä ja arvostaa sellaisena kuin on, mutta lihavuuden ihannointi on yhtä epätervettä kuin anorektisten mallien. Epäterveellisyyttä ei tulisi millään lailla ihannoida ja kannustaa ihmisiä siihen, tai ettei edes lääkäri saisi sanoa asiasta. Sehän on riskitekijä terveydelle joka vaikuttaa moneen asiaan, kyllä siihen tulee puuttua. Aivan kuin siihenkin jos joku alkaa muuttumaan vaarallisen laihaksi.

Missä sitä lihavuutta ihannoidaan? En ole koskaan törmännyt.

Vierailija
93/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervettä lihavuutta ei ole. Se fakta tuli onneksi nyt ihan sanottua.

Vierailija
94/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kopsattu tekstistä 56:

Muistan jo ajat sitten edesmenneen iäkkään mummoni sanoneen usein että

"onnelisiin ei rasva tartu".

En nuorena ymmärtäny mitä takotti mutta nyt ymmärrän.

--->>

Meillä maalla 70 -80 luvulla ikänihmiset sanoi

" jauhoilla ja perunoilla ennen siatkin jouluksi lohotettiin".

....niimpä, pätee varmasti ihmisiinkin. Liikaa hiilareita nykypäivän ruokavaliossa.

Vierailija
95/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaajaa, pitääpä katsoa tuo, kiitos vinkistä! 

Olen 160cm pitkä ja painan arviolta n. 75kg, eli olen lihava, en kuitenkaan obeesi. Mielestäni olisi tarpeen tehdä ero lievästi ylipainoisten ja obeesien välillä, sillä mitään vaarallista ei ole olla pikkuisen pläski. 

Itse syön terveellisesti, mutta liikkumiseeni nähden liikaa. En käytä mitään päihteitä, enkä syö suruuni.

Ihmistä pitäisi katsoa yksilönä sillä sellainen hän on. Rakas himoliikkuja-terveysintoilijaystäväni omaa todella korkeat kolesterolit, ja hän on ollut vuosia tiukoilla ruokaavalioilla niiden vaikuttamatta asiaan. Korkeintaan arvo on noussut. Toinen ystäväni on myös terveyden perikuva, ja hänellä verenpaine on ongelmana. Ensin mainittu syö statiineja, ja toinen napsii verenpainelääkkeitä sairauksiin jotka pitäisi ennemminkin olla minulla. On jotenkin hassua että minun pitäisi elää kuten he elävät, jotta pysyisin terveenä, jona olen pysynyt koko elämäni ajan. Tätini on nyt 75v, ja edelleen vetää röökiä askin päivässä. Terve, keuhkoahtauman alkua ja siihen lääkkeet. Hyvä ystäväni sairastui keuhkosyöpään vaikka ei ole koskaan polttanut. Elämä on oikeasti tällaista, ei nämä ole mitään poikkeustapauksia.

Olet kylläkin obeesi. Miksi kuvittelet, ettet ole? Lääkäri määrittelisi sinut niin.

Vierailija
96/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Kiminkinen on aina ollut epämiellyttävän oloinen, omaa ääntään rakastava muka-rento peruslääkäri, enkä pystynyt siksi katsomaan tuostakaan ohjelmasta hänen osuuttaan.

Mutta itse olen myös sitä mieltä, että ylipaino, liikkumattomuus ja epäterveellinen syöminen ovat suuria kansanterveydellisiä ja joillekin henkilökohtaisia terveysongelmia. Itsekin olen 50+ lievästi ylipainoinen ja paino hiipii vuosi vuodelta vain ylöspäin, johtuen lähinnä ylimääräisistä herkuista ja liian vähäisestä liikunnasta, vaikka muuten syönkin terveellisesti.

Mukavuudenhalu ja herkuttelumahdollisuudet voittavat niissä pienissä hetkissä etenkin näin marraskuussa, vaikka tiedänkin, että vähemmällä sokerilla ja rasvalla sekä enemmällä liikunnalla voisin paremmin. Tässä iässä paino nousee helposti, mutta laskee vaikeammin. Yritän silti skarpata, sillä haluan olla reipas ja nuorekas ihminen mahdillisimman pitkään ja sitten aikanaan omatoiminen ja hyvävointinen iäkkäämpikin, sikäli kun se on itsestäni kiinni. Uskon ja toivon, että löydän vielä itselleni sopivan tavan pitää kunto hyvänä ja paino kurissa - tsemppii siihen muillekin! :) 

Vierailija
97/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ihmetyttää, että masennusta lähdetään aina hanakasti lääkitsemään, mutta lihavuus ei ole ihmiselle sellainen ongelma, että voisi harkita lääkitystä?

Selkeästi joillain on jotain häikkää kylläisyyden säätelyn kanssa. Osalla myös tunnesyömistä, jonka juuret ovat jossain ties missä. Jos on kymmeniä laihdutusyrityksiä taustalla, niin eikö silloin olisi paikallaan kokeilla jotain lääkettä. Lihavuuteenkin on olemassa erilaisia lääkevaihtoehtoja, mm. niitä, jotka estävät rasvan imeytymistä ravinnosta sekä ruokahalua hillitseviä ja aktiivisuutta parantavia lääkkeitä.

Kyllä keinoja löytyy, mutta istuuko meissä suomalaisissa lääketieteen ammattilaisista lähtien tiukassa sellainen pärjäämisen kulttuuri. Kaikki pitää tehdä itse ja kärsiä mahdollisimman paljon. Ettei vain olisi liian helppoa kellään...

Kyllä! Siksipä minua lähinnä naurattaa tämä tilanne, koska tiedän sen viiden vuoden sisään radikaalisti muuttuvan. Ilmeisesti on liian vaikea pala joillekin niellä, että lääkkeillä se läskeinkin saa laihdutettua. En voi käsittää tätä mentaliteettia. Myös kolesterolia, kakkostyypin diabetesta ja verenpainetta lääkitään - ihan samanlaisia elintapasairauksia. Ja ylipaino on vielä todella usein tunne-elämän sairaus.

Vierailija
98/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys kuuluu, kuvitteleeko joku että ylipaino, pienempikin, olisi terveydelle jollain tapaa hyvä asia ja edistäisi sitä? Ja jos joku vastaa kyllä, niin millähän tavalla? Yksinkertaisesti siitä ekstrapainosta ei ole elimistön toiminnalle hyötyä, vaan se on vain haittatekijä.

Kyllä jokainen tulee hyväksyä ja arvostaa sellaisena kuin on, mutta lihavuuden ihannointi on yhtä epätervettä kuin anorektisten mallien. Epäterveellisyyttä ei tulisi millään lailla ihannoida ja kannustaa ihmisiä siihen, tai ettei edes lääkäri saisi sanoa asiasta. Sehän on riskitekijä terveydelle joka vaikuttaa moneen asiaan, kyllä siihen tulee puuttua. Aivan kuin siihenkin jos joku alkaa muuttumaan vaarallisen laihaksi.

Ikäihmisillä, siis oikeasti iäkkäillä pieni ylipaino on kyllä ihan lääketieteellisistä syistä hyvä asia. Pieni rasva kerros suojaa hauraita luita vähän paremmin kaatuessa, eikä mummu kuihdu heti olemattomiin, jos joutuu sairaalaan. Tässä puhutaan nyt siis muutamista kiloista.

Vierailija
99/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A few extra pounds can add years to your life: study https://www.reuters.com/article/us-weight-idUSTRE55N0C720090624

Vierailija
100/208 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toine joka ei ole koskaan pitänyt tuosta Kiminkisestä. Hänellä lienee itsrllä joku sairaus kun hölöttää suu vaahdossa jotain täysin epäolennaista, puhuu kokoajan päälle jne. Ällöttävä tyyppi.

Mutta se on nyt sivuseikka, hän on ainoita jotka uskaltaa ottaa lihavuuden julkisesti esille.

Tässäkin keskustelussa huusi poissaolollaan muut lihavuutta edistävät ja laihtumista hankaloittavat tekijät kuin tuo ruoka ja liikunta.

Esim stressi. Voimakas stressihormooni sotkee koko elimistön, lisää ja ylläpitää matala-asteista tulehdusta kehossa. Se itsessään jo lihottaa. Sitten usein stresaantuneet ovat väsyneitä, he syövät määrällisesti enemmän, keho huutaa ravintoa jotta jaksaisi enemmän ja enemmän. Stressaantunut ja/tai surullinen ihminen usein lohduttaa itseään jollain hyvällä. Naiset usein suklaalla, pullalla, jäätelöllä tms. Stressaantuneena ja uupuneena ihminen liikkuu normaalia vähemmän. Ja näin on kierre vlmis.

Suoliston kunto. Jos suolisto on sekaisin, kaikki kalorit imeytyy kehoon.

Mulla on nuo kaikki tummennetut, mutta tuloksena on juurikin laihuus ja vaikeudet lihoa. Kaikki kalorit eivät todellakaan imeydy kehoon. Olisin muutoin vähintään 50kg ylipainoinen. Olen saanut 3000-4000 kaloria joka ikinen päivä yli 20 vuoden ajan.

Jos olisin nainen, en varmaankaan valittaisi laihuudesta, mutta miehelle erittäin epätoivottu ja kohteluun negatiivisesti vaikuttava ominaisuus.

Tasan ei mene nallekarkit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän