Nina Kuhta ja tohtori Kiminkinen puhuvat painosta: en tiedä mitä ajatella?
"Kuhta kuvailee itseään kehopositiiviseksi, joka suhtautuu ylipainoon realistisesti, epäterveenä asiana. Kuhdan mukaan on olemassa myös vääränlaista kehopositiivisuutta, joka ihannoi lihavuutta. Voitaisiin tukea positiivisen kautta, ettei anneta painon vain mennä. Kyllä lihavuuden voi ottaa aina puheeksi rakentavasti, jos on huolissaan, mutta jatkuva neuvominen ja dieettien tuputtaminen eivät auta, siitä menee pää sekaisin. Kyllä lihavuus on oma vika, ainakin minun tapauksessani. Ei kukaan ole sitä ruokaa, rasvaa ja sokeria minun suuhuni tunkenut. Se on valinta. [...] Lihavuusepidemian taakka kansanterveydelle on merkittävä. Yle Perjantain illan toinen vieras maalaislääkäri Tapani Kiminkinen luettelee pelottavan listan riskejä. Jos mitään ei tehdä, niin arvioidaan, että vuonna 2040 enää kolmasosa miehistä on normaalipainoisia ja viidesosalla on kakkostyypin sokeritauti, joka on käytännössä valtimotauti. On siinä kaikkea muutakin: syöpää, korkeaa verenpainetta, rasvamaksaa. Lihavat ihmiset tuppaavat kuolla sydän- ja verisuonisairauksiin. Kiminkisen mukaan lääkäri, joka ei sano potilaalle mitään ylipainosta, syyllistyy hoitovirheeseen. Ei ole tervettä lihavuutta, Kiminkinen lataa."
(https://yle.fi/a/74-20006186)
Yle Perjantain jaksossa oli kyllä "painavaa" asiaa. Kehoni on minullekin arka pala ja vaikea paikka, vaikka paljon olenkin elämänhallinnan ja huonon syömisen syistä pystynyt parantamaan. Samaistuin aika paljon tuohon, mitä Kuhta sanoi - että tarvitsee asiallisia mutta suoria neuvoja, muttei niitä iänikuisia ihmedieetti- ja kaikki muuttu silmänräpäyksessä kun vaan teet näin ja noin -"naistenlehtiohjeita". Kehopositiivisuudella on kyllä rajansa. Minulle esimerkiksi se liikkumisen tooooosi hidas aloittaminen oli helpompaa, kun olin oppinut edes vähän tykkäämään vartalostani ja hyväksymään itseni.
Miten teillä muilla? Kuinka paljon omakuva tai tunteet vaikuttavat esmes juuri tuohon syömiseen? Pelottaako paino? Minua pelottaa, sanon suoraan. En ole enää ihan nuori, enkä halua päätyä vanhana ihan avuttomaan kuntoon.
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kuuluu, kuvitteleeko joku että ylipaino, pienempikin, olisi terveydelle jollain tapaa hyvä asia ja edistäisi sitä? Ja jos joku vastaa kyllä, niin millähän tavalla? Yksinkertaisesti siitä ekstrapainosta ei ole elimistön toiminnalle hyötyä, vaan se on vain haittatekijä.
Kyllä jokainen tulee hyväksyä ja arvostaa sellaisena kuin on, mutta lihavuuden ihannointi on yhtä epätervettä kuin anorektisten mallien. Epäterveellisyyttä ei tulisi millään lailla ihannoida ja kannustaa ihmisiä siihen, tai ettei edes lääkäri saisi sanoa asiasta. Sehän on riskitekijä terveydelle joka vaikuttaa moneen asiaan, kyllä siihen tulee puuttua. Aivan kuin siihenkin jos joku alkaa muuttumaan vaarallisen laihaksi.
Kehopositiivisuus ei ole lihavuuden ihannointia vaan haitallisen laihdutuspuheen välttämistä. Haitallinen laihdutuspuhe ei auta ketään laihduttamaan vaan on pelkkää l*skivihaa. L*skivihaajan tavoite on saada lihava tuntemaan itsensä huonoksi ja epäonnistuneeksi jne. Itseinho ei auta ketään laihtumaan, päinvastoin, se syöksee syömishäiriöihin ja jojoiluun ja ajaa normaalipainoisetkin dieettiruljanssiin. Päinvastoin, itsensä arvostaminen voi johtaa itsensä ja kehonsa parempaan kohteluun.
Huomauttaisin että kaikilla ylipainoisilla ei ole epäterveelliset elämäntavat esim. mässäilyä, isoja annoksia tai napostelua vaan ylipaino on voinut tulla sairauksien ja lääkkeiden myötä. Näin minulla. Sinun ei tarvitse puuttua minun painooni vaan voit pitää huolen ihan omista asioistasi. Minä olen yrittänyt laihduttaa jo normaalipainoisena ja edelleen yritän laihduttaa. "Puuttua" ja huomautella ja haukkua ei kenenkään tarvitse, se ei minun tapauksessani auta.
https://syomishairioliitto.fi/blogi/mita-laihdutuskulttuurilla-tarkoite…
Älä ota henkilökohtaisesti, sillä en ole puuttunut Sinun asioihisi, tämä on yleinen keskustelupalsta. Kuten kirjoitin, jokaista tulee arvostaa ja hyväksyä sellaisena kuin on. Mutta ei kaikkien ihmisten tarvitse olla eivätkä ole niin herkkänahkaisia kuin sinä. Tottakai terveellisiin elämäntapoihin on hyvä kannustaa positiivisuudella eikä lietsoa itseinhoa. Mutta jos jollain ei onnistu ja lääkäri mainitsee sanan laihdutus niin kauheaa vihaa? Mielestäni on lääkärin velvollisuus asia ottaa esiin, sillä moni ei ymmärrä miten se pienikin ylipaino voi aiheuttaa mm. uniapneaa tai vaikeuttaa jotain muuta sairautta. Se on ok miehille sanoa että voisi koittaa elää terveellisemmin, kiloja pois, tupakkaa ja alkoa vähentää, mutta kun lääkäri sanoo naiselle painosta niin "kauheaa l ä skivihaa ja lääkärin syy ettei laihdutus onnistu ja iskee syömishäiriö".
Suomalaiset on lihavampia kuin koskaan, ei tuo kehopositiivisuus taida toimia. Tai ei sitä ainakaan tarvitse joka paikassa toitottaa että "ok ok olla 200-kiloinen". Saa olla jokainen toki, mutta ihan yhtä ok on olla anorektinen, alkoholisti ym.
laihdutus ei auta eikä potilasta saisi kehottaa laihduttamaan, koska tiedetään, että laihduttajat päätyvät jojoilijoiksi.
Laihdutuskommenttien sijaan, pitäisi selvittää ylipainon syy ja korjata se. Sen jälkeen sitten etsitään yksilöllisesti sopiva elämäntapa, joka siis käsittää myös oikean ruokailurytmin (Sekin pitää selvittää yksilöllisesti)
Mahtaa tulla kalliiksi tällainen yksilöterapiaa, seurantaa ja ohjeistusta vaativa yksilöllinen hoitotyö puhumattakaan mistä saadaan henkilökunta tekemään se. Verrataan vaikka nyt olemassa olevaan pulaan henkilökuntaan vanhusten huollossa tai lasten päiväkodeissa tai kouluissa.
tulee halvemmaksi kuin nykyinen lihavuuden ja siihen liittyvien sairauksien hoito. Tuossakin ennaltaehkäisy on avainsanana. Esim. nina kuhta väitti, että on aina ollut tunnesyöjä. Se ei voi pitää paikkaansa. Vauvat esimerkiksi osaavat syödä oikein. (tästä poisluettuna sairaudet, jotka voivat vaikuttaa syömisiin)
Jos tulisikin halvemmaksi hoitaa lihavuus ennaltaehkäisevästi niin mistä palkataan henkilökunta siihen? Rajallista on jo nyt. Lihavuudesta johtuvat sairaudet tulevat kasvamaan räjähdysmäisesti seuraavien vuosikymmenien aikana eikä jossain kohtaa pystytä enää hoitamaan lihavuudesta johtuvia sairauksia. Ei ole rahaa eikä ole tekijöitä.
henkilökuntaa on kyllä tarpeeksi ja sitä vapautuu siitä, kun ei tarvitse hoitaa lihavuuteen liittyviä sairauksia. Myös päihdeongelmaisten päihteidenkäyttöön tulisi puuttua ja etsiä ne syvällä olevat syyt. ALkoholinkin tiedetään aiheuttavan kaikenlaisia sairauksia ja pienetkin alkoholiannokset altistavat esim. syövälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiminkinen on reliikki: jäätävä maalaistollo ja menneen elämän esimerkki setämiehestä asenteineen. Olen aina inhonnut häntä. On olevinaan kansanlääkäri, mutta minä en ainakaan kuulu hänen kansaansa.
Ja se letti : ) Ilmankos oli pian loppuvan Alfa/Juntti-tv:n leivissä.
Takatukka ja hipsu. Ikää 68 vuotta. Seksi, seksi ja seksi. Laihduttaminen. Kuulostaako patriarkaatilta?
Miehen kanssa kummasteltiin hänen tapaansa kosketella ihmisiä.
Ei kaikki tykkää että joku tuntematon keskustelukumppani koskettelee. Nuokin naiset näyttivät hämmentyneiltä.
Älä ota henkilökohtaisesti, sillä en ole puuttunut Sinun asioihisi, tämä on yleinen keskustelupalsta. Kuten kirjoitin, jokaista tulee arvostaa ja hyväksyä sellaisena kuin on. Mutta ei kaikkien ihmisten tarvitse olla eivätkä ole niin herkkänahkaisia kuin sinä. Tottakai terveellisiin elämäntapoihin on hyvä kannustaa positiivisuudella eikä lietsoa itseinhoa. Mutta jos jollain ei onnistu ja lääkäri mainitsee sanan laihdutus niin kauheaa vihaa? Mielestäni on lääkärin velvollisuus asia ottaa esiin, sillä moni ei ymmärrä miten se pienikin ylipaino voi aiheuttaa mm. uniapneaa tai vaikeuttaa jotain muuta sairautta. Se on ok miehille sanoa että voisi koittaa elää terveellisemmin, kiloja pois, tupakkaa ja alkoa vähentää, mutta kun lääkäri sanoo naiselle painosta niin "kauheaa l ä skivihaa ja lääkärin syy ettei laihdutus onnistu ja iskee syömishäiriö".
Suomalaiset on lihavampia kuin koskaan, ei tuo kehopositiivisuus taida toimia. Tai ei sitä ainakaan tarvitse joka paikassa toitottaa että "ok ok olla 200-kiloinen". Saa olla jokainen toki, mutta ihan yhtä ok on olla anorektinen, alkoholisti ym.[/quote]laihdutus ei auta eikä potilasta saisi kehottaa laihduttamaan, koska tiedetään, että laihduttajat päätyvät jojoilijoiksi.
Laihdutuskommenttien sijaan, pitäisi selvittää ylipainon syy ja korjata se. Sen jälkeen sitten etsitään yksilöllisesti sopiva elämäntapa, joka siis käsittää myös oikean ruokailurytmin (Sekin pitää selvittää yksilöllisesti)[/quote]
Mahtaa tulla kalliiksi tällainen yksilöterapiaa, seurantaa ja ohjeistusta vaativa yksilöllinen hoitotyö puhumattakaan mistä saadaan henkilökunta tekemään se. Verrataan vaikka nyt olemassa olevaan pulaan henkilökuntaan vanhusten huollossa tai lasten päiväkodeissa tai kouluissa.[/quote]tulee halvemmaksi kuin nykyinen lihavuuden ja siihen liittyvien sairauksien hoito. Tuossakin ennaltaehkäisy on avainsanana. Esim. nina kuhta väitti, että on aina ollut tunnesyöjä. Se ei voi pitää paikkaansa. Vauvat esimerkiksi osaavat syödä oikein. (tästä poisluettuna sairaudet, jotka voivat vaikuttaa syömisiin)[/quote]
Jos tulisikin halvemmaksi hoitaa lihavuus ennaltaehkäisevästi niin mistä palkataan henkilökunta siihen? Rajallista on jo nyt. Lihavuudesta johtuvat sairaudet tulevat kasvamaan räjähdysmäisesti seuraavien vuosikymmenien aikana eikä jossain kohtaa pystytä enää hoitamaan lihavuudesta johtuvia sairauksia. Ei ole rahaa eikä ole tekijöitä.[/quote]henkilökuntaa on kyllä tarpeeksi ja sitä vapautuu siitä, kun ei tarvitse hoitaa lihavuuteen liittyviä sairauksia. Myös päihdeongelmaisten päihteidenkäyttöön tulisi puuttua ja etsiä ne syvällä olevat syyt. ALkoholinkin tiedetään aiheuttavan kaikenlaisia sairauksia ja pienetkin alkoholiannokset altistavat esim. syövälle[/quote]
Eli sairaanhoitajat ja ei lihavuusalaan perehtyneet lääkärit alkavatkin hoitamaan lihavuusongelmia, terapioimaan jne.? Ja ihan vapaaehtoisesti löytyisi innokkaita alan vaihtajia vai pakotetaan? Henkilökuntaa ei noin vain löydy.
Kuhtahan on ollut lukuisissa ohjelmissa mukana painoon tai häihin liittyen (eikö ketään muuta hääpukuliikkeen omistajaa muka löydy?). Minulle tuli keskustelusta sellainen tunne, että kaikista
järkevistä sanoista huolimatta Kuhta ei ole sisäistänyt oikeasti ongelmaansa. Ja taitaa rakastaa
julkisuutta liian paljon.
Onko sen veli ,Olli Kuhta, ollu missään ohjelmassa vielä?
Vierailija kirjoitti:
Perjantain juontaja on osaamaton. En katsonut koko ohjelmaa, niin en nähnyt, puhuiko hän tällä kertaa itsestään, ehkä ei, kun lihavuus ei sillai kosketa.
Mutta asiaan.
Ylipainoiselta pitää kysyä ihan ensimmäiseksi, MIKSI hän syö liikaa.
Ruoka on monelle huume. Ninan puheet olivat ruokariippuvaisen ihmisen puhetta - ei riitä, että hänelle kertoo, mitä pitää tehdä, vaan avun pitää mennä tunnetasolle. En ole koskaan kuullut, että alkoholisteja autettaisiin kertomalla, että vissy on viinaa terveellisempää, mutta lihavuutta yritetään kuitenkin hoitaa vain tietopuolisella valistuksella.
Miksi minä syön liikaa? Siksi koska on nälkä. Minun on vaikea nukkua nälkäisenä. Enkä oikein jaksa harrastaa liikuntaa tai tehdä mitään muutakaan jos en syö. Ruoka ei ole minulle huume, voin paastota vaikka viikon mutta en vain nuku silloin.
Sen sijaan vissy on minulle huume. En kestä elämää ilman vissyä, oksennan ilman vissyä(sytojen haittavaikutus), hikoilen todella paljon ja ihaninta elämässä on kylmä vissy, aivan kuin olisi viikon ollut kuumassa saunassa. Ilman ruokaa pärjään mutta en ilman vissyä.
Arvasin että tahdonvoima ei riitä: Kuhdatar lähtee Viroon lihavuuskeikkaukseen. Mutta kun perusongelmaa ei hoideta...80% leikatuista palaa entiseen lihavuuteen..
Jos tulisikin halvemmaksi hoitaa lihavuus ennaltaehkäisevästi niin mistä palkataan henkilökunta siihen? Rajallista on jo nyt. Lihavuudesta johtuvat sairaudet tulevat kasvamaan räjähdysmäisesti seuraavien vuosikymmenien aikana eikä jossain kohtaa pystytä enää hoitamaan lihavuudesta johtuvia sairauksia. Ei ole rahaa eikä ole tekijöitä.