Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulupuu-toiveet, miten joku kehtaa toivoa jotain uutta jopoa tai iPhonea?

Vierailija
26.11.2022 |

Ostin keräykseen 11-vuotiaalle hänen toivomansa ratsastustunnin. Se on mielestäni kohtuullinen ja järkevä toive. Mutta että uusimmat muotikamat millä voi leuhkia kavereille? En ymmärrä.

Kommentit (763)

Vierailija
521/763 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako noille lapsille ostaa kalliita merkkivaatteita ja -asusteita, kun ne katujengiläiset tulee kuitenkin ja ryöstää ne? Kun poliisi ei välitä ottaa niitä katujengiläisiä kiinni ettei aleta puhua r a zzz i smi zz ta : /

Kannattaako sille lapselle ostaa mitään halvempaakaan, kun eihän se varmaan sitä osaa arvostaa ja pettyy pahemman kerran, kun toivoi jotain muuta? Ehkä myy sen lahjan pois ja lahjoo rahoilla jonkun ostamaan tupakkaa? Ehkä parempi, ettet osta yhtään mitään kenellekään, niin lahjasi ei vahingossakaan tule ryöstetyksi, aiheuta pettymystä tai tue vahingossa rikollisuutta.

Vierailija
522/763 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee vähän surku niitten lasten puolesta jotka kirjoittaa toiveeksi uusin iPhone tms. Kun onhan se ihan selvää ettei se toive toteudu, ja taas saa pettyä. Voi kun joku opastaisi, että kalleinta mallia ei kannata toivoa, on parempi todennäköisyys että toive toteutuu jos se on kohtuuhintainen. Ja puhelimen lisäksi kannattaa toivoa myös jotain selvästi edullisempaa että saa edes jotain.

Vähän sivusta, mutta uusi iPhone ei välttämättä tarkoita uusin malli kyseisestä puhelimesta. Voi olla että mikä vaan iPhone kelpaa, kunhan ei ole käytetty. Aika monet yritykset esim. lahjoittavat puhelimia ja vähän kalliimpia lahjoja näihin keräyksiin, joten ei ole täysin mahdotonta että tuollainen toive voisi toteutua.

Juuri näin. Monella yrityksillä niitä jää lojumaan varastoihin, mutta niitä ei kukaan osta millään hinnalla. Ja ne ovat täysin käyttökelpoisia muutaman vuoden, kun niihin saa päivityksiä.

Yrityksille niiden arvo on nolla. Päinvastoin yritys säästää ongelmajätekuluissa ja säilytykseltä ja tilaa viemästä.

Kommenteista tulee mieleen, kuinka se on joltakin pois, jos vähävaraisen lapsi saa jotakin toivomaansa. Ja aikuiset ihmiset. Miten alas voi vajota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/763 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aivan älytöntä.

Meillä ei ollut rahasta varsinaisesti pulaa, mutta lahjatoiveiden piti olla silti aika vaatimattomia. Saman linjan olen pitänyt omien lasten kanssa.

En todellakaan ostaisi omallekaan lapselle joululahjaksi iPhonea, saati ventovieraalle.

Mikset ostaisi?

Koska se on turhake, ja rahan voi käyttää paljon paremminkin, eikä kukaan oikeasti tarvitse sellaista. Enkä ikinä opettaisi lapselleni kerjäämään tuollaista, tai kerjäämistä muutenkaan. Jos haluaa jotakin tarpeetonta, se pitää ansaita itse.

Itse sanoit ettet edes kuulu niihin, jotka Joulupuu-keräyksestä voisivat hyötyä, joten et varmasti ymmärrä mitä on kun on puutetta vähän kaikesta ja sitä halvempaakaan puhelinta ei voi ostaa ilman osamaksua. Hyväntekeväisyyskampanja lasten joululahjoille ei sitäpaitsi ole kerjäämistä.

Vierailija
524/763 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouluna köyhien perheiden lapsille annetaan vapaus toivoa. He eivät ikinä voi toivoa mitään, koska ymmärtävät perheen tilanteen. Oikeasti nämä lapset ovat onnellisia vaikka kuukautissiteistä, mutta eikö ole oikeudenmukaista edes kerran vuodessa antaa lapselle mahdollisuus unelmoimiseen?

Ilman unelmia lapsiperheköyhyys periytyy entistä voimakkaammin.

Hieman näköalanottokykyä ja empatiaa ainaisen tuomitsemisen sijaan. Sitä nämä lapset ja perheet kokee elämässään päivästä toiseen ihan tarpeeksi.

No ei kenenkään tarvitse unelmoida iphonesta. Tai saa toki unelmoida, mutta siinä kohtaa pitää vanhemman kyllä selittää muutama tosiasia. Ei kukaan osta tuollaista ventovieraalle, ja sitten ei ehkä saa mitään kohtuullistakaan. Sidepaketin ja iphonen välissä on aika paljon vaihtoehtoja.

Kyseessä ei ole se, että lapsi oikeasti kuvittelee saavansa sen. Se iPhonen toivominen on kuin joulupukille kirjeen kirjoitus. Lapsi on saanut luvan puhaltaa toiveen keijupölynä ilmaan. Kokea taikaa. Se lapsi on toivonut muutakin, paljon vaatimattomampaa.

Sitten nuo toiveet voikin nakata roskakoriin suoraan. Ihmettelen kyllä lapsen vanhempia, jotka eivät yhtään rajoita tuollaisia toiveita.

Ja jos lapsi on sidepaketti-iässä, se ei kyllä ajattele mitään keijupölyjä vaan tietää että joku tuntematon sen lahjan maksaa palkastaan.

Se "sidepaketti-ikäinen" voi olla 12-13v lapsi! Taitaa olla se tyypillisin ikä, kun kuukautiset tytöillä alkaa. Ja vielä se 14-15-vuotiaskin voi uskoa siihen "keijuölyyn", tai ainakin tapahtumiin kuin elokuvissa, että joku ökyrikas huomaa köyhän lapsen toiveen. Ja voiko lasta syyttää siitä, että vanhemmat eivät ole opettaneet elämän realiteetteja? Kyllähän he nekin oppii lopulta kantapään kautta, mutta haaveilla aina saa ja ehkä pitääkin. Etenkin kun on vielä lapsi.

Niin ei se ole lapsen vika ettei vanhemmat ole opettaneet realiteetteja. Mutta ei niitä epärealistisia haaveita siitä elokuvien hyväntekijä-miljonääristä kannata ainakaan enempää kannustaa, ei ainakaan enää teineille.

Vierailija
525/763 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aivan älytöntä.

Meillä ei ollut rahasta varsinaisesti pulaa, mutta lahjatoiveiden piti olla silti aika vaatimattomia. Saman linjan olen pitänyt omien lasten kanssa.

En todellakaan ostaisi omallekaan lapselle joululahjaksi iPhonea, saati ventovieraalle.

Mikset ostaisi?

Koska se on turhake, ja rahan voi käyttää paljon paremminkin, eikä kukaan oikeasti tarvitse sellaista. Enkä ikinä opettaisi lapselleni kerjäämään tuollaista, tai kerjäämistä muutenkaan. Jos haluaa jotakin tarpeetonta, se pitää ansaita itse.

Itse sanoit ettet edes kuulu niihin, jotka Joulupuu-keräyksestä voisivat hyötyä, joten et varmasti ymmärrä mitä on kun on puutetta vähän kaikesta ja sitä halvempaakaan puhelinta ei voi ostaa ilman osamaksua. Hyväntekeväisyyskampanja lasten joululahjoille ei sitäpaitsi ole kerjäämistä.

Miten on varaa maksaa osamaksut, muttei säästää ennalta? Tyypillinen köyhä, ei osaa käyttää rahaa, ja iphone pitäisi saada ja tietenkin ilmaiseksi ja vaivaa näkemättä. Ja opetat saman lapsellesikin, että sen pyytämisen sijaan luksusjutut ansaitaan itse. 

Vierailija
526/763 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee vähän surku niitten lasten puolesta jotka kirjoittaa toiveeksi uusin iPhone tms. Kun onhan se ihan selvää ettei se toive toteudu, ja taas saa pettyä. Voi kun joku opastaisi, että kalleinta mallia ei kannata toivoa, on parempi todennäköisyys että toive toteutuu jos se on kohtuuhintainen. Ja puhelimen lisäksi kannattaa toivoa myös jotain selvästi edullisempaa että saa edes jotain.

Vähän sivusta, mutta uusi iPhone ei välttämättä tarkoita uusin malli kyseisestä puhelimesta. Voi olla että mikä vaan iPhone kelpaa, kunhan ei ole käytetty. Aika monet yritykset esim. lahjoittavat puhelimia ja vähän kalliimpia lahjoja näihin keräyksiin, joten ei ole täysin mahdotonta että tuollainen toive voisi toteutua.

Juuri näin. Monella yrityksillä niitä jää lojumaan varastoihin, mutta niitä ei kukaan osta millään hinnalla. Ja ne ovat täysin käyttökelpoisia muutaman vuoden, kun niihin saa päivityksiä.

Yrityksille niiden arvo on nolla. Päinvastoin yritys säästää ongelmajätekuluissa ja säilytykseltä ja tilaa viemästä.

Kommenteista tulee mieleen, kuinka se on joltakin pois, jos vähävaraisen lapsi saa jotakin toivomaansa. Ja aikuiset ihmiset. Miten alas voi vajota.

Ilmeisesti vauvapalstalla on paljon keskituloisia ja sitä paremmin toimeentulevia, joiden elämä pyörii sen ympärillä miten kaikki avustus muille on heiltä pois, koska eivät kuulu siihen porukkaan joka olisi tähän apuun oikeutettuja. Köyhien pitäisi vaan kärvistellä hiljaa ja olla kiitollisia, jos saavat minkäänlaisen apupaketin. Aut'armias, jos se paketti sitten sisältää jotain oikeasti arvokasta ja sellaista, mitä kyseinen ihminen on toivonut, niin maailmasta on oikeus ja kohtuus kadonnut ja hyvinvointivaltio romahtamassa omaan mahdottomuuteensa. Nih. Ainakin, jos tämän ketjun kärkevimpiä kommentteja on uskominen. Parempi heidän mielestään lopettaa koko hyväntekeväisyys, kun sillä annetaan täysin epärealistisia toiveita esiteineille.

Vierailija
527/763 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aivan älytöntä.

Mikset ostaisi?

Tuo ainakin kertoo lapsen empatiakyvystä - ajattelee muitakin kuin itseään, kun kissalekin toivoo muistamista. Ja sitä empatiakykyä ei voi edes ostaa rahalla, siinä mielessä tuo lapsi on onnekas.

Vierailija
528/763 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin Suomalaista pitää unelmat ja toiveet mahdollisimman vaatimattomina ja realistisina.

Kovin AV-mammamaista sekoittaa unelmat ja lahjatoiveet toisiinsa.

Vierailija
529/763 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupuun nettisivulla ei ollut yhden yhtä Iphone -toivetta. Sinne on laitettu yleisimmät toiveet.

Vierailija
530/763 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aivan älytöntä.

Mikset ostaisi?

Tuo ainakin kertoo lapsen empatiakyvystä - ajattelee muitakin kuin itseään, kun kissalekin toivoo muistamista. Ja sitä empatiakykyä ei voi edes ostaa rahalla, siinä mielessä tuo lapsi on onnekas.

Jouluapu ryhmässä toivojat taitaa kyllä olla ihan aikuisia.

Vierailija
531/763 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on vähän ikävää niitä lapsia kohtaan, että annetaan toivoa kohtuuttomia - annetaan ikään kuin ymmärtää, että kyllä löytyy joku rikas hyväntekijä joka haluaa ostaa kalliita lahjoja juuri sinulle. Ja sitten taas uusi pettymys lapselle kun, kas kummaa, ei taaskaan löytynyt. Itse keräys on minusta ihan hieno ajatus, mutta ehkä perheitä voisi vähän paremmin ohjeistaa niitten toiveitten suhteen, tai jopa laittaa jonkun hintarajan jos ei pelkkä ohjeistus toimi.

Minusta tuntuu, että osalle on vähän epäselvää mitä se toivominen käytännössä tarkoittaa. Oletan, että lapsi tai varsinkin nuori tietää, että kyseessä on toive ja vieläpä sellainen, mitä ei välttämättä saa. Hän tahtoo jotain, mutta kukaan ei ole luvannut, että jos hän esittää toiveen niin hän sen myös saa. Myös niitä vähemmän kohtuuttomia toiveita voi jäädä toteuttamatta, jos lahjan antajia ei vain ole tarpeeksi tai lahjan antajaa ei kiinnostaa ostaa juuri sellaista pyydettyä lahjaa, minkä lapsi haluaa. Aivan varmasti noissa lahjan antajissakin on niitä, jotka eivät omien periaatteidensa vuoksi osta tiettyjä tuotteita vaikka raha ei olisikaan se ongelma. Ei se väärin ole, jos esittää toiveen hyväntekeväisyyskampanjassa. Olisi kiinnostavaa tietää kuinka paljon toiveita vs. toteutuksia vuosittain on.

Mutta onhan tässä iso ristiriita, jos lapsille tämä esitetään jonain suurimpien keijupölyunelmien toteutuskampanjana, ja lahjoittajille se on vain "osta joululahja lapselle".

Tuollaisia keijupölykampanjoita olen joskus nähnyt kuolemansairaille lapsille, ja niitä toteuttamaan tarvitaan. oikeasti rikkaita ihmisiä.

Joululahjakeräyksissä valtaosa lahjoittajista on ihan tavallisia tallaajia.

Vierailija
532/763 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aivan älytöntä.

Mikset ostaisi?

Miten on varaa maksaa osamaksut, muttei säästää ennalta? Tyypillinen köyhä, ei osaa käyttää rahaa, ja iphone pitäisi saada ja tietenkin ilmaiseksi ja vaivaa näkemättä. Ja opetat saman lapsellesikin, että sen pyytämisen sijaan luksusjutut ansaitaan itse. 

Minä en nyt puhunut itsestäni, omat raha-asiat on ihan kunnossa enkä ole oikeutettu tukiin tai avustuksiin, mutta vierestä olen seurannut monenkin varattoman elämää. Osamaksuun on varaa, koska se voi olla ainoa tapa saada tuote ja maksun pystyy jotenkin järjestämään kuukauden tuista tai tuloista nipistämällä rahaa sitten jostain muusta. Jos sen puhelimen tarvitsee nopeasti, niin ei voi jäädä vuodeksi säästämään sitä summaa, että sen voisi maksaa kerralla. En itse osta osamaksulla, mutta tiedän että ne ovat joillekin ainoa keino ostaa mitään kallista.

Vierailija
533/763 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään halvimmatkin älypuhelimet ovat oikeasti aivan käyttökelpoisia kapistuksia, teknologian kehitys on mennyt huimasti eteenpäin. Lisäksi puhelimesta ei näy ulospäin mitä mallia se on, välttämättä edes merkki ei ole näkyvissä jos puhelin on esim. liimattu koteloon kiinni. Eli se nyt ei ainakaan ole syy sille, miksi jonkun köyhän lasta kiusattaisiin. Oma 10-vuotiaani pelaa paljon, ja hänellä on kolmisen vuotta vanha puhelin, joka maksoi uutena reilun satasen. Pyörittää kaikkea, mitä hän on halunnut pelata. 

Noissa toiveissa näkyy myös perheen varallisuus, esim. osa toivoo lätkäkamoja (uusi versio jostain varusteesta) tai Switchin peliä. Lätkä ei ole ihan köyhien harrastus, ja Switch-konsoli maksaa kolmisen sataa. Ei kannata sinisilmäinenkään olla, kyllä näissä keräyksissä on aina muutama huijari. Lisäksi osa pyytää tavaraa, joka on helppo myydä eteenpäin. 

Vierailija
534/763 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni puolustaa sitä, että köyhäkin saa toivoa mitä haluaa jne. Joo, toki saa, vaan onko parempi toivoa mahdottomia ja sitten pettyä, vaiko toivoa kohtuudella ja ilahtua? Vrt. harvalla tässä taloustilanteessa on mahdollisuutta ostaa tuntemattomalle jouluksi uusin iPhone tai oma hevonen, mutta sellainen reilun satasen kännykkä tai ratsastustunti onkin jo realistinen pyyntö.

Kyllä aikuiset voisivat vähän soveltaa noita toiveita. Aina sanotaan että älä sitten osta, nämä on tarkoitettu varakkaille toteutettaviksi, vaan kuinka paljon niitä varakkaita oikein tässä maassa enää on jäljellä..?

En tiedä Suomen laajuisesti, mutta ainakin täällä päin on myös neuvo, ettå voi osallistua jollain summalla ja nuo joulupuu-järjestäjät sitten ostavat kerätyillä rahoilla niitä toiveita, mitä ei kukaan toteuta "kimpparahoituksella".

Minusta näissä voisi hyvin olla joku max euromäärä vähän eri eri ikäryhmille, kyllähän se on ihan olennainen osa lapsen kasvamista, että oppii miettimään mitä milläkin rahasummalla saa.

Noh, itse lahjoitin ja lahjoitan tavaraa turvakotiin ja tietenkin Ukrainalaisille lapsille talvivaatteita.

Vierailija
535/763 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on vähän ikävää niitä lapsia kohtaan, että annetaan toivoa kohtuuttomia - annetaan ikään kuin ymmärtää, että kyllä löytyy joku rikas hyväntekijä joka haluaa ostaa kalliita lahjoja juuri sinulle. Ja sitten taas uusi pettymys lapselle kun, kas kummaa, ei taaskaan löytynyt. Itse keräys on minusta ihan hieno ajatus, mutta ehkä perheitä voisi vähän paremmin ohjeistaa niitten toiveitten suhteen, tai jopa laittaa jonkun hintarajan jos ei pelkkä ohjeistus toimi.

Minusta tuntuu, että osalle on vähän epäselvää mitä se toivominen käytännössä tarkoittaa. Oletan, että lapsi tai varsinkin nuori tietää, että kyseessä on toive ja vieläpä sellainen, mitä ei välttämättä saa. Hän tahtoo jotain, mutta kukaan ei ole luvannut, että jos hän esittää toiveen niin hän sen myös saa. Myös niitä vähemmän kohtuuttomia toiveita voi jäädä toteuttamatta, jos lahjan antajia ei vain ole tarpeeksi tai lahjan antajaa ei kiinnostaa ostaa juuri sellaista pyydettyä lahjaa, minkä lapsi haluaa. Aivan varmasti noissa lahjan antajissakin on niitä, jotka eivät omien periaatteidensa vuoksi osta tiettyjä tuotteita vaikka raha ei olisikaan se ongelma. Ei se väärin ole, jos esittää toiveen hyväntekeväisyyskampanjassa. Olisi kiinnostavaa tietää kuinka paljon toiveita vs. toteutuksia vuosittain on.

Mutta onhan tässä iso ristiriita, jos lapsille tämä esitetään jonain suurimpien keijupölyunelmien toteutuskampanjana, ja lahjoittajille se on vain "osta joululahja lapselle".

Tuollaisia keijupölykampanjoita olen joskus nähnyt kuolemansairaille lapsille, ja niitä toteuttamaan tarvitaan. oikeasti rikkaita ihmisiä.

Joululahjakeräyksissä valtaosa lahjoittajista on ihan tavallisia tallaajia.

Minustakin on väärin jos näille lapsille kerrotaan että toivo mitä vaan ja "keijupölyä" ja ihmeitä on olemassa jne. No, tosiasiassa näin ei taida olla, koska suurin osa toiveista on ihan normaaleja. Jos nyt joku yksittäinen toivoo liikoja niin toki kurja sille lapselle, ettei vanhemmat tai kukaan ole osannut opettaa mitä lahjaksi voi pyytää ja mitä ei.

Vierailija
536/763 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun on kysytty että mitä muka pitäisi toivoa, jotain suihkusaippuaako. Niin realistisia mutta kivoja toiveita olisivat esim. (merkki)hupparit, kuulokkeet/pelihiiri/pelinäppis, lahjakortit nuorten suosimiin kauppoihin, jokin elämys (huvipuistoreissu, HopLop, museo, mitä vaan keksii)...vaihtoehtoja kyllä riittää. Näitä ainakin itse olen ostanut mielelläni lahjaksi joka joulu. 

Vierailija
537/763 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulupuu-keräys perustuu täysin vapaaehtoisuuteen.

Kenenkään ei ole pakko lahjoittaa sinne yhtään mitään.

Tämä on joka vuotinen ilmiö, tullaan uteliaisuudesta tutkimaan lahjatoiveita ja lasketaan mielikuvitus laukkaamaan ja keksitäån omia valheita ja juostaan kiireen vilkkaan kotiin tekemään keskustelupalstalle aloituksia ja haukkumaan lapsia, kuinka kehtaavatkin köyhät lapset pyytääkin niin kallita lahjoja, kun todellisuudessa suurin osa todellisuudessa on tyyliin sukkia, alusvaatteita, reppu, piirustusvälineitä, myssy, rukkaset, shampoota jne.

Ihanko oikeasti aikuiset ihmiset saavat tästä jotakin sisältöä elämäänsä tai mielihyvää?

Meidän alueen keräyksessä oli kyllä aika paljon (mun mielestä) hintavia toiveita (arvo yli 50€ / toive), ellei satu alennuksesta löytämään. Nämä siis toiveista, joista oikeasti tiedän mitä maksavat. Nyt, kun kävelin uudelleen puun ohi sunnuntaina, niin suurin osa lapuista oli kadonnut, mutta kalliimmat toiveet näyttivät olevan vielä jäljellä. (Ehkä näitä isompia toiveita voisi hankkia, vaikka yhdessä työ-, kaveriporukan tai sisarusten kanssa, jolloin yhden hlön rahapanos ei nouse kohtuuttomaksi. Kaikki kun eivät ole rikkaita tai varakkaita, vaikka mielellään auttavatkin muita.)

Itse löysin edullisemman toiveen ja sen toteutin. Yli 50 €:n toive olisi mennyt yli mun budjetin. 

Vierailija
538/763 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aivan älytöntä.

Mikset ostaisi?

Koska housut ja kengät ovat rikki, pyörästä puhkesi kumi, uusi talvitakkikin pitäisi saada, sängystä on vielä 3 erää jäljellä, bussikortti on tyhjä, jääkaapissa on vain valo jne. Vuosien köyhyys on tosi paha kierre. Sieltä pääsee pois vain jos pääsee palkansaajaksi ja sitähän ei Suomessa tapahdu. Töihin ei pääse millään ilveellä ja todella, myös köyhä tarvitsee maksaa ihan koko kuukauden kulut, joten osa-aika työ ei auta. Toimeentulotukea ei saa jos saa saman verran palkkana eli tulos on plus miinus nolla. Täydellä palkalla taas pääsee pois köyhyydestä, mutta sitähän ei köyhille suoda. Todella moneen työpaikkaan vaaditaan vähintään ajokortti tai jopa oma auto. Sillä varmistetaan, että työpaikkaan tulee työntekijä "kunnon perheestä". Työ itsessään ei välttämättä korttia vaadi.

Vierailija
539/763 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Muistakaa lahjojen ostajat, että ostamanne lahja ei mene yleensä suoraan sen toivojalle.

Saadut lahjat kerätään yhteen ja ohjataan mm.lastensuojelulle. Siellä työntekijät jakavat ne oman harkintansa mukaan ihan lapussa lukevan ikäryhmän ja sukupuolen perusteella.

Esim.lapussa voi lukea "tyttö 13v." tai "iphone kuulokkeet" tms.mutta tosiaan näitä on toivonut joku muu kuin kenelle ne lopulta annetaan.

Vierailija
540/763 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia huomioita nämä koskien köyhiä vrt. normaalituloisia perheitä. Osa kirjoittaa, että lapsi voi saada esim. läppärin, mutta se on sitten samalla myös joululahja. Olenkohan nyt ihan hakoteillä, jos väitän, että kyllä se näin menee varakkaammillakin? 

Meidän perhe on keskituloinen, tosin nippanappa. Mutta meillä annettiin juuri äsken aikaiseksi joululahjaksi yhdelle lapsista oma tietokone, ja hän tietää, että tulee saamaan ainoastaan muutaman pikkulahjan nyt jouluna tuon takia. Meillä kyllä olisi varaa lahjoa häntä enemmänkin, mutta haluamme opettaa kohtuutta. En usko meidän olevan ainoa perhe tässä suhteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme