Syömään pakottaminen koulussa
Kokemuksia tästä?
Kuulin juuri, että pikkukoululaiseni on pakotettu koko syksyn syömään lautanen tyhjäksi - tai :itkemään ja syömään".
Joutuu siis istumaan niin kauan, että pahakin ruoka on syöty. Hoikkana lapsena painostetaan syömään ja pakotetaan "maistamaan", mutta eihän se ole enää maistamista, jos se maistettu ruoka on sitten syötävä kokonaan?
Lapsi ei pääse päivän ainoalle pidemmälle välitunnille ulkoilemaan, kun häntä istutetaan syömässä.
Miten tämä on mahdollista vielä nykypäivänä?
Entä lapsen itsemääräämisoikeus?
Tätä on jatkunut koko syksyn ja nyt vasta sain tietää. Lapsi on jo alkanut oireilla tästä.
Huolettaa, mitä muita "kivoja" 1800-luvun kasvatusmenetelmiä koulussa on käytössä.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Suomea?
Varsinais-Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puutu heti. Itse olen pakotettu syömään. Minulle huudettiin ja vielä aikuisenakaan en pysty syömään, jos yhtään ahdistava tilanne. En vain pysty.
Nuorena kärsin myös syömishäiriöstä. Olen todella neuroottinen ruuan puhtauden kanssa, sillä ruokaani laitettiin tahallaan hiuksia ym. ja silti oli syötävä, kun vieressä iso mies vahti.
Omat lapseni maistavat kaikkea, mutta ei tarvitse syödä yhtään enempää. Koulussa kerran jouduin sanomaan tiukasti, kun opettaja oli katsonut, että hänen lempiruokaansa on syötävä enemmän. Muutenkin oli vahtinut lapsia kuin haukka. Lapset eivät uskaltaneet ottaa enää koulussa kuin lusikalliset ruokaa. Muuten olisi joutunut syömään jotain liikaa, mistä ei tykkää.
Ratkaisin homman niin, että sanoin opelle, että lapseni maistaa ja syö sitten enemmän mitä haluaa. Kotona odottaa lämmitettävä ruoka-annos ja syö sen, jos nälkä. Oli tokalla. Ope vei homman terkkarille. Terkkari kysyi opelta, että mikä ongelma? Lapsi maistaa, syö hyvin ja pärjää, anna olla.
Onneksi koulu vaihtui ja opesta päästiin. Hän varmaan edelleen pakkosyöttää siellä omaa lempiruokaansa.
Maistamaan ja haistamaankin toistuva pakottaminen on väkivaltaa, kun pakotettu siitä kärsii. On loukkaavaa ja nöyryyttävää jatkaa pakottamisyrityksiä, piittaamatta siitä voiko toinen huonosti. Jokainen vanhempi varmaankin joutuu painostamaan lasta syömään! Mutta on ymmärrettävä myös lopettaa, sen sijaan, että ruokailusta tekisi kiusaamisen ja kostamisen muodon.
Kaikki mistä sorretun vähemmistön edustaja (esim. lapsi) kärsii on väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden perheen, jossa harrastettiin pakkosyöttämistä. Alle kouluikäisille lapsille laitettiin lautaselle aikuisen annos, joka oli pakko syödä. Ja välillä sitä ruokaa ihan lapattiin suuhun. Aivan kamalaa. Tosin perheessä oli muutenkin aivan järkyttävä kuri. Jopa leikit olivat kontrolloituja. En tiedä mistä johtuu, mutta kukaan perheen nyt jo keski-ikäisistä lapsista ei ole koskaan ollut parisuhteessa...
Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsi pärjää koulupäivän, jos ei syö mitään?
Minun lapseni oli myöskin pienenä hyvin valikoiva syöjä, eskarissa pyöritti kummallisen tuntuista perunaa lautasen laidalta toiselle ja kastiketta ei välttämättä edes uskaltanut maistaa. On muistuteltu että näkkäriä/leipää saa syödä ja panostettu hyvään aamu- ja välipalaan, mutta muuten ei tehty asiasta numeroa ja ei ole painostettu. Välillä on ollut (kotona purkautuvaa) nälkäkiukkua ja mielipahaa, mutta ihan tuo on hengissä selvinnyt, ja nyt 5. luokalla lapsesta on kuoriutunut kouluruuan suuri ystävä. Enää vain kasvispihvipäivää edellisenä iltana lapsi varmistaa että onhan kaapissa jotain voileipää tukevampaa välipalalle 😉
Ei lapsi ruuan äärellä nälkään kuole, eikä syömään pakottamisesta seuraa mitään hyvää.
Hyvä asenne.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on jo kiusaamista,heti maanantaina yhteys kouluun.
Koulut ovat mukana hengessä.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsen kohdalla tuo ei loppunut, ennenkuin lastenlääkäri antoi koululle "todistuksen" ettei saa pakottaa syömään. Itseasiassa nyt vasta tajusin, että olisin voinut tehdä aiheesta lasun. :(
Milläs ideologialla hän sen kuvitteli tekevänsä?
Vierailija kirjoitti:
Kysy opettajalta miten hän kokee lapsen ruokailut. Älä puhu pakottamisesta vaan anna open vapaasti kertoa oma näkemys. Tallenna se, siis kysy kirjallisesti. Sitten yhteys rehtoriin asiallisesti mutta päättäväisesti. Lapsella on oikeus päättää mitä syö tai on syömättä, myöskään maistamispakkoa ei ole. Itseasiassa ei voi pakottaa ottamaan yhtään mitään ruokalassa.
Olisipa näin! -eri
Vierailija kirjoitti:
Että sieppaa tällainen toiminta! Jouduin vuonna kivi ja keppi pakolla syömään lastentarhassa mannapuurolautasen tyhjäksi, enkä vieläkään saa eläkeiässä mannapuuroa alas. Oli sen verran kauhukokemus. Toivon todellakin, että tuollaiset opettajat saavat suorapalautetta toiminnastaan! Halit ja tsemppiä lapsiparalle kouluruokailuihin!
Ei yksittäiset opettajat tms. sitä päätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Lannistava kasvatus ei myöskään tue lapsen itsetuntoa ja pärjäämistä nykymaailmassa, jossa tarvitaan vahvoja sosiaalisia taitoja, joustavuutta ja soveltamiskykyjä”, Cacciatore, Oulasmaa ja Laru huomauttavat.
Ennen sanottiin, että lautanen pitää syödä tyhjäksi, mutta nykyään ymmärretään, ettei lasta pidä pakottaa syömään. Aikuinen päättää, mitä lapsi syö, ja lapsi itse päättää, kuinka paljon hän syö.
”Näin lapsi oppii syömään oman tarpeensa verran ruokaa ja säätelee itse kylläisyydentunnettaan”, Cacciatore, Oulasmaa ja Laru kirjoittavat.
MUTTA tarhoilla (kaikilla?) & kouluilla on oma filosofiansa? Mikähän se on?Siteeraat paria suomalaista ultraliberaalia kasvatusteoreetikkoa. Niitä samoja joiden mielestä lähes kaikki pakottaminen tai rankaiseminen on väärin lastenkasvatuksessa.
Linkkiä artikkeliin ei ole, sillä politisoitunut "av"-palsta on sensuroinut sen. Miksiköhän?
Saako lapsi itse päättää, kuinka paljon lautaselle laitetaan ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Nojoo, hiukan vanhanaikaista. Toisaalta nykyään itsemäärämisoikeus koskee yhä hullumpia asioita. Etenkin lapsilla, kuuluu olla selkeitä rajoja ja vaateita. Voisi veikata että nämä nykyajan ongelmat nuorten ja lasten kanssa ovat seurausta liiasta itsemäärämisoikeudesta ja kurin puutteesta. Siksi erityisoppilaita, huonokäytöksisiä ja käytösongelmaisia nuoria tulee ennätysmääriä. Mihin vedetään raja?
Ketään ei kuuluisi pakkosyöttää, mutta tiettyjä velvoitteita ja rajoja ja tiukkojakin vaatimuksia lapsilla pitää olla. Muuten me luomme ja olemmekin luoneet tätä nykyistä pullamössösukupolvea joka ei osaa käyttäytyä.
Ei tarvitse veikkailla, kun käytäntö osoittaa varsin hyvin, että seuraukset ovat HUONOT.
Vierailija kirjoitti:
Jos saa, hänen on pakko ottaa ruokaa, ja tästä seuraa, että hänen on pakko syödä se kaikki, sillä hän itse otti sen..! (Tajuat varmaan härskin kusetuksen.) Tarhatäti tätä kerran demonstoi sanomalla tomerasti: SEN SYÖT, MINKÄ OTIT!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saa, hänen on pakko ottaa ruokaa, ja tästä seuraa, että hänen on pakko syödä se kaikki, sillä hän itse otti sen..! (Tajuat varmaan härskin kusetuksen.) Tarhatäti tätä kerran demonstoi sanomalla tomerasti: SEN SYÖT, MINKÄ OTIT!
Eli toi on lapsen haluilla pelleilyä. Ideologia on äärimmäisen törkeä.
^Se opettaa, että teet niin tai näin, joudut alistumaan - omasta tahdostasi.
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsi pärjää koulupäivän, jos ei syö mitään?
Ei ne pärjääkkään. Sitten ne on puolilta päivin ruikuttamassa terkan ovella kun päähän sattuu.
Vie ap asia äkkiä eteenpäin, jotta lapsesi ei ehdi saada suurempia traumoja. Syömään pakottaminen on henkistä väkivaltaa, vallankäyttöä aikuiselta.
Meitä koulun ruokalassa istutettuja on paljon. Joillekin jäi traumat, osalle vain huonot muistot. Kannattaa laittaa asialle stoppi. Lapsesi on selkeästi joutunut silmätikuksi. Opettaja purkaa sadistista puoltaan lapseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vie ap asia äkkiä eteenpäin, jotta lapsesi ei ehdi saada suurempia traumoja. Syömään pakottaminen on henkistä väkivaltaa, vallankäyttöä aikuiselta.
Meitä koulun ruokalassa istutettuja on paljon. Joillekin jäi traumat, osalle vain huonot muistot. Kannattaa laittaa asialle stoppi. Lapsesi on selkeästi joutunut silmätikuksi. Opettaja purkaa sadistista puoltaan lapseesi.
Koulu on väkivallalle rakennettu yhteisö. Jos et tottele itsevaltiasta opettajaa niin joudut jälki-istuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsen kohdalla tuo ei loppunut, ennenkuin lastenlääkäri antoi koululle "todistuksen" ettei saa pakottaa syömään. Itseasiassa nyt vasta tajusin, että olisin voinut tehdä aiheesta lasun. :(
Meillä oli sama juttu, vain lääkärintodistus vapautti pakkosyöttämisen.
Lapsi alkoi oireilla, näki painajaisia, oli ahdistunut ja sunnuntait oli painajaisia, kun alkoi ratkatus, ettei hän mene huomenna kouluun tai miksi hänen pitää käydä koulua. Käytiin sen jälkeen terapiassa puoli vuotta ja maksettiin kipeeksi.
Kotona ei ollut mitään ruokailuongelmia, vaan söi hyvin. Ja kaikki alkoi ekaluokalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki kannattaisi harjoitella kotonakin erilaisten ruokien maistamista, jos lapsesi on vaikea kokeilla uusia ruokia.
.
Kotona hän syö hyvin ja monipuolisesti.
On toki aina ollut valikoiva ja painostus on hänelle ihan vihoviimeinen keino saada maistamaan, siis "rohkaisu" on joskus liikaa ja harjoittelu" täytyy olla täysin oma päätös.
Opettaja on pahentanut pakottamisellaan syömistilannetta. Huutaa kuulemma joskus "Nyt sun PITÄÄ oppia syömään!" ja "Se on nyt vaan PAKKO!"
Ei tämä nyt ole ihan tervettä eikä terveellistä.
On myös aivan outoa tänä päivänä kun ruokaa kyllä riittää sitten vaikka kotona. Ehkä lapselle ei muutenkaan maistu ruoka siinä lounaalla, mutta illalla on isompi nälkä. Tällä tavalla ihmisistä kasvaa syömishäiriöisiä kun ei anneta syödä normaalisti oman nälän mukaan ruokaa joka ei ole suuhun inhottavaa. Lapsella on vielä erilainen makukin kun aikuisella.
Syömishäiriöt syntyy just siitä alistamisesta ja nöyryyttämisestä.