Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syömään pakottaminen koulussa

Vierailija
26.11.2022 |

Kokemuksia tästä?

Kuulin juuri, että pikkukoululaiseni on pakotettu koko syksyn syömään lautanen tyhjäksi - tai :itkemään ja syömään".

Joutuu siis istumaan niin kauan, että pahakin ruoka on syöty. Hoikkana lapsena painostetaan syömään ja pakotetaan "maistamaan", mutta eihän se ole enää maistamista, jos se maistettu ruoka on sitten syötävä kokonaan?

Lapsi ei pääse päivän ainoalle pidemmälle välitunnille ulkoilemaan, kun häntä istutetaan syömässä.

Miten tämä on mahdollista vielä nykypäivänä?

Entä lapsen itsemääräämisoikeus?

Tätä on jatkunut koko syksyn ja nyt vasta sain tietää. Lapsi on jo alkanut oireilla tästä.

Huolettaa, mitä muita "kivoja" 1800-luvun kasvatusmenetelmiä koulussa on käytössä.

Kommentit (151)

Vierailija
41/151 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa oudolle. Maistamaan kyllä suorastaan painostetaan tai siis edes ottamaan ruokaa vähän, mutta siihen se jää. Eihän ope edes ehdi valvoa kaikkien syömistä. Yhteys siis opettajaan tai tarvittaessa rehtoriin.

Tämä. Ei tullut edes mieleeni, että tänä olisi mahdollista nykyaikana.

Jostain syystä ehtii valvoa juuri tätä lasta. Hän on otettu tässä jotenkin silmätikuksi.

En ihan usko tätä. Onko todisteita? Muuta kuin lapsen oma sana?

Vierailija
42/151 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että sieppaa tällainen toiminta! Jouduin vuonna kivi ja keppi pakolla syömään lastentarhassa mannapuurolautasen tyhjäksi, enkä vieläkään saa eläkeiässä mannapuuroa alas. Oli sen verran kauhukokemus. Toivon todellakin, että tuollaiset opettajat saavat suorapalautetta toiminnastaan! Halit ja tsemppiä lapsiparalle kouluruokailuihin!

Voi hyvää päivää. Kuinka heikkoja ihmiset ovat jos joku ruoka aiheuttaa noin kovia traumoja. Itse olin päiväkodissa jossa lautanen piti syödä tyhjäksi. Tuntui silloin tyhmältä, mutta ymmärrän sen tarkoituksen. Ei ole traumoja jäänyt. Terapiassa kannattaa käydä jos noin kovasti traumatisoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/151 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että sieppaa tällainen toiminta! Jouduin vuonna kivi ja keppi pakolla syömään lastentarhassa mannapuurolautasen tyhjäksi, enkä vieläkään saa eläkeiässä mannapuuroa alas. Oli sen verran kauhukokemus. Toivon todellakin, että tuollaiset opettajat saavat suorapalautetta toiminnastaan! Halit ja tsemppiä lapsiparalle kouluruokailuihin!

Voi hyvää päivää. Kuinka heikkoja ihmiset ovat jos joku ruoka aiheuttaa noin kovia traumoja. Itse olin päiväkodissa jossa lautanen piti syödä tyhjäksi. Tuntui silloin tyhmältä, mutta ymmärrän sen tarkoituksen. Ei ole traumoja jäänyt. Terapiassa kannattaa käydä jos noin kovasti traumatisoi.

Kyllähän näitä traumaihmisiä näkyy joka puolella. Aikamoinen tynnyri on kasvanut vatsaan kun ei voi syödä kuin hyviä ruokia, eli kaikkea rasvaista ja sokerista.

Vierailija
44/151 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Suomea? 

Vierailija
45/151 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Useimmat lapset eivät syö monipuolisesti ilman, että siihen vahvasti ohjataan.

Ja nuo työpaikka ja pomo -rinnastukset eivät nyt vaan toimi, koska aikuinen työntekijä ei ole mikään lapsi. Lapset ja aikuiset ovat hyvin erilaisia, ja heitä kohdellaan kokonaisvaltaisesti erilailla.[/quote]

Joo, mutta tämä lapsi osaa jo syödä. Tämä ei ole koulun asia. Minä kasvatan lapseni ja kotona hän syö monipuolisesti. Minä opetan ja ohjaan, nämä sekoittavat pakkaa ja puoskaroivat omiaan.

Ymmärrät varmaan, että pomo-esimerkki oli kuvaannollinen.

Muuten en lähde vääntämään kanssasi kasvatuskysymyksistä. Sinä voit kasvattaa autoritäärisesti ja minä eri lailla, no problem.

Vierailija
46/151 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otitko jo yhteyttä MOT-ohjelmaan?

Vierailija
47/151 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijjaa. Tietenkin tuollaisia pelkoruokia voi syntyä jos tilanne on ollut ahdistava, varsinkin jos oksennus on käynyt suussa/kurkussa. Sen takia johonkin oksennustaudissa syötyyn ruokaankin voi tulla kammo koska on ehdollistunut että se muistuttaa siitä yrjöstä

Vierailija
48/151 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän näitä traumaihmisiä näkyy joka puolella. Aikamoinen tynnyri on kasvanut vatsaan kun ei voi syödä kuin hyviä ruokia, eli kaikkea rasvaista ja sokerista.

Jos miettii miten "väärin" entisaikaan kasvatettiin, niin kummalta tuntuu kyllä, että traumaihmisten määrä on koko ajan lisääntynyt.

Vierailija
49/151 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut eivät vaan nyt kertakaikkiaan halua ymmärtää.

Kun se pakkosyöttäminen ei ole vain hyödytöntä, vaan haitallista. (Ja tietenkin väärin.)

Jättäisivät lapsen rauhaan, niin ongelma korjautuisi itsestään

Syömättömyys tai yksipuolinen ruokavalio ovat haitallisia.

Lapsi ei kasvata itse itseään vaikka "autoritaarisuuden" eli normaalin kasvatuksen vastustajat niin väittävätkin.

Toistan itseäni: 

"Kun se pakkosyöttäminen ei ole vain hyödytöntä, vaan haitallista. (Ja tietenkin väärin.)

Jättäisivät lapsen rauhaan, niin ongelma korjautuisi itsestään."

Lasta ei tarvitse opettaa syömään, hän syö monipuolisesti ja sen verran kuin on tarvis silloin kun on nälkä. Opettajat sotkeutuvat tähän pakottamisellaan. Siitä ei ole mitään hyötyä vaan paljon haittaa. 

Söisitkö itse painostettuna / pakotettuna inhokkiruokaasi, kun oksettaisi? Mitä oppisit siitä?

Joutuisit joka päivä työpaikkaruokalassa kytätyksi ja pomo jäisi kanssasi pöytään vahtimaan, että syöt kaiken? Kommentoisi vielä painoasi ja ruumiinrakennettasi samalla? Pakko olisi istua, kunnes kaikki olisi syöty. Siihen menisi aikaa ja joutuisit korvaamaan menetetyn työajan olemalla illalla pidempään töissä?

Mutta totta, auktoriteetteja pitää oppia kunnioittamaan, eihän tässä ollut kyse siitä pienestä ihmisestä ja hänen syömisestään ollenkaan, vaan hänen oman tahtonsa nujertamisesta.

Tarhojen ja koulujen harjoittamaa väkivaltaa tuskin voi perustella resurssien puutteella - he luultavasti tekisivät ihan samalla tavalla, vaikka jokaisen ihmisen vieressä olisi avustaja.

Käsitykseni on, että ohjelman tarkoitus on takoa lasten päähän alistuminen, ei vain sen takia että työntekijöillä olisi helpompaa vaan myös siksi, että asia on politisoitu (mikäpä ei olisi?)

"Esikoulun" idea on kuriin sopeuttaminen "tukioppilaita" hyödyntäen, sekä profilointi (VaSu), jonka perusteella valmennus alistuvaiseksi jatkuu koulussa. Tavutettu teksti liittyy tähän ideologiaan periaatteella: "älä hahmota sanoja itse - riittää, kun TOTTELET pala kerralla!" (vrt. hyperfokus koronanippelitietoon yms. eli asenteena on: "älä vaan ajattele kokonaisuuksia, äläkä kyseenalaista mitään. Ole ahkera tottelemaan ja muuten laiska, niin sinusta tulee mainio orja." Tietysti valtaosa sopiikin orjiksi. Ja sehän julkisin varoin ylläpidetyn järjestelmän tarkoitus on, tuottaa kuuliaisia veronmaksajia. Olennaista on ymmärtää, ettei esikoulusta todellakaan makseta sen takia, että joku ehkä oppisi jonkun aakkosen ennen koulua... Esikoulua vaaditaan, koska nöyrtymisen on tapahduttava ajoissa. Tuoliin sitominen, lattialla pakkomakuuttaminen, yms. on nuorten suomalaisten armeijatyyppinen koulutusleiri. Ikävää on se, että tämä on valjastettu palvelemaan muita EU-maita, Suomihan on EU:ssa maksajan roolissa. Elvytyspaketit, NATO-kiimailu, mitä vielä... Kuten sanottu moneen kertaan, Aatukin sen tiesi, että tulevaisuus on lapsissa. Heidät pitää muovata ajoissa.

Vierailija
50/151 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäpä ei olisi tänä päivänä "väkivaltaa".

Vierailija
51/151 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otitko jo yhteyttä MOT-ohjelmaan?

Täällä näköjään vanhan koulukunnan ope löytänyt aloituksen ja provoaa suurella määrällä pieniä, aggressiivisia viestejä :D

Vierailija
52/151 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun se pakkosyöttäminen ei ole vain hyödytöntä, vaan haitallista. (Ja tietenkin väärin.)

Lapsi ei kasvata itse itseään vaikka "autoritaarisuuden" eli normaalin kasvatuksen vastustajat niin väittävätkin.

Toistan itseäni: 

"Kun se pakkosyöttäminen ei ole vain hyödytöntä, vaan haitallista. (Ja tietenkin väärin.)

Lasta ei tarvitse opettaa syömään, hän syö monipuolisesti ja sen verran kuin on tarvis silloin kun on nälkä. Opettajat sotkeutuvat tähän pakottamisellaan. Siitä ei ole mitään hyötyä vaan paljon haittaa. 

Söisitkö itse painostettuna / pakotettuna inhokkiruokaasi, kun oksettaisi? Mitä oppisit siitä?

Joutuisit joka päivä työpaikkaruokalassa kytätyksi ja pomo jäisi kanssasi pöytään vahtimaan, että syöt kaiken? Kommentoisi vielä painoasi ja ruumiinrakennettasi samalla? Pakko olisi istua, kunnes kaikki olisi syöty. Siihen menisi aikaa ja joutuisit korvaamaan menetetyn työajan olemalla illalla pidempään töissä?

Mutta totta, auktoriteetteja pitää oppia kunnioittamaan, eihän tässä ollut kyse siitä pienestä ihmisestä ja hänen syömisestään ollenkaan, vaan hänen oman tahtonsa nujertamisesta.

Tarhojen ja koulujen harjoittamaa väkivaltaa tuskin voi perustella resurssien puutteella - he luultavasti tekisivät ihan samalla tavalla, vaikka jokaisen ihmisen vieressä olisi avustaja.

Käsitykseni on, että ohjelman tarkoitus on takoa lasten päähän alistuminen, ei vain sen takia että työntekijöillä olisi helpompaa vaan myös siksi, että asia on politisoitu (mikäpä ei olisi?)

"Esikoulun" idea on kuriin sopeuttaminen "tukioppilaita" hyödyntäen, sekä profilointi (VaSu), jonka perusteella valmennus alistuvaiseksi jatkuu koulussa. Tavutettu teksti liittyy tähän ideologiaan periaatteella: "älä hahmota sanoja itse - riittää, kun TOTTELET pala kerralla!" (vrt. hyperfokus koronanippelitietoon yms. eli asenteena on: "älä vaan ajattele kokonaisuuksia, äläkä kyseenalaista mitään. Ole ahkera tottelemaan ja muuten laiska, niin sinusta tulee mainio orja." Tietysti valtaosa sopiikin orjiksi. Ja sehän julkisin varoin ylläpidetyn järjestelmän tarkoitus on, tuottaa kuuliaisia veronmaksajia. Olennaista on ymmärtää, ettei esikoulusta todellakaan makseta sen takia, että joku ehkä oppisi jonkun aakkosen ennen koulua... Esikoulua vaaditaan, koska nöyrtymisen on tapahduttava ajoissa. Tuoliin sitominen, lattialla pakkomakuuttaminen, yms. on nuorten suomalaisten armeijatyyppinen koulutusleiri. Ikävää on se, että tämä on valjastettu palvelemaan muita EU-maita, Suomihan on EU:ssa maksajan roolissa. Elvytyspaketit, NATO-kiimailu, mitä vielä... Kuten sanottu moneen kertaan, Aatukin sen tiesi, että tulevaisuus on lapsissa. Heidät pitää muovata ajoissa.

Suomalaisten muovaus kytkeytyy tähän: https://www.vauva.fi/keskustelu/2975259/youtuben-hairiintyneet-lastenka…

Vierailija
53/151 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua myös ala-asteen ensimmäisellä luokalla istutettiin koulun ruokalassa, koska en pystynyt syömään. Se oli kamalaa. Olin niin stressaantunut pieni lapsi, että lopulta en enää suostunut lähtemään aamulla kouluun. Äitini jutteli opettajan kanssa ja saivat sovittua, että ainakin maistan ruokaa, josta en pidä.

En ole koskaan unohtanut tuota. En ymmärrä edelleenkään, miksi lapsen tulisi suostua syömään kaikkea mahdollista. Eihän kaikki aikuisetkaan pidä kaikista ruoista!

Niin, ja minusta kuitenkin tuli kaikkiruokainen. Toki ibs rajoittaa.

Mielestäni lapsen pakottaminen syömään on jonkinlaista henkistä väkivaltaa.

Tiedän yhden perheen, jossa harrastettiin pakkosyöttämistä. Alle kouluikäisille lapsille laitettiin lautaselle aikuisen annos, joka oli pakko syödä. Ja välillä sitä ruokaa ihan lapattiin suuhun. Aivan kamalaa. Tosin perheessä oli muutenkin aivan järkyttävä kuri. Jopa leikit olivat kontrolloituja. En tiedä mistä johtuu, mutta kukaan perheen nyt jo keski-ikäisistä lapsista ei ole koskaan ollut parisuhteessa...

Vierailija
54/151 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toistan itseäni: 

Suomalaisten muovaus kytkeytyy tähän: https://www.vauva.fi/keskustelu/2975259/youtuben-hairiintyneet-lastenka…

...Ja näin ollen, alistamisen mentaliteettia (jopa väkivaltaisin keinoin) ei tulla lopettamaan ihan tuosta vain.

Vierailija
55/151 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutu heti. Itse olen pakotettu syömään. Minulle huudettiin ja vielä aikuisenakaan en pysty syömään, jos yhtään ahdistava tilanne. En vain pysty.

Nuorena kärsin myös syömishäiriöstä. Olen todella neuroottinen ruuan puhtauden kanssa, sillä ruokaani laitettiin tahallaan hiuksia ym. ja silti oli syötävä, kun vieressä iso mies vahti.

Omat lapseni maistavat kaikkea, mutta ei tarvitse syödä yhtään enempää. Koulussa kerran jouduin sanomaan tiukasti, kun opettaja oli katsonut, että hänen lempiruokaansa on syötävä enemmän. Muutenkin oli vahtinut lapsia kuin haukka. Lapset eivät uskaltaneet ottaa enää koulussa kuin lusikalliset ruokaa. Muuten olisi joutunut syömään jotain liikaa, mistä ei tykkää.

Ratkaisin homman niin, että sanoin opelle, että lapseni maistaa ja syö sitten enemmän mitä haluaa. Kotona odottaa lämmitettävä ruoka-annos ja syö sen, jos nälkä. Oli tokalla. Ope vei homman terkkarille. Terkkari kysyi opelta, että mikä ongelma? Lapsi maistaa, syö hyvin ja pärjää, anna olla.

Onneksi koulu vaihtui ja opesta päästiin. Hän varmaan edelleen pakkosyöttää siellä omaa lempiruokaansa.

Vierailija
56/151 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua myös ala-asteen ensimmäisellä luokalla istutettiin koulun ruokalassa, koska en pystynyt syömään. Se oli kamalaa. Olin niin stressaantunut pieni lapsi, että lopulta en enää suostunut lähtemään aamulla kouluun. Äitini jutteli opettajan kanssa ja saivat sovittua, että ainakin maistan ruokaa, josta en pidä.

En ole koskaan unohtanut tuota. En ymmärrä edelleenkään, miksi lapsen tulisi suostua syömään kaikkea mahdollista. Eihän kaikki aikuisetkaan pidä kaikista ruoista!

Tiedän yhden perheen, jossa harrastettiin pakkosyöttämistä. Alle kouluikäisille lapsille laitettiin lautaselle aikuisen annos, joka oli pakko syödä. Ja välillä sitä ruokaa ihan lapattiin suuhun. Aivan kamalaa. Tosin perheessä oli muutenkin aivan järkyttävä kuri. Jopa leikit olivat kontrolloituja. En tiedä mistä johtuu, mutta kukaan perheen nyt jo keski-ikäisistä lapsista ei ole koskaan ollut parisuhteessa...

Se ON henkistä väkivaltaa.

Vierailija
57/151 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lapsi pärjää koulupäivän, jos ei syö mitään?

Minun lapseni oli myöskin pienenä hyvin valikoiva syöjä, eskarissa pyöritti kummallisen tuntuista perunaa lautasen laidalta toiselle ja kastiketta ei välttämättä edes uskaltanut maistaa. On muistuteltu että näkkäriä/leipää saa syödä ja panostettu hyvään aamu- ja välipalaan, mutta muuten ei tehty asiasta numeroa ja ei ole painostettu. Välillä on ollut (kotona purkautuvaa) nälkäkiukkua ja mielipahaa, mutta ihan tuo on hengissä selvinnyt, ja nyt 5. luokalla lapsesta on kuoriutunut kouluruuan suuri ystävä. Enää vain kasvispihvipäivää edellisenä iltana lapsi varmistaa että onhan kaapissa jotain voileipää tukevampaa välipalalle 😉

Ei lapsi ruuan äärellä nälkään kuole, eikä syömään pakottamisesta seuraa mitään hyvää.

Vierailija
58/151 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ON henkistä väkivaltaa.

Ei ole. Ultraliberaalin kasvatuskulttuurin johdosta ihmisten käsitys siitä, että mikä on väkivaltaa ja mikä ei, on täysin hämärtynyt.

95% maailman maista on sellaisia, että se ruoka on pakko syödä tai tulee karttakepistä.

Vierailija
59/151 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on jo kiusaamista,heti maanantaina yhteys kouluun.

Vierailija
60/151 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puutu heti. Itse olen pakotettu syömään. Minulle huudettiin ja vielä aikuisenakaan en pysty syömään, jos yhtään ahdistava tilanne. En vain pysty.

Nuorena kärsin myös syömishäiriöstä. Olen todella neuroottinen ruuan puhtauden kanssa, sillä ruokaani laitettiin tahallaan hiuksia ym. ja silti oli syötävä, kun vieressä iso mies vahti.

Omat lapseni maistavat kaikkea, mutta ei tarvitse syödä yhtään enempää. Koulussa kerran jouduin sanomaan tiukasti, kun opettaja oli katsonut, että hänen lempiruokaansa on syötävä enemmän. Muutenkin oli vahtinut lapsia kuin haukka. Lapset eivät uskaltaneet ottaa enää koulussa kuin lusikalliset ruokaa. Muuten olisi joutunut syömään jotain liikaa, mistä ei tykkää.

Ratkaisin homman niin, että sanoin opelle, että lapseni maistaa ja syö sitten enemmän mitä haluaa. Kotona odottaa lämmitettävä ruoka-annos ja syö sen, jos nälkä. Oli tokalla. Ope vei homman terkkarille. Terkkari kysyi opelta, että mikä ongelma? Lapsi maistaa, syö hyvin ja pärjää, anna olla.

Onneksi koulu vaihtui ja opesta päästiin. Hän varmaan edelleen pakkosyöttää siellä omaa lempiruokaansa.

Maistamaan ja haistamaankin toistuva pakottaminen on väkivaltaa, kun pakotettu siitä kärsii. On loukkaavaa ja nöyryyttävää jatkaa pakottamisyrityksiä, piittaamatta siitä voiko toinen huonosti. Jokainen vanhempi varmaankin joutuu painostamaan lasta syömään! Mutta on ymmärrettävä myös lopettaa, sen sijaan, että ruokailusta tekisi kiusaamisen ja kostamisen muodon.