Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikan pikkujoulukutsussa luki tulethan tuoksutta

Vierailija
26.11.2022 |

Pikkujoulut järjestetään vapaa-ajalla.

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuoksuyliherkkydestä kärsivän sukulaisena opin ottamaan asian vakavasti.

Nykyään on vaikea ymmärtää, miten joillekin hajujen pois jättäminen on kuin veisi identiteetin. Se on kuulkaas aika pieni juttu tässä maailmassa.

Mulla meni raja siinä, kun deitti vaati olemaan käyttämättä deodoranttia. En todellakaan halua esiintyä hien hajuisena, koska kyllä, olen ihminen ja hikoan välillä. Ei myöskään houkuta ajatus hien hajuisesta deitistä.

Vierailija
102/120 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on vaikea ymmärtää, miten joillekin hajujen pois jättäminen on kuin veisi identiteetin. Se on kuulkaas aika pieni juttu tässä maailmassa.

Mulla meni raja siinä, kun deitti vaati olemaan käyttämättä deodoranttia. En todellakaan halua esiintyä hien hajuisena, koska kyllä, olen ihminen ja hikoan välillä. Ei myöskään houkuta ajatus hien hajuisesta deitistä.

Ihan hyviä, hajustamattomia deodorantteja saa kolmen euron hintaan. Sellaista kun laittaa suihkun jälkeen, niin hiki ei haise. Kovin moni tähän ketjuun kirjoittanut käyttää hajusteita peittämään oman pesemättömyyden enkä itse sitä ymmärrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyviä, hajustamattomia deodorantteja saa kolmen euron hintaan. Sellaista kun laittaa suihkun jälkeen, niin hiki ei haise. Kovin moni tähän ketjuun kirjoittanut käyttää hajusteita peittämään oman pesemättömyyden enkä itse sitä ymmärrä.

Itse käytän lv:n hajustamatonta roll onia eikä haise hiki. 

Vierailija
104/120 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä opiskelen AMK:ssa ja siellä oli tunnilla joskus keskustelua hajusteiden käytöstä koska yksi joutui lähtemään kotiin kesken päivän jonkun ryhmäläisen voimakkaan hajuveden vuoksi. Iski kova migreeni päälle sen käryn vuoksi. Itsellä on astma joten mulla ottaa hengitykseen voimakkaat hajuvedet tai runsas pyykinpesuaineen haju.

No siis siinä keskusteltiin, että voisiko oikeasti tulla kouluun tuoksuttomana, että kaikki pystyvät olemaan tunneilla. Yksi rouva sitten veti herneet nenään koska hän haluaa tuoksua hyvältä. Ei millään meinannut tajuta miksi tuli tämä toive tuoksuttomuudesta. Ei vaikka toinen joutui olemaan tunneilta pois.

Niin ja mitä me sitten opiskelemme? No sairaanhoitajiksi. Kyseinen herneiden nenään vetäjä vieläpä lähihoitaja, että pitäisi jo senkin takia ymmärtää tuoksuttomuus, koska hoitoalalla työskennellään tuoksuttomana ja se opetetaan jo lähihoitajan koulutuksessa. Eikä ollut mikään nuori tyttö vaan yli 30v. nainen. Itse asiassa ryhmän nuoret naiset ymmärsi tämän asian oikein hyvin eikä heistä kyllä kukaan ole kärynnyt hajuvedeltä.

Kiitos teille ihanille, jotka ymmärrätte ja olette ilman tuoksuja! <3

Tää on kyllä jännä, kun esim. ravintola-alalla on ihan normaali juttu, ettei työntekijöillä ole esim. näkyviä lävistyksiä (tai ainakin joskus vaadittiin yleensä, en tiedä miten vielä nykyään), ei tulisi olla rakennekynsiä tai pitkiä kynsiä, sormuksia jne. Moni asia säädelty hygieniasyistä ja elintarviketurvallisuuden takia.

Miksei hoitoalalla ole samanlailla vaatimus, että potilaiden potilasturvallisuuden takia olisi kaikki erilaiset tuoksut työntekijöiltä kielletty ja se opetettaisiin jo koulussa? Ei pitäisi olla mikään jokaisen oma valinta -asia, vaan ihan pakko kaikille.

Omalla työpaikallani hieman pistänyt mietityttämään, kun tuli rakennukseen koirakielto. Kuulemma koira-allergisten takia. Miksei voisi olla samanlailla sitten myös esim. hajustekielto ja pähkinäkieltokin? Pähkinöistäkin joku voi saada tosi pahan anafylaktisen kohtauksen ja joutua ambulanssilla ensiapuun. Niitä kuitenkin saa vapaasti tuoda rakennukseen ja mussuttaa ja pähkinäisillä sormilla koskea ties mihin hissin nappulihin ym.

Miksi on ok kieltää joku asia, mutta jotain toista ei sitten millään?

Vierailija
105/120 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi noin ilkeitä vastauksia? Ilmeisesti kyseessä on naisvaltainen työpaikka, jossa suuri osa sellaisia tukevia vaaleita naisia, jotka suosivat erästä migreeniä aiheuttavaa parfyymiä. Miesvaltaisessa työpaikassa ei tuollaista toivetta tarvittaisi.

Toisaalta aika kova toive, kun siinä sai tehdä tosissaan töitä niin työterveyden kuin työsuojelun kanssa, jotta edes työpaikka saatiin kohtuullisen tuoksuttomaksi. Eikä siellä edes ollut kuin yksi haisuli.

Joillain on ihmeellisiä harhaluuloja, että miehillä ei ole hajusteyliherkkyyttä tai että miehet osaavat ottaa hajusteettomuustoivomukset huomioon. Kyllä on ja eivät ota.

Teen työkseni työorganisaatioiden muutosjohtamista, ja voin sanoa että noin 99,7% hajusteista kyselyissä valittavista on keski-iän ylittäneitä naisia. Samoissa vastauksissa toistuu myös aina samat asiat: pitäisi olla oma ovella suljettava työhuone jossa ei ole ikkunoita käytävälle päin, ei haluta avokonttoriin koska (tähän sata syytä joista tuoksut aina eka), ja muuta lisättävää-kohdassa haukutaan aina oma pomo ja kolme työkaveria "ja ei ainakaan näiden kanssa samaan huoneeseen jatkossa".

Tämä on johtanut siihen, että organisaatiomuutoksessa työpaikoille muodostetaan "hiljainen työtila". Sinne osoitetaan nämä vaikelikot, jotka eivät tule muiden kanssa toimeen. Ovat sitten keskenään hiljaa ja vaikeita.

Kommentti antaa ymmärtää, että sinulla on parantamisen varaa työsarallasi siinä, miten suhtaudut erilaisiin ihmisiin. Ei vaikuta erityisen ammattitaitoiselta muutosjohtamiselta.

Vierailija
106/120 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on win/win molemmille, että kumpikin olette vapaita löytämään itsellenne sopivamman deitin.

Vierailija
107/120 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuollaisen pyynnön esim. kuntosalilla tai jossain pilatestunnilla minne tehdään oma valinta mennäkö vai ei, mutta se että tuoksuyliherkät alkavat työpaikoillakin päteä. Ei ne mitään pikkujouluravintolaa voi tuoksuttomaksi laittaa, siellähän tehdään ties mitä ruokaa joka tuoksuu.

Muutenkin väitän, että se tuoksuyliherkkyys on vaan tietyille tuoksuille. Käytän sellaista tosi mietoa ja "puhtaan" tuoksuista kevyttä hajuvettä, ja sukumme yliherkkä alkoi valittaa miten jotkut käyttää hajuvesiä. Pahoittelin omaani. Ei kuulemma ollut edes huomannut ja meni noloksi, kun ikään kuin haukkui minua päin naamaa.

Eli hajuyliherkät valitsee KENEN hajuista valittaa...

"Eli hajuyliherkät valitsee KENEN hajuista valittaa..."

Eihän kukaan yliherkkyyttään valitse. On se sitten hajusteesta, raaka-aineet, ruoka-aineesta tai mistä tahansa.

Itse olen huomannut, että ne tuoksut ovat sisältäneet myskiä, jotka migreenin saattaa laukaista. Pidän itse tuoksuista ja haluaisin itsekin käyttää, mutta tosiaan - en valitse oireita.

Työpaikoilla valitettavasti hajusteet vaikuttavat myös sairaspoissaoloihin, joten ymmärrän, että niihin puututaan.

Pikkujouluissa taas vältän vain vahvasti tuoksuvan pitkäaikaista seuraa, muttei ole tullut mieleen puuttua kenenkään hajusteiden käyttöön juhlassa. Käyttäisin siis varmasti itsekin jotain ihanaa tuoksua, jos se olisi mahdollista.

Vierailija
108/120 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuollaisen pyynnön esim. kuntosalilla tai jossain pilatestunnilla minne tehdään oma valinta mennäkö vai ei, mutta se että tuoksuyliherkät alkavat työpaikoillakin päteä. Ei ne mitään pikkujouluravintolaa voi tuoksuttomaksi laittaa, siellähän tehdään ties mitä ruokaa joka tuoksuu.

Muutenkin väitän, että se tuoksuyliherkkyys on vaan tietyille tuoksuille. Käytän sellaista tosi mietoa ja "puhtaan" tuoksuista kevyttä hajuvettä, ja sukumme yliherkkä alkoi valittaa miten jotkut käyttää hajuvesiä. Pahoittelin omaani. Ei kuulemma ollut edes huomannut ja meni noloksi, kun ikään kuin haukkui minua päin naamaa.

Eli hajuyliherkät valitsee KENEN hajuista valittaa...

Eihän allergisetkaan ole allergisia ihan kaikelle vaikka täältäkin saa joskus lukea ihmettelyn, miten koira-allergisella voi olla kissa.

Lapsi testattiin eläimille. IgE arvojen mukaan allergiat: hevonen lievä, koira voimakas, kissa ei mitään. 

Vierailija
109/120 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos enemmistö voi syödä vehnää, niin onko keliakiaa sairastava hysteerinen? Jos enemmistö voi kiivetä portaita, onko pyörätuolia käyttävä hysteerinen?

Keliaakikko ei sanele mitä muut saavat tilata, eikä pyörätuolilla liikkuva kiellä muita kävelemästä.

Mieti uudelleen, voiko noita verrata siihen, jos tuoksuyliherkkä toivoo, ettei lähellä olevilla ihmisillä ole vahvoja hajusteita (=> sairaskohtaus).

Vierailija
110/120 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on ne huonolaatuiset parfyymit ja partavedet ( Mennen, Axe yms), joista ainakin itselleni tulee päänsärkyä ja huonovointisuutta. Laadukkaat hajusteet maltillisesti käytettyinä on sitten aivan eri juttu. 

Vierailija
111/120 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ens vuonna siellä on vaatimuksena korpimökki ilman sähköjä kun joku on olevinaan sähköyliherkkä

Vierailija
112/120 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku saa migreenin värikkäistä vaatteista. Kohta vaaditaan että kaikki käyttävät mustia vaatteita. Ei saa käyttää kynsilakkaa, siis juhlissa, koska joku voi siitä ahdistua. Ja korut, ehdoton nou-nou. Ei musiikkia, koska taas joku saa migreenin. Entä ruoka, senhän täytyy myös olla täysin tuoksutonta?

Vierailija
113/120 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita työpaikalla, jos aiot laittaa tuoksuja, niin se tuoksuyliherkkä voi jäädä pois eikä sairastu.

Kirjoita: en tule. Luulee hysteerikko että jäät pois. Mutta tuletkin tuoksuinesi.

Se hysteerikko voi joutua parin viikon sairaslomalle, jolloin toiset joutuvat tekemään hänen työnsä sillä aikaa. Sehän voit olla sinä ja ihan yksin. Mutta tosi hyvä henki tuolla teidän työpaikalla, jatka samaan malliin.

Ei joudu, suurin osa näistä tuoksuyliherkistä eivät olleet yliherkkiä ennen kuin lehdestä lukivat asiasta. Toki sitä niitä hajuvesiä ei pidä lotrata, mutta sitä tekee yleensä nuoret naiset ja sitten tietenkin osa keski-ikäisistä. Itsekin käytän eikä kukaan ole saanut mitään kohtausta, edes isäni jolla oireet olivat ihan muuta kuin pääkipu, oikeasti oli kuolla jos liikaa jollakin oli, keuhkot oli jo niin huonot ja kun työkseen oli myrkkyjen kanssa ollut tekemisissä niin ei enää pystynyt..

Vierailija
114/120 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voipi olla astmaatikkoja paikalla, siksi kehotetaan.

Suomalaisista 25% ei kestä hajusteita joko astman tai hajusteallegian tai molempien vuoksi. Mikä järki on aiheuttaa ihmisille hengityksen salpautumista, silmien ja nenän valumista ja päänsärkyä? Ei tarvi olla metsäläinen vaan tehdä kuten kutsun koodi neuvoo.

Ei voi kaatua hintaan kun LV:n tuotteet eivät ole kohtuuttoman hintaisia. Saippuaa riittoisampi ja hellempi Lacto Line jopa estää hikeä haisemasta. Sen tehoa voi säädellä veden lämmöllä ei viileämpää kuiva- ja herkkäihoisille ja lämpimämpää jos iho on rasvainen. Meillä teini käytti monta vuotta ja sai sillä pesemällä finnit poisolkapäistä ja selästä.

Kannattaa lukea oikeasti aiheesta, hajusteallergiaa on noin kahdella prosentilla suomalaisista, jotka siis reagoivat ihollaan jos pesuaineessa jne on hajusteita. Näillä tuoksuyliherkillä taas on osalla ihan psyykkistä se "herkkyys" ja on ihan oikeasti muuta kuin allergiaa.

Vierailija
115/120 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita työpaikalla, jos aiot laittaa tuoksuja, niin se tuoksuyliherkkä voi jäädä pois eikä sairastu.

Kirjoita: en tule. Luulee hysteerikko että jäät pois. Mutta tuletkin tuoksuinesi.

Se hysteerikko voi joutua parin viikon sairaslomalle, jolloin toiset joutuvat tekemään hänen työnsä sillä aikaa. Sehän voit olla sinä ja ihan yksin. Mutta tosi hyvä henki tuolla teidän työpaikalla, jatka samaan malliin.

Ei joudu, suurin osa näistä tuoksuyliherkistä eivät olleet yliherkkiä ennen kuin lehdestä lukivat asiasta. Toki sitä niitä hajuvesiä ei pidä lotrata, mutta sitä tekee yleensä nuoret naiset ja sitten tietenkin osa keski-ikäisistä. Itsekin käytän eikä kukaan ole saanut mitään kohtausta, edes isäni jolla oireet olivat ihan muuta kuin pääkipu, oikeasti oli kuolla jos liikaa jollakin oli, keuhkot oli jo niin huonot ja kun työkseen oli myrkkyjen kanssa ollut tekemisissä niin ei enää pystynyt..

Minulla pisin hajusteista johtunut sairasloma kesti viisi kuukautta. Siihen kuului pari päivystysreissua, muutama polikäynti, yli viikon osastohoito, järjetön määrä lääkkeitä, tietenkin töistä poissaolo ja sen jälkeen muutama viikko osasairauspäivärahalla. Tuli muuten yhteiskunnalle ja työnantajalle kalliiksi. Työkaverit ne minunkin työt joutui tekemään sillä aikaa.

Vierailija
116/120 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sitten kaikki nykyään niin trendikkäät kirjainyhdistelmä-diagnoosit, ja muodikkaat ruokarajoitteet. On pysyttävä trendien aallonharjalla keinolla millä hyvänsä. 

Vierailija
117/120 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö niitä tuoksuja voi käyttää järjen kanssa eikä imeyttää koko pulloa vaatteisiin ym.

Itse en ole herkkä, mutta välillä kohtaa sellaisia kemikaali yksilöitä että huh huh.

Minä käytän hajuvesiä vapaa-ajalla ja vaikka en lisäisikään hajuvettä lähtiessäni, huivissani, paidassani ja hiuksissani voi tuoksua lempi tuoksuni. En voi mitään. Jotakin työpaikan pikkujouluja varten en rupea ostelemaan mitään talitintinkyynel pesuaineita, ettei hysteerikko vaan rupea hyperventiloimaan.

Sairaalaan kun menen, on itsestään selvää että menen niin tuoksuttomana kuin vain mahdollista, mutta joku työpaikan pikkujouluilta? En edes yritä.

Talitintinkyynel pesuaine 😂😂😂😂😂

No onpa hauskaa, kun et ole kuullut, että ihan perus-Omoakin saa hajusteettomana.

Kyllä saa ja ne tunnetusti tuoksuvat pahalle. Todella monessa tuoksuttomassa tuotteessa on paha tuoksu koska silloin tuoksuu itse raaka- aine. Valitettavasti näin.

Vierailija
118/120 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että aina naisia syyllistetään tuoksujen käytöstä. Omassa lähipiirissäni miehet tuoksuvat huomattavasti voimakkaammilta. Oletteko muuten huomanneet, että miesten suuhkugeeleistä jää voimakas tuoksu kylpyhuoneeseen ja iholle pidemmäksikin aikaa, naisten suihkugeelit tuoksuu vain levityshetken ajan. Tähän vielä partavesi, hiusgeeli ja hajuvesi, niin jo tuoksuu

Mä olin itse jo täysi-ikäinen, kun edes ymmärsin, että äitini käyttää tuoksua. Todella mieto tuoksu, käytti päivittäin, mutta luulin sen aina olevan hänen luonnollinen tuoksunsa. Isäni taas käytti tuoksua vaan juhlissa, mutta sillon sen haistoi jo useamman metrin päästä :D 

Mun mies tuoksuu aina. Minua se ei haittaa, rakastan hänen hajuvetensä tuoksua. Toki itsekin laitan aina kevyttä arkituoksua, mutten usko tuoksuvani kovin voimakkaasti. Ihmettelen vaan, miten jopa tuoksuista saa aikaan naisvihaa

Vierailija
119/120 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tosissani kysyn enkä veetuile. Siis onko hajuherkillä joku fyysinen ongelma vaikka keuhkoissa tai kurkussa tai jossain? Vai mitä siinä tapahtuu että saattaa tarvii 2 viikkoa sairaslomaa? Tiedän yhden hajuherkän joka asuu Suomessa ja sillä meni hermo heti kun kysyin että miten en voi tietää enkä saanut vastausta. Asun ulkomailla, koko aikuisikäni ja täällä en tunne ketään hajuherkkää niin en voi kysyä. Astman tajuan, onko se siis sama fyysinen reaktio vaikka ei sitä astmaa ole? Voiko saada kohtauksen vaikka apilan tuoksusta tai savustetusta jostain ruoasta? Tai jostain orgaanisesta hajuvedestä? 

Vierailija
120/120 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi  että yrjösin paljettimekollesi ennen kuin pyörryin ja minut vietiin sairaalaan. :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi