Tuoksuyliherkkä vaativana ruuhkabussissa
Kommentit (809)
Muistan kuinka entisellä työpaikalla eräs nainen valitteli aina kovaan ääneen, kuinka haisen huuhteluaineelta ja hän voi pahoin lähelläni, kun on hajuherkkä.
Oli itse kova tupakoimaan ja kaikki kyllä tietävät miltä tupakoitsija löyhkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks sitä hajuvettä ei voi laittaa vasta duunissa?
Ei kukaan ala kantamaan pulloa mukana. Sehän voi vaikka aueta ja levitä käsilaukkuun!
Yleensä sitä lisätään päivän aikana, kun tuoksu vähenee. Kuulut siis näihin, ketkä laittaa puol pulloa kerrallaan? Niin että sun tuoksu kattaa kunnolla 100 neliön tilan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti tosi ikävää elää noin. Auttaisikohan jos katkaistaisiin aivoista yhteys nenään, jolloin ei vain enää haistaisi niitä hajuja?
Tätini oli pahimman luokan hajuhysteerikko, ja kun hän eräänä jouluna tuli kylään niin tajusin vasta hänen olleen jo tunnin meillä ilman että oli saanut kohtauksia mm hyasintista. Kysyin sitten miten täti on voinut niin hän sanoi että flunssa vei makuaistin mutta muuten hyvin, ja totesi vitsikkäänä että nyt hän voisi syödä sellaistakin mistä ei normaalisti pidä. Kävin sitten laittamassa vahvinta hajuvettäni ennen kuin istuin hänen viereensä joulupöytään, ja toden totta, täti oli kuin ihmeen kaupalla parantunut!
Hän kyllä sittemmin näki hyasintin, jo meillä 3h oltuaan, ja alkoi saamaan sitten taas tutta ahdistusta näkemästään hajusta.
En usko. Minulla keuhkot kyllä huomaa hajun vaikken itse vielä haista mitään. Ääni lähtee ensin, sitten yskittää ja sitten iskee astmakohtaus.
Höpsistä :D Ei keuhkot voi "huomata" hajua :D
Ehkä tässä puhutaan hieman vajain termein. Kyseessä ei ole haju(tuoksu)yliherkkyys vaan hajusteyliherkkyys. Eli ne hajusteen sisältämät ainesosat on se mikä oireet aiheuttaa, ei haju itsessään. Totta kai myös ihmisen mieli oppii, että kun on kerran saanut reaktion hostain niin mieli yhdistää hajun siihen tilanteeseen jossa asia on aiemmin tapahtunut. Se on sitä toiminnallista, johon itse voi vaikuttaa. Niihin kemikaalin sisältämiin aineisiin ja niihin liittyviin reaktioihin taas ei. Ymmärrättekö eron?
Tää yliherkkyys on lähinnä suomalaisten ongelma. Käykäähän joskus vaikkapa Etelä-Amerikassa. Tykkään itse tuoksuvista huuhteluaineista, mutta heidän tuotteilla jopa itseltäni meinasi lähteä taju.
Suomessa kaiken pitää olla hajutonta, mautonta ja värintöntä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kuinka entisellä työpaikalla eräs nainen valitteli aina kovaan ääneen, kuinka haisen huuhteluaineelta ja hän voi pahoin lähelläni, kun on hajuherkkä.
Oli itse kova tupakoimaan ja kaikki kyllä tietävät miltä tupakoitsija löyhkää.
Eipäs löyhkää. Se on tuoksu, josta hän pitää. Jokaisella on oikeus tuoksua siltä, miltä haluaa. Olet jotenkin vinksahtanut, kun kommentoit toisen tuoksua.
Tästä kostoksi pyörittelen tissivakoni tuhkakupissa ja istun viereesi bussissa joka kerran.
Nih!
Kaikilla on oikeus käyttää joukkoliikennettä? On toki, muttei voi vaatia ihmisiä matkustamaan hajustettomana. Jos tuoksuvat ihmiset eivät passaa niin sitten seuraava vaihtoehto on tosiaan se oma auto. Nurinkurista että yksi vaatii muita muuttumaan jotta saisi itse matkustaa.
Vierailija kirjoitti:
Tää yliherkkyys on lähinnä suomalaisten ongelma. Käykäähän joskus vaikkapa Etelä-Amerikassa. Tykkään itse tuoksuvista huuhteluaineista, mutta heidän tuotteilla jopa itseltäni meinasi lähteä taju.
Tai sitten luonnollista, maistuvaa ja kaunista. Asia aukeaa vasta, kun uskaltaa päästää irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ala kantamaan pulloa mukana. Sehän voi vaikka aueta ja levitä käsilaukkuun!
Kyllä minä ainakin kannan.
Ensin laitan hajuvettä kotona ja sotten lisään töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli itse kova tupakoimaan ja kaikki kyllä tietävät miltä tupakoitsija löyhkää.Eipäs löyhkää. Se on tuoksu, josta hän pitää. Jokaisella on oikeus tuoksua siltä, miltä haluaa. Olet jotenkin vinksahtanut, kun kommentoit toisen tuoksua.
Tästä kostoksi pyörittelen tissivakoni tuhkakupissa ja istun viereesi bussissa joka kerran.
Nih!
Paitsi että en kertaakaan huomauttanut hänen haisevan tuhkakupilta, koska tiedän, että jokaisella aikuisella ihmisellä on oikeus haista siltä jos niin tahtoo.
Hän taas päivitteli ääneen hississä, että taas on huuhteluainetta käytetty. Samalla raahautui itse tupakalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti tosi ikävää elää noin. Auttaisikohan jos katkaistaisiin aivoista yhteys nenään, jolloin ei vain enää haistaisi niitä hajuja?
Tätini oli pahimman luokan hajuhysteerikko, ja kun hän eräänä jouluna tuli kylään niin tajusin vasta hänen olleen jo tunnin meillä ilman että oli saanut kohtauksia mm hyasintista. Kysyin sitten miten täti on voinut niin hän sanoi että flunssa vei makuaistin mutta muuten hyvin, ja totesi vitsikkäänä että nyt hän voisi syödä sellaistakin mistä ei normaalisti pidä. Kävin sitten laittamassa vahvinta hajuvettäni ennen kuin istuin hänen viereensä joulupöytään, ja toden totta, täti oli kuin ihmeen kaupalla parantunut!
Hän kyllä sittemmin näki hyasintin, jo meillä 3h oltuaan, ja alkoi saamaan sitten taas tutta ahdistusta näkemästään hajusta.
En usko. Minulla keuhkot kyllä huomaa hajun vaikken itse vielä haista mitään. Ääni lähtee ensin, sitten yskittää ja sitten iskee astmakohtaus.
Tottakai voi! Kyllä minunkin perssilmäni näkee asioita ennen silmiäni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, että jos tädilläsi vippaa nuppi, niin sama vika pitää olla kaikilla hajuherkillä?
Ennemmin olisin huolissani, että tuo nuppiongelma periytyy. Pieniä viitteitä voi viestistäsi jo aistia
Kyllä se nuppiongelma on sinulla ja muilla sähkö-haju"allergisilla" ja se on jo moneen kertaan ihan tieteellisestikin todistettu ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä sitä lisätään päivän aikana, kun tuoksu vähenee. Kuulut siis näihin, ketkä laittaa puol pulloa kerrallaan? Niin että sun tuoksu kattaa kunnolla 100 neliön tilan.
Paitsi että suurin syy on se, että sinä totut siihen hajuun ja lisäät sitä, kun luulet että et enää haise. Moni muu ajattelee että apua, taas se vaan lisää tuota hajuvettä.
Oikeasti se riittää, että laadukasta hajuvettä laittaa sen yhden suihkauksen.
Jossain oli jopa sellainen ohje, että suihkauta ilmaan ja kävele "sateen" läpi, niin haju on sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tässä puhutaan hieman vajain termein. Kyseessä ei ole haju(tuoksu)yliherkkyys vaan hajusteyliherkkyys. Eli ne hajusteen sisältämät ainesosat on se mikä oireet aiheuttaa, ei haju itsessään. Totta kai myös ihmisen mieli oppii, että kun on kerran saanut reaktion hostain niin mieli yhdistää hajun siihen tilanteeseen jossa asia on aiemmin tapahtunut. Se on sitä toiminnallista, johon itse voi vaikuttaa. Niihin kemikaalin sisältämiin aineisiin ja niihin liittyviin reaktioihin taas ei. Ymmärrättekö eron?
Ymmärrätkö itse että kehuhkoilla ei haisteta?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuoksuyliherkki ja joskus joutuvat hekin kulkemaan bussissa, mutta mietin olisiko jotain maskia tms mikä suodattaisi hajut. Joskus jotkut lääkkeet kun saavat ihmisen haisemaan, eikä sille välttämättä mahda mitään ja joskus tällaisetkin ihmiset joutuvat käyttämään bussia.
Aiemminkin täällä jo mainittiin, että yleensä ihmiset ovat herkistyneet keinotekoisille tuoksuille. Eli hiki ja ihmiskehon läpi suodatetut hajut, vaikka ne pahoja olisivatkin, eivät aiheuta kohtausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että suurin syy on se, että sinä totut siihen hajuun ja lisäät sitä, kun luulet että et enää haise. Moni muu ajattelee että apua, taas se vaan lisää tuota hajuvettä.
Jossain oli jopa sellainen ohje, että suihkauta ilmaan ja kävele "sateen" läpi, niin haju on sopiva.
Tuo kävele läpi ohje on siihen, että et itse haista tuoksuasi niin paljon, kun se on yläpuolellasi, ei kaulalla. Mutta itsekin laitan vain yhden suihkauksen päivässä, en enempää. Jotkut taas laittaa sen puoli pulloa kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Hui millasta keskustelua. Joo ymmärrän sen että ei kiinnosta joustaa omista tottumuksista randomien herkkyyksien takia. Mutta sitä en ymmärrä miten hajusteyliherkkiä paheksutaan ja kerrotaan miten se on vaan korvien välissä. Itsellä sellainen kokemus, että päätin vähentää kemikaalien käyttöä elämässä, jolloin esimerkiks pyykinpesuaine vaihtui luonnolliseen eteerisellä öljyllä, hajustetut saippuat ja satunnainen hajuveden käyttö myös loppui. Nykyään haistankin aika herkästi kaikenmoiset synteettiset hajusteet, ja nenä ei enää turrukaan niille. Esimerkiksi jonkun henkilön deodorantin voin haistaa useiden tuntien ajan jos oleillaan samassa tilassa. En kuitenkaan saa mitään oireita, vaikka välillä kyllästyttääkin sellainen läpitunkeva hajuste.
Hajusteyliherkkien paheksunta johtuu varmaan siitä, että ne hajusteyliherkät ovat vaatimassa muita muuttamaan tapojaan. Ovat määräilemässä mitä pesuaineita, saippuoita, hiustuotteita jne. muut saa käyttää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain oli jopa sellainen ohje, että suihkauta ilmaan ja kävele "sateen" läpi, niin haju on sopiva.Tuo kävele läpi ohje on siihen, että et itse haista tuoksuasi niin paljon, kun se on yläpuolellasi, ei kaulalla. Mutta itsekin laitan vain yhden suihkauksen päivässä, en enempää. Jotkut taas laittaa sen puoli pulloa kerralla.
Sen voi toteuttaa myös niin että suihkuttaa pilven laskeutumaan kaulan korkeudelta alaspäin. Idea perustuu tuoksumolekyylien tasaiseen jakautumiseen ympäri kehoa vs intensiiviseen kasautumiseen yhteen kohtaan (yksi suihkaus). Tyylejä on monia, itse suihkautan vaatteiden alle rintakehälle, mistä tuoksu nousee omaan nenään, muttei häiritse muita. -eri
Jos Suomi toteuttais nää kaikki mä en tykkää ajatukset, niin kalliiksi tulisi. Joka lapselle oma kouluruoka, jokaiselle kansalaiselle oma taksi ja kuski, jokaiselle oma uintivuoro, omat koulutunnit yms.
Eli pitää vaan joustaa, ala hajuyliherkkä haistelemaan jotain mietoa tuoksua hetken päivässä, niin alat tottumaan tuoksuihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan samaa mieltä, että Suomeen tarvitaan enemmän väriä, makuja, hajuja ja kieliä eri kulttuureista. Samalla laajenee tämä suomalainen geenipohja, joka on kovin suppea ja josta on seurannut paljon ongelmia.
Oh, oletpa rohkea ja uhmakas! Muista ylpeä ryhti.