Tuoksuyliherkkä vaativana ruuhkabussissa
Kommentit (809)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä välitä sen herkkyyksistä paskan vertaa. Tuoksun miltä haluan.
Sen kyllä huomaan ja mulkoilet minua rumasti , kun astmainen yskänpuuska ei ota talttuakseen jonka olet minulle parfyymipilvelläsi aiheuttanut . Yskin henkeä haukkoen koko bussimatkan ja sinä mulkoilet ymmärtämättä että hajusteesi tämän laukaisee .
Siinähän köhiset, sekään ei mua liikuta yhtään.
Kunnes osuu omaan nilkkaan. Tuttava juuri sanoi, että pilkkasi ennen törkeästi ihan suoraan kaikkia allergioita ja herkkyyksiä - kunnes oma lapsi sairastui sisäilmasta.
Nyt kaikki hajusteet, sisäilmaongelmatilat, ulkohomeet, osa ruoka-aineista ja taisi olla vielä jotakin muuta, laukaisevat heillä oireet.
Kun limaa oksennetaan bussipysäkillä henkeä haukkovan lapsen kanssa, niin moni asia valkenee ihan eri tavalla.
Siinä varmasti tulee mietittyä, että miksi työpaikalla ei ollut suosittu, kun hajuvesipilvessään ja hajuhuuhteluaineissaan kiukutteli, kun edes omassa työhuoneessa ei saanut polttaa vanilja-kookos tuoksukynttilää.
Vierailija kirjoitti:
Miks sitä hajuvettä ei voi laittaa vasta duunissa?
Ei kukaan ala kantamaan pulloa mukana. Sehän voi vaikka aueta ja levitä käsilaukkuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiminnallinen vaiva. Hoidettavissa jos haluaa.
Kyllä, oikeassa olet. Mutta miksi silti kenenkään pitää vapaaehtoisesti löyhkätä pahalle? Hajuvedet, omot ja sensellaiset ei ole miellyttäviä hajuja.
Terv. tuoksuyliherkkä joka on osittain parantunut harjoittelemalla/siedättymällä, mutta joka edelleen inhoaa synteettisiä hajuja.
Luulet oikeasti että ihmiset käyttää tuoksuja jotenkin siitä huolimatta että ne haisee omaan nenään pahalle? Normaalit ihmiset nauttii kohtuullisesta määrästä hyviä tuoksuja. Puhdas pyykki kuuluisasti haisee hyvälle. Siellä on ne Omot ja muut taustalla.
Tosin kuuluu nykyaikaan että 0,1% väestöstä haluaa määrätä muiden tahdin.
Niinpä. Hyvä, että hoksasit. Tuoksuttomuudesta ei kärsi kukaan. Tuoksuista moni. Jos haluaa tuoksuja, voi tunkaista sieraimeen pumpulia, missä on omoa, kieloa tai kissanpissaa. On mitä tuoksutella. Toinen laittaa sitten omia tuoksujaan ja kolmas on tuoksutta. Näin kaikki saavat, mitä haluavat, eikä kenenkään tarvitse joustaa.
Kiitos. Haistan mieluimmin ensin oman hajuveteni ja vasta sen takaa talin sinun päänahastasi tai niskakakan, jonka parin penkkirivin päässä kitisevä bebe turauttaa, vanhasta viinasta puhumattakaan.
Tuoksutonta maailmaa ei ole. Kaikki hajuttomat haisevat omalle iholleen ja moni myös liian hitaasti kuivuneesta pyykille. Ällöttävää, ja kukaan ei silti valita - koska meillä tarkkanenäisillä on käytöstavat, toisin kuin teillä tuoksudiktaattoreilla.
Tarkkanenäinen.
Minulla on aina ollut hyvä hajuaisti, ja olin aiemmin vain hajuherkkä, esim. taliköhnä, kaikki eritteet, ihmisten ominaishaju, hormonaaliset hajut, alkoholin ja tupakan haju, likaiset tai hitaasti kuivuneet vaatteet, jotkut kasvit..
Haju sai aikaan kuvotusta, joskus oksensin. En mäkään valittanut, paitsi tutuille, ja olin naama vihreänä usein. Joskus joutui jäämään bussista, kun pelkäsi että oksentaa sinne. Yritin kestää, kun ajattelin ettei ne voi sille mitään.
Tykkäsin hajusteista, ne tuoksui hyvälle ja hälvensi toisten hajut, kuten sinulla.
Olen monesti miettinyt, herkistinkö itse elimistöni synteettisille hajuille lotraamalla niiden kanssa. Vai oliko tämä vaan väistämätön jatkumo hajuherkkyydelle. Nyt ei ole enää kyse kuvotuksesta vaan siitä, että tulee kipeäksi.Toinen tarkkanenäinen, en se jolle vastasit.
Täällä kolmas tarkkanenäinen, jolla on lapsesta asti ollut maku-ja hajuaisti yliherkkiä. Se ilmeni lapsena myös nirsoiluna, mikä kuitattiin huonona käytöksenä kun afrikan lapset ja niin edelleen. Koulussa opettaja uskoi vasta, kun pakotti ne ruusukaalit syömään ja oksensin sen kengille. Ei silloin ymmärretty mitään, ja kävin läpi myös suuret tutkimukset aivokasvaimen varalta, kun pää oli aina kipeä. Eli tämä mentaalitauti on ollut mulla lapsesta saakka tietämättäni. Kummaa, kun nykyään ei ole ongelmia kun osaan välttää tuoksuja ja saan isona tyttönä syödä mitä itse haluan ja maustaa ruoat niinkuin itse haluan.
Edelleen siis haistan kaiken tarkkaan, paskan, talin, menkat, homeen jne. Tunnistan ruuasta eri mausteet ja yrtit, raaka-aineet.
Mutta ei tulisi mieleenkään että niitä pitäisi peittää hajuvesillä. Se on kuin paskan parfymointia, mistä Juicekin aikoinaan lauloi.
Varmasti tosi ikävää elää noin. Auttaisikohan jos katkaistaisiin aivoista yhteys nenään, jolloin ei vain enää haistaisi niitä hajuja?
Tätini oli pahimman luokan hajuhysteerikko, ja kun hän eräänä jouluna tuli kylään niin tajusin vasta hänen olleen jo tunnin meillä ilman että oli saanut kohtauksia mm hyasintista. Kysyin sitten miten täti on voinut niin hän sanoi että flunssa vei makuaistin mutta muuten hyvin, ja totesi vitsikkäänä että nyt hän voisi syödä sellaistakin mistä ei normaalisti pidä. Kävin sitten laittamassa vahvinta hajuvettäni ennen kuin istuin hänen viereensä joulupöytään, ja toden totta, täti oli kuin ihmeen kaupalla parantunut!
Hän kyllä sittemmin näki hyasintin, jo meillä 3h oltuaan, ja alkoi saamaan sitten taas tutta ahdistusta näkemästään hajusta.
"– Kerran minulle esimerkiksi tiuskaistiin, että miksen hanki ajokorttia ja autoa, jos en kestä matkustaa julkisissa kulkuvälineissä. Mielestäni kaikilla tulisi kuitenkin olla samat oikeudet käyttää julkista liikennettä ongelmitta, "
Nämä on vähän tällaisia asioita, jotka liittyy lähinnä kontrollintarpeeseen toisia ihmisiä kohtaan. Minun mielestäni taas kaikilla pitää olla samat oikeudet käyttää laillisia hajusteita myön julkisissa liikennevälineissä ongelmitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kyllä huomaan ja mulkoilet minua rumasti , kun astmainen yskänpuuska ei ota talttuakseen jonka olet minulle parfyymipilvelläsi aiheuttanut . Yskin henkeä haukkoen koko bussimatkan ja sinä mulkoilet ymmärtämättä että hajusteesi tämän laukaisee .
Kunnes osuu omaan nilkkaan. Tuttava juuri sanoi, että pilkkasi ennen törkeästi ihan suoraan kaikkia allergioita ja herkkyyksiä - kunnes oma lapsi sairastui sisäilmasta.
Nyt kaikki hajusteet, sisäilmaongelmatilat, ulkohomeet, osa ruoka-aineista ja taisi olla vielä jotakin muuta, laukaisevat heillä oireet.
Kun limaa oksennetaan bussipysäkillä henkeä haukkovan lapsen kanssa, niin moni asia valkenee ihan eri tavalla.
Siinä varmasti tulee mietittyä, että miksi työpaikalla ei ollut suosittu, kun hajuvesipilvessään ja hajuhuuhteluaineissaan kiukutteli, kun edes omassa työhuoneessa ei saanut polttaa vanilja-kookos tuoksukynttilää.
Tuttavasi olisi voinut poistaa ongelman elämästään eli luopua lapsesta. Oletko kysynyt häneltä, harkitsiko hän, että olisi antanut lapsen adoptioon? Onhan se paljon ikävämpää luopua hajusteista kuin ankeuttajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se näyttää monia liikuttavan. Ei tarvitse kovinkaan paljoa yskiä, kun alkaa tulla vihaisia mulkaisuja. Ne kyllä huomaa. Minäkin yskin ihan reilusti, kun yskimisestäni ei mikää tauti leviä. Jos nyt flunssa tai korona on oireettomana päällä, niin se on sitten vahinko.
Mulla on astma, keuhkoahtauma ja tupakkayskä. Yskin, kun yskittää, ja se siitä. Ihme draamaa taas yritetäään yskästä vääntää. Ja mua ei hajusteet ärsytä, käytän itsekin.
Kokeilepas puoli vuotta ilman ja jätä se tupakkakin, niin ei tarvitse nikotiinikäryä myrkyllä peittää. Saat noista kolmesta kaksi pois ja se viimeinenkin stoppaa, eikä etene.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti tosi ikävää elää noin. Auttaisikohan jos katkaistaisiin aivoista yhteys nenään, jolloin ei vain enää haistaisi niitä hajuja?
Tätini oli pahimman luokan hajuhysteerikko, ja kun hän eräänä jouluna tuli kylään niin tajusin vasta hänen olleen jo tunnin meillä ilman että oli saanut kohtauksia mm hyasintista. Kysyin sitten miten täti on voinut niin hän sanoi että flunssa vei makuaistin mutta muuten hyvin, ja totesi vitsikkäänä että nyt hän voisi syödä sellaistakin mistä ei normaalisti pidä. Kävin sitten laittamassa vahvinta hajuvettäni ennen kuin istuin hänen viereensä joulupöytään, ja toden totta, täti oli kuin ihmeen kaupalla parantunut!
Hän kyllä sittemmin näki hyasintin, jo meillä 3h oltuaan, ja alkoi saamaan sitten taas tutta ahdistusta näkemästään hajusta.
En usko. Minulla keuhkot kyllä huomaa hajun vaikken itse vielä haista mitään. Ääni lähtee ensin, sitten yskittää ja sitten iskee astmakohtaus.
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet kyllä niin Hyvä Ihminen, ettei parempaa löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks sitä hajuvettä ei voi laittaa vasta duunissa?
Ei kukaan ala kantamaan pulloa mukana. Sehän voi vaikka aueta ja levitä käsilaukkuun!
Ja töissä ei voi pitää sitä putelia? Ainakin osa roudaa mukanaan, ihan tuon riskin ottaen tai heillä on oma litransa pysyvästi töissä. Ei sitä muuten voisi ruokiksella ja kaffetauolla lisäillä.
Ja mitä se muuten haittaa, jos fuskaa sinne veskaan? Haiseeko liikaa? Ei ole mahdollista. Se on tässä ketjussa jo todettu. Mitä enemmän, sen parempi. Vai onko juuri sinun rajasi se oikea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. Minulla keuhkot kyllä huomaa hajun vaikken itse vielä haista mitään. Ääni lähtee ensin, sitten yskittää ja sitten iskee astmakohtaus.
Höpsistä :D Ei keuhkot voi "huomata" hajua :D
Muistan lapsena kuinka yhdessä kodissa pestiin vaatteet jollain järkyttävän hajuisella pesu/huuhteluaineella. Joka kerta kun sen talon lapset olivat ulkona, se katku leijaili mukana. Ihan samantien kun he tulivat mukaan leikkeihin vaikka jossain puistossa ulkosalla ja vielä senkin jälkeen kun lähtivät pois, hyvin voimakas haju jäi ilmaan.
Kyllä sitä silloin lapsena jo ihmeteltiin miksi Samu haisi niin voimakkaalle aineelle. Kiusattu toki ei mutta ei meidän rehellisesti sanottuna tehnyt aina jäädä mukaan leikkeihin kun se haju oli niin vahva.
Nyt aikuisenakin yksi työkaveri kävi joskus kylässä ja jätti sohvaan jonkun pesuaineen tms tuoksun joka ei meinannut lähteä parissa päivässäkään pois.
Että kyllä ne pyykinpesu- ja huuhteluaineet vaan aika vahvasti haisee. Niiden käyttäjät tuntuvat itse turtuneen hajuun. Vaikka itse en ole edes hajuherkkä, mutta jos toisen koti haisee sinulta käynnin jälkeen niin voisi ehkä vähän vähentää kemikaalikuormaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, että jos tädilläsi vippaa nuppi, niin sama vika pitää olla kaikilla hajuherkillä?
Ennemmin olisin huolissani, että tuo nuppiongelma periytyy. Pieniä viitteitä voi viestistäsi jo aistia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten mulkoilet? Hyväksy vain tilanne, samoin jos joku saa migreenikohtauksen ja oksentaa syliisi. Miksi pitäisi vaivautua kääntämään päätä toiseen suuntaan. Ehkä tosiaan olet oikeassa, ei pitäisi välittää paskan vertaa.
Kiitos että sait minut tajuamaan asian, ja autoit minua voimaantumaan. En enää yritä äkkiä bussista ulos, se voi tosiaan vaikuttaa siltä, että korostaa itseään.
Onko sulla useinkin tapana oksennella ihmisten syliin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä :D Ei keuhkot voi "huomata" hajua :D
Kylläpä vaan voi. Se mikä on elimistölle myrkkyä, aiheuttaa reaktion. Miehelläni lähti hajuaisti. Silti vetää astmakohtauksen, jos yritänkin pestä lakanat hajustetuilla pesuaineilla. En siis pysty k*settamaan, vaikka toinen ei mitään haista. Joku myrkky niissä hajuissa on, nyt uskon itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten mulkoilet? Hyväksy vain tilanne, samoin jos joku saa migreenikohtauksen ja oksentaa syliisi. Miksi pitäisi vaivautua kääntämään päätä toiseen suuntaan. Ehkä tosiaan olet oikeassa, ei pitäisi välittää paskan vertaa.
Kiitos että sait minut tajuamaan asian, ja autoit minua voimaantumaan. En enää yritä äkkiä bussista ulos, se voi tosiaan vaikuttaa siltä, että korostaa itseään.Onko sulla useinkin tapana oksennella ihmisten syliin?
Ei taida olla. Ainakaan itse en sitä tuosta pystynyt lukemaan. Kokeile itsekin lukea uudelleen.
Laitoinkin kostoksi tupla määrän tuoksua tänään ;)
Kiitos että sait minut tajuamaan asian, ja autoit minua voimaantumaan. En enää yritä äkkiä bussista ulos, se voi tosiaan vaikuttaa siltä, että korostaa itseään.