Ei voi mitään: Mä en kestä teitä EKOÄIDIT
Jotka kantelette Kanervaa, Juolukkaa tai Taigaa kantoliinassanne... Vapaa-ajalla kudotte uusia vaippahousuja...
Taaperoimettäjät, superkierrättäjät, teette itse soseet vauvalle ja leivotte leivät perheelle..
Yleensä teillä kierrätysvaatteet ja homssuinen olemus. Luulette olevanne upeita, mutta ette ole. Käyttäisitte edes hajuvettä. Ja leikatkaa rastat pois. Mutta please ei lyhyttä punaista tukkaa.
Joka paikassa suuna ja päänä, touhuutte ja touhutatte. Touko ei saa pyssyjä, vain puuleluja ja käpylehmiä. Nekin kierrätyksestä. Ja Touko ei ole mies, eikä äiti nainen. On vain ihmisiä. Siksi Toukollakin vaaleanpunainen paita ja pitkä tukka.
Kaikki ruuat teette itse ja illalla juotte jäkäläteeta ja itsetehdyn leivän päällä itseidätettyjä ituja. Teehen soijamaitoa.
En vaan kestä teitä. Ootte niin ärsyttäviä, kaikki ekoäidit, ekomammat, liinamammat, kestovaippailijat (joo, mullakin oli kestot, mutten pitänyt niistä meteliä), kengurupussit, kissantassut, metsämammat...
APUUUUUUUVAAAAAAAAAAAAA!
Kommentit (210)
Meidänkin elämäntapa on varmaan yhtä lähellä täydellistä ekoilua kun noiden hihhuleidenkin. En vaan mainosta sitä mitenkään. Voin ostaa käytettynä vaikka 2 vuotta vanhan haalarin ja antaa sen ilmaiseksi eteenpäin, mutta minun ei ehdointahdoin tarvitse hankkia jotain rättiä vuodelta 92 jotta kaikki näkee puistossa miten meillä kiertää kaikki.
Minunkin tuntemistani yliekomammoista lähes kaikilla on mies hyvin tienaava tai jos mies on samanlainen hörhö, niin näiden vanhempien maksamassa asunnossa elellään. On siinä helppo harrastaa vaihtoehtoelämää, kun ei tarvitse ikinä asettua siihen tavallisen työssä käyvän pikkulapsen äidin asemaan. Vaikka toki moni oikeasti elää kulutushysterian ulkopuolella aika vaatimattomasti ja kaikki kunnia siitä. Aidosti.
Mutta se normaali elämän ymmärtäminen on kyllä heikoissa kantimissa. Kerran yritin aloittaa keskustelun, että vuorotyötä tekevän kolmen lapsen sairaanhoitajaäidin voi olla hieman vaikea hakea intiaanisokeri Ruohonjuuresta, hänelle ehkä se isoon markettiin kurvaaminen, josta saa taatusti kaiken kerralla, on ihan oikeasti ainoa vaihtoehto. Ekoäiti ei ymmärtänyt alkuunkaan.
edes kuullut jostain intiaanisokerista.
Meneekö ne ekohörhöt johonkin erikoiskauppaan Taika-Tuuli rintarepussa ostamaan tuota intiaanisokeriaan?
T: Sama tietämätön joka ei tuntenut intiaanisokeriakaan
äläkä unohda Ruususuolaa
tätä ketjua huvittuneena olen lueskellut. Ketkäs ne niitä suvaitsemattomia sitten olivatkaan...Mikään ei muutu, jos ei ole niitä rohkeita,jotka näyttävät esimerkkiä. Kaikki uusi herättää aina, enemmän tai vähemmän, vastustusta. Onneksi on näitä edelläkävijöitä, jotka kestävät senkin kun av- mammoja naurattaa.
muutta miksi pitää vouhottaa? Ei noi taikatuulikin roudaajat tee mitään muuta kuin hallaa ekoajatusmaailmalle, kun ovat niin ahdasmielisiä. Ei mua haittaa kenenkään liinailu, kunhan ei tuputa sitä muille.
No toihan on juuri se, mihin pitäisi mennä. Että ihan peruskaupoissa olisi ekologisia vaihtoehtoja. Sieltä marketista minäkin sitä ostan. Ja ilman muuta on hyvä, että on olemassa pieniä vaihtoehtokauppoja, joista uuden tuotteet vähitellen tulevat laajemmille markkinoille.
Se mikä korpeaa on, että ahdasmielisen ekomamman mielestä se intiaanisokerin ostaminen Cittarista ei ole yhtä hienoa. Koko se vaihtoehtoilu muistuttaa jotain uskonnollista riittiä enemmän kuin ekologisia/terveellisiä arkipäivän valintoja.
mutta onhan se nyt junttia jos erikseen pitää kovaan ääneen julistaa, että "tulehan nyt Taikatuulia ottamaan intiaanisokeria".
Mä tunnen kymmeniä kestoilevia perheitä/äitejä ja ehkä yksi osuu tuohon kuvaukseen. Mutta hauska juttu jokatapauksessa. Nauroin vedet silmissä. Toisaalta voin myös kuvitella Pikku-Janican BB:ssa roikkumassa Pampersit jalassa ja korvikepullo Burberryn hoitolaukussa... Ja vedet valuu silmistä taas, ei toki enää kovin positiivisessa mielessä...
Mutta pointti meni läpi: kaikki kiihkoilu on ihan bjärseestä!
Oli mikä asia tahansa, niin nuo ääri-ilmiöt ovat rasittavia. minulla esimerkiksi on yksi ystävä, joka on fanaattisesti imetystä vastaan. Ei mitään erityisiä perusteita, häntä ei vaan kiinnosta, hän ei ole mikään "vitun lehmä", lehmät on kuulemma erikseen. Juuri tuollainen ehdoton vouhotus on ärsyttävää.
että lehmät asuu navetassa. Kyllä minä olen hänen ruumiinkuvaansa liittyvä ahdistukset kuullut niin monta kertaa eläissäni ;)
Tämä menee ihan ot, joten mennään takaisin ekoihmisiin!
hänellä voi oikeasti olla todellas yviä, omaan ruumiinkuvaan liittyviä syitä siihen. Sellaisia joita hän ei välttämättä halua kertoa sinulle.
ja sitten julistetaan että äidin paikka on siellä kotona, tekemässä jotain tattarimustikkapiirikkaa. (minusta äidin paikka on siellä, mikä on kyseiselle perheelle se paras vaihtoehto)
Eihän monilapsisessa perheessä kannatakaan laittaa lapsia hoitoon, esim yhdellä vöyhiksellä olisi 5 lasta päiväkodissa. Hoitokin maksaa niin paljon että ei mitään järkeä mennä töihin.
Sitten kun joku sanoo lähtevänsä takaisin työelämään niin sanotaan että kyllä se äidin paikka on kotona ja lähdetään liinat viuhuen taas kotia kohti.
lisäksi jos lapsia imettää 5-vuotiaiksi, on vielä vaikeampi mennä töihin.
Näillä tuntemillani (joita noin 80% kaikista humanistisista ja yhteiskuntatieteitä opiskelleista entisistä opiskelukavereistani jotka saaneet lapsia) ei muuten ole vakituista työtä. Ei ole siis työpaikkaa, johon palata lastenhoitovapailta. Joten väkisinkin tulee mieleen, että se nenä tattarimustikkapiirakassa äitiyden syvällisyydestä saarnaaminen liittyy pelkoon, ettei itselle löydy koulutustasoa vastaavaa paikkaa työmarkkinoilta!
Pakko silti kommentoida, että Touko voi kyllä olla ihan tavallisenkin lapsen nimi, siis vouhottamattoman, kerskailemattoman, silti ajattelevan ja älykkään perheen jälkeläinen. Kuten meidän ;)
Miten teitä "suvaitsevaisevia ja järkeviä" mammoja nyt näin ärsyttää ekoilijat? Vaivaako huono omatunto? Ja missä te oikeasti törmäättee näin paljon tällaisiin äiteihin, että se on ihan jo ongelmallista?
Jotenkin tuli sellainen vaikutelma että 70% viesteistä oli yhden ihmisen kirjoittamia...
Itse olen sellainen keskiverto ekoilija, ei näy päällepäin jos kierrätän tai kestovaippailen. Mulla ei ole rastoja, kirppisvaatteita kuitenkin. Ja intiaanisokeria saa tosiaan Cittarista. Hyvä niin.
Täytyy sanoa kuitenkin että kunnioitan paljon enemmän sellaista ihmistä jolla on mielipiteitä ja periaatteita ja näyttää myös ne, vaikka se miten tavisäitiä ärsyttääkin. Enemmän kuin sellaista massan mukana menijää, joka ei hiukkaakaan mieti omia valintojansa ja miten ne vaikuttavat ympäristöön. Tai jos miettiikin, ei kuitenkaan toimi tietämyksensä mukaan koska se tuottaa vaivaa.
Nimittäin se kiinalainen tehdas mitä aina syytetään saastuttamisesta toimii vain siksi, että me länsimaiset kuluttajat tilataan tavaroita sieltä.
Vaivaako huono omatunto?.
Elän ihan yhtä ekologisesti kuin nämä megaimettäjät, mutta en tuo sitä esille milllään tavalla. Haluan olla ihan tavis enkä mikää vöyhäke.
mutta saattoi myös naurettavaan valoon kaikki ympäristöasioista kiinnnostuneet ihmiset. Minunkin tuttavapiirissäni on monta elämäntapahippiä, joille on helppo naureskella, mutta mielestäni heidän arvomaailmassaan on silti jotain hienoa. Naivia, mutta hienoa.
Sarkasmi on syöpään verrattava hivuttava sairaus.
...yritän tehdä elämässäni mahdollisuuden tullen ekologisia valintoja itsekin. Minä kuitenkin siedän sen asian, että jo asumalla tässä kulttuurissa olen valinnut sen, etten voi olla mikään ekopyhimys.
Näistä tuntemistani luomuäideistä todella suuri osa on hyvin hyvätuloisista perheistä, elävät vanhempiensa maksamassa asunnossa insinöörimiehensä palkalla, sillä palkalla ostelevat niitä luomuvihanneksia ja halveksivat naisia jotka ovat töissä jossain ei-niin-mieltä-ylentävässä paikassa sen sijaan että hörhöilisivät 12 vuotta himassa lasten kanssa kestovaippoja sappisaippualla pesten.
Jos heillä on työ, se on jokin tietotyö ja heitä ei pätkääkään haittaa lennellä edestakaisin 15 kertaa vuodessa. Koska he ovat niin Tärkeitä ja Merkityksellisiä, ja heidän edestakaisin lentelynsä jollain salaperäisellä kulttuurien välisyydellä pelastaa maapallon ihan kohta.
Se itsensä pyhittäminen tässä minua ainakin rassaa!!!