Ei voi mitään: Mä en kestä teitä EKOÄIDIT
Jotka kantelette Kanervaa, Juolukkaa tai Taigaa kantoliinassanne... Vapaa-ajalla kudotte uusia vaippahousuja...
Taaperoimettäjät, superkierrättäjät, teette itse soseet vauvalle ja leivotte leivät perheelle..
Yleensä teillä kierrätysvaatteet ja homssuinen olemus. Luulette olevanne upeita, mutta ette ole. Käyttäisitte edes hajuvettä. Ja leikatkaa rastat pois. Mutta please ei lyhyttä punaista tukkaa.
Joka paikassa suuna ja päänä, touhuutte ja touhutatte. Touko ei saa pyssyjä, vain puuleluja ja käpylehmiä. Nekin kierrätyksestä. Ja Touko ei ole mies, eikä äiti nainen. On vain ihmisiä. Siksi Toukollakin vaaleanpunainen paita ja pitkä tukka.
Kaikki ruuat teette itse ja illalla juotte jäkäläteeta ja itsetehdyn leivän päällä itseidätettyjä ituja. Teehen soijamaitoa.
En vaan kestä teitä. Ootte niin ärsyttäviä, kaikki ekoäidit, ekomammat, liinamammat, kestovaippailijat (joo, mullakin oli kestot, mutten pitänyt niistä meteliä), kengurupussit, kissantassut, metsämammat...
APUUUUUUUVAAAAAAAAAAAAA!
Kommentit (210)
kommentoin että onpas taas yleistystä.. Kultainen keskitie olisi kaikkein paras ehkä kaikille osapuolille. Niin ns. ekoluomufanaatikoille kuin niiden vastustajille. Tärkeintä olisi mielestäni suvaitsevaisuus aj avarakatseisuus näissäkin asioissa. Tehköön kukin tavallaan. Mitä se haittaa jos ihmiset tekevät asiat eri tavalla.
Itse kuulun välimaastoon. Meillä lapsi käyttää kestovaippoja ja kertakäyttövaippoja molempia. Täysimetin lasta 5,5kk ja osittain imetän edelleen 11kk vanhaa lastani. Lapseni syö kaupan soseita mutta myös esim. sormiruokaa jo kuusikuisesta. Meillä on käytössä vaunut, kantoreppu ja kantoliinat. Ostan vaatteet uutena sekä kirppikseltä. Meillä on auto ja syömme sekaruokaa. Minulla ei ole rastoja ;). Lapsellani on tutti ja luomua ostamme harvoin koska siihen ei ole varaa.
Mihin kastiin minut lynkataan?
Minusta on hassua, että tähän ketjuun kirjoittavat listaatte omia tekemisiänne ja vertaatte ap:n kuvaukseen.
Ihan kuin "normalisoisitte" itseänne sillä. Ketä kiinnostaa...?
Ap:n kirjoitus on tosi hauska ja yhtä ihmistyyppiä karrikoiva, siihen ei lisättävää :-).
Se oli kyllä aika söpö ja sen lapsi myös. Lapsen päällä oli semmoinen monivärinen itse kudottu villa-tilkkutäkki, joka kyllä erottui joukosta. Ja oli sillä ekoäidilläkin muistaakseni aika erottuvat vaatteet. Mutta mun mielestä on vaan hauskaa bongailla erilaisia tyylejä :) Tämä siis Oulussa, jossa on aika tylsä katukuva.
Inhoan, kun joka ketjuun äideistä pitää ympätä se, kauanko on imettänyt ja pilkata äitejä, jotka roudaavat sitä korviketta selät väärinä kotiin. Osuu ja uppoaa AINA ja itkettää päälle myös.
On ihanaa, että elämänne on niin mustavalkoista, että kykenette luokittelemaan ihmisiä tiettyjen asioiden perusteella (esim. laiskat pullomammat). Minun elämäni on erilaisia sävyeroja, ja vaikka kuinka haluaisin ainakin joissakin asioissa olla se valkoinen tai musta, niin näin se ei vaan mene.
Lyhyesti sanottuna: toisen lapseni imetys epäonnistui ja jouduin roudaamaan selkä vääränä korviketta ja keittelemään pulloja. En ollut laiska eikä imetys epäonnistunut ilman avun hakemista ja sairaalloista yrittämistä, kunnes ihan sairaalan lastenlääkäri pakotti imetyksen lopettamiseen uhkaamalla huostaanotolla. Kiehun kiukusta, kun luen tekstejä laiskoista pullomammoista, jotka mukavuudenhalusta näin tekevät. Kokemuksesta totean, että paljon mukavuudenhaluisempaa on imettää!
Toinen kiehuminen on tämä vaistovanhemmuus. Kuunnellaan muka niin lasta ja edetään niin lapsentahtisesti että. Mitä lapsentahtista tai lapsen kuuntelua se on, että voidaan etukäteen listata, että vaistovanhemmuuteen kuuluu
- liinailu
- perhepeti
- imetys 24 h nänni vauvan suussa
- itsetehdyt soseet
- kestovaippailu
Missä vaiheessa kysyitte siltä lapselta, haluaako se nukkua perhepedissä vai omassa sängyssä, onko siitä mukavampaa käyttää kertiksiä tai jopa syödä sitä kaupan sosetta? Tarjositteko vaihtoehdon vai PÄÄTITTEKÖ vain äidin määräysvallalla, että tätä lapsenikin tahtoo?
Minulla on lapset, jotka eivät ole välittäneet äidin vaistovanhemmuusyrityksistä. Esikoiseni rakasti vaunuja ja vietti niissä tolkuttomasti aikaa päivisin. Kantoliinakokeilut päättyivät aina järkyttävään huutoon (yleensä myös äidinkin puolelta lopulta). Luovuin siis kantoliinoista hänen kohdallaan (kuopuksella kyllä toimi). Esikoinen nukkui yöt huonosti. Hän söi kyllä kumman säännöllisesti kolmen tunnin välein, mutta hyöri ja pyöri vieressäni, ähki ja hätkähteli hereille, jos vain liikahdinkin. 6 kk sekä äiti että lapsi nukkuivat todella huonosti öisin, vauva nukkui sitten vaunuissa 5 tunninkin päiväunia. Lopulta keksin laittaa lapsen omaan sänkyyn kaikkien sääntöjen vastaisesti ja oho! Vauva nukkui yöt läpeensä.
Esikoiseni oli myös nirso ruokailija (samoin kuopus). Äidin tekemät soseet upposivat vain, jos niihin sekoitettiin kaupan sosetta. Näin aluksi. Onneksi isompana 7-8 kk:n ikäisenä alkoi maistua myös kotipöperöt eikä kaupasta tarvinnut niitäkään enää ostaa kuin retkievääksi.
Minua ärsyttävät kaikenlaiset mustavalkoiset, luokittelijaihmiset, joiden pitää lokeroida äitiys tiettyjen asioiden takia johonkin muottiin. Elämä ei tosiaan ole mustavalkoista ja kaikki yritykset tehdä siitä sellaista on turhauttavaa ja kiukuttavaa. En ole vaistovanhempi mutta lastani olen kuunnellut. En ole ekomammakaan, vaikka ekologisesti on yritetty elää ja syödään luomuruokaa. Mutta olen suvaitsevainen äiti, koska hyväksyn erilaiset tavat olla äiti enkä syytä ketään tietyn tavan takia laiskaksi tai itsekkääksi.
Tunnen muutaman ekoilijan, jotka kannattavat vielä vihreää puoluetta. Tyypillistä heille on, että he LENTÄVÄT kerran vuodessa johonkin eksoottiseen maahan elämään maanläheisesti Taigojensa ja Varpujensa kanssa. Huutavat silti yksityisautoilua vastaan, mutta lentokoneella mielellään lentävät itse ja syövät ulkomailta tuotettua kasviruokaa.
Lisäksi tunnen yhden tällaisen äidin, jonka lapsi söi erityisruokaa pienenä ja äiti oli niin vaistovanhempi kuin olla voi. Ei missään nimessä vehnäjauhoja ja maitoa ja tavallista ruokaa, ettei saa suolaa ja soketia ja mitään koodeja yms. Huvittavinta oli kun syntyi toinen lapsi, esikoinen kipattiin päiväkotiin pois tieltä ja eräässä srk.n juhlassa näkyi esikoinen lappavan kermakakkua hyvällä ruokahalulla ja äitinsä oli unohtanut autuaasti kaikki erityisruokavaliot yms:)
Ja noista miehistä. Tunnen pari näitä antennipipomiestä. Ovat hoitaneet lapsiaan paljon, että äiti saa levätä ja toteuttaa itseään. Kun lapset on kasvaneet, vaimo on heittänyt pihalle liian naisellisen pehmomiehen ja ottaneet uuden kunnon miehekkään Jorman tilalle, joka osaa olla kova ja miehekäs ja pistää pari kertaa kuukaudessa turpiin, mutta on niin ihku ja raju verrattuna pehmoexään.
käkitään kotona, koska lentäminen on suorastaan rikollista! Ja eihän lapset nyt muita kokemuksia tarvitsekaan kuin lähimetsän luonnon tarkastelu.
Mutta ainahan voi sulkea silmänsä ikäviltä tosiasioilta ja elää itsekkäästi omaa napaa tuijottaen. Ei mitään väliä edes sillä, millaisen maailman jätämme lapsillemme.
Loppujen lopuksi ekoilu on ihailtavaa, tosin kaikki fanaattisuus on ärsyttävää, mutta on oikeasti hienoa, että edes jotkut harvat ovat vastuullisia ihmisiä. (Itse ainakin yritän)
Hehee, viikon naurut :) Kiitos ystävät siitä että olette juuri sellaisia kuin olette. Rakkautta!
No kyllä minä välillä leivon itse leipää, mutta en nyt koko ajan! Siis sillätavalla että olisi ekoäiti. Kestovaippojakin käytän... Mutta en mitään muuta noista!
Samaa mieltä olen siinä että mäkään en kestä ekoäitejä! Siis NOIN ekoja...
antennipipoinen mies, joka haluaa keskustella imetyksestä...)
kun niillä saattaa olla myös sellainen kulahtanut aito Marimekko-paita 70-luvulta.
feminismi-artikkelia, jossa kuvailtiin Maripaitainen, laihankalpea, liimatukkainen, itkuherkkä "lellukkamies"...? :D :D :D
niin kuin ei alla olevakaan. Kärkevä osoittelu suuntaan tai toiseen ei edistä yhtään mitään. Olis järkevämpää kärjistelyn asemesta yrittää ymmärtää vähän enemmän toisia ja/tai miettiä, mitä ihan ite voisi tehdä toisin.
Tosin, mä en kyllä tunne kummankaan tekstin esittämiä ihmisiä. Yritän elää mahdollisimman ekologisesti (ei autoa, kasvisruokaa jne.), ja tunnen monia samoin ajattelevia. Suurin osa heistä on korkeasti koulutettuja, älykkäitä, rentoja, mukavia ja olemukseltaan tyylikkäitä. itsellänikin on lähes koko vaatekaapin sisältö kirppikseltä hankittu, mutta ei sitä päällepäin näe, sillä vaatteet ovat siistejä ja laadukkaita. Kukaan tuntemani ei heilu missään toitottamassa valinnoistaan. Toisaalta, ihan yhtä neutraaleja asenteiltaan ovat ne tuntemani, joille ekoarvot eivät ole yhtä tärkeitä.