Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei voi mitään: Mä en kestä teitä EKOÄIDIT

Vierailija
23.08.2008 |

Jotka kantelette Kanervaa, Juolukkaa tai Taigaa kantoliinassanne... Vapaa-ajalla kudotte uusia vaippahousuja...

Taaperoimettäjät, superkierrättäjät, teette itse soseet vauvalle ja leivotte leivät perheelle..

Yleensä teillä kierrätysvaatteet ja homssuinen olemus. Luulette olevanne upeita, mutta ette ole. Käyttäisitte edes hajuvettä. Ja leikatkaa rastat pois. Mutta please ei lyhyttä punaista tukkaa.

Joka paikassa suuna ja päänä, touhuutte ja touhutatte. Touko ei saa pyssyjä, vain puuleluja ja käpylehmiä. Nekin kierrätyksestä. Ja Touko ei ole mies, eikä äiti nainen. On vain ihmisiä. Siksi Toukollakin vaaleanpunainen paita ja pitkä tukka.

Kaikki ruuat teette itse ja illalla juotte jäkäläteeta ja itsetehdyn leivän päällä itseidätettyjä ituja. Teehen soijamaitoa.

En vaan kestä teitä. Ootte niin ärsyttäviä, kaikki ekoäidit, ekomammat, liinamammat, kestovaippailijat (joo, mullakin oli kestot, mutten pitänyt niistä meteliä), kengurupussit, kissantassut, metsämammat...

APUUUUUUUVAAAAAAAAAAAAA!

Kommentit (210)

Vierailija
41/210 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin osa mun tuntemista ei käytä ees kestoja, niillä on vaipaton vauva...

Mikäs siinä, jos tahtoo elää niin, mutta ihan sama kuin jonkin uskonnon kanssa - ei tarvii tulla syyllistämään ja syöttämään sitä omaa elämäntapaansa mulle. Olen käyttänyt lapsilla kestovaippoja ja kantoliinaa, mutta en suostu potemaan huonoa omaatuntoa siitä, että niillä on ollut myös kertakäyttösiä, enkä ole aina tehnyt soseita ite (nuorempi ei tosin äidin sörsseleitä koskaan suostunut edes syömään :P)

Vierailija
42/210 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

käkitään kotona, koska lentäminen on suorastaan rikollista! Ja eihän lapset nyt muita kokemuksia tarvitsekaan kuin lähimetsän luonnon tarkastelu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/210 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän ihan yhtä ekologisesti kuin nämä megaimettäjät, mutta en tuo sitä esille milllään tavalla.

Miten ihmeessä megaimettäminen (mitä sitten onkaan) on ekologista tai joku ekoteko?

Vierailija
44/210 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä kolmatta aion imettää saman aikaa. kestoja käytetty kaikilla, esikoisella niin kauan kun asuimme asunnossa jonne pesukone mahtui kylppäriin, sitten tuli vuoden kertsi- vaihe. Esikoinen kulki aikoinaan koliikkivauvana bb:ssä, nämä toiset alusta alkaen liinassa.Kokemusta kummastakin siis,ja valitsin liinan kun kokeiltuani sitä se oli huomattavasti miellyttävämpi käyttää.Kirpputorilta on lähes kaikki vaatteet, huonekalut ym. ja eletään muutenkin suht. luomusti, rokotuksia siirretään, ym. ym. Pitäisikö minun sitten pysyä hiljaa kun toiset äidit keskustelevat keskenään esim. perhekerhossa, tai pihalla. Miksi EKO mamma ei saisi mielipiteitään ja valintojaan kertoa, en mä ainakaan aio seistä tuppisuuna tai peitellä häpeillen OMIA valintojani sen vuoksi että siitä tulee jollekulle ehkä paha mieli, kun en ymmärrä miksi niistä toisen valinnoista pitää syyllistyä , sillä siltähän tää juuri kuullostaa. Ok olisi ilmeisesti vaan jos valintrojaan peittelisi, ja kertoisi vaan kysyttäessä, silloinkin ihan lyhyesti, ja puolustellen jollain muulla kun sillä ekologialla.

Vierailija
45/210 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisitko saanut yhtä kivaa tekstiä vaikka jostain skini- tai narkkariperheestä? Ne ärsyttää mua huomattavasti enemmän.

Vierailija
46/210 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bravo, ap :D!

Mäkin olen yliherkkä kaiken sortin vouhotukselle. Vähän niinkuin samanlaistumista erikoistumisella. Pienempään porukkaan vaan.

Ei sellasella pelillä maailma paremmaks tuu. Siis vaikkapa erottelemalla jo vauvasta "pilattuihin" vauvoihin ja aitoihin sekä luonnonmukaisiin vauvoihin. Siis kärjistäen tietysti. Eihän kukaan niin oikeasti ajattele, tietenkään..

Se kuluttaminenkin tosiaan voi ekoilulla itsensä "pyhittäneille" olla juurikin vieraisiin kulttuureihin tutustumista paikan päällä ja kantoliinojen pakonomainen ostaminen eri puolilta maailmaa.

Että kyllä sitä kannattaa kaikkien katsahtaa hieman peiliin - näkee itsensä sitten ulkoapäin ;). Yhdestä suunnasta, eli sisältä päin katsottuna kun asiat tuppaavat näyttämään hieman yksiulotteisilta. Jotta kiitos vaan, ap!

Vierailija
47/210 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voinko mä myös jatkaa sitä mitä mä olin tekemässä?

Vierailija
48/210 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ois saanu yhtä hyvää juttua, kun on ehkä vähän surullisemmat asiat kyseessä. Ainakin jälkimmäisessä. Skiniperheessä taas ei varmaan jaeta sitä omaa skini-vauvanhoitoideologiaa kellekkään, kun sellasta ei oikeestaan oo olemassa. Skinikulttuuri ei varmaan juurikaan näy vauvanhoidossa, mitä nyt ehkä vauvat on kaljuja.

(Sais ehkä hauskan jutun skineistä duunaamassa jotain niille ominaista, esim. virittämässä autoja ja kerhohuoneella jne.)

Vierailija
49/210 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle ei saanut sanoa ei. Lapsen tulee nähkääs itse oppia rajat. Jos hän heittää toisen lapsen päälle hiekkaa, niin häntä ei kielletä. On paljon tehokkaampaa että lapsi itse oppii rajat, kuin että vanhemmat ne opettavat.

Kerran pyysin häntä hiekkalaatikolla katsomaan lasteni perään, kun kävin tyhjentämässä kuivaushuoneen. Meni aikaa n. 5min. ja arvatkaa mitä tmä viherpiipertäjä teki? Imetti meidän vauvaa. Niin, turha sanoa ettei minulta oltu pyydetty siihen lupaa. Lisäksi ihmettelen sitä, etten itse kuullut vauvan itkua, vaikka kuivaushuoneen ovi oli auki. Ja lapsi normaalisti nukkui kyllä heräämättä tuohon aikaan..

Kävi myös seurakunnan kerhossa. Toi lapsen sinne leikkimään, ja luki itse eko-oppaitaan samalla. Sitten arvosteli sitä, kuinka siellä opetetaan aivan vääriä arvoja lapsille. Niin, sehän on seurakunnan kerho...

Ja vielä..

Osuimme sattumalta samaan bussiin. Hän kertoi olevansa menossa ostamaan uffilta tms. villavaatteita. Kerroin että itsekin löysin lapsille ihania käsin neulottuja villapukuja kirpputorilta. Hän katsoi minua hyvin halveksuvasti tuumaten:

"Mä ostan sellaisia vaatteita joita kukaan muu ei huoli. Sitten puran ne ja kudon uudelleen"

Että sekin vielä.

Vierailija
50/210 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[ Meni aikaa n. 5min. ja arvatkaa mitä tmä viherpiipertäjä teki? Imetti meidän vauvaa. Niin, turha sanoa ettei minulta oltu pyydetty siihen lupaa. Lisäksi ihmettelen sitä, etten itse kuullut vauvan itkua, vaikka kuivaushuoneen ovi oli auki. Ja lapsi normaalisti nukkui kyllä heräämättä tuohon aikaan..

Vierailija
51/210 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäisenä mieleeni tuli ketju jokusen aikaa taaksepäin missä kysyttiin mikä piirre toisissa ihmisissä ärsyttää ja sitten lisättiin, että yleensä nämä piirteet ärsyttävät siksi, että todellisuudessa haluaisi itse juuri sen ominaisuuden.

Elikkä tuon teorian mukaan ap todellisuudessa haluaisi itse voimia pysyä jossain periaatteessaan ja rohkeutta julistaa sitä ääneen häpeilemättä ;D

Vierailija
52/210 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva lukea lisää ajatuksiasi.

Vierailija
53/210 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ihmetteli, eikö omista ekologisista/omaan terveyskäsitykseen liittyvistä asioista saa puhua ääneen. Toki saa. Mutta ihan samalla normaaleilla sosiaalisilla säännöillä kuin kaikista muistakin asioista.

Pyrin esim. käyttämään kestovaippoja ja jos niistä luontevasti tulee puhetta, mainitsen asiasta. Samoin jos joku toteaa, että ei kukaan oikeasti voi elää ilman, että ostaa joka kerta kaupassa käydessä muovikassin, saatan todeta, että kyllä voi ja kertoa, että meillä niitä ei todellakaan kulu kovin paljon, vaikka tuskin koskaan ostamme/otamme irtomuovikasseja kaupassa. Mutta VAIN, jos tämä luontevasti sopii tilanteeseen. Muuten pidän suuni kiinni.

Minua ei häiritse yltiöpäisissä ekoäideissä mielestäni se, että haluaisin itse olla samanlainen, vaan se, että tekemällä noista valinnoista jonkun elämää suuremman vouhotuksen, he tekevät mielestäni hallaa ekologisille elämänarvoille.

Jos jopa minulle tulee silloin mielihalu vetää pampersit esiin ihan vain näyttääkseni, että identiteettini ei rakennu villavaipan varaan, niin miten sitten niiden kohdalla, jotka ehkä periaatteessa olisivat valmiita jopa miettimään vaikka kestovaippoja, mutta joiden mielestä tuollainen uskonnollista kulttia lähentelevä meno tuntuu vastenmieliseltä ja jättävät siksi asian sikseen?

Vierailija
54/210 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse osuin samaan muskariryhmään yhden yltiöpäisen imettäjän kanssa. Tämä äiti kehtasi tulla minulle selittämään, kuinka paljon parempi lapselleni olisi jos imettäisin enkä antaisi Tuttelia.

No minä siihen vastaan kohteliaasti, että en pysty imettämään mistä tämä mamma alkoi sellaisen puolen tunnin puheenvuoron, kuinka kaikki pystyvät jos vain haluavat jne.

Juttua tuli siihen tahtiin, että en päässyt väliin huomauttamaan, että vähän on vaikea imettää kun maitotiehyet on (lääkärin tutkimustenkin mukaan) poikki.

Vierailija
55/210 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minulla ei ole lyhyttä eikä punaista tukkaa eikä rastaa. Huolehdin itsestäni kuten ennen lasten syntymää, olemukseni ei ole homssuinen vaan tyylikäs ja huoliteltu. Kestovaipatan lapseni, mutta en itse osaa neuloa, vaan sen tekee mummit. Hankin mielelläni käytettyä vaatetta tai tavaraa jonka voi siistimällä helposti uudistaa. Huolehdin taloutemme jätteiden käsittelystä asianmukaisesti, lasit keräykseen jne. Autonkäyttöä on vähennetty eli jätetty kaikki tarpeettomat ajelut pois. Miksi tämä systeemi? Siksi, että jonkun on oikeasti ajateltava ympäristöä ja ihmisen toimia ja vaikutusta maapalloon. Jos emme tee mitään, ei lapsillamme ole täällä tulevaisuutta. Kysymys on siis järkivalinnoista, jotka vaikuttavat myös taloudellisesti. Miksi tuhlata bensaa kun sitä kohta ei ole edes saatavilla, tai miksi käyttää kertakäyttövaippoja kun ne ovat yksi pahimmista maapallon tuhoajista? Miksi tehdä vahinkoa kun asiat voi tehdä toisinkin? Ja muuten ruuat itse tekemällä säästää sievoisen summan, eikä tule lasipurkki-, pakkaus- eikä metallijätettä. Itse tehdyt ruuat ovat myös terveellisiä, tietää tasan tarkkaan mitä aineksia esim. vauvan soseessa on. Valmissoseet haisevat mielestäni pahalle, pakkauskaasu ilmeisesti aiheuttaa pahan hajun. En itse söisi valmisruokaa niin miksi sitten tunkisin sitä lapseni suuhun, Ja muuten itse leivotut sämpylät ovat aivan ihania! Ympäristön ajatteleminen on merkki ihmisestä, joka on valveutunut ja sivistynyt. Jokainen pystyy välittämään ympäristöstään jos haluaa. Meillä on vastuu tekemisistämme, mitä jätämme jälkipolville vai jätämmekö mitään.

Vierailija
56/210 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin että katselisi maalin kuivumista=)

.

Elän ihan yhtä ekologisesti kuin nämä megaimettäjät, mutta en tuo sitä esille milllään tavalla. Haluan olla ihan tavis enkä mikää vöyhäke.

jos vaihtoehtona on vouhotus. :-D

Ja joku muu kommentoi imettämisen ekologisuutta. Onhan se aina enemmän ekoteko kun nannipurkkien raahaaminen kaupasta. Ei pakkausmateriaalia, ei kuljetuskustannuksia... Tuossa yhteydessä käytin tuota megaimettäjä-sanaa lähinnä kuvaamaan tuota kokonaisvaltaista vouhotusta.

Vierailija
57/210 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni tässä aloituksessa / koko ketjussa ei ollut kyse siitä, että vastustettaisiin noita asioita. Nykyäänhän on itsestäänselvää kierrätää, lajitella jne. Miksi siitä pitää tehdä niin iso numero?

Minä en tunne henkilökohtaisesti ainuttakaan, joka syöttäisi lapselle pääasiassa purkkiruokaa. Ei tuosta asiasta ole edes erikseen keskusteltu, se nyt on vaan tullut ilmi ihan normaalisti. Samoin kestojen käyttö on ihan arkipäiväistä, ei niitä tarvitse misään muskarissa esitellä.

Vierailija
58/210 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis sen semmoisen mikä käärii vaipan muovikuoren sisään niin, että se ei varmasti maadu koskaan. Se oli hänen mielestään maailman paras keksintö ja se pitäisi melkein ilmaiseksi antaa jokaiselle.

En millään jaksanut alkaa paasata hänelle kestovaipoista, ekologisuudesta, maatumisesta... jos paikalle olisi osunut oikein kunnon viherpiiperö niin nuo asiat olisi tuotu esiin jo moneen kertaan. (ja ihan turhaan koska tuon henkilön kanta oli tuo roskiksen käytön erinomaisuus)

Aina ei jaksa julistaa, vaikka itse yrittää kuinka kierrätää ja pipertää.

Että niin erilaisia olemme me äiditkin...

Vierailija
59/210 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:n pointin täysin. Musta-valkoinen, äärimmäisyyksiin menevä vouhotus ärsyttää aiheesta riippumatta. Olen joskus sanonutkin, että jos juttelisin minkkitarhurin kanssa, niin minusta tulee nopeasti kiivas kettutyttö ja kettutyttöjen kanssa jutellessa minkkitarhuri. Äärimmäisyydet ärsyttävät ja tarvitsevat vastapainoa. Ja niinpä fanaattiset ekohörhöilijätkin tekevät (vastapuolesta riippuen) asialleen usein hallaa. Hörhöily ärsyttää niin, että itse tekee mieli tehdä mahdollisimman epähörhösti, vaikka hörhön ajatusten ja toimintatapojen päälinjoja kannattaisikin.

t. tavisäiti ONNANNAA

Vierailija
60/210 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollaikin menee joku juttu "uskonnon " puolelle. Tartteeko tuohon nyt kiinnittää niin hirveesti huomiota. Joku tolkuttaa ekoa toinen koiraa kolmas asperiinia joka vaivaan.

Mutta toki täällä saa mieltää itse kukin purkaa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän