IL: Poliisilta sydäntä särkevä tiedote: Mies putosi junaraiteelle Espoossa, kukaan ei auttanut
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a63573ce-fce9-4def-b838-e65f8f415f07
Mä vihaan tätä maata.
Kommentit (134)
Pidetään huolta toisistamme. Joopa joo. Tästäkin tapauksesta huomaa että kaikki tämä välittäminen on teatteria. Joo mut jatketaan vaan tätä mukamas toisista huolehtimista. Niin paljon olen minäkin saanut ps kaa niskaan että ei paljoa huvita auttaa muita. En minäkään koskaan mitään apua saa. Ihmiset ovat julmia, itsekkäitä ja ilkeitä. Eläinmaailmassa lajitoverit auttavat. Ihmiset auttavat vain jos hyötyy itse siitä.
Kuinka moni noista, espoolaismulkvisteista jotka eivät eväänsä väräyttäneet auttaakseen, kuvasi kännykällä kun juna ajoi päin radalla maannutta? Kaikki? Puolet heistä?
Ja sitten kärki märkänä uppaamaan pätkä johonkin failgaglolmeme -tyyppiseen palveluun.
Kyllä itselläni meni usko ihmiskuntaan jo 2000-luvun alussa, kun 11-vuotiaana matkustin bussilla ja toinen minulle täysin vieras matkustaja yhtäkkiä mäjäytti nyrkillä minua takaraivoon. Kukaan ei reagoinut asiaan mitenkään, siis ei kukaan! Joku lyö lasta eikä edes kuski puuttunut. Samoin pari vuotta myöhemmin kaaduin talvella ulkorappusissa eikä silloinkaan mitään reaktiota keneltäkään. Häntäluuni murtui kaatuessani ja tulin aika pitkän matkan alas täynnä olevalle bussipysäkille, mutta jälleen kerran ketään ei kiinnostanut. Päinvastoin, itse sai jotenkin hävetä koko tilannetta :D mikä on ihmeellistä.
Se on oikeasti todella pysäyttävä hetki kun joko kokee väkivaltaa tai loukkaa itsensä pahasti eikä kukaan noteeraa, katsovat vain. Siinä menee shokkitilaan, eritoten kun on ollut itse vielä ihan lapsi. En jotenkin ollut yhtään yllättynyt kun uutisen luin, koko tapahtunut vain alleviivaa keskiverron ihmisen välinpitämättömyyttä.
Kai joku paikalka olleista kuspäistä kävi tsekkaamassa voisiko radalle pudonneella olla lompakko tai kello viinakassi tai muita arvoesineitä jonka ottaa talteen ennenkuin stoge tulee ja liiskaa jampan?
Vierailija kirjoitti:
On vielä merkittävä todennäköisyys, että kymmenen henkilön kokoisessa satunnaisesti valitussa ryhmässä kaikki sattuvat olemaan 100% tumpeloita.
Sinä et ymmärrä laumakäyttäytymistä. On tutkittu, että mitä enemmän ihmisiä, sitä suuremmalla todennäköisyydellä jokainen ajattelee, että joku kyllä auttaa, niin mun ei tarvitse.
Jotenkin sekavan oloinen juttu, ihan kuin jotain tietoa puuttuisi.
Ei tuo minun mielestäni - ja minun kokemukseni mukaan - ole nimittäin kovin tyypillistä arjen toimintaa suomalaisilta. Ihmisjoukosta löytyy aina yleensä edes joku kysymään huonovointiselta onko kaikki ok ja soittamaan hanakasti hätänumeroon. Ihmisiähän moititaan lehdissä jopa siitä, että soittelevat liikaa hätänumeroon jokaisesta sammuneesta juoposta.
Tappeluista ja pahoinpitelyihin ollaan useammin puuttumatta, ja sekin on ihan yleismaallinen ilmiö. Ihmiset pelkäävät puuttua väkivaltaisiin tilanteisiin. Kyllä niistäkin silti hätänumeroon soitetaan.
Onko tuon ihmisjoukon ikäjakaumasta mitään tietoa? Teinit taitavat nykyään olla passiivisempia.
Jos siellä raiteilla olisi ollut koiran tai kissanpentu niin naiset olisivat syöksyneet sinne kilpaa ja osa olisi jäänyt junan alle.
Tällaista Suomessakin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
"Ykkönen, ykkönen, kakkonen.
Älä vastuusta luista."
Näin laulettiin jo ysärin alussa jossakin mainoksessa.
Kaksi emätinyhdyntää ja lopuksi kakkoseen. Normisetti. Helppo muistaa.
Teille hurskastelijoille tiedoksi, että voisin hypätä raiteille VAIN jos pikkulapsi olisi sinne pudonnut. Aikuinen mies on arvaamaton ja voimakkaampi kuin minä. Häkeen voin soittaa, jos tällaiseen tilanteeseen joudun.
Vierailija kirjoitti:
Teille hurskastelijoille tiedoksi, että voisin hypätä raiteille VAIN jos pikkulapsi olisi sinne pudonnut. Aikuinen mies on arvaamaton ja voimakkaampi kuin minä. Häkeen voin soittaa, jos tällaiseen tilanteeseen joudun.
Onko joku vaatinut hyppäämään raiteille?
Vierailija kirjoitti:
Kai joku paikalka olleista kuspäistä kävi tsekkaamassa voisiko radalle pudonneella olla lompakko tai kello viinakassi tai muita arvoesineitä jonka ottaa talteen ennenkuin stoge tulee ja liiskaa jampan?
No, olihan joku tosiaan käynyt kurkkaamassa sinne raiteille, ja poistunut sitten takavasemmalle. Ei tainnut nähdä mitään kiinnostavaa.
Jos ne ihmiset tunnistivat sen paikalliseksi kokoomuslaiseksi tai persuksi?
Espoolaiset eivät auta.