IL: Poliisilta sydäntä särkevä tiedote: Mies putosi junaraiteelle Espoossa, kukaan ei auttanut
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a63573ce-fce9-4def-b838-e65f8f415f07
Mä vihaan tätä maata.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Nyt on uutisessa jätetty paljon tietoja mainitsematta. Miten oli henkilö laiturille pudonnut? Oliko käyttäytynyt arvaavattomasti päihtyneen oloisena, vai oliko joku joka ihan oikeasti horjahti ja tippui alas. Huuteliko sieltä raiteilta että tulkaa apuun, vai oliko tuppisuuna? Aina pitää soittaa 112, jos näkee tällaisen tapahtuneen, oli kyseessä mummo, pappa, aikuinen, päihtynyt tai vesiselvä. Mutta kun oikeasti me ei tiedetä tuosta tilanteesta mitään, niin ihan hölmöä lähteä syyllistämään kaikkia paikalla olleita siitä, että kukaan ei auttanut.
Käytän Leppävaaran asemaa säännöllisen epäsäännöllisesto, ja jos joku on sinne raiteelle ihan yks kaksi kävellyt/horjahtanut, eikä pidä yhtään ääntä itsestään sinne pudottuaan, ei kännykkää selaava porukka laiturialueella saata huomata yhtikäs mitään.
Mainitsemiasi seikkoja ei tarvitse edes miettiä, sillä kuten poliisi sanoi HÄDÄSSÄ OLEVAA ON AUTETTAVA!
Vain sillä on merkitystä, että henki ja terveys on vaarantunut, apu on tarpeen! Vain sillä on merkitystä!
Yleensä kyllä joku näkee ympäristönsä tapahtumia!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on uutisessa jätetty paljon tietoja mainitsematta. Miten oli henkilö laiturille pudonnut? Oliko käyttäytynyt arvaavattomasti päihtyneen oloisena, vai oliko joku joka ihan oikeasti horjahti ja tippui alas. Huuteliko sieltä raiteilta että tulkaa apuun, vai oliko tuppisuuna? Aina pitää soittaa 112, jos näkee tällaisen tapahtuneen, oli kyseessä mummo, pappa, aikuinen, päihtynyt tai vesiselvä. Mutta kun oikeasti me ei tiedetä tuosta tilanteesta mitään, niin ihan hölmöä lähteä syyllistämään kaikkia paikalla olleita siitä, että kukaan ei auttanut.
Käytän Leppävaaran asemaa säännöllisen epäsäännöllisesto, ja jos joku on sinne raiteelle ihan yks kaksi kävellyt/horjahtanut, eikä pidä yhtään ääntä itsestään sinne pudottuaan, ei kännykkää selaava porukka laiturialueella saata huomata yhtikäs mitään.
Mainitsemiasi seikkoja ei tarvitse edes miettiä, sillä kuten poliisi sanoi HÄDÄSSÄ OLEVAA ON AUTETTAVA!
Vain sillä on merkitystä, että henki ja terveys on vaarantunut, apu on tarpeen! Vain sillä on merkitystä!Yleensä kyllä joku näkee ympäristönsä tapahtumia!!!!!!!
Mietin joskus et havaitseeko nykyään porukka enää mitään ympäristössään kun kaikilla on (vastamelu)kuulokkeet ja puhelin kourassa. Kuulo/näköyhteyden päässä voi tapahtua vaikka m u r h @ mutta einarielinat ne vaan popittaa eninemiä ja tinderöi menemään. Toki tämä koskee myös vanhempaakin väestöä.
Jos yhtään katsoo porukkaa bussissa, lähijunissa ym niin varmaan 90% tuijottaa silmä kovana puhelinta.
Minä en rehellisesti sanottuna osaisi toimia itse mitenkään tilanteessa vaan jähmettyisin paikalleni, käytännössä lamaannun. En osaa selittää miksi näin käy mutta niin vaan käy. Jos pitäisi antaa vaikka elvytysapua en osaisi tai pelkäisin että teen jotain väärin jne. mutta suurelta osin jos tulee tilanne niin yksinkertaisesti lamaannun. Siksi olen eristänyt itseni sellaisista tilanteista joissa voisi käydä jotain koska olisin vain tiellä tai en ollenkaan avuksi. Saa haukkua mutta tällainen olen haluamattani.
Tää uutinen kuulosti järkyttävältä. Mitenhän tilanne on käynyt, ovatko lähellä olevat tosiaan huomanneet raiteille tippuneen ihmisen ja tahallaan jättäneet auttamatta? Asun melko lähellä Leppävaaraa ja käytän sen juna-asemaa silloin tällöin. En ole mulkku vaan ihan tavallinen perheenäiti ja todellakin olisin auttanut, jos tilanteessa olisin ollut ja ihmisen raiteilla huomannut. Ja olisin käskenyt muut vierestä mukaan. Oma turvallisuus toki huomioiden.
Leppävaaran läpi kulkee aivan tavallisia ihmisiäkin todella paljon päivittäin ja minusta on outoa jos kukaan lähellä ei ole auttanut. Toki siellä on hörhöjä ja nuorisoporukoita mutta meitä tavallisia työmatkakulkijoita on paljon, perheet käyvät Sellossa autoilla jne. Minua on autettu todella helposti. Kerran liukastuin Leppävaarassa asematunneliin menevissa portaissa talvella ja vieressä useampi ihminen säntäsi auttamaan, nostamaan minut ylös ja kyseli olenko kunnossa. Minulta vahingossa maahan tai bussiin tippuneet tavarat on nostettu ja kysytty onko minun jne. Ei me kaikki espoolaiset olla mulkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin yliksellä videon kiinalaisesta uimahallista, jossa joku 5-7 vuotias poika menee syvään uima-altaaseen ja ei osaa uida. Ympärillä on ihmisiä jotka näkevät tilanteen, mutta eivät tee mitään. Jatkavat vaan omia touhujaan.
Poika räpiköi henkensä edestä niin kauan kuin taju lähtee. Lopulta poika vajoaa pohjaan käpertyneenä sikiöasentoon, kuin äidin kohtuun nukkumaan ikuista unta.
Kaduttaa että katsoin tuon videon.Näin saman videon, näytti siltä että poika pyöri ja pelleili. Ei ne muut ole tajunneet, että se on hukkumassa.
Tuollainen video on myös ihan suomesta, serenan uimalasta Espoosta.
Julkaistiin aikanaan myös lehdistössä.
Vierailija kirjoitti:
Mainitsepa sinä ikäsi, ja mainitsepa vielä, oletko mahdollisesti varsinaissuomalainen syntyperältäsi. Kirjoituksesi antaa selkeät viitteet iän suhteen teini-ikäiseen, ja varsinaissuomalaiset ovat hyvin tyypillisesti muiden ihmisten arvoa mitätöiviä! Kukaan muu ei ole mitään varsinaissuomalaisten verrattuna, muut ihmiset leimataan arvottomiksi vaikkei mitään syvällisempää heistä tiedettäis! Hävyttömiä ja loukkaavia, mutta niin kovasti itteään kehuvia! Varsinaissuomalainen kysyy ootko seudulta kotoisin, ai, et oo, no, sitte sä et täältä mitään saa, sulla ei ole oikeutta edes normaaliin elämään vaikka kuinka sitä yrität saada!
Mies oli muihin nähden varmasti etuoikeutetussa asemassa.
Eutanasian pitäisi olla laillista, niin jengin ei tarvitsisi mennä raiteille tapattamaan itseään. Kaikki voittaisi
Tossa on se riski, että jos menet fyysisesti auttamaan, niin se autettava vetäiseekin sinut sinne raiteille kuolemaan myöskin.
Korkeintaan voi sanallisesti käskeä häntä tulemaan pois ja soittaa 112.
Mitään riskejä en todellakaan ota elämääni tälläisten takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, onkohan kyse nyt että Suomessa ollaan näin välinpitämättömiä, vai pääkaupunkiseudulla?
Kyllä muualla ollaan ihan yhtä välinpitämättömiä. Haukiputaalla vanhus käveli kevyissä vaatteissa kovassa pakkasessa, ja kuoli siihen. Käveli ihan keskustan läpi ruuhka-aikaan, monet näkivät, mutta kukaan ei puuttunut. Poliisin löytäessä vanhuksen, hän oli vielä juuri ja juuri hengissä, mutta ei jäänyt eloon.
En tiedä kyseistä tapausta, mutta ei se välttämättä ole niin itsestäänselvää onko jollakulla on vain kevyet vaatteet päällä jos nyt ei ihan kalsarisillaan toikkaroi pakkasessa. Sen sijaan tässä tapauksessa joku oli vielä kurkannut sinne raiteille ja nähnyt siellä makaavan ihmisen, tuossa kohtaa kuvittelisi tyhmemmänkin tajuavan että kaikki ei ole ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa selviä paljonko aikaa on edes ollut, eikä laitureilla ole tietääkseni hätäjarruja saati hälyvaloja.
Pitäs kuitenkin muistaa aina se, että ei juna pysähdy ihan tosta vaan, se vaatii pitkän matkan.
Ihmetyttää myös, ettei artikkelissa mainita millään muotoa miksi se sinne putosi, oliko jurrissa, räpläsi puhelinta eikä katsonut minne astui tai jotain muuta?
Ei voida myöskään tietää kuinka painava tyyppi oli kyseessä, ei joku satakilonenkaan ihan tosta vaan nouse, saati jos on vieläkin painavampi ja mahdollisesti loukkaantunut ettei pysty edes itse kannattelemaan itseään ollenkaan..
Ilmeisesti se on kuitenkin onnistunut ryömimään raiteen reunaan, ja selvinnyt vähäisin vammoin, eli tosi hyvä mäihä on käyny.
Missä näistä tapauksista mielestäsi ei tarvitse auttaa hädässä olevaa? Että jos onkin räplännyt puhelinta, niin oma vika, kuolkoon junan alle? Saati jos on vielä humalassa?
Toi on vaikea tilanne.
En mä ainakaan lähtisi vierasta aikuista sieltä poiskaan kiskomaan jos juna on jo tulossa. Lapsen ehkä. Siihen mun voimat vois riittää. Sori nyt vaan. En ole kovin vahva enkä uskaltaisikaan.
Mutta olisi kyllä hyvä jos asemilla olisi joku junan pysäyttämis tai ilmoitus tai joku muu infojuttu. En tiedä onko. 112 soittaminen on ainoa mitä keksin ja sitäkään numeroa en aina muista. Se ei tule selkäytimestä.
Vierailija kirjoitti:
Toi on vaikea tilanne.
En mä ainakaan lähtisi vierasta aikuista sieltä poiskaan kiskomaan jos juna on jo tulossa. Lapsen ehkä. Siihen mun voimat vois riittää. Sori nyt vaan. En ole kovin vahva enkä uskaltaisikaan.
Mutta olisi kyllä hyvä jos asemilla olisi joku junan pysäyttämis tai ilmoitus tai joku muu infojuttu. En tiedä onko. 112 soittaminen on ainoa mitä keksin ja sitäkään numeroa en aina muista. Se ei tule selkäytimestä.
Millä ihmeellä aikuinen (?) ihminen ei muista numeroa 112? Ihan omankin turvallisuuden takia kannattaisi vaikka teipata siitä lappu jääkaapin oveen, jotta näkisit sen riittävän usein ja se alkaisi tulla sieltä selkäytimestä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö siinä itsekin ole vaarassa? Vai miten saa makaavan ihmisen raiteilta menemättä itse perässä sinne?
Voisi vaikka ilmoittaa hälytyskeskukseen ihmisestä raiteilla ja pyytää ammattilaiset paikalle.
Mutta ei, kuvattiin kyllä ja käytiin katsomassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on vaikea tilanne.
Millä ihmeellä aikuinen (?) ihminen ei muista numeroa 112? Ihan omankin turvallisuuden takia kannattaisi vaikka teipata siitä lappu jääkaapin oveen, jotta näkisit sen riittävän usein ja se alkaisi tulla sieltä selkäytimestä.
En tiedä miksen muista. Muistin sen vanhan 000 paremmin ja helpommin. Numeroissa 112 ei ole mitään logiikkaa. Voisin yhtä hyvin laittaa 119. Jos tulee hätä niin ei tuollaista voi muistaa. OLisi edes 111 tai 222 tms.
Vierailija kirjoitti:
Toi on vaikea tilanne.
Jep ja kun on kaikkia hörhöjä, jotka voi vaikka napata kiinni ja sit jää iteki junan alle. Tästä tapauksesta olis kiva tietää taustat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on vaikea tilanne.
En tiedä miksen muista. Muistin sen vanhan 000 paremmin ja helpommin. Numeroissa 112 ei ole mitään logiikkaa. Voisin yhtä hyvin laittaa 119. Jos tulee hätä niin ei tuollaista voi muistaa. OLisi edes 111 tai 222 tms.
1 + 1 = 2.
Tuolla logiikalla muistaa hyvin.
"Ykkönen, ykkönen, kakkonen.
Älä vastuusta luista."
Näin laulettiin jo ysärin alussa jossakin mainoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siinä itsekin ole vaarassa? Vai miten saa makaavan ihmisen raiteilta menemättä itse perässä sinne?
No jos nyt vaikka apua soittaisi alkajaisiksi, se tuskin on kovin riskialtista.
En kyllä olisi älynnyt, että häke pystyy pysäyttämään junan kahdessa minuutissa.
Juna pysähtyy kuskin toimesta, häkee saa fintrafikin kanssa vaikka kaikkialle punaiset valot että ei saa ajella
Miksi kaikki olettavat että kyseessä on ollut joku laitapuolen kulkija?
Entä jos sinne olisi vahingossa liukastunut vanhempasi, lapsesi tai sinä itse? Keksisitkö silti joukon syitä miksi sinun ei TARVITSE tehdä mitään.