Opettajat! Mitä mieltä mahdollisesta kakkavelvoitteesta?
Kommentit (430)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko opettajat näin tietämättömiä työoikeudesta, vai mistä tämä hirveä panikointi johtuu. Ihan hyvin voi todeta, että tällainen työ ei kuulu toimenkuvaan.
Lue Suomen perustuslaki.
Ja nyt keskustellaan kun Suomea on kohdannut joku mahdollinen uhka, kriisi, konflikti tai voimassa on poikkeustilalaki.
Ja sähköt ovat poikki jopa 48h tai kauemmin. Silloin meiltä ei keneltäkään kysytä, oletko opettaja vai kaupan kassa.
Suomessa ei ole voimassa poikkeustilaa, eikä Suomi ole osapuolena konfliktissa. Konflikti on toisella puolella Eurooppaa. Nyt on kysymys siitä, että Suomen sähköverkossa ei ole riittävästi tehoreserviä edes suhteellisen normaalien tilanteiden varalta.
Liikunnanopettajat voisi määrätä paskatalkoisiin, koska heillä ei ole oikeita töitä. Ovat koronan aikanakin vuosia lepäilleet eikä normitilanteessakaan tarvitse mitään tehdä.
Jos mä olisin kersa tai teini ja koulupäivän aikana tulisi hätä, niin sinne pönttöön mä sen ruikuilin päästäisin. Jos oikein hieroisin aivonystyröitä, saattaisin tajuta, että vettä ei saa vetää pöntöstä eikä siis käsiäkään saa pestä kun vettä ei sovi valutella.
Ei kouluilla ehditä vahtia kaikkia oppilaita. Joku kieltä osaamaton kuitenkin käy vessassa niin kuin ei mitään. Joten relax, siinäpä riittää viemärinavaajille töitä koko talven läpi.
Ja peeäs, kuka huolehtii ettei se dementikko omassa kodissa vain vedä vessaa sähkökatkon aikana?
Mitä se muovipussin virittely vessanpyttyyn siihen veden syrjäyttämiseeen auttaa? Samalla tavalla se paska syrjäyttää vettä ja työntää sitä viemäriin, oli se sitten siellä vesilukossa muovipussin kanssa vaiko ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on se kumma että kahta tuntia ei pärjää pas ko matta ja syömättä. Hirveät varautumiset muutamman tunnin kieräviin sähkökatkoihin. Eikä siinä nyt kukaannehdi teiemään kumpaakaan nousta kun sitä patteri radiota pitää rynnätä taskulampun valossa kuuntelemaan.
Erehdyt jos luulet, ettei osa porukasta ihan tahallaan aiheuta sotkua. Onhan se nähty jo tapauksissa, joissa poliisiautoja on käytetty vessoina, kun väkeä on otettu kiinni mielenosoituksista. Väittävät sitten silmät kirkkaina, etteivät voineet pidätellä, vaikka kaikki tietävät, että niin hätä ei ollut.
Samalla tavalla tulisi käymään kouluissa häirikköoppilaiden toimesta.
En minä nyt pidä ihan mahdottomana sitäkään, että tuollaisessa tilanteessa menee ainakin tottumattomalta maha vähän sekaisin jännityksen ja stressin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko suuri ongelma toimittaa koulujen pihoille BAJAMAJA?
Meillä oli vielä 70-luvulla koulun pihan perällä isot paskahuussit, monta reikää vierekkäin. Ja siis oli myös sisävessatkin, huussit oli vain jätetty pihalle vanhemmilta vuosikymmeniltä, ja niitä sai käyttää. Käytiin aina silloin huuseissa, jos leikittiin tuolla suunnassa pihalla. Meillä oli iso välituntialuekin.
Opettajilla ON VELVOLLISUUS kantaa oppilaidensa ulostepussit isoon jätesäkkiin.
Jätehuolto vie sitten nämä jätesäkit koulurakennuksesta pois jätteidenpolttolaitokselle.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä olisin kersa tai teini ja koulupäivän aikana tulisi hätä, niin sinne pönttöön mä sen ruikuilin päästäisin. Jos oikein hieroisin aivonystyröitä, saattaisin tajuta, että vettä ei saa vetää pöntöstä eikä siis käsiäkään saa pestä kun vettä ei sovi valutella.
Ei kouluilla ehditä vahtia kaikkia oppilaita. Joku kieltä osaamaton kuitenkin käy vessassa niin kuin ei mitään. Joten relax, siinäpä riittää viemärinavaajille töitä koko talven läpi.
Ja peeäs, kuka huolehtii ettei se dementikko omassa kodissa vain vedä vessaa sähkökatkon aikana?
Niin no...tästä nyt varmaa opettajien kannattaa puhua jo etukäteen eikä vasta sitten, jos tulee sähkökatkos. Voi myös printata etukäteen vessoihin laput, joissa lukee, ettei saa pestä käsiään, vetää vessanpönttöä jne. Tarkemmatkin ohjeet voi laittaa.
Mitä tulee omissa kodeissaan yksin asuviin dementikkoihin, niin se on tietenkin ikävämpi juttu. Ihan varmasti on niitä, jotka kuitenkin toimii ohjeiden vastaisesti. Joko tietämättään, ymmärtämättään tai tarkoituksella. Jos rakennuksessa tapahtuu siitä syystä vahinkoja, sitten vahingot korjautetaan ja asukkaat maksavat.
Muistakaa laittaa Wilman kautta opettajille muistutus että lapsen pylly pitää pyyhkiä taaksepäin hygieniasyistä. Kaikki eivät tuota tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko opettajat näin tietämättömiä työoikeudesta, vai mistä tämä hirveä panikointi johtuu. Ihan hyvin voi todeta, että tällainen työ ei kuulu toimenkuvaan.
Lue Suomen perustuslaki.
Ja nyt keskustellaan kun Suomea on kohdannut joku mahdollinen uhka, kriisi, konflikti tai voimassa on poikkeustilalaki.
Ja sähköt ovat poikki jopa 48h tai kauemmin. Silloin meiltä ei keneltäkään kysytä, oletko opettaja vai kaupan kassa.Suomessa ei ole voimassa poikkeustilaa, eikä Suomi ole osapuolena konfliktissa. Konflikti on toisella puolella Eurooppaa. Nyt on kysymys siitä, että Suomen sähköverkossa ei ole riittävästi tehoreserviä edes suhteellisen normaalien tilanteiden varalta.
Kuka Eduskuntatalossa kantaa p*pussit? Miksei siitä puhuta? Eikö siellä olekaan sähkökatkoja?
Muovipusseihin tulee helposti reikä tai pari joten ruikulipaskat höystettynä virtsalla vuotaa helposti koulun käytävien lattioille.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no...tästä nyt varmaa opettajien kannattaa puhua jo etukäteen eikä vasta sitten, jos tulee sähkökatkos. Voi myös printata etukäteen vessoihin laput, joissa lukee, ettei saa pestä käsiään, vetää vessanpönttöä jne. Tarkemmatkin ohjeet voi laittaa.
Mitä järkeä edes mennä kouluu sähkökatkopäivinä? Kukaan ei muutu tyhmäksi sillä, että pari päivää jää koulua käymättä.
Vierailija kirjoitti:
Voisivatkin samalla käydä myös vaihtamassa vanhusten vaipat ja ajaa heidän nurmikkonsa joutessaan.
Eikös Itella hoida tämän?
Olen ammatillinen opettaja. Toivoisin, että jos opiskelijat kakkaavat pussiin, he myös itse veisivät jätöksensä ulos.
Vaikka meillä voi olla myös alaikäisiä opiskelijoita, uskoisin, että ei me koulupäivää jatkettaisi, jos sähköt menisi pitkäksi aikaa. Opetusmateriaalitkin on sähköisessä muodossa.
Toisaalta ei minua mikään velvoite ihmetytä, koska nyt jo on niin, että opettaja siivoaa jäljet omasta luokassaan. Jos opiskelija jättää pöydälle kahvikupin, nuuskaa tai purkan, opettaja sen joutuu työpäivän lopuksi siivoamaan, koska ei kuulu siivoojalle. Kerran oli joku opiskelijoista salaa piirtänyt tussilla tuhmia kuvia pöydän pintaan ja siitä nousi kauhea haloo, siivoojat ja vahtimestari olivat melkoisen tuohtuneita. En minä tiennyt, oliko se piirros tullut minun oppitunnilla vai jonkun toisen opettajan, mutta eihän siinä muu auttanut kuin hankkia puhdistusvälineet ja käydä hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on se kumma että kahta tuntia ei pärjää pas ko matta ja syömättä. Hirveät varautumiset muutamman tunnin kieräviin sähkökatkoihin. Eikä siinä nyt kukaannehdi teiemään kumpaakaan nousta kun sitä patteri radiota pitää rynnätä taskulampun valossa kuuntelemaan.
Erehdyt jos luulet, ettei osa porukasta ihan tahallaan aiheuta sotkua. Onhan se nähty jo tapauksissa, joissa poliisiautoja on käytetty vessoina, kun väkeä on otettu kiinni mielenosoituksista. Väittävät sitten silmät kirkkaina, etteivät voineet pidätellä, vaikka kaikki tietävät, että niin hätä ei ollut.
Samalla tavalla tulisi käymään kouluissa häirikköoppilaiden toimesta.
En minä nyt pidä ihan mahdottomana sitäkään, että tuollaisessa tilanteessa menee ainakin tottumattomalta maha vähän sekaisin jännityksen ja stressin vuoksi.
Ensin riehutaan naamarit päässä ja huudellaan törkeyksiä, sotketaan paikkoja. Sitten ollaankin niin stressissä, kun poliisi ottaa kiinni. Joopa joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin paskan ihmiset hyväksyy mukisematta, suomeen haluttu kehitysmaan kaltaiset olot eikä tahti tästä parane, mitä seuraavaksi? Kohta passitetaan kaikki asumaan risu/olkimajaan koska " egolista,säästää sähköä ja rahaa" kun hallitus käskee niin hölmökansa tottelee, ne jotka yrittänyt kertoa mahdollisista ongelmista ja ovat tälläisiä järjettömyyksiä vastaan vaiennetaan haukkumalla eri nimillä ja on automaattisesti "persu" "Igor, venäjän hyväksi työskentelevä" tms.
Ihan totta. Hulluksi on mennyt. Ja tämä persujen pilkkaaminen on silti näköjään sallittua. En ole persu, mutta taidan kompata ja äänestää heitä.
Tuntuu, että Täällä kylläkin pilkataan ihan kaikkia tasapuolisesti.
laitetaan tyttömiä tyhjäämään paskapussit
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä edes mennä kouluu sähkökatkopäivinä? Kukaan ei muutu tyhmäksi sillä, että pari päivää jää koulua käymättä.
Tämä riippuu aika paljon siitä, mihin aikaan lapsi menee kouluun ja onko koulu samalla alueella kuin kotikin. Eli on ihan mahdollista, että lapsi on ehtinyt lähteä jo kouluun, kun kotona on vielä sähköt , ja kouluun päästyään koululla ei olekaan sähköjä. Tai koti ja koulu ovat eri sähkönkatkoalueella. Kotona ei edes mene sähköt poikki, mutta koululla menee. Kuitenkin suunnitellut sähkökatkot ovat aamuisin klo 7-9 välillä, joten olisihan sekin yksi ratkaisu koulujen ja opettajien ongelmaan, että koulut alkaisivat tänä talvena vasta klo 9 ja päättyisivät viimeistään klo 16, jolloin seuraava sähkökatkos mahdollisesti alkaa.
Ihan totta. Hulluksi on mennyt. Ja tämä persujen pilkkaaminen on silti näköjään sallittua. En ole persu, mutta taidan kompata ja äänestää heitä.