Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajat! Mitä mieltä mahdollisesta kakkavelvoitteesta?

Vierailija
23.11.2022 |

Olette kai lukeneet lehtiä?

Kommentit (430)

Vierailija
381/430 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon melua tyhjästä. Jos mainitaan koulu, jotkut opettajat aloittavat valituksen, eikä edes viitsitä lukea juttua tai sitten ei ymmärretä luettua, niin kuin ap. tekee.

Jutun otsikossa kerrotaan, jos sähkökatkokset ovat pitkiä tai tulee kriisitilanne, oppilaita ja opettajia on pyydetty ulostamaan muovipusseihin.

Eikä sanallakaan ole mainittu, että paskapussien käsittely ja vieminen roskikseen, kuuluisi opettajan tehtävään.

Jutussa sanotaan näin

"Tarkoituksena on ainakin päivittää ohjeistusta siltä osin, miten siivousjärjestelyt hoidetaan ja ketkä ne hoitavat. Esimerkiksi siivoushenkilöstö voidaan ohjeistaa kuljettamaan jätteet jätehuoneeseen"

Miten tästä voisi ymmärtää opettajien kantavan oppilaiden ulostepusseja?

Vierailija
382/430 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä amiksen ope. En ole seurannut julkista keskustelua, koskeeko tuo velvoite vain peruskouluja vai myös toisen asteen oppilaitoksia. Sanoisin skeptisesti, että sotkemista ei voi välttää, jos pussiin alkavat ulostamaan. Siinä on takuulla sonnassa koko vessa, etenkin jos tulee tietoon, että opettajat laitetaan siivoamaan. Turhan ruusuinen kuvitelma, että amiksessa osattaisiin toimia siististi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/430 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muovipusseihin tulee helposti reikä tai pari joten ruikulipaskat höystettynä virtsalla vuotaa helposti koulun käytävien lattioille.

Tällaisiin vuotavien ulostepussien siirtelyyn tarvitaan 2 opettajaa. Toinen kantaa vuotavaa pussia ja toinen sen alla ämpäriä.

Vierailija
384/430 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pissat sitten? Naisena ihmettelen, mihin tytöt saa pissata, kun ei se seisoen onnistu esim. pisuaariin. Vai pitääkö lähteä koulun nurkalle?

Vierailija
385/430 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muovipusseihin tulee helposti reikä tai pari joten ruikulipaskat höystettynä virtsalla vuotaa helposti koulun käytävien lattioille.

Tällaisiin vuotavien ulostepussien siirtelyyn tarvitaan 2 opettajaa. Toinen kantaa vuotavaa pussia ja toinen sen alla ämpäriä.

Kolmas huutaa edellä, että pois alta kaikki, täältä tulee kakkakuorma.

Vierailija
386/430 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ammatillinen opettaja. Toivoisin, että jos opiskelijat kakkaavat pussiin, he myös itse veisivät jätöksensä ulos.

Vaikka meillä voi olla myös alaikäisiä opiskelijoita, uskoisin, että ei me koulupäivää jatkettaisi, jos sähköt menisi pitkäksi aikaa. Opetusmateriaalitkin on sähköisessä muodossa.

Toisaalta ei minua mikään velvoite ihmetytä, koska nyt jo on niin, että opettaja siivoaa jäljet omasta luokassaan. Jos opiskelija jättää pöydälle kahvikupin, nuuskaa tai purkan, opettaja sen joutuu työpäivän lopuksi siivoamaan, koska ei kuulu siivoojalle. Kerran oli joku opiskelijoista salaa piirtänyt tussilla tuhmia kuvia pöydän pintaan ja siitä nousi kauhea haloo, siivoojat ja vahtimestari olivat melkoisen tuohtuneita. En minä tiennyt, oliko se piirros tullut minun oppitunnilla vai jonkun toisen opettajan, mutta eihän siinä muu auttanut kuin hankkia puhdistusvälineet ja käydä hommiin.

On tuokin hommaa. Minun aikaan oli ainakin lukiossa niin, että jos joku sotkee, jää koulun jälkeen siivoamaan jälkiään. Syyllinen selvitettiin vaikka väkisin. Ei sillä että itse olisin monta kertaa ollut, mutta kerran muistan, että söin mandariinia kaksoistunnilla, mehua roiskui pulpetille enkä olisi viitsinyt siivota. Opettaja piti sellaisen puhuttelun, kun huomasi, että koulun jälkeen todellakin jäin siivoamaan nöyränä. Siivousvälineet haettiin jostain komerosta. Miksei tuota samaa voi amiksessa tehdä?

Vierailija
387/430 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ilmeiseti päässyt pitkälle, kun koukua kävit?

Vierailija
388/430 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo, ja tuloksena on ulostetta ja kusta ympäri vessaa ja muuta koulua ja tukkeutuneita viemäreitä, kun jotkut valopäät keksii niitä pusseja tunkea viemäreihin ja muuhun niille kuulumattomaan paikkaan ihan kiusalleen.

Mitä siitä opetuksesta ylipäätään tulee, jos opettajat tarvitaan vessavahdeiksi??

Bajamajat pihalle tai oppilaat kotiin.

Ja miten sitä lämmitä ruokaakaan on tarjolla, jos katkos on sinä aikana, kun ruokaa pitäisi lämmittää / valmistaa. Vai syödäänkö näkkileipää ja porkkanoita?

Vierailija
389/430 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon melua tyhjästä. Jos mainitaan koulu, jotkut opettajat aloittavat valituksen, eikä edes viitsitä lukea juttua tai sitten ei ymmärretä luettua, niin kuin ap. tekee.

Jutun otsikossa kerrotaan, jos sähkökatkokset ovat pitkiä tai tulee kriisitilanne, oppilaita ja opettajia on pyydetty ulostamaan muovipusseihin.

Eikä sanallakaan ole mainittu, että paskapussien käsittely ja vieminen roskikseen, kuuluisi opettajan tehtävään.

Jutussa sanotaan näin

"Tarkoituksena on ainakin päivittää ohjeistusta siltä osin, miten siivousjärjestelyt hoidetaan ja ketkä ne hoitavat. Esimerkiksi siivoushenkilöstö voidaan ohjeistaa kuljettamaan jätteet jätehuoneeseen"

Vanhempien huoli tuntuu olevan aiheellinen, mikä on joidenkin opettajan taso opettaa lapsia, kun opettajat eivät näyttäisi ymmärtävän itse lukemaansa ja tehdä oikeita johtopäätöksiä lukemastaan. Noloa.

Vierailija
390/430 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ammatillinen opettaja. Toivoisin, että jos opiskelijat kakkaavat pussiin, he myös itse veisivät jätöksensä ulos.

Vaikka meillä voi olla myös alaikäisiä opiskelijoita, uskoisin, että ei me koulupäivää jatkettaisi, jos sähköt menisi pitkäksi aikaa. Opetusmateriaalitkin on sähköisessä muodossa.

Toisaalta ei minua mikään velvoite ihmetytä, koska nyt jo on niin, että opettaja siivoaa jäljet omasta luokassaan. Jos opiskelija jättää pöydälle kahvikupin, nuuskaa tai purkan, opettaja sen joutuu työpäivän lopuksi siivoamaan, koska ei kuulu siivoojalle. Kerran oli joku opiskelijoista salaa piirtänyt tussilla tuhmia kuvia pöydän pintaan ja siitä nousi kauhea haloo, siivoojat ja vahtimestari olivat melkoisen tuohtuneita. En minä tiennyt, oliko se piirros tullut minun oppitunnilla vai jonkun toisen opettajan, mutta eihän siinä muu auttanut kuin hankkia puhdistusvälineet ja käydä hommiin.

On tuokin hommaa. Minun aikaan oli ainakin lukiossa niin, että jos joku sotkee, jää koulun jälkeen siivoamaan jälkiään. Syyllinen selvitettiin vaikka väkisin. Ei sillä että itse olisin monta kertaa ollut, mutta kerran muistan, että söin mandariinia kaksoistunnilla, mehua roiskui pulpetille enkä olisi viitsinyt siivota. Opettaja piti sellaisen puhuttelun, kun huomasi, että koulun jälkeen todellakin jäin siivoamaan nöyränä. Siivousvälineet haettiin jostain komerosta. Miksei tuota samaa voi amiksessa tehdä?

Kuule kun luokka pitäisi ehtiä (kaiken muun lisäksi) tarkistaa joka tunnin jälkeen pulpetit, seinät, lattia, että siellä ei ole töhryjä ja roskaa. Joku kurssin alussa saa paasata siitä, että sotkeminen ei kuulu oppilaan oikeuksiin ja paasata siis toistuvasti ja siitä huolimatta lähes joka tunti on näitä, jotka viskaa roskat lattialle, jättää pullonsa pöydille... Ilmeisesti kotona vanhemman kulkevat perässä ja siivoavat lastensa sotkut, kun osalla ei ole näemmä mitään siisteystapoja. Sama se on ulkonakin roskat heitetään kadulle, oppilaitoksen rajan ulkopuolella on kaikenlaista roskaa, kun tupakalla käydessä heitetään ne kahvimukit ja servetit maahan. Onneksi joissain amiksissa omaopettajat vievät porukan välistä siivoamaan ulos roskia.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just joo, ja tuloksena on ulostetta ja kusta ympäri vessaa ja muuta koulua ja tukkeutuneita viemäreitä, kun jotkut valopäät keksii niitä pusseja tunkea viemäreihin ja muuhun niille kuulumattomaan paikkaan ihan kiusalleen.

Mitä siitä opetuksesta ylipäätään tulee, jos opettajat tarvitaan vessavahdeiksi??

Bajamajat pihalle tai oppilaat kotiin.

Ja miten sitä lämmitä ruokaakaan on tarjolla, jos katkos on sinä aikana, kun ruokaa pitäisi lämmittää / valmistaa. Vai syödäänkö näkkileipää ja porkkanoita?

Eiköhän tuohonkin koulut keksi jonkun ratkaisun. Koulujen tehtävähän on nyt suunnitella, miten toimitaan, jos on sähkökatkos. Ja mitä tulee näihin suunniteltuihin sähkökatkoksiin, niin harvassa koulussa lounas on klo 7-9 tai klo 16-19.

Vierailija
392/430 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa sanotaan näin

Kukas sitten? Ei kouluissa ole opettajien ja parin ohjaajan lisäksi päivisin ketään muita töissä. Keittäjä ja se silloin tällöin käyvä koulukuraattori eivät ainakaan kanna mitään.

Vierailija
393/430 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa sanotaan näin

Vanhempien huoli tuntuu olevan aiheellinen, mikä on joidenkin opettajan taso opettaa lapsia, kun opettajat eivät näyttäisi ymmärtävän itse lukemaansa ja tehdä oikeita johtopäätöksiä lukemastaan. Noloa.

No eiköhän ne opettajat tiedä koulun realiteetit. Opettajille on sysätty kaiken näköisiä tehtäviä, koska muista resursseista on säästetty. Milloin pitää olla terveyden hoitaja, siivoja jne. Terveydenhoitajat eivät välttämättä ole kouluilla edes joka päivä, siivojat eivät ole välttämättä kouluilla koko päivää, koska ilmeisesti kulkevat useammassa paikassa siivoamassa. Jos ei ole siivoushenkilöstöä asiaa hoitamassa, keidenhän kontolle se silloin jää? Vanhempien?

Vierailija
394/430 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

paskantakoot housuun kännykkää näpläten

Vierailija
395/430 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pissat sitten? Naisena ihmettelen, mihin tytöt saa pissata, kun ei se seisoen onnistu esim. pisuaariin. Vai pitääkö lähteä koulun nurkalle?

míssä koulussa on pisuaarit??

herranjumalat et snowflaket hajoais pisuaarin edessä!

Vierailija
396/430 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se koulu muutenkin mene kiinni jos sähkökatko kestää pitkään. Tulee äkkiä kylmä ja taskulampun valossa on vaikeaa opiskella. Tai jos tiedetään miten sähkökatkot kiertää, niin koulupäivät siirtyy sen mukaan esim myöhemmäksi.

Käsittääkseni on tehty päätös, että kouluja ei suljeta, vaikka mikä olisi. 

Ydinlaskeumakaan ei sulje inkluusiokouluja.

viimeisellä torvellakin viimeinkin polla säteilee!

Vierailija
397/430 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse opiskelu jää retuperälle joten vanhemmat opettaa iltaisin omia kullanmurujaan

Vierailija
398/430 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku ehdotti niit bajamajoi. Mut joo koulussa on ruokailu ni ihan hyvin saattaa tulla kakkahätiä. Mut jos toi pussi idea hyväksyttäisiin saisi opettaja siltä päivältä joka tunnille 5euron kakka lisän. Vaikka katko kestäisi kakstuntia. Ni joka tunnilta saisi tuon extra lisän kunnes lähtee kotiin. Ei oo paha pussi kiinni ja solmuun ja roskikseen. Jos ei tuota ope kestä ni kaikilta opettajilta koira vekka.

5 euron kakkalisä+ luuletko, että joku kättänsä edes hailaitta8s ja opettajan opetustyö ei olutu vessaan

Vierailija
399/430 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se muovipussin virittely vessanpyttyyn siihen veden syrjäyttämiseeen auttaa? Samalla tavalla se paska syrjäyttää vettä ja työntää sitä viemäriin, oli se sitten siellä vesilukossa muovipussin kanssa vaiko ilman.

minkälainen cvmuovipussi, tavallinen roskapussi joita on kodissa, sehän on heiveröinen, miten pysyy pystyssä eli pitää aikuisen kannatella vai?   hyysiköitä rakentamaan pihalle

Vierailija
400/430 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on niin vaikeaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen ajatus tuosta on, että oikeastiko meinaavat yrittää opiskella ilman sähköä. Luetaan kynttilänvalossa?

Missä helkutin yö koulussa käyt? Minun titääksen päivän valolla.

Ai. iinkun tänäänkin oli tosi kirkasta helsingissä koko päivän?