Sivut

Kommentit (130)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vietän mäyräkoirani kanssa joulua. Syödään hyvin, ulkoillaan ja piereskellään sohvalla.
Täh? Käytät kaljapulloja ulkona?

Hän juo ne kylmänä?

Vierailija

Miksi? Älä turhaan sääli. Kaikkien perheet eivät ole sopuisia, kuin jostain jouluelokuvasta. Olisihan se hienoa, kun koko perhe kokoontuisi omine perheineen saman katon alle. Pelattaisiin, naurettaisiin, laulettaisiin joululauluja ja syötäisiin hyvin.

Ei meillä...yksi sisaruksista aloittaa mökötyksen jo heti aamupuuron jälkeen ja pilaa samalla fiiliksen muiltakin. Välit eivät ole läheiset, joten aika usein tunnelma on hyvinkin takakireä. Rivien välistä voi lukea, että oltaisiin mieluummin muualla. Veli kiristelee leukapieliään. Siskot piikittelevät toisiaan, usein syntyy suukopua. Kerran eräs sisaruksista lähti ovet paukkuen pihalla ja äiti vollotti tunnin. Aloin katsella junamatkaa takaisin kotiin.

Että joskus voi olla helpompaa ja mukavampaa vaan olla yksin kotona. Sukujoulu olisi hieno, jos tunnelma olisi iloinen ja välitön. Meillä se on kireä ja vaivautunut. Pinnan alla kuplii kaikenmaailman vanhat kaunat. Enää en mene velvollisuudesta äidin luo ahdistumaan. Kyllähän se harmittaa, mutta en minä voi perhettäni muuksikaan muuttaa.

Tykkäisin viettää joulun kyllä omien ystävieni kanssa. Harmittavan monella vaan on se velvollisuudentunne lähteä viettämään joulua perheensä kanssa, vaikka ei huvittaisikaan.

• ylös 12
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi just veljet varsinkin esikoiset tuntuu olevan kus ipäisimpiä ihmisiä mitä on.
Joku kateuskompkeksihan niillä.

Mulla on maailman paras isoveli, itse asiassa 2kpl.

Vierailija

En tiedä miksi, mutta vuosia suostuin aina menemään anoppilaan jouluksi.
Pöydässä oli oarhaat astiat ja ruokailun jälkeen anoppi jakoi tiskivuorot, naisille.

Ei ne tiskit itsekseen peseydy.

Kerran vein jouluaiheisia kertakäyttöastioita ennen joulua ja ilmoitin minä en enää tiskaa.

Aattona naurettiin mulle ja tiskaamasta löysin itseni.

Viimeisenä jouluna anoppilassa olin pitkällä raskaana ja kieltäydyin tiskaamasta. Anoppi yritti voin tiskata erissä jne ja lopulta toiset miniät otti mun paikan. En voinut edes kunnolla seistä ja olisi pitänyt tiskata.

Annoin apelle lahjaksi essun, jossa luki tiskaan joulutiskit joulu 20xx ja seuraavalle veljekselle seuraavan vuoden jne.

Kun olin äiti, jäimme kotiin ja minun vanhemmst tulivst meille jouluksi. Tiskikone pyörii. Tätä perinnettä ollaan hatkettu siitä
Asti.

En tiedä kuka anoppilassa tiskaa. Minä en ainakaan

• ylös 14
  • alas 2
Vierailija

Haluan nauttia levosta ja joulun rauhasta ilman pakko seurustelua. Kuluttelen aikaa käsitöitä tehden ja telkasta katsellen jouluohjelmia ja leffoja. Puolison kanssa saunotaan ja käydään lenkillä yms. Ei tarvita mitään suku kokouksia kun maailma pysähtyy kerran vuodessa vähäksi aikaa, siitä nauttien. 

• ylös 11
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pöydässä oli oarhaat astiat ja ruokailun jälkeen anoppi jakoi tiskivuorot, naisille.

Kerran vein jouluaiheisia kertakäyttöastioita ennen joulua ja ilmoitin minä en enää tiskaa.

Viimeisenä jouluna anoppilassa olin pitkällä raskaana ja kieltäydyin tiskaamasta. Anoppi yritti voin tiskata erissä jne ja lopulta toiset miniät otti mun paikan. En voinut edes kunnolla seistä ja olisi pitänyt tiskata.

Annoin apelle lahjaksi essun, jossa luki tiskaan joulutiskit joulu 20xx ja seuraavalle veljekselle seuraavan vuoden jne.

Kun olin äiti, jäimme kotiin ja minun vanhemmst tulivst meille jouluksi. Tiskikone pyörii. Tätä perinnettä ollaan hatkettu siitä
Asti.

Miten ihmeessä suostuit menemään sinne anoppilaan? 

Vierailija

Olisi ihana kun oltaisiin koolla, pelattaisiin lautapelejä ym ym. mutta muilla ei ole sama käsitys joulusta. Oma rauha on parasta mitä tiedän. Rakastan omia ihmisiäni ja nähdäänkin josssakin välissä, mutta ei taida heitäkään innostaa minun tapani juhlia joulua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Asti.

Miten ihmeessä suostuit menemään sinne anoppilaan? 

Mitäs ukot teki sillä aikaa? "Ei ne lumet itsekseen pihalta häviä, mars lumia luomaan!"?

"Ei ne saunapuut itsekseen kulkeudu, mars saunapuusavottaan siitä!"?

Vierailija

Elän kylmässä kämpässä ilman huonekaluja, tuskin on jouluruokiakaan taaskaan, joten paha siinä ketään on kutsua.
En saa kutsuja itsekään. Näillä mennään.

Vierailija

Vihasin joulua kolmekymppiseksi. Meillä oli niitä sukukokoontumisia jouluna, ja tunnelma kotona kireä kun viulunkieli ne hetket kun oli vaan oma perhe koolla. Kulissit ja kaikki piti olla niin tiptop! Riitahan siitä tuli joka ikinen joulu, kun se viikkoja kestänyt valmistelu otti niin koville. Koko aatto meni ruokien laitossa ja keittiötä siivotessa kun kaiken piti olla itse tehtyä. Voi, että onneksi tuo on takana päin ja nykyään olen oppinut nauttimaan joulusta. Aattona aloitamme miehen kanssa rennon ajanvieton pyjamat päällä. Hyviä, valmiina ostettuja ruokia lämmitellään ja katetaan kauniisti pöytään. Paljon kynttilöitä, kukkia, jouluvaloja, elokuvia viltin alta, illalla punaviiniä... Jees, en mistään hinnasta viettäisi joulua muualla kuin kotonani!

• ylös 14
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vihasin joulua kolmekymppiseksi. Meillä oli niitä sukukokoontumisia jouluna, ja tunnelma kotona kireä kun viulunkieli ne hetket kun oli vaan oma perhe koolla. Kulissit ja kaikki piti olla niin tiptop! Riitahan siitä tuli joka ikinen joulu, kun se viikkoja kestänyt valmistelu otti niin koville. Koko aatto meni ruokien laitossa ja keittiötä siivotessa kun kaiken piti olla itse tehtyä. Voi, että onneksi tuo on takana päin ja nykyään olen oppinut nauttimaan joulusta. Aattona aloitamme miehen kanssa rennon ajanvieton pyjamat päällä. Hyviä, valmiina ostettuja ruokia lämmitellään ja katetaan kauniisti pöytään. Paljon kynttilöitä, kukkia, jouluvaloja, elokuvia viltin alta, illalla punaviiniä... Jees, en mistään hinnasta viettäisi joulua muualla kuin kotonani!

Minulla sama! Olen onnellisena kotona viltin alla kynttilänvalossa, luen hyvää kirjaa ja hörpin punaviiniä tai glögiä, tuhoan ehkä suklaarasian tai pari. Kuuntelen joululauluja. Käyn hautuumaalla. Fiilistelen. Ei stressiä, eikä ahdistusta!

Toivon, että jokainen löytää rohkeuden viettää oman näköistään joulua, ulkopuolisten painostuksesta huolimatta. Minulla kesti se kolkyt plus vuotta tajuta, että sukujoulut aiheuttivat epämääräistä pahaa oloa ja ahdistusta. Tähän kun heräsin, niin sain siitä voimaa tehdä tarvittavat muutokset. Joskus on onnellisempi yksin.

Vierailija

Jos saan jouluksi itseni kuosiin, niin otan muutaman konjakin, syön kinkkua ja graavilohta sekä laatikoita ja katselen hyviä elokuvia ja ennenkaikkea nukun hyvin.

Vierailija

Yksinäisiä lienevät 80-100-vuotiaat, joiden toimintakyky on alentunut ja ystävät kuolleet.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kun kutsuttiin. Olisin mieluummin ollut kotona ilman stressaamista mistään.

Aina voi perua. Saat pahan flunssan.

Vierailija

Kiitos säälistäsi, se lämmittää!

Meillä pieni suku, kaikki haluavat viettää joulua ydinperheen kesken eikä ainakaan nyt kukaan (serkut/tädit/sedät) viitsi lähteä meille asti ajamaan.
Ahdistaa jo nyt lapsen tulossa olevat rippijuhlat kun kukaan ei halua tulla.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.