Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi toimeentulotuella elävät valittavat kaiken kalleudesta. Ovat onnellisessa asemassa.

Vierailija
22.11.2022 |

Mikään ei ole heille kallista. Päinvastoin. Kaikki on heille ilmaista. Pisaraakaan hikeä ei ole valutettu ja raha tulee tilille.

Kommentit (584)

Vierailija
161/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on ollut viime vuosina vähän väliä otsikoissa saatuaan Euroopan neuvostolta sapiskaa liian matalasta perusturvan tasosta. Suomi on ainoa maa, joka on saanut kantelun johdosta moitteita perusturvan yleisestä tasosta. Moitteiden seurauksena Suomen pitää raportoida säännöllisesti perusturvan parannuksista siihen asti, kunnes sen taso täyttää vaatimukset.

Euroopan neuvoston komitealta taas moitteita Suomelle perusturvan tasosta - ”Suomi sivuuttanut ne vähin äänin”

Maaraportin mukaan Suomen valtio ei noudata peruskirjassa turvattuja sosiaalisia oikeuksia kaikkien artikloiden osalta.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201806152201015807

Ja täältä voit käydä lukemassa miksi niitä moitteitta on tullut:

https://blogi.thl.fi/miksi-suomen-perusturvan-taso-on-jatkuvasti-euroop…

" Perusturvaetuuksia verrataan 50 prosentin rajaan. Jos ne alittavat rajan, mutta ovat kuitenkin yli 40 prosenttia mediaanitulosta, voidaan ottaa huomioon myös täydentäviä etuuksia kuten asumistuki ja toimeentulotuki. (ESOK 2015)

Suomessa 40 prosenttia mediaanitulosta tarkoitti vuonna 2013 noin 776 euroa kuukaudessa. Kaikki perusturvaetuudet olivat alle sen, joten täydentäviä etuuksia ei otettu huomioon. Komitean johtopäätös oli, että kaikki Suomen perusturvaetuudet työmarkkinatukea ja takuueläkettä myöten sekä viimesijainen toimeentulotuki katsottiin riittämättömiksi (ESOK 2015). Tulos on ollut sama myös myöhemmissä arvioinneissa (ESOK 2017) "

Jatkuu vielä...

" Komitean tavassa arvioida (Suomen) perusturvan riittävyyttä on parantamisen varaa. On vaikea keksiä perusteluja, miksi täydentävät etuudet on jätetty huomiotta, jos perusturvaetuus alittaa tietyn tason. Esimerkiksi Suomessa valtaosa työmarkkinatuen saajista täydentää tuloaan asumistuella ja pienituloisin kolmannes toimeentulotuella (Korpela 2018). "

Eu olettaa että täällä eletään yhdellä tuella joka tietysti yksinään on riittämätön. Toki osa joutuu sillä sinnittelemään mutta moni saa useampaa tukea yhtä aikaa.

Et ehkä tiedä, mutta nuo tuet on suunniteltu sen verran ovelasti, että yhden tuen saaminen leikkaa toista tukea. plus miinus nolla. Kyllä suomalainen virkamies on osannut työnsä tukiviidakkoa suunnitellessaan, älä yhtään epäile. Moni eläkeläinen  varmaan tajuaa tuon tilanteen, esimerkiksi asumistuen suhteeesta saatuun eläkkeeseen.

Vai luuletko että Euroopan neuvoston virkamiehet eivät osaisi asiaansa.

Jep. Se jaksaa kummastuttaa, että se kierous kyllä ymmärretään kun tulee yleiskorotus omaan palkkaan niin sitten veroja ja muita maksuja maksaa hieman aiempaa enemmän jolloin se näppiin jäävä palkka ei juuri nousekaan tai käy jopa niin, että joku lastenpäivähoitomaksu nousee samaan aikaan jolloin se palkankorotus menikin siinä.

Sen sijaan sitä ei ymmärretä, että samalla tavalla nämä tuetkin on suunniteltu. Teoriassa saat sitä ja tätä, mutta sitten käytännössä et saakaan yhtään enempää kuin ennenkään.

Vierailija
162/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea saa vain jos ei ole omaisuutta. Esim itse työtön mutta koska asun mieheni kanssa saan vain työttömyyskorvauksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin pari vuotta sitten toimeentulotuen varassa. Sain hammashoidot ja lääkkeet ilmaiseksi. Nyt olen pienipalkkaisessa työssä, jossa käteeni jää suunnilleen sama, kuin mitä sain toimeentulotukena. En pystyisi mitenkään maksamaan samoja hammashoitoja ja lääkkeitä, mitä sain ilmaiseksi. 

En sano, että toimeentulotukia pitäisi heikentää, vaan pikemminkin pienituloisten palkkoja pitäisi nostaa, jotta palkalla tulee oikeasti toimeen ja työn tekeminen olisi kannattavaa.

Tässä olet oikeassa. Puhutaan yleisesti 'köyhistä köyhimmistä'. Heitä eivät suinkaan ole toimeentulotuen asiakkaat, vaan keiden tulot ovat joitain kymppejä sen minimirajan yli. 

Miten köyhä pitäisi olla jotta olisit tyytyväinen?

Vierailija
164/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
165/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tännekin kirjoittaa henkilöitä, jotka sanovat että toimeentulotuki on liian suuri. Sitten kun sanoo, että voisivat itse kokeilla sitä, he sanovat, että kunnia ja velvollisuudentunne estää heitä heittäytymästä työttömiksi.

Tämä ei pidä paikkaansa. Itse asiassa he tietävät puhuvansa roskaa toimeentulotuen korkeasta tasosta. Näin he tietävät myös sen, että heidän tulonsa romahtaisivat toimeentulotuella. Kyseessä on siis omantunnon sijaan silkka ahneus ja pahantahtoisuus sekä pelko.

Olen yhden kesän ollut tttuella opintojen aikana ja säästin siitä tukevaa syksyä varten. Oli ihan luksusta opintotuen jälkeen. En voi heittäytyä työttömäksi koska olen perheellinen. Se että saisin tttukea vaatisi avioeron. Jos heittäytyisin tässä tilanteessa työttömäksi niin ansiosidonnainen jälkeen tuloni olisivat tasan työmarkkinatuki. Eli en olisi mitenkään oikeutettu mihinkään muuhun. Silti asuntolaina pitäisi maksaa.

Vierailija
166/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikissa kunnissa saa toimeentulotuki asiakas vaikka hammaslääkäriin rahaa kelasta. En minä ainakaan saanut. Mulle sanottiin että pitää mennä kuntouttavaan työhön vaikka olen urheilua harrastava täysin terve ja työkuntoinen. Ne kiristää työttömiä orjatöihin että saa tukia. Minä jouduin maksamaan terveystarkastuksenkin  yli 300 euroa itse työmarkkinatuesta. No onneksi saa pimeitä töitä. Niillä tienaan 2000 euroa kk.

Vierailija
167/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä köyhien haukkumisketjut on aina suosituimpia tällä palstalla. Siitä huomaa millaista porukkaa täällä nykyään pesii. 

Kukaan mun tutuista (enkä minä itse) ei koskaan räävi köyhiä ja tuilla eläjiä. Päinvastoin, veroja maksetaan mielellään, koska normaali ihminen ymmärtää, että kun pidetään heikoimmista huolta, se on sivistyneen yhteiskunnan merkki. Lukisitte vähän historiaa vaikka.

En lukenut tätäkään ketjua kun tiedän minkälaisia sontaläjiä tänne kirjoittelee. 

Vierailija
168/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tännekin kirjoittaa henkilöitä, jotka sanovat että toimeentulotuki on liian suuri. Sitten kun sanoo, että voisivat itse kokeilla sitä, he sanovat, että kunnia ja velvollisuudentunne estää heitä heittäytymästä työttömiksi.

Tämä ei pidä paikkaansa. Itse asiassa he tietävät puhuvansa roskaa toimeentulotuen korkeasta tasosta. Näin he tietävät myös sen, että heidän tulonsa romahtaisivat toimeentulotuella. Kyseessä on siis omantunnon sijaan silkka ahneus ja pahantahtoisuus sekä pelko.

Lisäksi näillä on melkoisen omahyväinen ja ylimielinen asenne työttömiksi jääneitä ihmisiä kohtaan. Ihan kuin työtön ei olisi kunniallinen eikä velvollisuudentuntoinen ihminen vaan kaikki hyvät ominaisuudet karisee siinä hetkessä kun jää työttömäksi.

Toki monilla on myös sellainen kuvitelma, että työtön on ollut iänkaiken ja aina työtön eikä siksikään oikeutettu työttömyysturvaan kun ei ole koskaan maksanut veroja eikä osallistunut yhteiskunnan pystyssä pitämiseen. Näille kuvittelijoille ilmeisesti on aivan fine, että kun se työttömyys osuu omalle kohdalle niin tukea ei tulekaan vaikka kuinka on niiden kerryttämiseen jokaisesta palkastaan osallistunutkin.

Eihän sitä suotaisi muillekaan.

Vierailija
169/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa köyhimmät köyhät https://blogi.thl.fi/miksi-suomen-perusturvan-taso-on-jatkuvasti-euroop…

Ei merkkaa mitään suomen hallitukselle. Perusturvaa ei voida nostaa koska rahaa menee ulkomailla korruptio hallituksien taskuun kuten italialle. Suomi maksanut viimeisen 30 vuotta venäjällekkin kehitysapurahaa.

Vierailija
170/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yhden kesän ollut tttuella opintojen aikana ja säästin siitä tukevaa syksyä varten. Oli ihan luksusta opintotuen jälkeen. En voi heittäytyä työttömäksi koska olen perheellinen. Se että saisin tttukea vaatisi avioeron. Jos heittäytyisin tässä tilanteessa työttömäksi niin ansiosidonnainen jälkeen tuloni olisivat tasan työmarkkinatuki. Eli en olisi mitenkään oikeutettu mihinkään muuhun. Silti asuntolaina pitäisi maksaa.

Jännä asenne sulla, että työttömäksi vaan heittäydytään ihan huvikseen.

Vierailija
171/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saan tukia niin teen töitäkin. Ei tuesta riitä rahaa mihinkään harrastuskiin edes. minä haluan voida hyvin joten pitää olla harrastuksia ja myös kunnolliset vaatteet ettei näytä kodittomalta.

Vierailija
172/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaanko muualla maailmassa kuin Suomessa yhtä kateellisia ja katkeria köyhille?

Maksajalla on oikeus olla vihainen laisskureille.

Suomessa jokainen työssäkäyvä elättää vähintään yhtä työtöntä, isoilla tuloilla useampaa. Maksaa heille asunnon, ruuan, autot ja puhelimet.

Suomessa kuitenkin ilmaiset koulut ja kaikille samat mahdollisuudet, jotkut vain vaativat ilmaista elätystä ja vidduilevat maksajille, onneksi tälle on tulossa loppu (onneksi, vaikka samalla myös terveydenhuolto romahtaa- sosialismi ei voi missään onnistua juuri noiden laiskureiden vuoksi!)

Vierailija
173/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on kaksi työtöntä, molemmat saadaan 2000€/kk  eli yhteensä 4000€/kk sossusta rahaa kun on niin paljon menoja. Onhan tämä sinänsä pieni summa, mutta hyvin pärjätään, kun työnteko ei ole kannattavaa ja ei huvita.

Vierailija
174/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuilla elävät käyttää jokaisen senttinsä kotimaiseen kulutukseen. Toisin kuin te "hyvät" ihmiset, jotka makuutatte säästöjänne tileillä jotakin ihmeellistä pahaa päivää varten. Ulkomaan matkoilla kuluu säästöt ja niistä ei suomalainen yhteiskunta hyödy pätkääkään.

Puhumuttakaan oikeasti rikkaista. Heillä rahat makaa veroparatiiseissa. Mutta tällä palstalla ei oikeasti rikkaat edes pyöri. 

Vierailija
175/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä asenne sulla, että työttömäksi vaan heittäydytään ihan huvikseen.

No ei todellakaan ole tuo asenne. Vastasin vain tuohon viestiin sen syyn että miksi en itse voi edes kokeilumielessä jättäytyä työttömäksi ja tttuelle. Se syy on se etten olisi oikeutettu siihen vaikka kuinka työtön olisin. Minun täytyisi ensin erota.

Vierailija
176/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sossutäti. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön 46 kirjoitti:

No osta toimeentulotuella 300 euron ruuat, maksa sitä vuokran omavastuu 100 euroa ainakin, maksa netti, sähkö, puhelin kulut. Sitten maksa harrastukset, vaatteet, fllarin korjaus, sosiaalinen elämä jotta voi tavata ihmisiä. Meni jo reilusti yli 700 euroan ja toimeentulotuki on 530 euroa.

Jos ihminen ja työtön haluaa pysyä järjissään ja terveenä niin sen pitää saada syödä terveellistä ruokaa, olla harrastuksia ja sosiaalista elämää. Ei riitä toimeentulotuki siihen.

Siksi minäkin teen pimeitä töitä että saan rahaa harrastuksiin koska toimeentulotuki ei siihen riittäisi.

Vuokran omavastuu ei kuulu perusosaan. Jos maksat perusosasta vuokran omavastuuta, asut ylikalliissa asunnossa jonka vuokra on kohtuullistettu. Tämä taas on oma kulutusvalinta. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, jolla katetaan tarpeellisimmat perusasiat. Sen tarkoitus ei missään vaiheessa ole ollut tarjota samanlaista elintasoa kuin työssä käyville. Jos tuntuu ettei markat riitä niin sitten pitää mennä töihin eikä kitistä että paskaa ku ei anneta enempää.

Kaikki eivät tässä maassa saa asua alle 400 euron vuokra asunnossa koska niitä asuntoja ei ole kaikille. Minä puolustan työttömiä ja köyhiä. Töissä käyvillä ei ole hajuakaan mitä ruoka ja eläminen maksaa. koittakaas elää vuosia 500 eurolla kuukaudessa kuten sadat tuhannet köyhät. Toimeentulotuesta köyhät maksaa myös vuokraa koska asumistuki ei kata koko vuokraa. Siihen saa tukia mutta silti siitä toimeentulotuesta maksetaan vuokraa. 400 euron vuokra asunnosta joutuu yleensä maksamaan 100 euroa vuokraa toimeentulotuesta.

No ei todellakaan joudu perusosasta vuokraa maksamaan ainakaan pk-seudulla. Olen ollut sossuna Vantaalla ja tämä on ihan fakta. Se vuokran loppuosa menee harkinnanvaraisena. Toki käsketään hakemaan edullisempaa asuntoa mutta eipä niitä niin vaan löydy.

Minä täällä Helsingissä maksan kaupungin järjestämästä asunnosta suurinta "sallittua" vuokraa. Siihen menee asumistuki, minkä lisäksi joudun anomaan siihen toimeentulotukea, ja tämän kaiken lisäksi maksan vielä viidenneksen työmarkkinatuesta tähän vuokrapottiin. Asunto on kurja koppi, ja suihku ja vessa ovat yhteiskäytössä. Vihaan tätä paikkaa, mutta eipä täältä poiskaan pääse, kun on pudonnut aivan pohjalle. Tästä järjestelystä hyötyy nimenomaan vuokranantaja, jolla on lonkeronsa hyvin syvällä sekä yhteiskunnan että sen vähäosaisimpien taskuissa.

Minun vuokrani on "vain" 450 euroa, mutta siihen menee asumistuki 330 + toimeentulotuki 38 ja työmarkkinatuesta reilut 80 euroa.

Vierailija
177/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessä on kaksi työtöntä, molemmat saadaan 2000€/kk  eli yhteensä 4000€/kk sossusta rahaa kun on niin paljon menoja. Onhan tämä sinänsä pieni summa, mutta hyvin pärjätään, kun työnteko ei ole kannattavaa ja ei huvita.

Lapsia varmaan monta?

Vierailija
178/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on mielenkiintoista että yhteiskunnallisella asemalla ei ole mitään merkitystä sillä miten vähävaraisiin suhtaudutaan. Laidasta laitaan löytyy joka yhteiskuntaluokasta.

Vierailija
179/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sossutäti. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön 46 kirjoitti:

No osta toimeentulotuella 300 euron ruuat, maksa sitä vuokran omavastuu 100 euroa ainakin, maksa netti, sähkö, puhelin kulut. Sitten maksa harrastukset, vaatteet, fllarin korjaus, sosiaalinen elämä jotta voi tavata ihmisiä. Meni jo reilusti yli 700 euroan ja toimeentulotuki on 530 euroa.

Jos ihminen ja työtön haluaa pysyä järjissään ja terveenä niin sen pitää saada syödä terveellistä ruokaa, olla harrastuksia ja sosiaalista elämää. Ei riitä toimeentulotuki siihen.

Siksi minäkin teen pimeitä töitä että saan rahaa harrastuksiin koska toimeentulotuki ei siihen riittäisi.

Vuokran omavastuu ei kuulu perusosaan. Jos maksat perusosasta vuokran omavastuuta, asut ylikalliissa asunnossa jonka vuokra on kohtuullistettu. Tämä taas on oma kulutusvalinta. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, jolla katetaan tarpeellisimmat perusasiat. Sen tarkoitus ei missään vaiheessa ole ollut tarjota samanlaista elintasoa kuin työssä käyville. Jos tuntuu ettei markat riitä niin sitten pitää mennä töihin eikä kitistä että paskaa ku ei anneta enempää.

Kaikki eivät tässä maassa saa asua alle 400 euron vuokra asunnossa koska niitä asuntoja ei ole kaikille. Minä puolustan työttömiä ja köyhiä. Töissä käyvillä ei ole hajuakaan mitä ruoka ja eläminen maksaa. koittakaas elää vuosia 500 eurolla kuukaudessa kuten sadat tuhannet köyhät. Toimeentulotuesta köyhät maksaa myös vuokraa koska asumistuki ei kata koko vuokraa. Siihen saa tukia mutta silti siitä toimeentulotuesta maksetaan vuokraa. 400 euron vuokra asunnosta joutuu yleensä maksamaan 100 euroa vuokraa toimeentulotuesta.

No ei todellakaan joudu perusosasta vuokraa maksamaan ainakaan pk-seudulla. Olen ollut sossuna Vantaalla ja tämä on ihan fakta. Se vuokran loppuosa menee harkinnanvaraisena. Toki käsketään hakemaan edullisempaa asuntoa mutta eipä niitä niin vaan löydy.

Minä täällä Helsingissä maksan kaupungin järjestämästä asunnosta suurinta "sallittua" vuokraa. Siihen menee asumistuki, minkä lisäksi joudun anomaan siihen toimeentulotukea, ja tämän kaiken lisäksi maksan vielä viidenneksen työmarkkinatuesta tähän vuokrapottiin. Asunto on kurja koppi, ja suihku ja vessa ovat yhteiskäytössä. Vihaan tätä paikkaa, mutta eipä täältä poiskaan pääse, kun on pudonnut aivan pohjalle. Tästä järjestelystä hyötyy nimenomaan vuokranantaja, jolla on lonkeronsa hyvin syvällä sekä yhteiskunnan että sen vähäosaisimpien taskuissa.

Minun vuokrani on "vain" 450 euroa, mutta siihen menee asumistuki 330 + toimeentulotuki 38 ja työmarkkinatuesta reilut 80 euroa.

Tämä edullinen asunto täällä päin siksi, että asunto on vain tyydyttävässä kunnossa. Naapureiden remontoiduissa asunnoissa vuokrat jopa yli sata euroa enemmän. Asunnot tosi pieniä, vain reilut 20 neliötä.

Vierailija
180/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mistähän nämä tuet koostuu?

Minä perheenäitinä saan vain työmarkkinatukea 700e ja lapsilisät 199e.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi