Miksi toimeentulotuella elävät valittavat kaiken kalleudesta. Ovat onnellisessa asemassa.
Mikään ei ole heille kallista. Päinvastoin. Kaikki on heille ilmaista. Pisaraakaan hikeä ei ole valutettu ja raha tulee tilille.
Kommentit (584)
Vierailija kirjoitti:
Onnellisessa asemassa, jep jep.
Tiedän että ok-talossa, asuvia sähkölämmittäjiä hirvittää tukevan talven sähkön hinnat, mutta, se ei oo pienituloisimpien vika, vaan ahneudesta seonneiden sähköyhtiöiden, jotka takovat voittoa.Järkyttävää ettei oo mitään kontrollia niille valtion puolesta sähköä kuitenkin tarvitsee nykyaikana jokainen.
Joo, se on mielenkiintoista seurata kun Helen + kaverit tekee 200% voittoa, mutta Suomalaisen ensimmäinen reaktio on osoittaa syyttävällä sormella toimeentulotuen saajia.
En jumankekka tule koskaan tajuamaan mikä ajatuskuvio tuossa on takana. Onko ihmiset oikeasti sisäistäneet kapitalismin niin perin juurin että on täysin poissuljettua se, että sähköfirmoissa voisi olla jotain vikaa? Ja että ehkä ihmisiä kuse-tetaan just nyt oikein kunnolla, ja nehän maksaa, ja sitten syyttää jotain täysin asiaankuulumattomia ihmisiä siitä?
Ranskassa palais jo autot ja poliisit värjöttelis pelosta piilossa, mutta Suomalainen se syyttää huono-osaisempaa Suomalaista kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi, mutta espoossa kallista asua niin saadaan enemmän tukia. Emme voi muuttaa tältä alueelta muuaalle kun ei sopeuduta maalaisiksi.
Muuttakaa halvempaan asuntoon. Mulla on halpa asunto espoossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin pari vuotta sitten toimeentulotuen varassa. Sain hammashoidot ja lääkkeet ilmaiseksi. Nyt olen pienipalkkaisessa työssä, jossa käteeni jää suunnilleen sama, kuin mitä sain toimeentulotukena. En pystyisi mitenkään maksamaan samoja hammashoitoja ja lääkkeitä, mitä sain ilmaiseksi.
En sano, että toimeentulotukia pitäisi heikentää, vaan pikemminkin pienituloisten palkkoja pitäisi nostaa, jotta palkalla tulee oikeasti toimeen ja työn tekeminen olisi kannattavaa.
Tässä olet oikeassa. Puhutaan yleisesti 'köyhistä köyhimmistä'. Heitä eivät suinkaan ole toimeentulotuen asiakkaat, vaan keiden tulot ovat joitain kymppejä sen minimirajan yli.
Miten köyhä pitäisi olla jotta olisit tyytyväinen?
En minä tunne tyytyväisyyttä kenenkään köyhyydestä. Tarkoitukseni oli vaan todeta, että toimeentulotuella on sikäli helpompaa/turvatumpaa, että sairaskulut, silmälasit tai sähkölasku eivät saa taloutta sekaisin kuten helposti voi käydä niille joiden tulot karvan sen minimin yli. Heille lyödään odottamattoman menon kohdatessa eteen rätingit joiden mukaan se meno pitää maksaa viimeisen puolen vuoden 'ylijäämästä' tai tulevasta ylijäämästä. Ja siis kyse tuossa ylijäämässä voi olla 30 eurosta kuussa.
Been there, done that.
Tuo onkin perustoimeentulotuen tarkoitus, perusasioiden turvaaminen, mutta jos esimerkiksi puhelin/tietokone/pesukone hajoaa et sa siihen rahaa mistään. Puhelin on kuitenkin aika välttämätön asoiden hoitamisen kannalta.
Se on ostettava käytettynä tai luotolla, jos luottotiedot on OK.
Esim. Telialta saa puhelimia kuukausimaksulla. Kannattaa ottaa mahdollisimman halpa ja maksaa 10 euroa kuussa.
Entäpä ne, joilla on maksuhäiriömerkintöjä - siis ne, joilla pääseminen eroon tukien varassa elämisestä on vielä piirun verran vaikeampaa?
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin pari vuotta sitten toimeentulotuen varassa. Sain hammashoidot ja lääkkeet ilmaiseksi. Nyt olen pienipalkkaisessa työssä, jossa käteeni jää suunnilleen sama, kuin mitä sain toimeentulotukena. En pystyisi mitenkään maksamaan samoja hammashoitoja ja lääkkeitä, mitä sain ilmaiseksi.
En sano, että toimeentulotukia pitäisi heikentää, vaan pikemminkin pienituloisten palkkoja pitäisi nostaa, jotta palkalla tulee oikeasti toimeen ja työn tekeminen olisi kannattavaa.
Tässä olet oikeassa. Puhutaan yleisesti 'köyhistä köyhimmistä'. Heitä eivät suinkaan ole toimeentulotuen asiakkaat, vaan keiden tulot ovat joitain kymppejä sen minimirajan yli.
Tämä on totta. Tätä ei moni tajua ja tuntuu joskus epäoikeudenmukaiseltakin.
Olen itse pienellä eläkkeellä ja jää juuri muutama kymppi, joskus jopa ali, mutta kertaluonteisen tai toisinaan tarvittavan tt-tuen hakeminen on sellainen rumba, että laitan vajeen omasta kukkarosta. Kaiken maksan itse, pieni asumistuki on, mutta elän kuin tt-tuen saajan tuloilla yksin.
Koko aika murehtii rahan rittävyyttä kun ei voi viedä sähkölaskua tms. Kelaan.
Kun muutaman kerran pyysin sähkölaskuun lisäaikaa niin käskivät hakea Kelalta. Selitin tuon, että en saa kun olen juuri rajalla. Eivät varmaan tajunneet mitä selitin."Selitin tuon, että en saa kun olen juuri rajalla."
"Oikeus perustoimeentulotukeen harkitaan toimeentulotukilain mukaan ja tekemällä laskelma tuloista ja menoista."
Pienimmät eläkkeet ovat juuri sen verran parempia kuin perustoimeentulotuki, että on vaikea saada siihen tukea esimerkiksi toimeentulotuen kautta, eli pienimmät eläkkeet ova aivan riittämättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse pienellä eläkkeellä ja jää juuri muutama kymppi, joskus jopa ali, mutta kertaluonteisen tai toisinaan tarvittavan tt-tuen hakeminen on sellainen rumba, että laitan vajeen omasta kukkarosta. Kaiken maksan itse, pieni asumistuki on, mutta elän kuin tt-tuen saajan tuloilla yksin.
Kun muutaman kerran pyysin sähkölaskuun lisäaikaa niin käskivät hakea Kelalta. Selitin tuon, että en saa kun olen juuri rajalla. Eivät varmaan tajunneet mitä selitin."Selitin tuon, että en saa kun olen juuri rajalla."
"Oikeus perustoimeentulotukeen harkitaan toimeentulotukilain mukaan ja tekemällä laskelma tuloista ja menoista."
Kyllä olen lukenut Kelan sivut moneen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä on kaksi työtöntä, molemmat saadaan 2000€/kk eli yhteensä 4000€/kk sossusta rahaa kun on niin paljon menoja. Onhan tämä sinänsä pieni summa, mutta hyvin pärjätään, kun työnteko ei ole kannattavaa ja ei huvita.
Lapsia varmaan monta?
Kaksi, mutta espoossa kallista asua niin saadaan enemmän tukia. Emme voi muuttaa tältä alueelta muuaalle kun ei sopeuduta maalaisiksi.
Kerrotko mistä 4000e tukenne koostuu?
Tilille tulee joka kuukausi noin 550 euroa kun vähentää vuokran, sähkölaskun ja vesilaskun. Sillä pitää kattaa muut menot. Joku sokeritautinen toki saa lääkkeet sun muut lääkärin hyväksymät tarpeet siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa joo... Oon alkanut syömään taas vaan kerran päivässä säästääkseni ruokakuluissa ja kaikkea ruokaa jatketaan jollain halvemmalla. Nyt on kaapissa juureksia 6 kiloa kun oli tarjouksessa 2kg/1e. Tilillä on 20 senttiä, kelalta ei ole tullut rahat ajoissa ja sähkölasku on myöhässä.
Nään unia siitä, että löydän kaduilta jostain pullokassillisia joista saan vähän rahaa.
Onneksi ei ole lapsia tässä pskan keskellä muiden almuilla. Vaihtaisin koska tahansa työelämään minimipalkallakin.
Ja kohta joku katkera alkaa varmaan huutamaan siitäkin että "helppohan se on työttömänä hoikkana pysyä kun on aikaa liikkua ja bongata tarjouksia, toista se on meillä veronmaksajilla!!!"Ai väitätkö ettet saa töitä edes minimipalkalla? En usko. Suomessa on työvoimapula, mutta jos sulla ei ole mitään koulutusta, homma saattaa olla vaikeampi. Siihen taas auttaa opiskelu. Ravinto-alalla on henkilöstöpula, samoin terveydenhuollossa, vanhustenhoidossa, päiväkodeissa ja tietysti sitten enemmän koulutusta vaativissa töissä, kuten lääkärin ammatissa. Jos ei opiskelu kiinnosta, sitten ei kannata valittaa. Työn/opintojen perässä on muutettu iät ajat ja niin voit tehdä sinäkin, jos kotinurkilla ei töitä olisikaan. Jos olet työkykyinen ja -ikäinen, ole hyvä ja mene töihin/opiskelemaan. Sairaat/työkyvyttömät ovat erikseen.
Ei ole mitään työvoimapulaa. Vain muutama paikka auki ja nekin hoitajien paikkoja. Ja ei, kaikista ei ole hoitajiksi.
Ja tuo muuttaminen taas, ei kaikki voi muuttaa eikä tarvitsekaan.Eikä kaikkia tarvitse elättää, jos sikseen on. Sama logiikka. Jos sua ei kiinnosta töitten perässä muutto, niin miksi meitä muita pitäisi kiinnosta onko sulla nälkä vai syökö sua syöpä. Ole ilman muitten rahaa.
Oletpa typerä.
Ei kaikki työttömät ole vuokralla asuvia perheettömiä sinkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa joo... Oon alkanut syömään taas vaan kerran päivässä säästääkseni ruokakuluissa ja kaikkea ruokaa jatketaan jollain halvemmalla. Nyt on kaapissa juureksia 6 kiloa kun oli tarjouksessa 2kg/1e. Tilillä on 20 senttiä, kelalta ei ole tullut rahat ajoissa ja sähkölasku on myöhässä.
Nään unia siitä, että löydän kaduilta jostain pullokassillisia joista saan vähän rahaa.
Onneksi ei ole lapsia tässä pskan keskellä muiden almuilla. Vaihtaisin koska tahansa työelämään minimipalkallakin.
Ja kohta joku katkera alkaa varmaan huutamaan siitäkin että "helppohan se on työttömänä hoikkana pysyä kun on aikaa liikkua ja bongata tarjouksia, toista se on meillä veronmaksajilla!!!"Ai väitätkö ettet saa töitä edes minimipalkalla? En usko. Suomessa on työvoimapula, mutta jos sulla ei ole mitään koulutusta, homma saattaa olla vaikeampi. Siihen taas auttaa opiskelu. Ravinto-alalla on henkilöstöpula, samoin terveydenhuollossa, vanhustenhoidossa, päiväkodeissa ja tietysti sitten enemmän koulutusta vaativissa töissä, kuten lääkärin ammatissa. Jos ei opiskelu kiinnosta, sitten ei kannata valittaa. Työn/opintojen perässä on muutettu iät ajat ja niin voit tehdä sinäkin, jos kotinurkilla ei töitä olisikaan. Jos olet työkykyinen ja -ikäinen, ole hyvä ja mene töihin/opiskelemaan. Sairaat/työkyvyttömät ovat erikseen.
Ei ole mitään työvoimapulaa. Vain muutama paikka auki ja nekin hoitajien paikkoja. Ja ei, kaikista ei ole hoitajiksi.
Ja tuo muuttaminen taas, ei kaikki voi muuttaa eikä tarvitsekaan.Eikä kaikkia tarvitse elättää, jos sikseen on. Sama logiikka. Jos sua ei kiinnosta töitten perässä muutto, niin miksi meitä muita pitäisi kiinnosta onko sulla nälkä vai syökö sua syöpä. Ole ilman muitten rahaa.
Oletpa typerä.
Ei kaikki työttömät ole vuokralla asuvia perheettömiä sinkkuja.
Perheellisetkin kyllä pystyvät muuttamaan. Asuntoja myös ostetaan ja myydään. Oliko sulla vielä tekosyitä, miksi sun pitää elää elämääsi toisten lompsalla? Sellaisia yleensä ajatellaan varkaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaanko muualla maailmassa kuin Suomessa yhtä kateellisia ja katkeria köyhille?
Maksajalla on oikeus olla vihainen laisskureille.
Suomessa jokainen työssäkäyvä elättää vähintään yhtä työtöntä, isoilla tuloilla useampaa. Maksaa heille asunnon, ruuan, autot ja puhelimet.
Suomessa kuitenkin ilmaiset koulut ja kaikille samat mahdollisuudet, jotkut vain vaativat ilmaista elätystä ja vidduilevat maksajille, onneksi tälle on tulossa loppu (onneksi, vaikka samalla myös terveydenhuolto romahtaa- sosialismi ei voi missään onnistua juuri noiden laiskureiden vuoksi!)Millä nimityksellä kutsuisit itseäsi, jos jäisit työttömäksi etkä löytäisi töitä? Olisitko laiskuri vai jotain muuta?
Varmaan työkyvytön. Uudelleen kouluttauduin hoitajaksi joten ei ole mitään pelkoa työttömyydestä. Sairauden/vammautumisen vuoksi voisin olla pois töistä, en kyllä kutsuisi itseäni silloin laiskuriksi. Terveys voi mennä sekunnissa, sen olen työssäni nähnyt joten en pidä sitä itsestään selvyytenä.
Siinähän se tulikin: sinulla on ollut mahdollisuus kouluttautua työhön, jossa ei ole pelkoa työttömyydestä. Kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta. Mutta hehän ovat laiskureita kaikki tyynni, vai mitä?
En ymmärrä mikä tervettä ihmistä estää? Mun serkku kouluttautui myös hoitajaksi työttömyystuella kun aiemmat tutkinnot ei työllistäneet enää. Opiskelen avoimessa koko ajan lisää työn ohella.
Sanon vaan kirjoitti:
Kansanedustajien tuet paljon isompia kuin työttömien.
Se on kuule pisara meressä ne kansanedustajien (sinänsä turhat, ja valitettavan väärinkäytetyt) bonusrahat verrattuna siihen monen miljoonan tukiralliin mitä me veronmaksajat myös kaiken lukuusan muun asian ohessa pyöritämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa typerä.
Ei kaikki työttömät ole vuokralla asuvia perheettömiä sinkkuja.Perheellisetkin kyllä pystyvät muuttamaan. Asuntoja myös ostetaan ja myydään. Oliko sulla vielä tekosyitä, miksi sun pitää elää elämääsi toisten lompsalla? Sellaisia yleensä ajatellaan varkaiksi.
Olen varas kun jäin työttömäksi oltuani 20v töissä?
Kodistani minä en lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos tarvitset maksuaikaa: ole meihin yhteydessä jo ennen viimeistä maksupäivää" (lainaus erään sähköntoimittajan sivuilta) Soita sähköntoimittajalle ja pyydä lisää maksuaikaa, tai maksun jakamista useamapaan erään.
Vierailija kirjoitti:
Ollaanko muualla maailmassa kuin Suomessa yhtä kateellisia ja katkeria köyhille?
Ei se ole köyhyyttä, jos työkykyinen makaa kotona lasten varjolla tai kieltäytyy töistä jatkuvasti. Köyhyyttä on se, että työn tekemisestä huolimatta olet jatkuvasti puutteessa, koska raha ei vaan riitä edes hammaslääkäriin, mutta laskurin mukaan pitäisi riittää.
Parempi varmaan lopettaa työt ja siirtyä "oikeasti" köyhien pariin. Ei tule ainakaan työssäkäyntikuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksajalla on oikeus olla vihainen laisskureille.
Suomessa jokainen työssäkäyvä elättää vähintään yhtä työtöntä, isoilla tuloilla useampaa. Maksaa heille asunnon, ruuan, autot ja puhelimet.
Suomessa kuitenkin ilmaiset koulut ja kaikille samat mahdollisuudet, jotkut vain vaativat ilmaista elätystä ja vidduilevat maksajille, onneksi tälle on tulossa loppu (onneksi, vaikka samalla myös terveydenhuolto romahtaa- sosialismi ei voi missään onnistua juuri noiden laiskureiden vuoksi!)Millä nimityksellä kutsuisit itseäsi, jos jäisit työttömäksi etkä löytäisi töitä? Olisitko laiskuri vai jotain muuta?
Varmaan työkyvytön. Uudelleen kouluttauduin hoitajaksi joten ei ole mitään pelkoa työttömyydestä. Sairauden/vammautumisen vuoksi voisin olla pois töistä, en kyllä kutsuisi itseäni silloin laiskuriksi. Terveys voi mennä sekunnissa, sen olen työssäni nähnyt joten en pidä sitä itsestään selvyytenä.
Siinähän se tulikin: sinulla on ollut mahdollisuus kouluttautua työhön, jossa ei ole pelkoa työttömyydestä. Kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta. Mutta hehän ovat laiskureita kaikki tyynni, vai mitä?
En ymmärrä mikä tervettä ihmistä estää? Mun serkku kouluttautui myös hoitajaksi työttömyystuella kun aiemmat tutkinnot ei työllistäneet enää. Opiskelen avoimessa koko ajan lisää työn ohella.
No ihan vaikka luonne. Mun luonteella saisin potkut heti hoitajan töistä.
Olin kerran raksatöissä ja työnantaja jätti palkkoja maksamatta 3 kuukaudelta. No en saanut kelasta tukea enkä sossusta tukea. Menikin vuokrat ulosottoon ja sitten sain häädön. Sossussa ne ei uskonut etten ollut saanut palkkaa. Sitten mun piti hakea sossun tuet oikeudelta ja palkat myös oikeudelta. Minä voitin ja sossu tuomittiin maksamaan mun vuokrat 2000 euroa, toimeentulotukea 5 kuukaudelta ja oikeuskulut yli 8000 euroa. Palkkoja en saanut ollenkaan koska työnantaja meni konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kannattaa tt-tukea niihin isompiin laskuihin kuitenkin hakea, jos muutaman kympin on laskelma normaalisti ylijäämäinen. Esim. jos se ylijäämä on vaikka 30 euroa, niin 60 euron hammaslääkärilaskuun saa tt-tukea 30 euroa. Ja jos tarvitsee vaikka uudet silmälasit, niin samana kuukautena kannattaa toki hakea sitten tt-tukea niihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten köyhä pitäisi olla jotta olisit tyytyväinen?
En minä tunne tyytyväisyyttä kenenkään köyhyydestä. Tarkoitukseni oli vaan todeta, että toimeentulotuella on sikäli helpompaa/turvatumpaa, että sairaskulut, silmälasit tai sähkölasku eivät saa taloutta sekaisin kuten helposti voi käydä niille joiden tulot karvan sen minimin yli. Heille lyödään odottamattoman menon kohdatessa eteen rätingit joiden mukaan se meno pitää maksaa viimeisen puolen vuoden 'ylijäämästä' tai tulevasta ylijäämästä. Ja siis kyse tuossa ylijäämässä voi olla 30 eurosta kuussa.
Been there, done that.
Valehtelet tuosta puolen vuoden ylijäämästä. Kela ottaa huomioon ainoastaan kahden edeltävän kuukauden tulot. Näin siis ainakin normaalitapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. En ymmärrä tätä köyhien ihmisten kadehtimista, mitä täällä palstalla näkee ihan liikaa. Irtisanoutukaa ja katsokaa sitten, mitä on köyhän elämä oikeasti.
Toimeentulotuen piirissä on paljon ihmisiä, joilla on osa-aikainen työpaikka, mutta palkka ei riitä elämiseen. Hikeä on siis valutettu.
Toimeentulotuki on viimesijainen ja se voidaan milloin tahansa evätä milloin milläkin perusteella. Yleensä sitä haetaan joka kuukausi erikseen. Itse sain 150 euroa tukea, kun palkka oli yhdessä kuussa 300 euroa. Eipä sillä paljon mällätty. Sain myös vihaisen viestin, että minun pitää muuttaa halvempaan asuntoon. (vuokra 633 euroa)
Tosiasia on, että toimeentulotukea annetaan mahdollisimman vähän mahdollisimman harvoille. On myös nöyryyttävää joutua hakemaan sitä.
Kuvaat ongelmaa aika hyvin. Usein uudet toimeentulotuen hakijat saavat hylkäävän päätöksen milloin milläkin perusteella.
Esimerkiksi sain itse kerran hylsyn sillä perusteella että olin opiskelija ja nostanut opintolainan helmikuussa. Toukokuussa rahat oli loppu ja hain toimeentulotukea. No ei, olisi kuulemma pitänyt hakea toimeentukea jo silloin helmikuussa etukäteen, kun minun olisi pitänyt huomata että tulevat kuukausittaiset tulot jäävät minimin alle. Vaikka tilillä siis silloin juuri nostettu opintolaina.
Tuossahan ei mitään järkeä. Haittana se että kun joutuu mielivaltaisen kohtelun uhriksi, niin vähenee uskallus pyristellä siitä vakiintuneen toimeentulotuen 'turvaverkosta' eroon, jos sinne siis on päässyt/joutunut.
Plus että kansanedustajista ei ole edes mitään apua yhteiskunnalle. Pelkkä menoerä.