Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsin kielen asema loukkaa suomenkielisten kielivapautta ja syrjii muita vähemmistökieliä kuin ruotsia

Vierailija
22.11.2022 |

Yhden vähemmistökielen pakotukseen ei ole mitään eettistä perustelua.

Kommentit (1137)

Vierailija
801/1137 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minuakin ärsytti teininä "pakkoruotsi" kun en sitä arvellut ikinä mihinkään tarvivani. Ihan piruuttani en siihen yhtään jaksanut panostaa kun ärsytti niin, vaikka olin muissa aineissa kiitettävä oppilas.

Kuinka ollakaan, sitten tuli ihana suomenruotsalainen mies, ja nyt minulla on liuta ruotsinkielisiä lapsia.

Karma is a bitch.

En osaa ruotsia vieläkään. Ikävä kyllä. Nyt se oma tyhmyys ja jääräpäisyys ärsyttää...

Vierailija
802/1137 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minuakin ärsytti teininä "pakkoruotsi" kun en sitä arvellut ikinä mihinkään tarvivani. Ihan piruuttani en siihen yhtään jaksanut panostaa kun ärsytti niin, vaikka olin muissa aineissa kiitettävä oppilas.

Kuinka ollakaan, sitten tuli ihana suomenruotsalainen mies, ja nyt minulla on liuta ruotsinkielisiä lapsia.

Karma is a bitch.

En osaa ruotsia vieläkään. Ikävä kyllä. Nyt se oma tyhmyys ja jääräpäisyys ärsyttää...

Kannattaako ne lapsetkin opettaa tuohon kielivähemmistöön? Ja kai ne lapset suomenkieltä osaa, kun suomessa nyt ei ilman suonenkieltä pärjää, muutamaa paikkakuntaa lukuunottamatta.

Ja mieskin varmaan osaa suomea? Ja miksi olisi jalompaa, että sinun pitäisi osata ruotsia, mutta muun perheen ei suomea, vaikka Suomessa asutaan.

Suomenkieli on ihan yhtä arvokas, kuin ruotsinkieliskin .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/1137 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karma is a bitch.

Minulla on italialainen mies ja liuta italiaa puhuvia lapsia. 

Ärsyttää, kun en aikoinaan jaksanut opiskella enää italiaa, kun piti päntätä turhaa ruotsia (jota en ole tähän päivään mennessä kertaakaan tarvinnut) 

Suomalaisessa koulussa luetaan Suomea, ruotsia ja engalntia, niin ei hirvästi paukut riitä enää neljänteen kieleen. Aikuisena olen nyt sitten yrittänyt italiaa lukea, eikä ruotsinkielestä ole  ollut mitään hyötyä italian oppimiseen, vaikka täälläkin suureen ääneen huudetaan, miten ruotsinkieli on "porkki" muihin kieliin. Paskat mitään ole.

Vierailija
804/1137 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole kielipäätä niin ei opi mitään. Itse inhosin koulussa pakkomatikkaa ja pakkovoimistelua, matikka ja voimistelu olivat minulle ihan turhia ja loukkasivat ihmisoikeuksiani.

Vierailija
805/1137 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin tunnollisesti ruotsin koko koulun ajan parhain arvosanoin. Aika huijattu olo, kun sitä ei ole koskaan tarvittu mihinkään. Saksaa olisin tarvinnut, siellä oli töitä laman aikana.

N56

Vierailija
806/1137 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karma is a bitch.

Minä taas tapasin ihanan hollantilaisen miehen. Aluksi pärjättiin hyvin englannilla, kunnes opin Hollantia. Se oli helpompaa, koska osasi jo englantia ja saksaa. Ruotsia olisi oppinut samalla lailla, ei sitä tarvitse kaikkien sen takia pakolla lukea, että sinun ei sitten tarvinnut opetella.

Vierailija
807/1137 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karma is a bitch.

Ärsyttää, kun en aikoinaan jaksanut opiskella enää italiaa, kun piti päntätä turhaa ruotsia (jota en ole tähän päivään mennessä kertaakaan tarvinnut) 

Suomalaisessa koulussa luetaan Suomea, ruotsia ja engalntia, niin ei hirvästi paukut riitä enää neljänteen kieleen. Aikuisena olen nyt sitten yrittänyt italiaa lukea, eikä ruotsinkielestä ole  ollut mitään hyötyä italian oppimiseen, vaikka täälläkin suureen ääneen huudetaan, miten ruotsinkieli on "porkki" muihin kieliin. Paskat mitään ole.

Mulla oli pitkä ruotsi ja saksa ja lyhyt englanti. Ruotsi ja saksa on germaanisia kieliä ja toisen kun oppii niin oppii helposti toisen. Italia on latinaan pohjautuva ja sukua ranskalle ja espanjalle. Jos et noista mitään opiskellut ei italiakaan ole ollut sinulle helppoa.

Vierailija
808/1137 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole kielipäätä niin ei opi mitään. Itse inhosin koulussa pakkomatikkaa ja pakkovoimistelua, matikka ja voimistelu olivat minulle ihan turhia ja loukkasivat ihmisoikeuksiani.

Minä opin mitä vaan. Siitä ei ole kyse. Matematiikka on yleisesti hyödyllistä. Englanti on ilmeisistä syistä hyödyllistä. Ruotsi ei.

Tuskin osaat ja käytät matikkaa enempää kuin yhteen ja vähennyslaskun ja prosenttilaskut. Ruotsia varmasti osaat enemmän

Vierailija
809/1137 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin ruotsinkielisen naisen kanssa naimisiin. Kouluruotsilla se alkoi.

Vierailija
810/1137 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On koulussa hyödyttömämpiäkin oppiaineita. Esimerkiksi pitkästä matikasta ei ole koskaan ollut minulle mitään hyötyä. Ruotsin kielelle on paljonkin käyttöä.

Vierailija
811/1137 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karma is a bitch.

Ei se ruotsin opiskelu mitenkään estä oppimasta italiaa.

Vierailija
812/1137 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On koulussa hyödyttömämpiäkin oppiaineita. Esimerkiksi pitkästä matikasta ei ole koskaan ollut minulle mitään hyötyä. Ruotsin kielelle on paljonkin käyttöä.

Matematiikka on universaali tiede. Ruotsi on paikallinen marginaalikieli.

Sinulle matematiikka ei ole tiede kun et siitä ymmärrä sen enempää kuin ruotsistakaan.

Vierailija
813/1137 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha väittää että haluan pakkoruotsin poistamista, koska "kielet on liian vaikeita". Olen elämäni aikana oppinut englantia, saksaa, venäjää, Italiaa, arabiaa ja ranskaa. Kaikkia niitä siksi, että minulla on ollut niille tarvetta jossain vaiheessa. Ruotsille ei ole ollut mitään tarvetta missään vaiheessa, mutta sitä oli pakko opiskella seitsemän vuotta. Typerää tuhlausta.

Saksan oppii helposti jos osaa ruotsia. Tai ainakin minä opin Ruotsin pohjalta Saksan kun olin siellä yhden kesän kesätöissä. Ne kielet on niin lähellä toisiaan. Vieläkin menee välillä joku sana väliin saksaksi kun puhun ruotsia.

Vierailija
814/1137 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle matematiikka ei ole tiede kun et siitä ymmärrä sen enempää kuin ruotsistakaan.

Ymmärrän.

Mitä matematiikan alaa ymmärrät parhaiten. Valmistaudu testiin.

Vierailija
815/1137 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha väittää että haluan pakkoruotsin poistamista, koska "kielet on liian vaikeita". Olen elämäni aikana oppinut englantia, saksaa, venäjää, Italiaa, arabiaa ja ranskaa. Kaikkia niitä siksi, että minulla on ollut niille tarvetta jossain vaiheessa. Ruotsille ei ole ollut mitään tarvetta missään vaiheessa, mutta sitä oli pakko opiskella seitsemän vuotta. Typerää tuhlausta.

Saksan oppii helposti jos osaa ruotsia. Tai ainakin minä opin Ruotsin pohjalta Saksan kun olin siellä yhden kesän kesätöissä. Ne kielet on niin lähellä toisiaan. Vieläkin menee välillä joku sana väliin saksaksi kun puhun ruotsia.

Kannatan jopa mielummin pakkosaksaa kuin pakkoruotsia.

Und warum das?

Vierailija
816/1137 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän.

Mitä matematiikan alaa ymmärrät parhaiten. Valmistaudu testiin.

Ei tule vastausta?

Vierailija
817/1137 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatan jopa mielummin pakkosaksaa kuin pakkoruotsia.

Und warum das?

Keine Antwort fur diese Fragen auch nicht?

Vierailija
818/1137 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sie sagen das Sie wollen Mathematik odes Deutsch gerne lernen aber keine motivation können Sie nich euch zeigen. Und Warum Dass?

Vierailija
819/1137 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu 100 -vuotta sitten enemmistö Suomessa puhui Ruotsia ja Suomea sai jossain vaiheessa opiskella koulussa. Suomi on kaksikielinen maa, joka mielellään on luopumassa sekä suomen- että ruotsinkielen osaamisesta ja antaa englannin syrjäyttää kielemme. Pidetään kiinni sekä suomen-, että ruotsinkielen osaamisesta

Vierailija
820/1137 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion jälkeen opiskellut useita kieliä, mutta ainut jota Suomen kielen lisäksi en ole opiskellut ruotsi. En ole katsonut tarpeelliseksi. Käytännössä en ole tarvinnut enkä tarvitse, mulle ollut ihan turhaan nää lukion ruotsin tunnit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä