Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsin kielen asema loukkaa suomenkielisten kielivapautta ja syrjii muita vähemmistökieliä kuin ruotsia

Vierailija
22.11.2022 |

Yhden vähemmistökielen pakotukseen ei ole mitään eettistä perustelua.

Kommentit (1137)

Vierailija
781/1137 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MITEN tätä ketjua ei saada poistoon? Täältä häviää paaaljon kesympääkin tavaraa. Tässä ketjussa on ollut todella rumia provokaatioita ja ja riidan lietsontaa, toki pahimmat poistuneet matkan varrella.

A) halutaan edistää suomalaisten omaa kansalaisaatetta

B)halutaan luoda ristiriitaa länsi-itä-akselille

C)halutaan luoda Ruotsista uusi pahis yhdessä kohdan a ja b kanssa

Varmaan joku löytää lisääkin potentiaalisia syitä

Vierailija
782/1137 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venäjä ja ruotsi ovat samanlaisia kolonialistisia rasistikieliä.

Suomen alueella ei kuitenkaan ole ollut ennen 1900-lukua merkittäviä venäjankielisiä yhteisöjä. Ruotsinkielisiä sen sijaan löytyy jo keskiajalta.

Niin kun he kolonisoivat Suomea jo 1100-luvulla ja varastivat maat.

Ongelma on se, että ennen 1100-lukua kukaan ei varmasti tiedä ketkä jamistä ja missä Suomessa on riehuneet. Varhaisimmat oli, niin, ruotsalaisten kirjoittamia tekstejä Suomesta. Tiedetään että on ollut heimoja, ei varainsista Suomea, sodittu on heimojen kesken ja käyty kauppaa ja kränätty keskenään ja skandinaavien kanssa

Tiedämme aika paljon Suomen asuttamisesta viimeisten 10 000 vuoden ajalta:

1. Ensimmäiset asukkaat Suomen alueelle tulivat heti jääkauden lopulla, mutta he eivät puhuneet suomalais-ugrilaista kieltä. Olivat jotain muuta porukkaa. Ehkä useampaakin kieltä puhuvia.

2. Seuraavaksi tulleet olivat todennäköisesti indo-eurooppalaista kieltä puhuvia, mutta saattoi olla myös joitain muita. Ryhmiä oli useita.

3. Suomalais-ugrilaisia kieliä puhuvia tuli idästä siperialaisine geeneineen vasta ehkä n. 4000 vuotta sitten.

4. Moni ei tiedä sitäkään että saamelaisia asui koko Suomen alueella, myös Etelä-Suomessa. Myöhemmin muualla kuin Lapin alueella asuvat saamelaiset ovat sulauteet suomalaisiin.

No mitä vit tua länkytät siinä, kerroin kirjoitetusta historiasta. Olen kirjoittanut kuvaamasi asiat jo 20 sivua sitten.

No jos kerran tiedät nämä asiat, miksi puhut puppua kommenteissasi? Ja miksi vain "kirjoitettu historia" olisi totta? Sehän juuri on muiden kuin meidän suomalaisten kirjoittamaakin.

Länkyttäjä näyt olevan sinä itse. Ja jos suomen kieltä pidät ihanana, miksi käytät kieltä noin rumasti?

Hä? Sekoitat minut johonkin suomipakottajaan nyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/1137 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fennomaaniaate nousussa.

Tyhmät juntit lätisee netissä esson baarien sijaan. Ei mitään uutta tässä maassa.

Vierailija
784/1137 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku edes yrittää perustella yhden vähemmistökielen ylistämisen yli muiden?

Olishan sääli jos tämä suomen kieli katoaisi, mutta eipä tällä mitään maailman mittakaavassa tee. Seuraava kysymys!

Vierailija
785/1137 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen fennomaani. Ylpeä sellainen.

Vierailija
786/1137 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansallismieliset..anteeksi putinistit venäjäagentit..haluaa luoda eripuraa Suomen kansalaisten välille. Kohta paljastuu että EVVK (Entinen Valta Kuuluu Kremlille) suunnitelee vallankaappausta.

Vierailija
787/1137 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin viimeinen mummo maailmassa, joka puhuisi suomea, puhuisin sitä niin kauniisti, ettei kukaan koko universumin historiassa voisi sitä unohtaa.

Vierailija
788/1137 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tavannut vientityöni puolesta ruotsalaisia ja kielenä on ollut aina englanti. Hätkähdin kun kuulin tänä vuonna että pakkoruotsi on edelleen olemassa aivan kuin nuoruudessani.

Minullakin englanti on aina se kieli, jota puhun ruotsalaisten kanssa. Sitten suomenruotsalaisten kanssa puhun joko suomea tai englantia. Osaan ruotsia mutta en suostu puhumaan sitä, johtuen juuri tuosta pakko-opetuksesta.

Ei. Et osaa ruotsia, tai sit oot vaan tosi höntti. Et varmaan luekaan mitään, kun se lukeminenkin vähän niinku oli pakko opetella, niin tuskin tätäkään suostut lukemaan.

Vierailija
789/1137 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö, höpö ruotsinkieli on toinen äidinkielemme, se on ja pysyy, piste. Historiaa et voi poistaa!

Vierailija
790/1137 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolesta saamen- ja romaanikielen ym. voi ottaa koulujen opetusohjelmaan, jos se saa ap:n lopettamaan nämä jatkuvat aloitukset ruotsinkielen asemasta Suomessa.

Vierailija
791/1137 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö, höpö ruotsinkieli on toinen äidinkielemme, se on ja pysyy, piste. Historiaa et voi poistaa!

Minulla on vain yksi äidinkieli. Englantia käytän sujuvasti. Ruotsia joten kuten osaan, mutta töissä ruotsalaisten kanssa mennään englanniksi - parempi että molemmat käyttää itselleen vierasta kieltä.

Vierailija
792/1137 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun puolesta saamen- ja romaanikielen ym. voi ottaa koulujen opetusohjelmaan, jos se saa ap:n lopettamaan nämä jatkuvat aloitukset ruotsinkielen asemasta Suomessa.

Putler on antanut ap:lle tehtäväksi aiheuttaa hajaannusta suomalaisten keskuuteen. Tehdä paikoitellen hyvin menestyneestä vähemmistöstä syypää kurjuuteen. Tulee mieleen 30-luku, Saksa ja juutalaiset. Ei vaan taida onnistua muualla kuin Juvalla.

Vierailija
793/1137 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsinpakottajat ovat hävinneet jo tässä ketjussa samoilla periaatteilla, millä Venäjä on hävinnyt Ukrainassa aloittamansa brutaalin hyökkäyssodan: sensuurilla, valheilla, ylimielisyydellä, rasismilla. Terkkuja RKP:lle. Olette rasisteja. En halua käyttää tai tukea tyhmää, turhaa, veristä, rasistista kieltänne sen enempää kuin minulle rakkaiden eri kielivähemmistöihin kuuluvien eri ihmisten eri vähemmistökieliä.

Ristuu mitä sontaa sunkin näppis tuottaa. Pysy siellä omalla puolellasi, jooko.

Vierailija
794/1137 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Putler on antanut ap:lle tehtäväksi aiheuttaa hajaannusta suomalaisten keskuuteen. Tehdä paikoitellen hyvin menestyneestä vähemmistöstä syypää kurjuuteen. Tulee mieleen 30-luku, Saksa ja juutalaiset. Ei vaan taida onnistua muualla kuin Juvalla.

Taistelen suomenkielisten ja muiden kuin ruotsinkielisten kielivapauden puolesta. Hajaannusta aiheuttavat vain ruotsinkieliset vaatimalla muille pakkoa opiskella heidän turhaa kieltään. Minä puhun vapauden puolsta, ruotsinpakottajat oligargian.

Da Igor, da. Sivistys tekisi hyvää myös sinulle.

Vierailija
795/1137 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taistelen suomenkielisten ja muiden kuin ruotsinkielisten kielivapauden puolesta. Hajaannusta aiheuttavat vain ruotsinkieliset vaatimalla muille pakkoa opiskella heidän turhaa kieltään. Minä puhun vapauden puolsta, ruotsinpakottajat oligargian.

oligargian... tule hakemaan voita leipäsi päälle, örkki.

Vierailija
796/1137 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylläpito hoi, koska tämä kiihkoiluketju poistuu?!?

Vierailija
797/1137 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se ruotsin opiskelu oma haasteensa kouluaikaan, mutta ei se nyt noin tunteisiin mennyt. Opeteltiin siellä montaa muutakin juttua, joille ei ole ollut mitään käyttöä myöhemmin. Itse asiassa useammin olen käyttänyt ruotsia täällä Savossakin kuin Laplace-muunnosta.

Vierailija
798/1137 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen uuden ketjun jos poistuu

Sinula hieno duuni. Saako paljo rubla?

Vierailija
799/1137 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harhoja sinulla?

Vierailija
800/1137 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harhoja sinulla?

Da, Igor. Ryz zä paljo harha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan