Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ÄLKÄÄ ottako korkokattoa! Jos korkokatto olisi pankin asiakkaalle hyödyllinen, pankit eivät tietenkään myisi niitä. Korkokatto on tapa rahastaa asiakkaita, kun asiakas on ensin houkuteltu laina-asiakkaaksi pienellä marginaalilla.

Rahoitusalaa tunteva
22.11.2022 |

Korkokaton saa vain lyhyeksi ajaksi, koska muuten pankilla olisi riski, että korko nousee yli katon ja pankki joutuu maksamaan erotuksen. Ehkä pisimmän suoja-ajan lopussa korko voisi ehkä nousta hieman yli katon, mutta asiakas saisi hyötyä vain lyhyen ajan ja vain erotuksen verran - ja samalla edelleen maksaisi korkokatosta hintaa.

Korkokaton kokonaiskustannus on niin suuri, että korkokaton ottamisen sijaan kannattaa sekin raha jemmata sivuun. Sillä maksaa noussutta korkoa aika kivasti ja summalle saa korkoa korkojen noustessa.

Jos korkokatto olisi pankin asiakkaalle kannattava, pankit eivät myisi niitä.

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tänään joku kansallinen idiotismin päivä, vai onko tänä normipäivä VAUVAT palstalla??

Kysyjälle, miksi kannattaisi ottaa lainaan lainkaan, koska siitäkin JOKU MUU HYÖTYY?

Huomaatko pienen ongelman logiikassasi?

Vierailija
82/128 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkokatto on hyödyllinen jos korot nousevat reilusti. Jos joku väittää että korot nousee/ei nouse varmasti, valehtelee. Kyse on todennäköisyyksien arvioinnista.

Euribor on tällä hetkellä 2,8% nousua puolessa vuodessa prosentin verran. Ei ne korot ole juurikaan nousseet eikä päätä huimaa. Hirveä älämölö tyhjästä.

Nykyisin lainat ovat niin isoja, että 2,8% nousua on paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 1.2% korkokatto (sis marginaalin) vuoteen 2033 asti. Olen ihan tyytyväinen että otin sen :)

Kyse on onnesta ja varmasti osittain lainamäärästäkin. Meille tarjottu korkokatto oli täysin toista luokkaa johtuen todennäköisesti melko vaatimattomasta lainamäärästä. Senkin kustannukseksi olisi tullut n. 2500 euroa. Kyllä pankissa osataan laskea paljon tuottoa on odotettavissa myönnetystä lainasta yhteensä ja jos se on liian pieni, hyvää korkokattotarjousta ei saa.

Minä vuonna?

Vierailija
84/128 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkokatto on hyödyllinen jos korot nousevat reilusti. Jos joku väittää että korot nousee/ei nouse varmasti, valehtelee. Kyse on todennäköisyyksien arvioinnista.

Euribor on tällä hetkellä 2,8% nousua puolessa vuodessa prosentin verran. Ei ne korot ole juurikaan nousseet eikä päätä huimaa. Hirveä älämölö tyhjästä.

Kumma kyllä kukaan ei ilonnut siitä kun korko putosi 2,8 % sta nollaan mutta nyt kun nousi takaisin niin hirvee älömölö.

Vierailija
85/128 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 1.2% korkokatto (sis marginaalin) vuoteen 2033 asti. Olen ihan tyytyväinen että otin sen :)

Kyse on onnesta ja varmasti osittain lainamäärästäkin. Meille tarjottu korkokatto oli täysin toista luokkaa johtuen todennäköisesti melko vaatimattomasta lainamäärästä. Senkin kustannukseksi olisi tullut n. 2500 euroa. Kyllä pankissa osataan laskea paljon tuottoa on odotettavissa myönnetystä lainasta yhteensä ja jos se on liian pieni, hyvää korkokattotarjousta ei saa.

Minä vuonna?

6,5 vuotta sitten. 

Vierailija
86/128 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otin tämän lainan negatiivisten korkojen aikaan

Niin minäkin. Silti meille tarjottu korkokatto olisi aktivoinut vasta 2,8 % kohdalla eli käytännössä hyötyisimme vasta ensi siitä marginaalisesti. Kun maksukyky ei ole ongelma, oli tarjouksesta helppo kieltäytyä.

Vierailija
87/128 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma kyllä kukaan ei ilonnut siitä kun korko putosi 2,8 % sta nollaan mutta nyt kun nousi takaisin niin hirvee älömölö.

Puhumattakaan siitä korkohyödystä mitä oma pankkilaina on tuonut verratuna taloyhtiölainaan. Vuosikausia ollut prosentin etu.

Vierailija
88/128 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhumattakaan siitä korkohyödystä mitä oma pankkilaina on tuonut verratuna taloyhtiölainaan. Vuosikausia ollut prosentin etu.

Sijoittajalle, jolla asunto on vuokrattuna toiselle ei ole. Sijoittaja saa pääsääntöisesti vähentää asunnon yhtiölainat vuokratulosta, mutta ei omaa lainanlyhennystään.

Vierailija
89/128 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tuntuu täällä copypasteavan tuota mantraansa ketjusta toiseen. Ei pidä yleistää, jos itsellä on jotain huonoja kokemuksia. Meillä lainassa korkokatto ja olen erittäin tyytyväinen, tuli jo vastaan euriborin noustua.

Vierailija
90/128 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa huomioon asuntojen hintojen nousun aiheuttama lainamäärien kasvu sekä erityisesti asuntolainakorkojen vähennysoikeuden muutos. Ei paljoa 10 vuotta sitten (2022) haitannut maksaa useamman prosentin korkoja m, kun niistä sai 85% vähennettyä verotuksessa. Tänä vuonna tuo vähennysoikeus on 5% ja ensi vuonna poistuu kokonaan.

Onneksi on 10 vuoden kiinteä korko asuntolainassa, voimassa vielä 9 vuotta. Marginaali 0,30% + korko 0,30%.

Vierailija
91/128 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli eilen vuotuinen koron tarkistuspäivä ja korkoni nousi nyt korkokaton mukaiseen 1,4 prosenttiin. Omassa lainassani erotus korkokaton ja euriborin välillä kuukaudessa on 88 € eli olen kyllä tänään tyytyväinen siihen, että otin korkosuojan lainaani pari vuotta sitten.

Vierailija
92/128 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkokatto on vedonlyöntiä pankkia vastaan.

Ostamalla tuotteen lyöt vetoa pankin kanssa siitä miten korkotaso tulevaisuudessa kehittyy. Mikäli korkotaso nousee huomattavasti enemmän kuin mitä pankin ekonomistit on ennustaneet voi asiakas hyötyä.

Lähtökohtaisesti korkokatto on pankille tuote jonka myynnillä tavoitellaan voittoa. Pankit ei myy tuotteita jakaakseen ihmisille ilmaista rahaa.

Vierailija
93/128 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tähän tarvitse rahoitusalaa tuntea, riittää että ymmärtää mikä on yrityksen olemassaolon tarkoitus ja että pankit ovat yrityksiä.

Pankki tarjoaa lisäpalveluita mitä asiakas ei itse ole pyytänyt, koska pankki tienaa niillä palveluilla.

Palvelut voivat olla jossain tapauksessa hyödyllisiä myös asiakkaalle, mutta lähtökohtaisesti ne on aina hinnoiteltu niin, että varmaa on vain että pankki hyötyy.

Vierailija
94/128 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tähän tarvitse rahoitusalaa tuntea, riittää että ymmärtää mikä on yrityksen olemassaolon tarkoitus ja että pankit ovat yrityksiä.

Pankki tarjoaa lisäpalveluita mitä asiakas ei itse ole pyytänyt, koska pankki tienaa niillä palveluilla.

Palvelut voivat olla jossain tapauksessa hyödyllisiä myös asiakkaalle, mutta lähtökohtaisesti ne on aina hinnoiteltu niin, että varmaa on vain että pankki hyötyy.

Näinhän se menee. Nyt on käytännössä ensimmäinen kerta kun noista korkoputkista saattaa olla hyötyä. Ja nytkin käytännössä vain heille, jotka ovat juuri ottaneet sen korkokaton. Pari vuotta sitten otetusta on maksettu jo aikapaljon, joten sen kuolettamiseen menee aikansa.

Vierailija
95/128 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva korkokaton ottanut uskaltaa edes laskea mitä touhu oikeasti maksaa. Muutenkin elävät aika limitillä, jos talous ei kestä koronnousua.

Mutta muille on tietysti hyvä, että löytyy ihmisiä jotka vapaaehtoisesti suostuvat maksamaan pankeille ylimääräistä. Jospa se on sitten pois muiden asiakasmaksuista. :)

Vierailija
96/128 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harva korkokaton ottanut uskaltaa edes laskea mitä touhu oikeasti maksaa. Muutenkin elävät aika limitillä, jos talous ei kestä koronnousua.

Mutta muille on tietysti hyvä, että löytyy ihmisiä jotka vapaaehtoisesti suostuvat maksamaan pankeille ylimääräistä. Jospa se on sitten pois muiden asiakasmaksuista. :)

Pankit on kanssa tosi taitavia hinnoittelemaan. Korkokatto voidaan myydä erittäin edullisen näköisenä kun todellinen kustannus leivotaan lainan marginaaliin. Toinen yleinen keino on ehto korkokaton maksusta heti lainaa ottaessa. Lainapääoma on silloin korkokaton maksujen verran suurempi. Joten pankki saa ylimääräistä korkotuottoa myös siltä osalta. Ne on aika kettuja raha-asioissa nuo pankit.

Vierailija
97/128 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun vahinko on jo tapahtunut, niin vakuutusmaksut nousevat infernaalisesti. Näin myös korkokaton kanssa.

Omaan asuntolainaan otin pari vuotta sitten korkokaton hintaan 0,13 prosenttia mikäli Euribor olisi alle 0,13. Tämän jälkeen korkokatto ei maksa mitään ja nyt säästän satasia kuukaudessa. Ehkä olin onnekas mutta toisaalta tuo 0,13 prosenttia oli pieni kustannus omasta mielenrauhasta.

Nythän korkokaton osalta vahinko on jo tapahtunut, joten maksut tuon osalta ovatkin sitten jo ihan toista luokkaa. Melkein sanoisin että kenties olisi parempi olla ottamatta sitä isoa lainaa olleenkaan ja odottaa pari vuotta; sen jälkeen katsoa mitä tapahtuu sekä asuntorintamalla että korkojen suhteen.

Vierailija
98/128 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee. Nyt on käytännössä ensimmäinen kerta kun noista korkoputkista saattaa olla hyötyä. Ja nytkin käytännössä vain heille, jotka ovat juuri ottaneet sen korkokaton. Pari vuotta sitten otetusta on maksettu jo aikapaljon, joten sen kuolettamiseen menee aikansa.

Oletko sitten vähän vammainen, jos et ole osannut ottaa korkokattoa oikeaan aikaan???? Minä osasin ottaa. Ei ole vaikeaa arvata, että koronan jälkeisessä taloudenhoidossa korot tulevat ampaisemaan ylös 14 vuoden sisällä, mikä oli pisin korkokattoaika, jonka sai.

Pitää olla vähän tyhmä, jos ei ottanut korkokattoa isoon lainaan koronan tultua.

Vierailija
99/128 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaikki sen ottaneet ovat laskeneet. Itsellä maksaa 0,7%, eli peanuts. Ja nyt korkoni on jo 1,15% pienempi, kuin ilman kattoa, eli win-win, mulle. Kattoni ei maksa enää mitään, koska maksaisin saman hinnan (ja enemmänkin) koroissa ilman kattoa.

Vierailija
100/128 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaan asuntolainaan otin pari vuotta sitten korkokaton hintaan 0,13 prosenttia mikäli Euribor olisi alle 0,13. Tämän jälkeen korkokatto ei maksa mitään ja nyt säästän satasia kuukaudessa. Ehkä olin onnekas mutta toisaalta tuo 0,13 prosenttia oli pieni kustannus omasta mielenrauhasta.

Saisiko tämän saman suomeksi? Minun mielestäni tekstissä ei ole päätä eikä häntää.