Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiimityö ja vapaamatkustaminen

Vierailija
22.11.2022 |

Mitä voi tehdä tiimin passiivisille jäsenille? Muut joutuvat tekemään töitä heidänkin edestään. Esimies toteaa vain, että yrittäkää sopia työnjaosta keskenänne. Henkilökohtaisesti mietin pitäisikö etsiä uusi työpaikka, koska töiden kasautuminen kuormittaa.

Kommentit (310)

Vierailija
81/310 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teette kunnon projektin nimetyillä vastuilla, sen jälkee jokainen raportoi viikottain ääneen kaikkien kuullen oman vastuualueensa etenemisestä. 

Pienemmässä mittakaavassa joitain pitää vaan potkia, on ihmisiä jotka ei vaan tartu mihinkään epämääräiseen vaan tarvitsevat sen potkaisun "tänään teemme a ja b, sinä Liisa aloitat A:sta ja minä B:stä, katsotaan tossa puolenpäivän aikaan miten on mennyt". 

Kumpaakin kokeiltu. 

Esimies ei osallistu mitenkään työnjaon suunnitteluun eikä kollegoiltakaan saa mitään kunnollisia kommentteja jos pyytää heitä hoitamaan jotakin. Viikon päästä sitten asiasta kysyessä todetaan vain ettei ole vielä ehditty tehdä mitään. Ja tämä toistuu joka tehtävän kohdalla.

Oletkohan mun kollega? Olen nimittäin eilenkin tehnyt töitä yhteentoista asti ja joudun mm. ensi kevään töitä tekemään jo nyt vaikka näille ei olisi aikaa. Mutta jos en nyt tee, niin muut saavat tehdä päätökset ja joudun itse nämä työt kuitenkin tekemään ilman, että olen substanssiosaajana lainkaan ehtinyt vaikuttaa asiaan.

Jos olet, niin pahoittelut - töitä täällä kyllä tehdään, mutta sun suuntaan vaikuttavat työt on n. 20 prossaa kokonaisuudesta, joten nilkuttaa vähän.

Vierailija
82/310 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teette kunnon projektin nimetyillä vastuilla, sen jälkee jokainen raportoi viikottain ääneen kaikkien kuullen oman vastuualueensa etenemisestä. 

Pienemmässä mittakaavassa joitain pitää vaan potkia, on ihmisiä jotka ei vaan tartu mihinkään epämääräiseen vaan tarvitsevat sen potkaisun "tänään teemme a ja b, sinä Liisa aloitat A:sta ja minä B:stä, katsotaan tossa puolenpäivän aikaan miten on mennyt". 

Kumpaakin kokeiltu. 

Esimies ei osallistu mitenkään työnjaon suunnitteluun eikä kollegoiltakaan saa mitään kunnollisia kommentteja jos pyytää heitä hoitamaan jotakin. Viikon päästä sitten asiasta kysyessä todetaan vain ettei ole vielä ehditty tehdä mitään. Ja tämä toistuu joka tehtävän kohdalla.

Oletkohan mun kollega? Olen nimittäin eilenkin tehnyt töitä yhteentoista asti ja joudun mm. ensi kevään töitä tekemään jo nyt vaikka näille ei olisi aikaa. Mutta jos en nyt tee, niin muut saavat tehdä päätökset ja joudun itse nämä työt kuitenkin tekemään ilman, että olen substanssiosaajana lainkaan ehtinyt vaikuttaa asiaan.

Jos olet, niin pahoittelut - töitä täällä kyllä tehdään, mutta sun suuntaan vaikuttavat työt on n. 20 prossaa kokonaisuudesta, joten nilkuttaa vähän.

Liikuttava teksti. En kuitenkaan usko että olet kollegani. Jos olisit, sinut olisi palkattu tekemään päätoimisesti töitä samaan projektiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/310 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpaakin kokeiltu. 

Jollet ehdi hoitaa jotakin tehtäviä aikataulussa, olisi vähintään reilua ilmoittaa se muille heti eikä vasta pitkän ajan päästä.

Vierailija
84/310 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpaakin kokeiltu. 

Jollet ehdi hoitaa jotakin tehtäviä aikataulussa, olisi vähintään reilua ilmoittaa se muille heti eikä vasta pitkän ajan päästä.

Töitä ei pysty delegoimaan järkevästi, jos ihmiset eivät kerro sitä elleivät voi ottaa uusia töitä vastaan.

Vierailija
85/310 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle sopii tiimityö vain tiimeissä, joissa on jämäkkä johto ja selkeä työnjako. Olen sellaisissa ollutkin, ict-alalla. Jos on tarkat tavoitteet, tulosvastuu ja tehokkuuteen sidotut lisäpalkkiot, mahdolliset lusmuilijat pistetään kyllä porukalla kuriin tai heitetään tiimistä.  Ainoat huonot tiimikokemukset ovat opiskeluajalta. Monesti kävi niin, että jouduin kirjoittamaan jonkun toisen vasemmalla kädellä hutaisten ja  huonolla suomen kielellä väsäämät jutut uusiksi kun siinähän olisi mennyt koko ryhmän maine ja arvosanat, jos huonoa laatua olisi päästetty lävitse koko tiimin nimissä.

Haluan myös tuollaiseen tiimiin! Ongelma on minusta esimies, joka ei puutu toimimattomaan työnjakoon. Joiltain hyväksytään hyvin vähäinen työpanos, jolloin muille kertyy aivan liikaa työtä hoidettavaksi.

Tee oma osuutesi ja jätä toisen osuus tekemättä. Selitelkööt itse miksi projekti pysähtyy/myöhästyy. Eikö teillä tehdä riskikartoitusta? Iso riski on ettei kaikki hoida omaa tonttiaan. Jos joku odottaa palaveriin asti vain kertoakseen ettei ole "kerinnyt" hoitaa omaa osuuttaan niin se on sun ongelmasi kun ilmeisesti olet pm.  Jotkut vaatii enemmän potkimista ja kannattalua. Tyhmää ja pm:lle kuormittavaa mutta näin se vaan on. Ja keskustele ihmiseten kanssa, vaadi heiltä selvä analyysi miksi eivät ole saaneet työtään tehtyä. Jos on liikaa muita töitä niin heidän esimiehet ei ole ymmärtäneet mitä projektiresu tarkoittaa. Kun allokoidaan henkilö projektiin niin silloin vähennetään työtaaakkaa toisesta päästä. Ei se muuten toimi. 

Ota johtajuus ja vaadi tuloksia. 

Vierailija
86/310 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan tilannetta en tiedä, mutta se on vaan hyväksyttävä asia, että kaikilla työ ei näyttele samanlaista roolia. Jokaisen pitää hoitaa oma osuutensa, mutta ongelma voi olla se, jos ihmisillä on erilainen käsitys siitä, mikä on riittävä taso työlle. Riittävää pitäisi olla, että kaikki hoitavat työnsä keskivertohyvin. Mittarin ei pitäisi olla porukan laiskurin asettama, mutta ei myöskään sen yhden työntekijän, joka jaksaa innostua työstään aina astetta muita enemmän ja haluaa tehdä kaiken täydellisesti ja jonka mielestä hänen työntekemistapansa jne. ovat ainoat oikeat.

Vierailija
87/310 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin todella toimia noin. En kuitenkaan saa edes mistään yhteisistä palaverikäytännöistä tiimin kesken sovittua, kun esimies puolustelee että jokainen saa työskennellä omalla tavallaan jne. Sitten puhut niissä palavereissa itseksesi mykille ruuduille, kun ihmiset panostavat tiimityöhön tasan pakollisen minimin verran.

Vierailija
88/310 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin todella toimia noin. En kuitenkaan saa edes mistään yhteisistä palaverikäytännöistä tiimin kesken sovittua, kun esimies puolustelee että jokainen saa työskennellä omalla tavallaan jne. Sitten puhut niissä palavereissa itseksesi mykille ruuduille, kun ihmiset panostavat tiimityöhön tasan pakollisen minimin verran.

Tiimin kesken ei saada ilman esimiehen tukea sovittua esimerkiksi yhteisistä toimistopäivistä, niiden palaverien käytännöistä eikä edes siitä kuka tekee mitäkin ja millä aikataululla. Yksinkertaisesti aivan toivotonta. Tuntuu ihan kuin yrittäisin saada ryhmän päiväkoti-ikäisiä tekemään asiantuntijoina työtä ryhmässä.

Vierailija
89/310 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, tämä on kyllä kinkkistä. 

Kuulun itse siihen kastiin, joka tekee työt riittävällä tasolla, eikä stressaa ylimääräistä. En tee minuuttiakaan ylitöitä, enkä ole koskaan saanut siitä mitään huomautuksia. Työ on työtä, sitä tehdään työaikana, eikä muulloin. Aivan naurettava ajatus mielestäni, että töitä pitäisi tehdä iltamyöhään tai viikonloppuisin vaan koska "halutaan tehdä ne hiton hyvin". Erityisen hyvin tehdystä työstä ei tule KOSKAAN saamaan mitaleja, joten on aivan turha tavoitella sellaista. Välillä voi kiitoksen saada esimieheltä, mutta kyllä mulle ainakin vapaa-aika ja perhe ja harrastukset ovat tärkeämpiä kuin palkankorotukset tai työyhteisön ihailu.

Eli siis jo pelkästään työn tason riittävyydessä on eroja eri ihmisillä, sekä lisäksi työn merkityksellä elämässä. Se kannattaa muistaa. Toiset ovat intohimoisempia kuin toiset. Itse en odota, että muut tekisivät työni, vaan minulle riittää että teen ne hyväksyttävällä ja riittävällä tasolla ja jos joku hikipinko haluaa niitä korjata ja käyttää aikaansa sellaiseen, niin sitten se varmaan tekee niin. Minä en tee.

Vierailija
90/310 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun itse siihen kastiin, joka tekee työt riittävällä tasolla, eikä stressaa ylimääräistä. En tee minuuttiakaan ylitöitä, enkä ole koskaan saanut siitä mitään huomautuksia. Työ on työtä, sitä tehdään työaikana, eikä muulloin. Aivan naurettava ajatus mielestäni, että töitä pitäisi tehdä iltamyöhään tai viikonloppuisin vaan koska "halutaan tehdä ne hiton hyvin". Erityisen hyvin tehdystä työstä ei tule KOSKAAN saamaan mitaleja, joten on aivan turha tavoitella sellaista. Välillä voi kiitoksen saada esimieheltä, mutta kyllä mulle ainakin vapaa-aika ja perhe ja harrastukset ovat tärkeämpiä kuin palkankorotukset tai työyhteisön ihailu.

Eli siis jo pelkästään työn tason riittävyydessä on eroja eri ihmisillä, sekä lisäksi työn merkityksellä elämässä. Se kannattaa muistaa. Toiset ovat intohimoisempia kuin toiset. Itse en odota, että muut tekisivät työni, vaan minulle riittää että teen ne hyväksyttävällä ja riittävällä tasolla ja jos joku hikipinko haluaa niitä korjata ja käyttää aikaansa sellaiseen, niin sitten se varmaan tekee niin. Minä en tee.

Aloitus ei käsittele iltaisin ja viikonloppuisin tehtävää ylimääräistä työtä. Aloitus käsittelee sitä, että tiimistä puuttuu täysin oma-aloitteisuus eikä sen jäsenille annettuja tehtäviä hoideta ajallaan.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiimin kesken ei saada ilman esimiehen tukea sovittua esimerkiksi yhteisistä toimistopäivistä, niiden palaverien käytännöistä eikä edes siitä kuka tekee mitäkin ja millä aikataululla. Yksinkertaisesti aivan toivotonta. Tuntuu ihan kuin yrittäisin saada ryhmän päiväkoti-ikäisiä tekemään asiantuntijoina työtä ryhmässä.

Mistä yritykseen tulee rahaa, jos mitään aikatauluja ei ole eikä ketään kiinnosta, valmistuuko homma ylipäätään koskaan? En odota, että vastaat mulle, vaan vastaat itsellesi. Meillä ainakin aikatauluista on sovittu asiakkaiden kanssa ja jos homma viivästyy n päivää, on asiakkaalla oikeus reklamoida asiasta ja saada siitä korvausta. Jokaista tarjousta tehtäessä on myös tehty ensin alustava työmääräarvio, jonka perusteella sitten arvoidaan aikatauluja. Ja aikataulu siis arvioidaan sen mukaisesti, kuinka paljon kenelläkin tiimiin kuuluvalla on muita hommia. Yksi henkilötyöpäivä ei siis ole sama kuin yksi kalenteripäivä, koska suurin osa meistä kuuluu useampaankin projektiin. 

Vierailija
92/310 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos te itse teette sitten vapaaehtoisesti niiden muidenkin työt, niin miksi kitisette? Kokeilkaa heittäytyä yhtä avuttomiksi ja katsokaa mitä tapahtuu. Et sinä siitä potkuja saa, etkä edes huomautusta.

Käsitin kuitenkin aloituksesta, että kyllä siellä töitä tehdään, mutta ei ap:n mielestä riittävällä tasolla tai innokkuudella. Ja siitä päästään tuohon kommenttiini liittyen ylitöihin yms. 

Jos taas tilanne on ihan lastentarha, niin en mä ainakaan pelastaisi kenenkään perseitä siellä jatkuvasti. Jos antaa kävellä yli, niin ylihän siinä kävellään.

Vierailija
93/310 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus ei käsittele iltaisin ja viikonloppuisin tehtävää ylimääräistä työtä. Aloitus käsittelee sitä, että tiimistä puuttuu täysin oma-aloitteisuus eikä sen jäsenille annettuja tehtäviä hoideta ajallaan.

Projektipäällikkönä minulla on vastuu siitä mitä tiimissä tehdään, muttei varsinaisia keinoja saada ketään esimerkiksi priorisoimaan työn alla olevia tehtäviä uusiksi. En oikein tiedä miten tällaista työtä on tarkoitus hoitaa ilman riittävää esimiehen tukea, jos tiimi on hyvin passiivinen.

Uhrataanko yleensä tällaisessa tapauksessa projektipäällikkö, jotta esimies pystyisi jatkossakin vaikuttamaan kaikista muista reilulta tyypiltä, joka ei pomota ketään? En tule jaksamaan työskentelyä tällaisessa ympäristössä.

Vierailija
94/310 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos te itse teette sitten vapaaehtoisesti niiden muidenkin työt, niin miksi kitisette? Kokeilkaa heittäytyä yhtä avuttomiksi ja katsokaa mitä tapahtuu. Et sinä siitä potkuja saa, etkä edes huomautusta.

Käsitin kuitenkin aloituksesta, että kyllä siellä töitä tehdään, mutta ei ap:n mielestä riittävällä tasolla tai innokkuudella. Ja siitä päästään tuohon kommenttiini liittyen ylitöihin yms. 

Jos taas tilanne on ihan lastentarha, niin en mä ainakaan pelastaisi kenenkään perseitä siellä jatkuvasti. Jos antaa kävellä yli, niin ylihän siinä kävellään.

Edeltäjän lähdön jälkeen projektissa oli pitkän aikaa hiljaiseloa. Tiimiläisten kalenterit täyttyivät sinä aikana kaikenlaisilla muilla hommilla kuin mihin heidät oli palkattu.

Kukin on puuhastellut hyvän tovin vähän sitä ja tätä mikä on sattunut kiinnostamaan. Nyt ei ole sitten oikein kiinnostusta palata takaisin projektin pariin, kun pitkän aikaa työt on saanut valita täysin vapaasti. Ymmärrettävää, mutta projektin kannalta tämä tilanne on todella hankala

Vierailija
95/310 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei mitään saada loppuun tehtyä. Se on joskus ärsyttävää. Kaikkea aloitetaan ja jää kesken.

Vierailija
96/310 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyrin pääsemään sinun kaltaisista eroon. Tällöin kaikilla muilla on mukavampaa ja työt edistyvät. Eikä vastuuta kantavien tarvitse tehdä liian pitkää päivää.

Vierailija
97/310 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiimityö mättää yleensäkin. Huono vastuutus.

Ap on tuossa kusessa, eli pomo on hänet salaa ohjannut tiimin nokkamieheksi ELI KÄYTÄNNÖSSÄ TYÖNJOHTAJAKSI.

Kuitenkaan titteli saatikka lixa ei nouse.

Sen sijaan pomo nauttii isoa palkkaa ja pääsee vähällä. On siis ovela tai vain välinpitämätön.

Ap tulisi saadakin 500 e kk palkankorotus.

Vierailija
98/310 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai siis miten ne työt ei edisty ja kaikilla on mukavampaa ilman minua työyhteisössä? Juurihan sanoin että teen ne hyväksyttävällä ja riittävällä tasolla. Eikö työ silloin nimenomaan tule tehdyksi ja asiat etenee? 

Vierailija
99/310 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tiimin toimesta tuo nuo sovitettavissa. Toimistolle tuskin saat pakotettua asiantuntijoita vain omasta halustasi. Tuosta pitää olla aitoa hyötyä niin että koko tiimi kokee niin. 

Vierailija
100/310 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpaakin kokeiltu. 

Liikuttava teksti. En kuitenkaan usko että olet kollegani. Jos olisit, sinut olisi palkattu tekemään päätoimisesti töitä samaan projektiin.

Niin, paperilla. Ei todellisuudessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi