Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Loppuuko tämä kipu ikinä?! Synnytyksen jälkeinen kiputila

KipeäÄiti
21.11.2022 |

Nyt kaipaisi kyllä tosissaan vertaistukea, kokemuksia, ohjeita, neuvoja, tsemppejä, mitä vaan..

Olen kahden lapsen (05/2020 ja 01/2022) 31v äiti. Molempien raskauksien aikana kärsin aika hirveistä liitoskivuista, mutta muuten raskaudet sujuivat hyvin. Ensimmäinen synnytys oli todella raskas ja vaikea. 2h ponnistus, eppari, murtunut häntäluu ja mitä vielä, mutta alateitse syntyi viimein 4kg poika. Jälkimmäinen synnytys oli helppo ekaan verrattuna. Esikoinen oli sitten taas vauvana "helpompi" kuin pikkusiskonsa, jota kannoin ekat 4kk lähes koko ajan.

Noh, asiaan. Joitakin viikkoja tokan synnytyksen jälkeen vasen pakarani ja vasen puoli alaselästä kipeytyi. Ensimmäiset viikot se oli todella kipeä, enkä voinut juuri varata vasemmalle jalalle painoa. Ajattelin, että kyseessä on jokin ylirasitustila tms johtuen 24h vauvan kantamisesta ja heikosta keskivartalosta. Kipu ei hellittänyt ja viimein menin käymään ensin osteopaatilla. En kuitenkaan saanut siitä apua. Sitten kävin hierojalla ja viimein myös lääkärillä. Lääkäristä sain lähetteen fysioterapiaan ja tulehduskipulääkettä. Tässä kohtaa olin ollut kipeä jo kuukausia. Ft epäili kivun lähteen olevan SI-nivel, joka toimii jotenkin väärin. Fysioterapiasta tuntui aluksi olevan apua tiettyyn pisteeseen saakka. Mutta sitten tyssäsi kun sain samalle alueelle, vasemmalle alaselkään/pakaraan noidannuolen. En kyennyt taas hetkeen oikeen mihinkään muuhun kuin vain lapsista huolehtimiseen. Kokeilin myös jäsenkorjausta, mutta ei sekään tuonut helpotusta.

Nyt kun tätä kirjoitan olen ollut koko ajan kipeä jo yli 8 kuukautta. Alan väsyä henkisesti. Ajatukset mustenevat, pelkään liikkumista, pelkään ettei kukaan voi auttaa, pelkään, että loppuelämä on vaan kipua. Kaikki unelmat ajaa karille. Olen kunnianhimoinen, tai ainakin olin, ja haluaisin äitiyden lisäksi jossain kohtaa myös edistyä urallani ja olla jotain muutakin kuin äiti. Pelkään myös, että minulla on jokin reumaattinen sairaus. Meillä on sitä suvussa paljon.. Toisaalta pelkään, että ikinä ei löydy mitään syytä miksi olen kipeä. Vältän kaikkea ylimääräistä, jotta jaksan huolehtia lapsista hyvin ja jotta heille näkyisi äidin kipu mahdollisimman vähän. Pian olen menossa käymään ortopedillä. Tappelun jälkeen sain sentään lähetteen sinne. Toivoisin, että lantioseutu kuvattaisiin, vaikka tulokset pelottavat.

Onko kellään kokemusta mistään vastaavasta? Synnytyksen jälkeen alkaneista kiputiloista? Kroonistuneesta pakarakivusta? Mikä neuvoksi? Mistä helvetistä tämmönen voi johtua? Miksi mikään ei tunnu auttavan? Ja jos ei kipua saada pois, miten sen kanssa voi elää?

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla välilevynpullistuma? Mene yksityiselle kuvauttamaan selkä.

Vierailija
2/82 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko jokin hermovaurio tullut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli valtavat liitoskivut raskaana. Noin vuosi raskauden jälkeen (sektio) oli tosi "löykö ja hutera" olo ihan kun luut ja nivelet ei olisi kunnolla kiinni toisissaan. Vaikea selittää. Sitten alkoi lonkkakivut, jotka vaan pahentuneet. Lapsi nyt 6 v.

Itse olen sitä mieltä, että raskaus käynnisti jonkun lievän reunaattisen tulehduksen tms. En ole käynyt lääkärissä.

Ei ylipainoa, 177/59

Vierailija
4/82 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni on hermojuuren ahtauma ja koko ajan sattuu. Voi siis olla hermovaurio sulla. Akupunktio auttaa vähän ja välillä syö stydejä kipulääkkeitä.

Vierailija
6/82 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko tammmikuussa epiduraalin? Sen ja synnytyksenjälkeisen alaselkäkivun yhteydestä on tehty ainakin yksi OMT-fysioterapian lopputyö.

Vierailija
7/82 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla on ylipainoa jonkin verran, mutta samankokoinen olen ollut aina. En ole mitenkään sairaalloisen lihava, joskin olen kyllä tietoinen, että ylipaino pahentaa tällaisia oireita helposti ja siksi pudotankin painoa. Vaikka nyt ei ole kauhean aktiivisesti tarvinnut pudottaa, kun tuntuu putoavan ihan itsestään, kun ei kauheasti ruokahalua ole.

Ja toiselle kommentoijalle. Minulla ei ole terävää säteilykipua, joka ainakin ft mukaan olisi tyypillistä välilevypullistumalle. Kipuni on syvää pakara-alueen kipua, jonka lähdettä on vaikea sormella osoittaa. Se heijastelee kyllä takareiteen ja joskus alemmaskin. Ja tuntuu myös nivusessa ja alavatsan puolella. Pitkät kävelyt pahentavat, mutta toisaalta myös liikkumattomuus.

Jos en saa apua terveydenhuollosta, maksan sitten MRI kuvan itse. Johan tässä on satoja euroja avunetsintään jo laitettu. Maksaisin vaikka joka pennin, joka minulta löytyy jos sillä pääsen kivusta eroon.

AP

Vierailija
8/82 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun syvät lihakset on keskivartalolla heikot, ehkä vatsalihasten erkaumaa? Mene äitiysfyssarille.

Vierailija
9/82 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea pitkää postausta mutta sen vaan kysyn että jäikö alapääsi väljäksi?

Äidilläsi jäi kun sinun ison pääsi synnytti.

Vierailija
10/82 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tulehdusarvot otettu? Sanoisin että magneettikuviin menet. Pyydä lähete siltä ortopedilta. Minulta löydettiin sivulöydöksenä epämuodostuma jonka pitäisi kuulemma olla kivulias, mutta kun olen koko ikäni elänyt sen kanssa niin kaiketi en sitten vain enää tunne sitä kipua kuin ajoittain. Tuolla aiemmin veikattu hermovaurio kuulostaa myös aika varteen otettavalle ajatukselle.

Vierailija
11/82 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli 2. synnytyksestä reuma.

Vierailija
12/82 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

KipeäÄiti kirjoitti:

Kyllä minulla on ylipainoa jonkin verran, mutta samankokoinen olen ollut aina. En ole mitenkään sairaalloisen lihava, joskin olen kyllä tietoinen, että ylipaino pahentaa tällaisia oireita helposti ja siksi pudotankin painoa. Vaikka nyt ei ole kauhean aktiivisesti tarvinnut pudottaa, kun tuntuu putoavan ihan itsestään, kun ei kauheasti ruokahalua ole.

Ja toiselle kommentoijalle. Minulla ei ole terävää säteilykipua, joka ainakin ft mukaan olisi tyypillistä välilevypullistumalle. Kipuni on syvää pakara-alueen kipua, jonka lähdettä on vaikea sormella osoittaa. Se heijastelee kyllä takareiteen ja joskus alemmaskin. Ja tuntuu myös nivusessa ja alavatsan puolella. Pitkät kävelyt pahentavat, mutta toisaalta myös liikkumattomuus.

Jos en saa apua terveydenhuollosta, maksan sitten MRI kuvan itse. Johan tässä on satoja euroja avunetsintään jo laitettu. Maksaisin vaikka joka pennin, joka minulta löytyy jos sillä pääsen kivusta eroon.

AP

Mä olen tuo 177 pitkä liitoskipu kommentoija. Onko sulla kipua lonkan ulkosyrjässä, välillä säteilee nivusiin, välillä polviin ja jopa sääriin asti?

Vierailija
13/82 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

KipeäÄiti kirjoitti:

AP

Kun kuvailet tuota kipua niin saman tyyppisestä kivusta olen kuullut naisilta joilla on Essure implantti.  Sinulla sitä ei voi olla koska sitä ei saa enää asentaa joten olisiko kohdun alueella jotain tulehdusta joka on jäänyt hoitamatta? 

Vierailija
14/82 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä yritän kuntouttaa lantiopohjalihaksia, jos syy olisi siellä ( a Nordic Fit Mama-verkkovalmennusta). En tiedä, tuntuu vähän toivottomalta, mutta ei kai se nyt hallaakaan tee. Jos en tee mitään, tuntuu että kuolen sisältä päin. On yritettävä auttaa itseään miten vain pystyy, ettei vajoaisi kokonaan. Mieheni mukaan alakerta on entisellään, eikä lääkärikään ole siitä mitään vikaa löytänyt kun näytillä olen käynyt. Heikko keskivartalo minulla kyllä on ja kuukausien kivun jälkiltä myös todella kireä.

Ap

Vierailija
15/82 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu tyhmältä kysyä, mutta istutko penkillä vai tuolilla. Minulla on ylimääräinen selkänikama lannerangan alueella. Jos istun penkillä niin, että tukea ei tule reisille, saan vastaavia kipuja. Istuessa paino jakaantuu selän kaaren ja riittämättömän tuen takia 'väärin'.  Minulle tk:ssa vihjailtiin laiskuudesta, keskussairaalassa näin jo huoneeseen mennessäni punaisella merkatut röntgenkuvat ja ortopedi kertoi, mitä tehdä ja välttää alaselän kanssa.

Vierailija
16/82 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saitko tammmikuussa epiduraalin? Sen ja synnytyksenjälkeisen alaselkäkivun yhteydestä on tehty ainakin yksi OMT-fysioterapian lopputyö.

Sain ensimmäisessä synnytyksessä epiduraalin ja toisessa spinaalipuudutteen.

Ap

Vierailija
17/82 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tuli 2. synnytyksestä reuma.

Miten oireilit?

Ap

Vierailija
19/82 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

KipeäÄiti kirjoitti:

Tällä hetkellä yritän kuntouttaa lantiopohjalihaksia, jos syy olisi siellä ( a Nordic Fit Mama-verkkovalmennusta). En tiedä, tuntuu vähän toivottomalta, mutta ei kai se nyt hallaakaan tee. Jos en tee mitään, tuntuu että kuolen sisältä päin. On yritettävä auttaa itseään miten vain pystyy, ettei vajoaisi kokonaan. Mieheni mukaan alakerta on entisellään, eikä lääkärikään ole siitä mitään vikaa löytänyt kun näytillä olen käynyt. Heikko keskivartalo minulla kyllä on ja kuukausien kivun jälkiltä myös todella kireä.

Ap

Gynekologisessa tutkimuksessa ei näe onko kohtu tulehtunut tai munasarjat. Niiden tulehduskipu säteilee alaselkään, pakaroihin ja reisiin asti. Yleensä se todetaan vasta leikkauksen jälkeen kun joudutaan poistamaan koko kohtu ja ehkäpä munasarjatkin. Jos jälkeiset ei tulleet täydellisenä ulos niin sinne on voinut jäädä jotain mätänemään, joka aiheuttaa tulehduksen.

Vierailija
20/82 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea pitkää postausta mutta sen vaan kysyn että jäikö alapääsi väljäksi?

Vaikka sulla jäi niin ei se tarkoita että muilla jäi väljäksi.