Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienten lasten turvavaljaatkin näköjään nykyään ihmisoikeusloukkaus

Vierailija
21.11.2022 |

Kyllä meillä lapset laitettiin syöttötuolissa valjaisiin kiinni, koska kun ei laitettu niin oltiin päällään lattialla. Käännät sekunniksi selkäsi että otat lisää syötävää niin hupsis. Lapsiasiavaltuutetun mielestä kiinnipitäminen ei kuitenkaan ole lähtökohtaisesti lapsen edun mukaista tai suotavaa. Olen kyllä ihan erimieltä kun otetaan tuo turvallisuusnäkökohta huomioon. Ei se lapsi tuosta kärsi. Tuon ikäisen päätöksiä nyt rajoitetaan sattuneesta syystä muutenkin enemmän kun aikuisten, vaikka lapsiasiavaltuutettu vertaakin tilannetta aikuisten tuoliin sitomiseen. Varmaan pitää jatkossa jättää nuo synttärit juhlimatta, niin on lapsivaltuutetulla parempi mieli.

https://yle.fi/a/74-20005094

Kommentit (122)

Vierailija
1/122 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo , joku järki näihin oikeuksiin koska pienet eivät osaa vielä noudattaa aikuisten maailman toimia . Ei pienellä ole valmiuksia toimia aikuisen maailmassa ilman että heistä huolehditaan ja pidetään kiinni turvallisuudesta . 

Vierailija
2/122 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöissä on sellainenkin järjettömyys että olet vastuussa lapsesi valvonnasta ja esimerkiksi siitä, etteivät lapset heilu ulkona yöllä, mutta jos lukitset oven niin ettei lapsi saa sitä auki, syyllistyt vapaudenriistoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/122 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin myös usein kotona kiinni syöttötuolissani, koska olin koko ajan menossa jonnekkin ja olin sellainen sählääjä, että onnistun aina loukkaamaan itseni tai pikkusiskoni. :D

Vierailija
4/122 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin myös usein kotona kiinni syöttötuolissani, koska olin koko ajan menossa jonnekkin ja olin sellainen sählääjä, että onnistun aina loukkaamaan itseni tai pikkusiskoni. :D

*onnistuin*. En enää ole samanlainen.

Vierailija
5/122 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mutsi käytti jeesusteippiä. Ja käynnistyskaapeleita.

Vierailija
6/122 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä ikinä nähnyt päiväkotia jossa noita valjaita käytettäisiin. Mun lapsella käytin alle vuoden ikäisenä, kun ei sen ikäinen tajua että tuolista voi tippua, mutta ei nuo kuvien lapset ihan vauvoja olleet.

Vierailija
7/122 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain silloin jos tavallinen kansalainen niitä lapseensa käyttää.

Ammattilainen sen sijaan saa sitoa lapsia ja myös lukita heiltä ovia jne, se on silloin parempaa kasvatusta ja hyväksyttävää traumatisointia.

Näin me lasuttajat nämä asiat näemme.

Vierailija
8/122 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pikkusisko valjailla kiinni rattaissa. Nykyään on rattaissa jo valmiiksi ne vyöt. Eikö niitäkään saa siis käyttää?

Vierailija
9/122 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja huvittavinta asiassa on se että näitä valjaita on nykyään jokaisessa päiväkodissa, niistä vain ei ole uutisia lehdissä eikä niitä mainosteta vanhemmille. Kas kummaa...

Vierailija
10/122 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, ei vissiin saa sitten autossakaan turvavöihin lapsia laittaa, saattaa "valtuutettu" suuttua?

Vierailija
11/122 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossahan sanotaan, että syöttötuolissa tai autossa istuminen on eri asia. Tossa oli isoja lapsia ihan tavallisissa lasten matalissa tuoleissa valjailla kiinni. Entäs jos lapsi yrittää nousta ja kaatuu tuollaisen pikkutuolin kanssa kun on siinä kiinni ja lyö päänsä lattiaan kun ei pääse edes ottamaan vastaan tai kääntymään niin ettei pää olisi eka joka osuu?

Vierailija
12/122 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain silloin jos tavallinen kansalainen niitä lapseensa käyttää.

Ammattilainen sen sijaan saa sitoa lapsia ja myös lukita heiltä ovia jne, se on silloin parempaa kasvatusta ja hyväksyttävää traumatisointia.

Näin me lasuttajat nämä asiat näemme.

No eikö tässä nyt just ollut toisin päin? Ammattilaiset käytti valjaita ja siitä nousi kohu, vaikka melkein jokainen vanhempi käyttää niitä jossain kohtaa joko syöttötuolissa tai rattaissa.

Vierailija
13/122 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen, kun kaverini aikuinen autistipoika, jolla myös kehitysvammadiagnoosi, käyttää kaikki rahansa donitseihin, leivoksiin, karkkiin jne. Ei saa puuttua koska itsemääräämisoikeus. Ei voi estää, ei voi rajoittaa. Saa syödä itsensä sairaalloisen lihavaksi, vaikkei edes ymmärrä haittoja, saati syy-seuraussuhdetta.

Vierailija
14/122 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tossahan sanotaan, että syöttötuolissa tai autossa istuminen on eri asia. Tossa oli isoja lapsia ihan tavallisissa lasten matalissa tuoleissa valjailla kiinni. Entäs jos lapsi yrittää nousta ja kaatuu tuollaisen pikkutuolin kanssa kun on siinä kiinni ja lyö päänsä lattiaan kun ei pääse edes ottamaan vastaan tai kääntymään niin ettei pää olisi eka joka osuu?

Isoja???

Vierailija
15/122 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoja???

Sen ikäisiä lapsia sen kokoisilla tuoleilla, että eivät siitä putoa kun jalat osuvat maahan. Tai jos putoavatkin niin siinä käy vähemmän pahasti kuin siinä että keikkaavat pienen tuolin kokonaan ympäri tuoliin kiinni valjastettuna.

Vierailija
16/122 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säännöissä on sellainenkin järjettömyys että olet vastuussa lapsesi valvonnasta ja esimerkiksi siitä, etteivät lapset heilu ulkona yöllä, mutta jos lukitset oven niin ettei lapsi saa sitä auki, syyllistyt vapaudenriistoon.

Ja sitten jos yöllä nukkuessasi lapsi saakin sen oven auki, menee rantaan ja hukkuu, syyllinen olet taas sinä, koska lapsi sai oven auki ja sinä nukuit yöllä.

Vierailija
17/122 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kyllä ikinä nähnyt päiväkotia jossa noita valjaita käytettäisiin. Mun lapsella käytin alle vuoden ikäisenä, kun ei sen ikäinen tajua että tuolista voi tippua, mutta ei nuo kuvien lapset ihan vauvoja olleet.

Päiväkodissa keskenään samanikäiset lapset ovat yllättävän eri vaiheissa kehityksessään. Toinen on aivan avuton, vauva, ja toinen vie kävellen itse lautasen pois syönnin jälkeen. Kotiolotkin tekevät paljon.

Vierailija
18/122 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoja???

Sen ikäisiä lapsia sen kokoisilla tuoleilla, että eivät siitä putoa kun jalat osuvat maahan. Tai jos putoavatkin niin siinä käy vähemmän pahasti kuin siinä että keikkaavat pienen tuolin kokonaan ympäri tuoliin kiinni valjastettuna.

Niin, ja entäs jos katto romahtaa ja he ovat valjaissa? Voivat loukkaantua pahemmin kuin jos eivät olisi valjaissa vaan juoksentelisivat ympäriinsä?

Katsos kun lapset eivät aina istu rauhallisesti. Synttäriherkut voivat saada aikaan melkoista liikehdintää ja kiihtymystä. Tuskin kukaan nyt siitä traumoja saa, jos ovat sen aikaa vöissä ja istuvat rauhallisesti syömässä herkut pois ja sitten jatketaan leikkejä.

Vierailija
19/122 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia vain valmennetaan vihervasemmistolaisuuteen.

Vierailija
20/122 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lasta, eikä yksikään ole koskaan ollut tuoliin köytettynä.

Ja päivähoitoon menivät siinä vaiheessa, että osasivat kunnolla puhua, nuorin oli neljän.