Pienten lasten turvavaljaatkin näköjään nykyään ihmisoikeusloukkaus
Kyllä meillä lapset laitettiin syöttötuolissa valjaisiin kiinni, koska kun ei laitettu niin oltiin päällään lattialla. Käännät sekunniksi selkäsi että otat lisää syötävää niin hupsis. Lapsiasiavaltuutetun mielestä kiinnipitäminen ei kuitenkaan ole lähtökohtaisesti lapsen edun mukaista tai suotavaa. Olen kyllä ihan erimieltä kun otetaan tuo turvallisuusnäkökohta huomioon. Ei se lapsi tuosta kärsi. Tuon ikäisen päätöksiä nyt rajoitetaan sattuneesta syystä muutenkin enemmän kun aikuisten, vaikka lapsiasiavaltuutettu vertaakin tilannetta aikuisten tuoliin sitomiseen. Varmaan pitää jatkossa jättää nuo synttärit juhlimatta, niin on lapsivaltuutetulla parempi mieli.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en yleensä ole mikään turhan tarkka, mutta en kyllä sitoisi tuon ikäisiä lapsia matalaan tuoliin. Ymmärrän syöttötuolin valjaat ihan pienillä jos ovat liikkuvaisia ja vaarassa satuttaa itsensä.
Täällä alettiin heti saivarrella kaikille jotka uskalsivat vähänkin kritisoida, että ettekö muka turvaistuimeenkaan kiinnittäisi?!? Kyllä kaikki varmasti noudattavat ihan maalaisjärkeä ja lakeja ja laittavat lapsensa turvaisuimissa valjailla kiinni, mutta ei sentään leikkitilanteessa köytetä paikalleen, että päästään helpommalla!
Sitä minäkin mietin että kuinka moni näistä puolustelijoista sitoo lapsensa tuoliin silloinkin kun vaikka tekee palapelejä yhdessä? Tai muuten vaan pitää tuoliin sidottuna koska se on helpompaa kun lapsi ei pääse itse tekemään mitään?
Jos se olisi välttämätöntä niin kyllä. Samoin olen säilyttänyt alle 3v lasta pinnasängyssä koska se oli ainoa turvallinen paikka olla sen aikaa, kun siivoan isompien aiheuttamia tuhoja/huomio on pakko keskittää 100% muualle kuin taaperoon. Hyvä niille joilla ei koskaan tule sellaista tilannetta, mutta itse en pidä mitenkään outona sitä.
Jos syöttötuolin turvavaljaat kielletään niin sittenhän pitää kieltää autojen turvavyötkin.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en yleensä ole mikään turhan tarkka, mutta en kyllä sitoisi tuon ikäisiä lapsia matalaan tuoliin. Ymmärrän syöttötuolin valjaat ihan pienillä jos ovat liikkuvaisia ja vaarassa satuttaa itsensä.
Täällä alettiin heti saivarrella kaikille jotka uskalsivat vähänkin kritisoida, että ettekö muka turvaistuimeenkaan kiinnittäisi?!? Kyllä kaikki varmasti noudattavat ihan maalaisjärkeä ja lakeja ja laittavat lapsensa turvaisuimissa valjailla kiinni, mutta ei sentään leikkitilanteessa köytetä paikalleen, että päästään helpommalla!
Siinähän oli synttäriherkkujen syömistäkin.
Ja jos on alimiehitetty tilanne henkilökunnassa, etköhän sinäkin käyttäisi lapsiryhmän kanssa mieluusti tilaisuuden päästä hetken helpommalla, jos on keino saada muksut hetkeksi rauhoittumaan paikalleen?
Kyse ei nyt kuitenkaan ole lapsen satuttamisests millään tavalla.Tämä. Eiköhän siihen joku syy ole, että lapset ovat olleet valjaissa. En itsekään näe tässä nyt mitään kriisin paikkaa. Varmaan poikkeuksellisen levoton ryhmä tms. ja tämä on tapa saada edes jotain ohjattua toimintaa onnistumaan. Ja lapsi ei tosissaan millään tavalla tuossa vahingoitu. Sen enempää kuin hoitajan kiinnipitämänäkään.
Päiväkodin kommentti oli, että tämä on heillä yleinen käytäntö. Ei siis kyse ole mistään poikkeuksellisen levottomasta ryhmästä tai turvallisuuden kannalta välttämättömästä toiminnasta, vaan ammattitaidon puutteesta ja haluttomuudesta muuttaa käytäntöjä.
Kaffebulla kirjoitti:
Jos syöttötuolin turvavaljaat kielletään niin sittenhän pitää kieltää autojen turvavyötkin.
Nuo ei ole syöttötuolien turvavaljaat
Vedetäänkö sinutkin valjaisiin loukkuun työpaikallasi? Mitäs siitä tykkäisit, että fyysistä liikkumisvapauttasi rajoitettaisiin mielivaltaisesti ja perusteltaisiin jollain turvassa pitämisellä? Niinpä. Ei ne lapset sen kummempia ole kuin aikuisetkaan ja varmasti ahdistaa enemmän tai vähemmän tuollainen valjastaminen.
Käsitin että päiväkoti-ikäiset eli 3-5vuotiaat. Eiköhän tuon ikäiset pysy tuoleilla sitomattakin!
Tämä oli viimeinen niitti miksi vaihdoin varhaiskasvatuksen aivan muuhun alaan.
Kaiken muun räikeyden lisäksi ei mennyt jakeluun että en saa huolehtia pienempien turvallisuudesta. Pöydässäni istui neljä n.1 vuotiasta ja johtajan mukaan minun olisi pitänyt keskeyttää kaikkien ruokailu ja nostaa kaikki lattialle siksi aikaa kun esim haen paperia "jos minua niin pelottaa lasten putoaminen"! Tsiisus todellakin pelottaa, en halua omalle tunnolleni sitä että lapsi putoaa ja kallo halkeaa vain siitä syystä ettei turvalaitteita saa käyttää.
Ps. Tuoliin sitominen on aivan eri asia kuin turvavaljaat!!
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Nuo ei ole syöttötuolien turvavaljaat
Niitäkö on vain yhdenlaisia? Meillä oli syöttötuoleissa ja rattaissa hyvin samantapaiset käytössä kuin nuo. Kaksosten kanssa hyvinkin tarpeelliset tietyssä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Käsitin että päiväkoti-ikäiset eli 3-5vuotiaat. Eiköhän tuon ikäiset pysy tuoleilla sitomattakin!
Mitäs ne nuoremmat påiväkotihoidokit sitten ovat?
Vierailija kirjoitti:
Kaiken muun räikeyden lisäksi ei mennyt jakeluun että en saa huolehtia pienempien turvallisuudesta. Pöydässäni istui neljä n.1 vuotiasta ja johtajan mukaan minun olisi pitänyt keskeyttää kaikkien ruokailu ja nostaa kaikki lattialle siksi aikaa kun esim haen paperia "jos minua niin pelottaa lasten putoaminen"! Tsiisus todellakin pelottaa, en halua omalle tunnolleni sitä että lapsi putoaa ja kallo halkeaa vain siitä syystä ettei turvalaitteita saa käyttää.
Ps. Tuoliin sitominen on aivan eri asia kuin turvavaljaat!!
Millä perustelet tuon turvallisuuden? Lapsihan voi ahdistuksissaan rimpuilla valjaissa niin, että koko tuoli kaatuu.
Kuinka usein siellä päikyissä niitä kalloja oikein kosahtelee? Ettei nyt vaan olisi joku ihan muu syy valjastamiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vedetäänkö sinutkin valjaisiin loukkuun työpaikallasi? Mitäs siitä tykkäisit, että fyysistä liikkumisvapauttasi rajoitettaisiin mielivaltaisesti ja perusteltaisiin jollain turvassa pitämisellä? Niinpä. Ei ne lapset sen kummempia ole kuin aikuisetkaan ja varmasti ahdistaa enemmän tai vähemmän tuollainen valjastaminen.
Jos työpaikallani olisi kolmen metrin korkea tuoli niin todellakin sitoisin itseni valjaisiin!
Ei ne lapset ole sen kummempia kuin aikuiset? Oikeesti? Mielestäsi aikuisen ja pienen lapsen vaaran havaitsemisessa ei ole mitään eroa?
Vierailija kirjoitti:
No ei minua kukaan laita pinnasänkyynkään yöksi, ei syötä eikä laita minulle vaippaa eikä pakota pitämään kurahousujakaan. Ei taluta autosta kauppaan vaikken haluaisi eikä laita minulle väkisin hattua päähän kylmällä.
Mistä kaikesta teillä taaperoikäiset päättää? Samoista asioistako kuin sinäkin? Milloin herätään, milloin lähdetään töihin ja päiväkotiin, milloin ja mitä syödään ja milloin mennään nukkumaan? Mitä pannaan päälle ja käydäänkö pesulla vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ps. Tuoliin sitominen on aivan eri asia kuin turvavaljaat!!Millä perustelet tuon turvallisuuden? Lapsihan voi ahdistuksissaan rimpuilla valjaissa niin, että koko tuoli kaatuu.
Etkö luule, että aikuinen puuttuisi asiaan, jos lapsi olisi ahdistunut ja alkaisi rimpuilla?
Ei näytä noissa kuvissa nuo lapset yhtään ahdistuneilta eikä rimpuilevilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei minua kukaan laita pinnasänkyynkään yöksi, ei syötä eikä laita minulle vaippaa eikä pakota pitämään kurahousujakaan. Ei taluta autosta kauppaan vaikken haluaisi eikä laita minulle väkisin hattua päähän kylmällä.
Mistä kaikesta teillä taaperoikäiset päättää? Samoista asioistako kuin sinäkin? Milloin herätään, milloin lähdetään töihin ja päiväkotiin, milloin ja mitä syödään ja milloin mennään nukkumaan? Mitä pannaan päälle ja käydäänkö pesulla vai ei?
Voi tonttu. Tuo luettelemasi on normaalia hoivaa ja huolehtimista. Edes terveydenhuollossa ei liikkumisen rajoitustoimenpiteitä tehdä kuin äärimmäisen edessä ja siihen tarvitaan lääkärin lupa. Selvitäpä nyt perusasiat laista ja sivistyksestä itsellesi, kuten itsemääräämisoikeus, rajoitustoimenpiteet.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein siellä päikyissä niitä kalloja oikein kosahtelee? Ettei nyt vaan olisi joku ihan muu syy valjastamiselle.
Kun olin itse päiväkodissa töissä niin ihan päivittäin lapset päitään löivät, saattoivat kesken ruokailun nousta tuolilla seisomaan ja osa kiipeli pöydillä, olisipa ollut valjaita, että edes sen ruokailu hetken olisivat paikalla pysyneet ja kyllä tämä oli alle kolme vuotiaiden osastolla.
Kun ei mitään muuta puolustelua enää keksitä, niin väitetään, että lapset istuu päikyssä kolmemetrisissä syöttötuoleissa. Aika säälittävää Siinä on jo tuolit itsessään turvallisuusriski.
Vierailija kirjoitti:
Säännöissä on sellainenkin järjettömyys että olet vastuussa lapsesi valvonnasta ja esimerkiksi siitä, etteivät lapset heilu ulkona yöllä, mutta jos lukitset oven niin ettei lapsi saa sitä auki, syyllistyt vapaudenriistoon.
Sinun tehtävänäsi on valvoa lapsiasi, ei lukita niitä vankilaan.
Kyllä nyt on päiväkotien pihoilta aidat poistettava, jottei uniikeilta lumihiutaleilta rajoiteta vapautta! Eihän minuakaan vangita aitaukseen töissä! Kyllä varmasti lapsia ahdistaa, näkeehän sen niistä lapsirykelmistä, jotka aina aidan vieressä kyöhnäävät ja vain odottavat vapautusta.
Aivan hirveää mielivaltaista sadismia!
Tässähän ikään kuin ulkoistetaan vastuu mahdollisista putoamisista lapsille. Ei voi olla vapautta ilman vastuuta. Kyllä on mennyt hulluksi maailmanmeno.