Pienten lasten turvavaljaatkin näköjään nykyään ihmisoikeusloukkaus
Kyllä meillä lapset laitettiin syöttötuolissa valjaisiin kiinni, koska kun ei laitettu niin oltiin päällään lattialla. Käännät sekunniksi selkäsi että otat lisää syötävää niin hupsis. Lapsiasiavaltuutetun mielestä kiinnipitäminen ei kuitenkaan ole lähtökohtaisesti lapsen edun mukaista tai suotavaa. Olen kyllä ihan erimieltä kun otetaan tuo turvallisuusnäkökohta huomioon. Ei se lapsi tuosta kärsi. Tuon ikäisen päätöksiä nyt rajoitetaan sattuneesta syystä muutenkin enemmän kun aikuisten, vaikka lapsiasiavaltuutettu vertaakin tilannetta aikuisten tuoliin sitomiseen. Varmaan pitää jatkossa jättää nuo synttärit juhlimatta, niin on lapsivaltuutetulla parempi mieli.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säännöissä on sellainenkin järjettömyys että olet vastuussa lapsesi valvonnasta ja esimerkiksi siitä, etteivät lapset heilu ulkona yöllä, mutta jos lukitset oven niin ettei lapsi saa sitä auki, syyllistyt vapaudenriistoon.
Sinun tehtävänäsi on valvoa lapsiasi, ei lukita niitä vankilaan.
Eli oven on oltava lukitsematta ja äidin pitää valvoa aina? Niinkö itse teet?
Öö, eikö jokainen valvo lapsiaan? Laitatko todella ovet lukkoon niin ettei lapsesi voi liikkua vapaasti huoneesta toiseen? Ulko-ovikin takalukkoon niin ettei sitä saa auki sisäpuolelta? Ok, tpivottavasti olet lasuasiakas.
Onhan tuo aivan järkyttävää katsottavaa. Työkseni ohjaan tulevia päiväkotien työntekijöitä useissa eri päiväkodeissa, enkä ole missään nähnyt tuollaista käytäntöä. Jos tuon ikäisiä lapsia pitää sitoa tuoliin, pitäisi olla kyllä lääkärin lausunto ja diagnoosi tällaisesta tarpeesta. Kuvissa vietetään synttäreitä, eikä suinkaan edes istuta syöttötuoleissa. Vaarallisen näköistäkin sitoa kiinni tuoleihin, jotka voivat kaatua, eikä lapsi pysty normaalisti reagoimaan. Missä ovat matalat penkit? Miksi ei istuta lattioilla, jos tuolit koetaan vaarallisiksi? Miksi ei ole tarpeeksi aikuisia? Jutun perusteella ei ole kyse edes erityisryhmästä. Istutetaanko lapsia liian pitkään paikoillaan, jolloin he eivät jaksa pysyä paikoillaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vähän empatiaa näille lapsille. Kuvitelkaa, että sinut nostetaan lattialta leikkimästä tuoliin ja joku päiväkodintäti, jolle et mahda mitään kiinnittää sinut tuoliin vielä jollain vyöllä. Vähän eri asia kuin joku syöttötuoli ruokailun ajan. Itse olisin lapsena ollut hyvin ahdistunut tuollaisesta.
Mutta se olisikin ollut ok, että sinut olisi nostettu korkeaan tuoliin ja laitettu valjaisiin? Miten tuolin jalkojen pituus vaikuttaa lapsen kokemukseen valjaista?
Siis etkö tosiaan ymmärrä, mikä ero on korkealla ja matalalla tuolilla (ja lapsen iällä)?
-eri
Luuletko tollo itse, että pikkulapsi sen ymmärtää? Että onpa hyvä että tässä korkeassa tuolissa on nämä valjaat, jotten putoa, mutta ai että nämä valjaat ahdistaa tavallisessa tuolissa?
Vai onko aikuiselle syöttötuolissa istuvan lapsen ahdistus vähemmän tärkeää kuin matalajalkaisessa tuolissa istuvan? Eikö syöttötuolit pitäisi silloin pikemminkin kieltää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en yleensä ole mikään turhan tarkka, mutta en kyllä sitoisi tuon ikäisiä lapsia matalaan tuoliin. Ymmärrän syöttötuolin valjaat ihan pienillä jos ovat liikkuvaisia ja vaarassa satuttaa itsensä.
Täällä alettiin heti saivarrella kaikille jotka uskalsivat vähänkin kritisoida, että ettekö muka turvaistuimeenkaan kiinnittäisi?!? Kyllä kaikki varmasti noudattavat ihan maalaisjärkeä ja lakeja ja laittavat lapsensa turvaisuimissa valjailla kiinni, mutta ei sentään leikkitilanteessa köytetä paikalleen, että päästään helpommalla!
Sitä minäkin mietin että kuinka moni näistä puolustelijoista sitoo lapsensa tuoliin silloinkin kun vaikka tekee palapelejä yhdessä? Tai muuten vaan pitää tuoliin sidottuna koska se on helpompaa kun lapsi ei pääse itse tekemään mitään?
Jos se olisi välttämätöntä niin kyllä. Samoin olen säilyttänyt alle 3v lasta pinnasängyssä koska se oli ainoa turvallinen paikka olla sen aikaa, kun siivoan isompien aiheuttamia tuhoja/huomio on pakko keskittää 100% muualle kuin taaperoon. Hyvä niille joilla ei koskaan tule sellaista tilannetta, mutta itse en pidä mitenkään outona sitä.
No mutta katso kuvat. Tässähän ei ole kyse siitä, että yksi aikuinen olisi siivoamassa. Eikä lapset ole pinnasängyssä tai leikkikehässä. He ovat remmeillä kiinni aikuisten seurassa. Toisaalta, pinnasänky on vaarallisempi 3-vuotiaalle kuin vauvalle, koska 3-v. voi kiivetä ja pudota sängystä päälleen.
Uutisoinnin perusteella ajattelin, että kyse oli syöttötuolesta. Ei sitten ollutkaan vaan lasten matalista tuoleista.
Olen varhaiskasvatuksessa töissä ja korkeissa syöttötuoleissa on välillä jollain vilkkaalla pienellä valjaat, jotta ei tule pää edellä alas.
Ikinä en ole törmännyt käytäntöön, jossa matalissa tuoleissa olisi käytössä valjaat. Vilkkaimmat napataan aikuisen syliin tarvittaessa ja paikallaan olon aika pidetään sopivan lyhyenä.
Asiaan puuttuminen on kyllä ihan aiheellista. Eri asia on korkeat syöttötuolit, rattaat ja autoissa turvaistuimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en yleensä ole mikään turhan tarkka, mutta en kyllä sitoisi tuon ikäisiä lapsia matalaan tuoliin. Ymmärrän syöttötuolin valjaat ihan pienillä jos ovat liikkuvaisia ja vaarassa satuttaa itsensä.
Täällä alettiin heti saivarrella kaikille jotka uskalsivat vähänkin kritisoida, että ettekö muka turvaistuimeenkaan kiinnittäisi?!? Kyllä kaikki varmasti noudattavat ihan maalaisjärkeä ja lakeja ja laittavat lapsensa turvaisuimissa valjailla kiinni, mutta ei sentään leikkitilanteessa köytetä paikalleen, että päästään helpommalla!
Sitä minäkin mietin että kuinka moni näistä puolustelijoista sitoo lapsensa tuoliin silloinkin kun vaikka tekee palapelejä yhdessä? Tai muuten vaan pitää tuoliin sidottuna koska se on helpompaa kun lapsi ei pääse itse tekemään mitään?
Jos se olisi välttämätöntä niin kyllä. Samoin olen säilyttänyt alle 3v lasta pinnasängyssä koska se oli ainoa turvallinen paikka olla sen aikaa, kun siivoan isompien aiheuttamia tuhoja/huomio on pakko keskittää 100% muualle kuin taaperoon. Hyvä niille joilla ei koskaan tule sellaista tilannetta, mutta itse en pidä mitenkään outona sitä.
What? Ei normaalia 3-vuotiasta tarvitse laittaa mihinkään siivotessa tai muutenkaan.
Kaffebulla kirjoitti:
Jos syöttötuolin turvavaljaat kielletään niin sittenhän pitää kieltää autojen turvavyötkin.
Idiootti, lue se juttu. Ihan selvästi sanottiin, että:
"Toki on tilanteita, kuten autolla liikkuminen tai syöttötuolissa istuminen, joissa se on ihan perusteltua."
Mitä kohtaa et ymmärtänyt?
"Miksi ei ole tarpeeksi aikuisia?"
Hahhahhahhahaaaa, vai muka työksesi käyt päiväkodeissa etkä tuota tiedä 😄😄😄
Käytkö työksesi ohjaamassa myös sairaaloissa muttet ole huomannut etkä kuullut, että hoitohenkilökunnasta on sielläkin pulaa?
Sun kannattaa seurata vähän uutisia...
Tulisin varmaan hulluksi jos olisin töissä nykyisenlaisessa päiväkodissa.
Syöttötuoli, rattaat ja turvaistuin on ihan eri asia.
Mutta en nyt keksi mitään syytä miksi tuon kokoiset lapset pitäisi sitoa kiinni mataliin tuoleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
What? Ei normaalia 3-vuotiasta tarvitse laittaa mihinkään siivotessa tai muutenkaan.
Lukutaito??? ALLE.
En tiedä, mitä tästä pitäisi ajatella.
Ilmeisesti erityissisarukseni olisi pitänyt laittaa lääkittynä laitokseen lepositeisiin sen sijaan, että meille sisaruksille opetettiin hyvin yksinkertainen hallintaote, joka lopetti jokaikinen kerta sisarukseni yritykset käydä muiden päälle raivotessaan niin ettei häneen saa minkäänlaista yhteyttä.
Onko tämä kuinka yleinen tapa? En siis moittiakseni kysy, mutta en vaan ole ikinä kohdannut moista käytäntöä.
Kerran olen 90-luvulla nähnyt muksun ns talutushihnassa jossain markkinoilla tms, mutta tuskin sekään on enää soveliasta toimintaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vähän empatiaa näille lapsille. Kuvitelkaa, että sinut nostetaan lattialta leikkimästä tuoliin ja joku päiväkodintäti, jolle et mahda mitään kiinnittää sinut tuoliin vielä jollain vyöllä. Vähän eri asia kuin joku syöttötuoli ruokailun ajan. Itse olisin lapsena ollut hyvin ahdistunut tuollaisesta.
Mutta se olisikin ollut ok, että sinut olisi nostettu korkeaan tuoliin ja laitettu valjaisiin? Miten tuolin jalkojen pituus vaikuttaa lapsen kokemukseen valjaista?
Siis etkö tosiaan ymmärrä, mikä ero on korkealla ja matalalla tuolilla (ja lapsen iällä)?
-eri
Luuletko tollo itse, että pikkulapsi sen ymmärtää? Että onpa hyvä että tässä korkeassa tuolissa on nämä valjaat, jotten putoa, mutta ai että nämä valjaat ahdistaa tavallisessa tuolissa?
Vai onko aikuiselle syöttötuolissa istuvan lapsen ahdistus vähemmän tärkeää kuin matalajalkaisessa tuolissa istuvan? Eikö syöttötuolit pitäisi silloin pikemminkin kieltää?
ahhhhahHaa, ääliömamman logiikkaa, kielletään korkeajalkaiset tuolit, niin bondagetouhuja voi jatkaa! HEUREKA!
Mitäpä olisit mieltä, jos työnantajasi sitoisi sinut työtuoliisi työpäiväsi ajaksi, ja vaikkapa pikkujoulujen ajaksi? Eihän vain sinun ahdistuksesi ole lapsen ahdistusta suurempi?
Eihän?
Vierailija kirjoitti:
Pikku Piia turvavaljaat
https://www.prisma.fi/fi/prisma/pikku-piia-turvavaljas-P100053437"Valjas soveltuu lapsen turvalliseen kiinnittämiseen vaunuissa, rattaissa, syöttuolissa ym. Sis. talutusnauhan. Nauhojen mitat säädettävissä lapsen koon
mukaan. Materiaali: nylon. Väri: musta."Aika samannäköiset mielestäni.
Meillä tuon tapaisia vaihdettiin tarpeen mukaan syöttikseen ja rattaisiin. Valjaissa ei kävelytetty.
Joo, kyllä meilläkin käytettiin. Jopa kävelyllä vilkkaassa kaupungissa, turvallisuuden vuoksi. Ja saatiin siitä ulkopuolisten huomauttelua. Mutta kyseessä oli erityisvilkas lapsi. Tuon jutun päiväkodin lapsien kohdalla tämän sanotaan olevan normaali käytäntö, mitä päivittäinen valjaiden käyttö ei kyllä saisi olla. Kuvissa useimmat lapsista on sidottu tuoleihin. Aivan käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukutaito??? ALLE.
No ei tarvitse 1- tai 2-vuotiastakaan ja jos puhuisit 1-vuotiaasta, et sanoisi alle 3-vuotias.
Tämähän on ihan pähkähullua!! Muistatteko vielä ne keissit, joissa toisessa lapsi putosi hoitopöydältä ja toisessa sai ruokapöydässä teevettä päälleen? Niissähän molemmissa äiti sai rikostuomion, vaikka kyse vahingoista.
Tuonikäiset lapset rimpuilee, hyörii ja pyörii sekä tekee kaikkea hölmöä. Pitäisi olla silmät selässäkin ja yliluonnolliset refleksit. Joskus se että laittaa lapsen syöttötuoliin kiinni nimenomaan on lapsen turvallisuus edellä elämistä.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi ei ole tarpeeksi aikuisia?"
Hahhahhahhahaaaa, vai muka työksesi käyt päiväkodeissa etkä tuota tiedä 😄😄😄
Käytkö työksesi ohjaamassa myös sairaaloissa muttet ole huomannut etkä kuullut, että hoitohenkilökunnasta on sielläkin pulaa?
Sun kannattaa seurata vähän uutisia...
Niinpä. Se olikin herja kuntapäättäjien toiminnasta. Jokainen tietää miksi ei ole. Minun olisi pitänyt hoksata laittaa kysymysmerkin tilalle huutomerkki, jotta sinäkin oivaltaisit oikein.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on ihan pähkähullua!! Muistatteko vielä ne keissit, joissa toisessa lapsi putosi hoitopöydältä ja toisessa sai ruokapöydässä teevettä päälleen? Niissähän molemmissa äiti sai rikostuomion, vaikka kyse vahingoista.
Tuonikäiset lapset rimpuilee, hyörii ja pyörii sekä tekee kaikkea hölmöä. Pitäisi olla silmät selässäkin ja yliluonnolliset refleksit. Joskus se että laittaa lapsen syöttötuoliin kiinni nimenomaan on lapsen turvallisuus edellä elämistä.
No ei silloin kun sä lapsen/lasten kanssa leikit tai askartelet tai olet vieressä. Eikä muutenkaan kyllä tule yhtäkään tilannetta mieleen että lapsi pitäisi sitoa johonkin.
-eri