Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SKANDAALI: Yle MOT: Lapsia sidottu penkkeihin kajaanilaisessa päiväkodissa

Vierailija
21.11.2022 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/41082758-c3b1-4698-b9f1-61ed66e265d5

Mitä mieltä olette tästä sairaasta teosta puolustuskyvyttömiä lapsia kohtaan?

Kommentit (845)

Vierailija
441/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi saan hoitaa lapseni kotona.

Vierailija
442/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ei taida olla lukenut juttua. Kajaanilaisessa päiväkodissa on siis tapana laittaa lapset usein valjaissa istumaan. Kyseessä ei ole syömistilanne eikä vain 0-1-vuotiaat, vaan myös kolmevuotiaat. Toisessa kuvassa näkyy, kuinka loruleikkejä luetaan ja leikitään taas tuoleihin vyötettynä. Pudotusta on 5cm.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ollut ruokailusta vaan juhlista. Kyllä silloin lapset voivat olla lattialla vaikkapa tyynyjen päällä, eikä tarvitse sitoa. En ymmärrä enkä hyväksy sitomista kuin korkeaan syöttötuoliin ruokaillessa, lyhyeksi aikaa. Ei tämä ole nyt ollut lasten parhaaksi vaan aikuisten.

Minäkin luulen että aikuisten parhaaksi. Lattia olisi muuten ollut täynnä ruokaroiskeita, samantien lasten vaatteet ja kaikki on siivottava.    Mitä suotta opettaa lapsia pöydässä istumaan.

Ei ne istunut pöydän ääressä vaan ihan keskilattialla tuoleissa. Normaalisti syödään pöydän ääressä ja mennään sitten leikkimään ja muuhun ohjelmaan lattialle.

Vierailija
444/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat käyttävät valjaita kodeissaan syöttötuoleissa YHDEN lapsen kanssa. Se on ok ja hyväksyttävää? Päiväkodeissa pidetään kauheana rikoksena?

Ajattelin ihan samaa.... 👍

Vierailija
445/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari opettajaa kertoi, että isoissa luokissa saattaa olla kymmeniä eri kansallisuuksia, eikä yhteistä kieltä lainkaan. Tarhoissa ehkä sama tilanne, kymmenistä eri kansallisuuksista hoitoon tuodut lapset eivät ymmärrä kieltä jota hoitajat puhuvat. Parempi sitoa, toivottavasti ei suita teipata.

Vierailija
446/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole koskaan tarvinnut sitoa lapsia, olen ollut kotiäiti useamman vuoden, parhaimmillaan oli neljä alle neljävuotiasta. Ei ole itse asiassa tullut mieleenkään ruveta sitomaan lapsia tuoleihin kiinni, edes juhlissa. Yhteiskunnan silmissä olin ja olen toki paha-paha äiti, kun lapseni eivät päässeet laadukkaaseen varhaiskasvatukseen hoitajien köytettäviksi, kun muuta keinoa kasvatukseen ei enää löydy.

Vierailija
447/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole koskaan tarvinnut sitoa lapsia, olen ollut kotiäiti useamman vuoden, parhaimmillaan oli neljä alle neljävuotiasta. Ei ole itse asiassa tullut mieleenkään ruveta sitomaan lapsia tuoleihin kiinni, edes juhlissa. Yhteiskunnan silmissä olin ja olen toki paha-paha äiti, kun lapseni eivät päässeet laadukkaaseen varhaiskasvatukseen hoitajien köytettäviksi, kun muuta keinoa kasvatukseen ei enää löydy.

Onneksi olkoon super-äiti. Olet kuitenkin varmaan kasvattanut lapsesi tottelemaan ja he ehkä ymmärtävät suomenkieltä. Toista se on päiväkodeissa jossa adhd semiautistit riehuu ilman henkilökohtaista avustajaa ilman yhteistä kieltä.

Vierailija
448/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhallan saippuakuplia saadakseni lapset juoksemaan ja pomppimaan, niin sisällä kuin ulkona. Niin ja nauramaan! Valjaita ei ole tarvinnut korkeissa tai matalissa tuoleissa koskaan käyttää :D Terv. Varhaiskasvatuksen opettaja isosta pääkaupunkiseudun päiväkodista

Vierailija
449/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta. Melkein viisisataa viestiä jankutusta että sidotaanhan lapset auton turvaistuimiinkin ja että kyllä syöttötuoleissa kuuluu olla turvavyöt päiväkodeissa. Noissa kuvissa oli lasten _leikkihetki_! Yrittivät ottaa saippuakuplia kiinni sidottuna tuoleihin, jotka eivät olleet syöttötuoleja, ainoastaan yksi lapsi istui syöttötuolissa. Normaalijärjellä varustettu hoitaja, joka toimii päiväkodissa jossa on normaalit toimintatavat, järjestää pikkulasten leikkihetken muulla tavoin. Tilassa jossa lasten on turvallista liikkua ja istua esim tyynyjen ja pehmeän maton päällä. Tuollaisessa toimintatavassa, että pidetään ihan tavallisena laittaa lapset valjailla kiinni tuoleihin kun on leikkiä tai esim saippuakuplien puhaltelua, ei ole mitään normaalia tai järkevää. Estetään lasten normaalia liikkumista ja kehittymistä. Ihan kuin suuri osa kommentoijista ei olisi edes nähnyt kuvia.

Vierailija
450/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari opettajaa kertoi, että isoissa luokissa saattaa olla kymmeniä eri kansallisuuksia, eikä yhteistä kieltä lainkaan. Tarhoissa ehkä sama tilanne, kymmenistä eri kansallisuuksista hoitoon tuodut lapset eivät ymmärrä kieltä jota hoitajat puhuvat. Parempi sitoa, toivottavasti ei suita teipata.

Et sitten viitsinyt katsoa edes niitä kuvia ylen sivuilta ennen kommentointia. Aika pellavapäitä näyttävät olevan.

Vierailija
451/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin katsomisen kun somettaja tuli valittaan hoidosta.

Vierailija
452/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten viitsinyt katsoa edes niitä kuvia ylen sivuilta ennen kommentointia. Aika pellavapäitä näyttävät olevan.

Katsoin vain hetken ja uskon,  että rahäkkä nousisi jos tämän tyyppisissä jutuissa olisi paljon muita kuin pellavapäitä.

Vierailija
453/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä köyttämismenetelmä tai sitomisleikki eläkeikäiselle? ideoita?

Vierailija
454/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä köyttämismenetelmä tai sitomisleikki eläkeikäiselle? ideoita?

Nythän on lapsille jo älypotkupuku, vanhuksille tulee seuraavaksi älykaapu,  joka hoitelee kaiken tarpeellisen.

Vierailija
455/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Natalia Salmela voisi palata venäjälle, siellä oli kaiketi paremmin.

Vierailija
456/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sitten kun jätetään sitomatta valjaisiin ja jonkun viherpiipertäjän pumpuli lapsukainen teloo itsensä...

Mikähän Haloo ja otsikko sen jälkeen painetaan?

Vierailija
457/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei kukaan aikuinenkaan tuntisi oloaan turvalliseksi kiinni sidottuna!!!!"

Paljon mieluummin olen "kiinni sidottuna" esimerkiksi auton turvavöissä, lentokoneen vöissä tai huvipuistolaitteen penkissä kuin ilman.

Se riippuu katsos siitä mitkä ne vaihtoehdot on.

Siksi olen käyttänyt lapsillanikin valjaita syöttötuolissa ja rattaissa. Kun vaihtoehto voisi olla paljon pahempi.

Ihan äskettäin oli jostain maasta uutinen, että huvipuistossa ihmisiä putosi laitteesta, koska oli unohdettu sulkea joku turvajuttu.

Etkö tosiaan näe eroa huvipuistolaitteen turvakaaressa, kuin esim. siinä, että työnantajasi sitoisi sinut töissäsi työtuoliisi kiinni? Nuo lapset olisivat hyvin voineet istua lattialla, mitään syytä sitoa tuoleihin juhlan ajaksi ei todellisuudessa ollut.

Ei olis huono juttu turvavyö ollenkaan. Ainakin kahdesti olen meinannut pudota satulatuolilta. Ihan totta, se keikkaa taaksepäin, ellei pidä varaansa.

Voisikin ehdottaa, että työnantaja kävisi aamuisin laittamassa turvavyöni kiinni. Ai niin mutta työnantajani onkin kunta!

Miten se estää satulatuolia keikkaamasta taaksepäin, että työnantaja sitoo sinut siihen kiinni? 

Vierailija
458/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuolle alalle enään kukaan täysjärkinen voi haluta!

Vierailija
459/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä alle 3-vuotiaat tekevät päiväkodissa? Miksi äidit eivät hoida lapsiaan?

Missä sinä olit alle 3-vuotiaana? Entäs omat lapsesi?

Vierailija
460/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka korvaa ja saa syyt niskoilleen jos lapsi putoaa tuolista lattialle ja loukkaa itsensä? Eli köytetään jatkossakin, tässä ajatellaan lapsen parasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä