Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SKANDAALI: Yle MOT: Lapsia sidottu penkkeihin kajaanilaisessa päiväkodissa

Vierailija
21.11.2022 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/41082758-c3b1-4698-b9f1-61ed66e265d5

Mitä mieltä olette tästä sairaasta teosta puolustuskyvyttömiä lapsia kohtaan?

Kommentit (845)

Vierailija
461/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ymmärtänyt, mikä tässä oli niin hirvittävää? Eikö valtaosa lapsista köytetä syöttötuoliin ihan kotioloissakin, käsittääkseni nämä turvavaljaat ovat ihan mukana syöttötuolissa? Autossakin istutaan turvavaljaissa, se on jopa lain mukaan pakollista ja nimenomaan lapsen turvallisuuden takia.

Ei tuosta jutusta ainakaan käynyt ilmi, että niitä lapsia olisi istutettu ns. "säilössä" niissä penkeissä tmv...

Öö... ei. Taaperoa ei köytetä kiinni valjaisiin syödessä tai muulloinkaan. Ehkä jotenkin kehitysvammaiset täytyy, jos eivät pysy muuten pystyssä. Ihan pienet vauvat joku saattaa laittaa istumaan vauvaistuimeen ,jollaisia on syöttötuoleille, mutta sekään ns. sitteriasento ei asiantuntijoiden mukaan tee hyvää lapsen fyysiselle kehitykselle pidemmän päälle. Lapsi oppii parhaiten hallitsemaan kehoaan, kun saa toteuttaa liikettä vapaasti. Vauva peitteen päällä vaikka lattialla, oppii kannattelemaan päätään ja lähtemään liikkelle, ja isompi lapsi vapaasti liikkuen oppii kehon motorisia taitoja ja itsesäätelyä. Ulkoilu- ja paikasta toiseen siirtymän hetkiä ei kukaan tervejärkinen vertaa tavalliseen hetkeen neljän seinän sisällä.

Ei köytetä, vaan käytetään turvavaljaita tarvittaessa ihan kotonakin, vaikkapa syödessä. Ei tuossa päiväkodissakaan lapsia köytetty.

Kuka oikeasti haluaisi vauvansa makaavan peiton päällä lattialla, kun ympärillä touhuaa monta (vierasta) lasta, joista yhdellä voi vielä olla aggressiivista käytöstä tai ymmärtämättömyyttä? Siinä voi vapaasti liikehtivälle (?) vauvalle käydä pahasti.

Mikä palikka sinulla on jäänyt välistä? Vauva ei edelleenkään kuulu päiväkotiin tai muuhunkaan hoitopaikkaan säännöllisesti joka päivä. Vastasyntynyt ei todellakaan. Jos lähdettäisiin ihan siitä. Oletko vähän yksinkertainen?

Kyllähän alle yksivuotiaita on päiväkodeissa. Etkö tiennyt?

Ja sen ikäiset (6kk-1v oletan) sinun vastauksen mukaan vielä makoilevat lattialla ja opettelevat kannattelemaan päätään? Mun lapsi ainakin otti jo askelia 8kk alkaen. Sulla vielä makoillu? Otan todella osaa!

Miksi vastasit tuolla tavalla, nakkelemalla?

Just tuollaiset liikkumaan lähtevät lapset tarvitsevat valjaita korkealla istuessaan.

Vierailija
462/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka korvaa ja saa syyt niskoilleen jos lapsi putoaa tuolista lattialle ja loukkaa itsensä? Eli köytetään jatkossakin, tässä ajatellaan lapsen parasta.

5 cm pudotus! Nuo kuvat tuoleihin sidotuista lapsista ovat kuin jostain Kiinasta tai Pohjois-Koreasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei kukaan aikuinenkaan tuntisi oloaan turvalliseksi kiinni sidottuna!!!!"

Paljon mieluummin olen "kiinni sidottuna" esimerkiksi auton turvavöissä, lentokoneen vöissä tai huvipuistolaitteen penkissä kuin ilman.

Se riippuu katsos siitä mitkä ne vaihtoehdot on.

Siksi olen käyttänyt lapsillanikin valjaita syöttötuolissa ja rattaissa. Kun vaihtoehto voisi olla paljon pahempi.

Ihan äskettäin oli jostain maasta uutinen, että huvipuistossa ihmisiä putosi laitteesta, koska oli unohdettu sulkea joku turvajuttu.

Etkö tosiaan näe eroa huvipuistolaitteen turvakaaressa, kuin esim. siinä, että työnantajasi sitoisi sinut töissäsi työtuoliisi kiinni? Nuo lapset olisivat hyvin voineet istua lattialla, mitään syytä sitoa tuoleihin juhlan ajaksi ei todellisuudessa ollut.

Ei olis huono juttu turvavyö ollenkaan. Ainakin kahdesti olen meinannut pudota satulatuolilta. Ihan totta, se keikkaa taaksepäin, ellei pidä varaansa.

Voisikin ehdottaa, että työnantaja kävisi aamuisin laittamassa turvavyöni kiinni. Ai niin mutta työnantajani onkin kunta!

Miten se estää satulatuolia keikkaamasta taaksepäin, että työnantaja sitoo sinut siihen kiinni? 

Se estäisi tietenkin tuolilta putoamisen.

Ei se autonkaan turvavyö estä kolaria, vaan pitää matkustajan penkissä kiinni.

Vierailija
464/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ymmärtänyt, mikä tässä oli niin hirvittävää? Eikö valtaosa lapsista köytetä syöttötuoliin ihan kotioloissakin, käsittääkseni nämä turvavaljaat ovat ihan mukana syöttötuolissa? Autossakin istutaan turvavaljaissa, se on jopa lain mukaan pakollista ja nimenomaan lapsen turvallisuuden takia.

Ei tuosta jutusta ainakaan käynyt ilmi, että niitä lapsia olisi istutettu ns. "säilössä" niissä penkeissä tmv...

Öö... ei. Taaperoa ei köytetä kiinni valjaisiin syödessä tai muulloinkaan. Ehkä jotenkin kehitysvammaiset täytyy, jos eivät pysy muuten pystyssä. Ihan pienet vauvat joku saattaa laittaa istumaan vauvaistuimeen ,jollaisia on syöttötuoleille, mutta sekään ns. sitteriasento ei asiantuntijoiden mukaan tee hyvää lapsen fyysiselle kehitykselle pidemmän päälle. Lapsi oppii parhaiten hallitsemaan kehoaan, kun saa toteuttaa liikettä vapaasti. Vauva peitteen päällä vaikka lattialla, oppii kannattelemaan päätään ja lähtemään liikkelle, ja isompi lapsi vapaasti liikkuen oppii kehon motorisia taitoja ja itsesäätelyä. Ulkoilu- ja paikasta toiseen siirtymän hetkiä ei kukaan tervejärkinen vertaa tavalliseen hetkeen neljän seinän sisällä.

Ei köytetä, vaan käytetään turvavaljaita tarvittaessa ihan kotonakin, vaikkapa syödessä. Ei tuossa päiväkodissakaan lapsia köytetty.

Kuka oikeasti haluaisi vauvansa makaavan peiton päällä lattialla, kun ympärillä touhuaa monta (vierasta) lasta, joista yhdellä voi vielä olla aggressiivista käytöstä tai ymmärtämättömyyttä? Siinä voi vapaasti liikehtivälle (?) vauvalle käydä pahasti.

Mikä palikka sinulla on jäänyt välistä? Vauva ei edelleenkään kuulu päiväkotiin tai muuhunkaan hoitopaikkaan säännöllisesti joka päivä. Vastasyntynyt ei todellakaan. Jos lähdettäisiin ihan siitä. Oletko vähän yksinkertainen?

Kyllähän alle yksivuotiaita on päiväkodeissa. Etkö tiennyt?

Ja sen ikäiset (6kk-1v oletan) sinun vastauksen mukaan vielä makoilevat lattialla ja opettelevat kannattelemaan päätään? Mun lapsi ainakin otti jo askelia 8kk alkaen. Sulla vielä makoillu? Otan todella osaa!

Miksi vastasit tuolla tavalla, nakkelemalla?

Just tuollaiset liikkumaan lähtevät lapset tarvitsevat valjaita korkealla istuessaan.

Eivät he istu korkealla! Katso nyt jo ne kuvat. Ja miksi edes istuisivat korkealla kun voisivat istua vaikka matalilla penkeillä kuten muissakin päiväkodeissa.

Vierailija
465/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ministeri Andersson on sitä mieltä, että vanhempien tulee itse hoitaa lapsensa eikä päivähoitoa tarvitse tarjota vanhempien työssäolon ajaksi. Olisi kiva tietää, mitä työnantajat on mieltä siitä, että naiset lähtevät kesken päivän kotiin hoitamaan lapsia, mutta vaativat täyden palkan.

Vierailija
466/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat käyttävät valjaita kodeissaan syöttötuoleissa YHDEN lapsen kanssa. Se on ok ja hyväksyttävää? Päiväkodeissa pidetään kauheana rikoksena?

Ei mun lapsi ollut valjaissa syöttötuolissa. Hänen seurassaan oli koko ajan aikuinen, ja hän söi. Kun ruokailu oli ohi, lapsi nostettiin pois. Miksi valjaat?

Kertoo tästä ajasta, heti kaksi alapeukkua, vaikka viesti oli  tolkun viesti. Juuri näinhän lapsia hoidetaan, rakastetaan, välitetään ja valvotaan.

-eri

Alapeukku ymmärtämättömyydelle. "Miksi valjaat?" Eli kun minäminäminä en tarvinnut niin kukaan ei voi tarvita.

Olisko vaikka siksi, ettei vilkas lapsi putoa? Se nimittäin voi tapahtua hyvin äkkiä.

No ei putoa, jos sä olet vanhempi ja hoidat hommasi.

Eikö se lapsesta kiinni pitäminen putoamisen estämiseksi sitten rajoita lapsen vapautta? Vai mitä se vanhempi siinä vieressä tekisi, jos lapsi nousisi syöttötuolissa pystyyn ja olisi vaarassa pudota?

Ja tosiaan teillä on vissiin se yksi lapsi hoidettavana, noilla päiväkodissa on useampi kiipeilijä per hoitaja.. En käytä omalla kiipeilijälläni valjaita, mutta se vaatii jatkuvan tarkkailun. Jos mulla ois vaikka 3 samanlaista niin ei niitä pystyisi pitämään paikallaan.

Minkä takia sun lasten pitää pysyä paikallaan niin että me pitäisi sitoa?

En ole tuo jolle vastasit, mutta mun lasten piti pysyä esimerkiksi rattaissa putoamatta ja kyllä, myös syöttötuolissa sama juttu. Siihen käytetään turvavaljaita, ei sitomista.

Rattaisiin ja syöttötuoliin ei tarvitse valjaita, jos vanhempi hoitaa hommansa. Niissä ne nyt on turvallisuutta lisäämässä, jos niitä haluaa käyttää, mutta sekin on selittelyä. Turvaa lapsesi äläkä selitä että pakko laittaa kiinni, kun muuten kuolee.

Ai päälläkö vanhemman pitää istua, vai miten estät kaksosia putoamasta rattaista ilman valjaita, kun työntöaisa on lasten selän takana?

Miksi sä työnnät niitä rattaissa, jos ne ei siellä osaa olla? Ei hyvän tähen taas

Päästäkseni paikasta toiseen, tietenkin. Ei kaikki pelkästään notku trendikahviloissa pentujensa kanssa.

Vierailija
467/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä alle 3-vuotiaat tekevät päiväkodissa? Miksi äidit eivät hoida lapsiaan?

On ne yli 3-vuotiaatkin vielä ihan liian pieniä. Leikkikentilrä ja päiväkerhoista, muskareista saisivat ihan tarpeeksi hauskoja (huom) kokemuksia vertaistensa kanssa.

Vierailija
468/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen valituksen, että joudun autossa pitää turvavyötä enkä saa liikkua vapaasti. Onneksi lasta ei saa autossakaan sitoa vaan hän voi hyppiä vaikka kuskin syliin matkan aikana?

Vierailija
469/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ministeri Andersson on sitä mieltä, että vanhempien tulee itse hoitaa lapsensa eikä päivähoitoa tarvitse tarjota vanhempien työssäolon ajaksi. Olisi kiva tietää, mitä työnantajat on mieltä siitä, että naiset lähtevät kesken päivän kotiin hoitamaan lapsia, mutta vaativat täyden palkan.

Hyvä kun sanoi niin. Vaikkei itse olekaan kotona hoitamassa lasta.

Vierailija
470/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ei taida olla lukenut juttua. Kajaanilaisessa päiväkodissa on siis tapana laittaa lapset usein valjaissa istumaan. Kyseessä ei ole syömistilanne eikä vain 0-1-vuotiaat, vaan myös kolmevuotiaat. Toisessa kuvassa näkyy, kuinka loruleikkejä luetaan ja leikitään taas tuoleihin vyötettynä. Pudotusta on 5cm.

Minäkin ymmärsin, että kysymys on syöttötuoliin sitomisesta. Ylen uutisten kuvassa lapset istuvat pienissä tuoleissaan sidottuna,  näyttää ihan lasten nöyryyttämiseltä. Laitos pitää sulkea jos hoitajia ei ole. Eihän pieneltä tuolilta muksahtaminen ole lapselle hengenvaarallista, se on jos yhtään hoitajaa ei ole paikalla ja jätetään lapset aivan yksin.

Vierailija
471/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan hienoa. Aamulla vanhemmat voisivat sitoa kakaransa tuoleihin ja töistä palatessa irrotella. Ei tarvitsisi niin paljon henkilökuntaa kuin nykyisin. Tarvittaessa yksikin työntekijä voisi hoitaa vaikka useamman ryhmän henkilökunnan sairastapauksissa ilman mitään ongelmia. 

Vierailija
472/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhallan saippuakuplia saadakseni lapset juoksemaan ja pomppimaan, niin sisällä kuin ulkona. Niin ja nauramaan! Valjaita ei ole tarvinnut korkeissa tai matalissa tuoleissa koskaan käyttää :D Terv. Varhaiskasvatuksen opettaja isosta pääkaupunkiseudun päiväkodista

Onko tutkittu, Mi saippuakuplat tekevät lasten terveydelle, etenkin sisätiloissa? Varmasti sitä menee suuhun, nenään, silmiin ja iholle.

Vierailija
473/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä järkyttynyt tästä. Hirvee haloo nousi kun joku lapsi oli teipattu tuoliin. Miten tämä muka eroaa siitä? Ihan systemaattisesti käytössä. Apua! En ikinä veisi lastani tuollaiseen paikkaan!!

Vierailija
474/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sairasta mistä nykyään yritetään repiä pöyristymistä ja kohuotsikoita. Minäkin olen kiinnittänyt lapseni turvavyöllä syöttötuoliin, ettei tipahda päälleen siinä heiluessaan.  Varmaan häkki nyt heilahtaa kun olen rajoittanut lapsen liikkumisvapautta.

Vierailija
475/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ollaan mielestäni liian herkkiä. Ennen opettajat ja lastenhoitajat saivat vaikka hakata lapsen kurin ylläpitämiseksi.

Kannatat lasten hakkaamista? Hanki apua.

Hän tarkoittaa tietysti isällistä selkäsaunaa remmillä, ei sairaalakuntoon hakkaamista. Häirikkökakaraa hiuksista kiinni nosto ilmaan ja kantaminen metsänreunaan ja pajunvitsalla paljaalle perseelle niin että seuraavana päivänä ei kärsi istua.

Vierailija
476/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon mieluummin olen "kiinni sidottuna" esimerkiksi auton turvavöissä, lentokoneen vöissä tai huvipuistolaitteen penkissä kuin ilman.

Siksi olen käyttänyt lapsillanikin valjaita syöttötuolissa ja rattaissa. Kun vaihtoehto voisi olla paljon pahempi.

Ihan äskettäin oli jostain maasta uutinen, että huvipuistossa ihmisiä putosi laitteesta, koska oli unohdettu sulkea joku turvajuttu.

Etkö tosiaan näe eroa huvipuistolaitteen turvakaaressa, kuin esim. siinä, että työnantajasi sitoisi sinut töissäsi työtuoliisi kiinni? Nuo lapset olisivat hyvin voineet istua lattialla, mitään syytä sitoa tuoleihin juhlan ajaksi ei todellisuudessa ollut.

Ei olis huono juttu turvavyö ollenkaan. Ainakin kahdesti olen meinannut pudota satulatuolilta. Ihan totta, se keikkaa taaksepäin, ellei pidä varaansa.

Voisikin ehdottaa, että työnantaja kävisi aamuisin laittamassa turvavyöni kiinni. Ai niin mutta työnantajani onkin kunta!

Miten se estää satulatuolia keikkaamasta taaksepäin, että työnantaja sitoo sinut siihen kiinni? 

Ei se estä sua kaatumasta sen tuolin kanssa. Voi olla jopa vaarallisempaa kaatuilla sen tuolin kanssa köytettynä toimistotiloissa pitkää pituuttaan pöydänkulmiin kuin horjahtaa ja korjata se liike hypähtämällä jaloilleen. Autossa turvavyö estää sen, ettet kolarissa lennä 30 metriä tuulilasista ulos. Satulatuolin vertaus autoon siis ontuu. Tuo "mulla onkin kunta työnantaja, hehheh" tms. jäi vähän kysymysmerkiksi. Mitä ihmeen väliä tässä on, onko työnantaja kuntasektori, valtio vai yksityinen?

Vierailija
477/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat käyttävät valjaita kodeissaan syöttötuoleissa YHDEN lapsen kanssa. Se on ok ja hyväksyttävää? Päiväkodeissa pidetään kauheana rikoksena?

Ei mun lapsi ollut valjaissa syöttötuolissa. Hänen seurassaan oli koko ajan aikuinen, ja hän söi. Kun ruokailu oli ohi, lapsi nostettiin pois. Miksi valjaat?

Kertoo tästä ajasta, heti kaksi alapeukkua, vaikka viesti oli  tolkun viesti. Juuri näinhän lapsia hoidetaan, rakastetaan, välitetään ja valvotaan.

-eri

Alapeukku ymmärtämättömyydelle. "Miksi valjaat?" Eli kun minäminäminä en tarvinnut niin kukaan ei voi tarvita.

Olisko vaikka siksi, ettei vilkas lapsi putoa? Se nimittäin voi tapahtua hyvin äkkiä.

No ei putoa, jos sä olet vanhempi ja hoidat hommasi.

Eikö se lapsesta kiinni pitäminen putoamisen estämiseksi sitten rajoita lapsen vapautta? Vai mitä se vanhempi siinä vieressä tekisi, jos lapsi nousisi syöttötuolissa pystyyn ja olisi vaarassa pudota?

Ja tosiaan teillä on vissiin se yksi lapsi hoidettavana, noilla päiväkodissa on useampi kiipeilijä per hoitaja.. En käytä omalla kiipeilijälläni valjaita, mutta se vaatii jatkuvan tarkkailun. Jos mulla ois vaikka 3 samanlaista niin ei niitä pystyisi pitämään paikallaan.

Minkä takia sun lasten pitää pysyä paikallaan niin että me pitäisi sitoa?

En ole tuo jolle vastasit, mutta mun lasten piti pysyä esimerkiksi rattaissa putoamatta ja kyllä, myös syöttötuolissa sama juttu. Siihen käytetään turvavaljaita, ei sitomista.

Rattaisiin ja syöttötuoliin ei tarvitse valjaita, jos vanhempi hoitaa hommansa. Niissä ne nyt on turvallisuutta lisäämässä, jos niitä haluaa käyttää, mutta sekin on selittelyä. Turvaa lapsesi äläkä selitä että pakko laittaa kiinni, kun muuten kuolee.

Ai päälläkö vanhemman pitää istua, vai miten estät kaksosia putoamasta rattaista ilman valjaita, kun työntöaisa on lasten selän takana?

Kyllä rattaissa on hyvä olla valjaat. Rattaita, syöttötuolia, auton turvaistuinta ei oikein voi verrata keskenään. Syödessä aikuinen ohjaa lasta, ympäristö on rajattu. Rattaissa ulkona aikuisen tehtävä on myös tarkkailla liikennettä ja ympäristöä. Jos lapsi ei ole kiinni rattaiden vöissä, hän voi kiivetä ja tippua ajoradalle. Vanhempi ei ehdi tehdä mitäön. Syöttötuolissa vanhempi istuu lapsen edessä tai vieressä, jos molemnat syö yhtäaikaa.

MOT esimerkissä olevissa joissain kuvissa lapset oli sidottu leikkitilanteessa mataliin tuoleihin. Se ei ole kyllä oikein. Leikkitilanteen voi suunnitella eri tavalla, jos turvallisuutta ei voida muutoin taata. Ymmärrän henkilökunnan vastuun, kun lapsia on paljon. Mutta vika on pääosin johdossa ja suunnittelussa, jos kenttätyö ei suju.

Rattaistakaan lapsi ei tipahda yhtään mihinkään, jos vanhempi on hoitanut asiansa hyvin. Toki jos joku joka ei osaa rattaissa olla väkisin niihin laitetaan, on se sit tehtävä valjain. Kaikki oikeat turvavaljaat on ihan asia erikseen.

No ei vaunukopasta juuri ulos kasvanut mitenkään "osaa olla" rattaissa sen kummemmin. Hän makaa tai istuu ja aika nopsaan siinä alkaa kurkotella ja testailla, mitä kaikkia asentoja ja liikkeitä siinä voikaan ajankuluksi tehdä. Ainakin sellainen liikunnallisesti aktiivinen lapsi. Se aiheuttaa putoamisvaaran. Siksi ne valjaat on, ettei putoaisi.

Onpa ne valjaat estäneet maailmalla useita pikkulapsen sieppauksiakin rattaista, muuten. Mm. erään suomalaisen (entisen) julkkiksen lapsen sieppauksen.

Vierailija
478/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan sairasta mistä nykyään yritetään repiä pöyristymistä ja kohuotsikoita. Minäkin olen kiinnittänyt lapseni turvavyöllä syöttötuoliin, ettei tipahda päälleen siinä heiluessaan.  Varmaan häkki nyt heilahtaa kun olen rajoittanut lapsen liikkumisvapautta.

Kannattaisi lukea juttu, jota on kommentoimassa. Syöttötuolia syömisen ajaksi ei paheksuttu, isomman lapsen tavalliseen matalaan tuoliin sitomista juhlan ja saippuakuplaleikin ajaksi kylläkin.

Vierailija
479/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä vänkytät jostain syömistilanteesta? SIITÄ EI ole nyt kyse vaan leikkihetkestä! Siellä vietetään synttäreitä. Sidotko vuosittain lapsesi ja hänen vieraansa kiinni tuoleihin kun he juhlivat teillä synttäreitä?

Vierailija
480/845 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se estä sua kaatumasta sen tuolin kanssa. Voi olla jopa vaarallisempaa kaatuilla sen tuolin kanssa köytettynä toimistotiloissa pitkää pituuttaan pöydänkulmiin kuin horjahtaa ja korjata se liike hypähtämällä jaloilleen. Autossa turvavyö estää sen, ettet kolarissa lennä 30 metriä tuulilasista ulos. Satulatuolin vertaus autoon siis ontuu. Tuo "mulla onkin kunta työnantaja, hehheh" tms. jäi vähän kysymysmerkiksi. Mitä ihmeen väliä tässä on, onko työnantaja kuntasektori, valtio vai yksityinen?

Oletko ehkä "hieman" tosikko? 😄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan