Asun ulkomailla ja käyn Suomessa 2 kertaa vuodessa AMA
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Eikö joissain maissa ihan kansalaisuus/oleskelulupalainsäädäntökin vaadi maasta poistumista tasaisin välein? Jotain tällaista muistelen mm. Floridasta lukeneeni.
Mitä oikein tarkoitat?
Eikö tuo 2 kertaa ole liioittelua? Minä muutin takaisin Suomeen vain sairaan omaisen takia. Pois lähden heti, kun voin. Sitä ennen kävin Suomessa vain kerran vuodessa, en niinkään useasti joka vuosi. Viikon täälläolon jälkeen alkoi aina tuntua, että on aika lähteä takaisin. Kerran sinnittelin 11 päivää.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta asun myös ulkomailla ja voin toki kohteenkin kertoa. Se on ihana Pattaya. Täällä on aivan julmettoman hauskaa asua pysyvästi, kun hyvää viihdettä on joka iltaja naisiakin aivan älyttömät määrät, mut eihän sitä tietenkään joka ilta jaksa. Löytyy myös suomalaista yhteisöllisyyttä ja suomiruokaa, joten ihan Suomen räntäkeleihin ei tarvitse matkustaa, jos esim. karjalanpaistia tekee mieli.
Sä menit sinne asti syömään suomiruokaa? Tai ainakin jotkut tuntemasi? Voiko olla syvemmällä säkki päässä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kysyttävää mutta haluan kommentoida tähän oman tilanteeni.
Muutin Suomesta 1996 kun lama alkoi tosissaan vaikuttaa. Aluksi kävin Suomessa ehkä kerran vuodessa, sitten se alkoi harveta kunnes jäi kokonaan. Vanhemmat on kuolleet, siskokin asuu ulkomailla. Paras ystävätär samoin. Vanhat kontaktit on hävinneet. Ei mitään syytä tulla Suomeen.
Kotini ja elämäni on täällä, en kaipaa mitään Suomesta. Totta kai vanhat kultaiset muistot lapsuuden kesistä ja talvisista hiihtoretkistä kangastelee mielessä, kultareunuksin koristeltuina. Hyvä ja hauska on jäänyt mieleen ja onhan sitä mukava muistella, mutta mennyt on mennyttä.
Lama oli pahimmillaan ennen vuotta 1996. Sehän alkoi jo helpottaa 1990-luvun loppupuolella.
Vierailija kirjoitti:
Niin moni palstoilla väittää asuvansa ulkomailla ja silti vaan kotimaan mammapalstalls viihdytään. Luulen että olette oikeasti tiiviisti Suomessa ja haaveilette vaan.
Sivusta. Itse löysin tämän palstan kun pandemia alkoi. Halusin lukea ja kirjoittaa "tavallista" suomea. Koska välillä, vaikkakaan emme enää usein, käymme Suomessa, on ihan hyvä pysyä kärryillä myös entisen kotimaan asioista (mm. taksiuudistus vaikuttaa meihinkin kun sinne tulemme ja on kiva, ettei oppi mene perille vasta kantapään kautta). Siltä osin kun on aikaa ja kiinnostusta, luen nykyisen asuinmaani uutisten lisäksi myös muiden maiden uutisia ja keskusteluitakin eli en ole rajoittunut Suomeen ja vauva-palstaan. Ulkosuomalaisia on todella paljon ja olisi yllättävää jos tällekin palstalle ei olisi edes kourallinen löytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Puolen vuoden välein pitää käydä, ettei eläkkeet jne. katkea.
Kenen eläkkeet katkeaa? Eläke on eläke, ei se mihinkään katkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole tylsää matkustaa Suomeen jopa kaksi kertaa vuodessa?
Miksi olisi?
Siksi, että Suomi on Takapajulan Junttila.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kysytävä.Kovin yksinäinen olet siellä kuitenkin ,kun sinun pitää kirjoitella tälle sivustolle.
Kirjoittavatko täällä vain yksinäiset? Itse kirjoitan ajankuluksi.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin moni palstoilla väittää asuvansa ulkomailla ja silti vaan kotimaan mammapalstalls viihdytään. Luulen että olette oikeasti tiiviisti Suomessa ja haaveilette vaan.
Sivusta. Itse löysin tämän palstan kun pandemia alkoi. Halusin lukea ja kirjoittaa "tavallista" suomea. Koska välillä, vaikkakaan emme enää usein, käymme Suomessa, on ihan hyvä pysyä kärryillä myös entisen kotimaan asioista (mm. taksiuudistus vaikuttaa meihinkin kun sinne tulemme ja on kiva, ettei oppi mene perille vasta kantapään kautta). Siltä osin kun on aikaa ja kiinnostusta, luen nykyisen asuinmaani uutisten lisäksi myös muiden maiden uutisia ja keskusteluitakin eli en ole rajoittunut Suomeen ja vauva-palstaan. Ulkosuomalaisia on todella paljon ja olisi yllättävää jos tällekin palstalle ei olisi edes kourallinen löytänyt.
Missä kohtaa Suomea on todella paljon ulkomaalaisia? Asun valitettavasti Suomessa, mutta en lue mitään suomenkielisiä tai suomalaisia julkaisuja, en lue suomalaisia kirjoja edes käännettyinä jollekin muulla kielelle, enkä kuuntele mitään täkäläistä musiikkia. Enkä katso mitään täkäläisiä elokuvia tai sarjoja. Osaan soittaa tarvittaessa esim terveyskeskukseen, mutta en puhu silloinkaan suomea. Tämä palsta on ainoa yhteys, missä käytän suomenkieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö joissain maissa ihan kansalaisuus/oleskelulupalainsäädäntökin vaadi maasta poistumista tasaisin välein? Jotain tällaista muistelen mm. Floridasta lukeneeni.
Siinä tapauksessa kyllä jos siellä yrittää asua turistiviisumilla.
Turistiviisumin USAan voi saada puoleksi vuodeksi, B-2. Haetaan Yhdysvaltojen suurlähetystöstä. Tavallinen matka voi kestää max 90 vrk, eikä tähän tarvitse viisumia. ESTA tarvitaan, mutta se ei ole viisumi.
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla ja olen ihan addikti tähän palstaan. Olin jo ennen muuttoa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole aika tylsää aina käydä kahteen kertaan samassa lomakohteessa vuodesta toiseen?
Aika moni Suomessa asuva käy mökillään monta kertaa vuodessa, joka vuosi. Miten tämä eroaa siitä?
mennen tullen mennen kirjoitti:
Eikö tuo 2 kertaa ole liioittelua? Minä muutin takaisin Suomeen vain sairaan omaisen takia. Pois lähden heti, kun voin. Sitä ennen kävin Suomessa vain kerran vuodessa, en niinkään useasti joka vuosi. Viikon täälläolon jälkeen alkoi aina tuntua, että on aika lähteä takaisin. Kerran sinnittelin 11 päivää.
Kerran vuodessa maksimissaan tai joka toinen vuosi. Koronan myötä tuli nyt kolmen vuoden tauko.
Mä tykkään käydä Suomessa. Äiti ja isä on mulle rakkaita. Enkä muutenkaan tunne mitään inhoa tai vastenmielisyyttä Suomea tai suomalaisia kohtaan. Käyn 1-3 kertaa vuodessa riippuen missä asun. Britanniasta käsin kävin tuon kolme kertaa ja eteläisestä Afrikasta kerran.
Tosin stten kun vanhempani ovat maan mullissa, niin minulla ei ole juuri mitään syytä käydä Suomessa. Välit sisaruksiini ovat aika etäiset ja ystäviäkään minulla ei siellä ole.
T. Lähes tunnilleen tasan kuukausi äidin lihapatojen ääreen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Täältä voi seurata, mitä oikeat ihmiset ajattelevat (vs. uutisten antama kuva). Kymmenessä vuodessa myös puhekieli on muuttunut ja uusia sanoja tulee, niitä ei kuulisi kirjoja lukemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Täältä voi seurata, mitä oikeat ihmiset ajattelevat (vs. uutisten antama kuva). Kymmenessä vuodessa myös puhekieli on muuttunut ja uusia sanoja tulee, niitä ei kuulisi kirjoja lukemalla.
Uuudissanoja olen ihmetellyt, kuten canceloida tai disinformaatio. Ei ne kuulosta suomelta enää laisinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä se on. Tavallisten ihmisten puheenaiheet ja asiat kiinnostavat, ja tuovat tavallaan tämän päivän Suomen lähemmäs itseä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuudissanoja olen ihmetellyt, kuten canceloida tai disinformaatio. Ei ne kuulosta suomelta enää laisinkaan.
Resilienssi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ja muut ulkomailla asuvat, kuinka vaikeaa oli paikallisten ystävien löytäminen?
Ei ole vaikeaa, jos on itse yhtään aloitteellinen.
Mikä maa kyseessä ja puhuiko kieltä sujuvasti heti alkuun? Minkä ikäisenä muutit?
Ei ole vaikeaa, jos on itse yhtään aloitteellinen.