Asun ulkomailla ja käyn Suomessa 2 kertaa vuodessa AMA
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ja muut ulkomailla asuvat, kuinka vaikeaa oli paikallisten ystävien löytäminen?
Ei ole vaikeaa, jos on itse yhtään aloitteellinen.
Mikä maa kyseessä ja puhuiko kieltä sujuvasti heti alkuun? Minkä ikäisenä muutit?
Usa, niin hyvin että kaikki asiat pystyttiin itse hoitamaan, 37 v.
tarpeeton suomikieli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin moni palstoilla väittää asuvansa ulkomailla ja silti vaan kotimaan mammapalstalls viihdytään. Luulen että olette oikeasti tiiviisti Suomessa ja haaveilette vaan.
Sivusta. Itse löysin tämän palstan kun pandemia alkoi. Halusin lukea ja kirjoittaa "tavallista" suomea. Koska välillä, vaikkakaan emme enää usein, käymme Suomessa, on ihan hyvä pysyä kärryillä myös entisen kotimaan asioista (mm. taksiuudistus vaikuttaa meihinkin kun sinne tulemme ja on kiva, ettei oppi mene perille vasta kantapään kautta). Siltä osin kun on aikaa ja kiinnostusta, luen nykyisen asuinmaani uutisten lisäksi myös muiden maiden uutisia ja keskusteluitakin eli en ole rajoittunut Suomeen ja vauva-palstaan. Ulkosuomalaisia on todella paljon ja olisi yllättävää jos tällekin palstalle ei olisi edes kourallinen löytänyt.
Missä kohtaa Suomea on todella paljon ulkomaalaisia? Asun valitettavasti Suomessa, mutta en lue mitään suomenkielisiä tai suomalaisia julkaisuja, en lue suomalaisia kirjoja edes käännettyinä jollekin muulla kielelle, enkä kuuntele mitään täkäläistä musiikkia. Enkä katso mitään täkäläisiä elokuvia tai sarjoja. Osaan soittaa tarvittaessa esim terveyskeskukseen, mutta en puhu silloinkaan suomea. Tämä palsta on ainoa yhteys, missä käytän suomenkieltä.
En tiedä miten tämä liittyy lainaamaasi viestiin. Ulkosuomalainen tarkoittaa ulkomailla vakituisesti asuvaa suomalaista.
Sisäministeriön nettisivut kertovat:
"Ulkosuomalainen on Suomen ulkopuolella asuva Suomen kansalainen tai suomalaista syntyperää oleva henkilö. Suomen kansalaisia asuu maan ulkopuolella noin 300 000, ja joidenkin arvioiden perusteella suomalaista syntyperää olevia henkilöitä on maailmalla jopa 1,62 miljoonaa. "
Minäkin pitkän linjan ulkosuomalaisena käyn tällä palstalla, addiktoivaa puuhaa ja joskus on tosi hauskoja ketjuja. Plus kuten joku aiemminkin mainitsi, on ihan kiva pysyä kärryillä siitä mistä Suomessa puhutaan.
Katson myös joskus suomalaisia elokuvia, TV-sarjoja, luen suomalaisia kirjoja ja lehtiä, vein lapsia pieninä suomikouluun ja laitanpa ainakin kerran viikossa suomalaista ruokaa ja juhlin jopa itsenäisyyspäivää. Vaikka olen asunut pidempään ulkomailla kuin Suomessa olen silti suomalainen ja haluan että puolisuomalaiset lapsenikin tuntevat suomalaiset juurensa.
Jopa meillä ulkomailla asuvilla on luppoaikaa, esim aamulla matkalla töihin (=minä just nyt).
Ei siihen montaa sekuntia päivässä kulu että huokailee onnessaan sitä että saa asua ulkomailla, muuhunkin jää aikaa. :D ihan normiarkea täällä eletään.
Miksi haluat, että sinulta kysellään jotain aiheeseen liittyvää? Larppaatko ulkomailla asuvaa, vaikka nökötät kotisoffalla ja työttömänä ei muuta tekemistä?
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuulostaa varmaan kauhealta, mutta loppujen lopuksi olen onnellinen, että vanhempani kuolivat ennenaikojaan eikä ole mitään pakkovelvollisuutta käydä Suomessa enää.
Eri
Toivotaan, että sinulla on yhtä hyvä säkä kuin vanhemmillasi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole aika tylsää aina käydä kahteen kertaan samassa lomakohteessa vuodesta toiseen?
Montako kertaa itse käyt vaikkapa mökillä tai risteilyllä vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin pitkän linjan ulkosuomalaisena käyn tällä palstalla, addiktoivaa puuhaa ja joskus on tosi hauskoja ketjuja. Plus kuten joku aiemminkin mainitsi, on ihan kiva pysyä kärryillä siitä mistä Suomessa puhutaan.
Katson myös joskus suomalaisia elokuvia, TV-sarjoja, luen suomalaisia kirjoja ja lehtiä, vein lapsia pieninä suomikouluun ja laitanpa ainakin kerran viikossa suomalaista ruokaa ja juhlin jopa itsenäisyyspäivää. Vaikka olen asunut pidempään ulkomailla kuin Suomessa olen silti suomalainen ja haluan että puolisuomalaiset lapsenikin tuntevat suomalaiset juurensa.
Jopa meillä ulkomailla asuvilla on luppoaikaa, esim aamulla matkalla töihin (=minä just nyt).
Ei siihen montaa sekuntia päivässä kulu että huokailee onnessaan sitä että saa asua ulkomailla, muuhunkin jää aikaa. :D ihan normiarkea täällä eletään.
Mitäköhän alapeukuttamista tässä oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen montaa sekuntia päivässä kulu että huokailee onnessaan sitä että saa asua ulkomailla, muuhunkin jää aikaa. :D ihan normiarkea täällä eletään.Mitäköhän alapeukuttamista tässä oli?
Annoit liian tylsän ja arkipäiväisen kuvan ulkosuomalaIsen elämästä. Missä on palmut, Glamour ja se ettet todellakaan arvosta mitään suomalaista, koska ulkomailla kaikki on niin paljon hienompaa ja parempaa.
Ulkomaat ei ole mikään yhtenäinen massa, ainoat tietämäni maat joissa ei makseta tuloveroja ovat Monaco, Kuwait, Qatar, UAE, Somalia ja jotkut Karibian saarivaltiot. Aika harva ulkosuomalainen varmaan asuu noissa.