Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruoan ja kaiken muum kustannukset nousseet niin, että enää minulla ei ole varaa ostaa talvitakkia...Tämä perustoimeentulotuki on täysin riittämätön

Vierailija
20.11.2022 |

Ennenkin oli jo tiukkaa, mutta nyt ei rahat meinaa riittää edes ruokaan. Osan haen leipäjonoista.

Sitten kun tulee mikä tahansa "isompi" hankinta niin rahaa ei yksinkertaisesti ole.
Minun pitää nyt kulkea kylmässä kevyt syystakki päällä...

Milloin perustoimeeentulotukeen tulee tuntuva korotus? Heikoimmassa asemassa olevia pitää auttaa!
530e ei vain riitä, vähontään 700e tarvitaan

Kommentit (225)

Vierailija
201/225 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinua reppanaa, ei taatusti ole hauskaa elää puutteessa. Mutta laita nyt monta takkia päällekkäin. Niin minäkin teen. Kerrospukeutuminen auttaa selviämään kylmästä.

N

Vierailija
202/225 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätyskeskuksilla taitaa olla myös ilmaisosasto? Sieltä varmaankin joku takki saattaisi löytyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/225 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just ostin kirpparilta kauniin talvitakin, hinta kolme euroa. On ihan käyttämättömän näköinen.

Kannattaa kierrellä kirppiksiä.

Miten te ihmiset löydätte näitä halpoja juttuja kirppikseltä kun minä en löydä sieltä mitään muuta kuin haisevia ja nuhjaantuneita rättejä jotka on kalliimpia kuin kaupasta uutena ostettuna.

Tollaiset löydöt vaatii tuuria! Mä oon joskys käynyt kirppareilla ja?Fidalla mutta vanhoista lastenvaatteista pyydettiin enemmän kuin alennusmyynneissä uusista. Ne uudet lisäksi voi valita netissä ja ne tuodaan himaan. Haluaisin todella tietää mistä lähden hakemaan talvitakin vitosella!

Vierailija
204/225 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierrätyskeskuksilla taitaa olla myös ilmaisosasto? Sieltä varmaankin joku takki saattaisi löytyä.

Eikö se jo ole tullut selväksi että ei sellaiset kelpaa ap:lle. Pitää olla upouusi merkkitakki juuri hänen haluamassaan värissä ja sitä pitää päästä ostamaan taksilla kotiovelta.

Ei ap ole sanonut mitään, mistä voisit noin päätellä.

Vierailija
205/225 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko provo vai ei, mutta olen kyllä miettinyt, että miten sillä perustoimeentulotuella tulee enää toimeen. Kun eikö se ole ollut saman kokoinen nyt jo vuosia? Vaikka hinnat nousseet.

No eipä ne oo palkatkaan nousseet samaan tahtiin hintojen kanssa! Silti monet ihmiset lähtee tonne pakkaseen aamuviideltä päästäkseen töihin ja tienatakseen elatonsa, kun taasen osa kääntää kylkeä lämpimissä lakanoissaan ja itkee elämänsä kurjuutta. Elämä on 🤷🏻

Mistä johtuu että en tiedä yhtäkään joka olisi tarkoituksella työtön? Kuule kun on velkaa niin uskallan heidän puolesta sanoa että mitään muuta maailmassa he eivät toivo kuin että saisivat työtä,ja työtä ja vielä kerran työtä .kukaan heistä ei itse ole aiheuttanut työttömyyttä.se kuule valvottava öisin ja kovastikin kun miettii millä maksaa pankki lainaa pois ja miten maksaa laskut ja miten ja mitä kykenee edes kaupasta ostamaan syödäkseen.itse en ole työtön työnhakija vaan vielä toistaiseksi työelämässä.

Vierailija
206/225 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan, laskin, että minulla roikkuu henkarissa tuossa kahdeksan talvitakkia. Kaikki ovat ihania ja käyttökelpoisia, on untuvaa ja toppaa, lyhyttä, pitkää, värikästä ja tummaa, lasketteluun ja lumitöihin sopivaa. Viime syksynä vein kirppikselle ehkä viisi talvitakkia, joista en enää välittänyt.

Mene kirppikselle ja etsi sieltä sopiva takki. Meitä muitakin vanhoja eteenpäin kierrättäviä on paljon.

Ja mene töihin. Niin me muutkin teemme töitä ja ostamme siitä saaduilla rahoilla vaatteita.

Mihin tarviit noin monta talvitakkia? En ole kuullutkaan, että jollain olisi 8 talvitakkia. Kaksi on sopiva ja yksikin riittää jos ei ole varaa toiseen. 

Mihinkään tarvitsen takkejani? Käyttöön. Olen töissä, missä tarvitsee erilaisiin tarkoituksiin siistejä takkeja, harrastan erilaisia talvisia urheilulajeja ja sitten teen myös kotipihalla talvella asioita, joissa on hyvä olla pari erilaista vaihtoehtoa takkina.

En viitsi siis edes ajatella lähteväni edustustilaisuuteen lyhyellä takilla, jos lunta tupruttaa, on pakkasta ja päällä on hieman yli polvien ulottuva hame. Villakangastakki ja pitkä untuvatakki ovat siis hyviä ottaa käyttöön silloin. Välillä taas pitkä takki on epäkäytännöllinen ja on hyvä olla parikin erilaista lyhyempää siistiä takkia.

Lasketteluun on myös hyvä olla takki tai parikin erilaista, samoin ohuempaa takkia liikkumiseen. Talviurheiluun ei kuitenkaan viitsi laittaa mitään siistiä edustustakkia.

Pihatöissä, esim. lumien kolaamisessa minulla on taas vanha laskettelutakki, jossa on hyvät sulut hihoissa ja vyötärössä. Sekään ei ole mikään rönttätakki, jollainen on hyvä olla, kun kaadamme kevättalvella usein puita ja raahaan vaikka kuusen risuja.

Periaatteessa talveen sopivia takkeja on enemmän kuin kahdeksan, mutta kahdeksan takkia ovat niitä, joita tulee käytettyä enemmän.

Tekevä ihminen tarvitsee erilaisia vaatteita enemmän kuin kotona makaava, se on aika selkeä juttu. Kerrospukeutuminen on muuten erittäin toimiva vanha ohje, joka sopii ap:n tapaisille ja monelle muullekin.

Hienoa, sulla on hyvä elämä. Kaikilla ei ole. Köyhä/pienituloinen omistaa yhden takin. Yritäpä ihan ajatusleikkinä miettiä, että valitset niistä kaikista takeistasi yhden seuraavan 3-5 vuoden ajaksi. Jos valitset edustustakin, käytät sitä aina kun lähdet talvella ulos, joten jääkö laskettelureissut tekemättä? Tai pihatyöt? Tai valitset ulkoiluun sopivan takin, mitä käy edustustehtäville? Tai töille yleensä, jos et kykene enää vastaamaan vaatimuksiin? Mahtaako elämä kaventua?Ja se yksi jokapäiväisessä käytössä oleva takki kuluu hiukan nopeammin, kuin yksi kahdeksasta.

Vierailija
207/225 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan, laskin, että minulla roikkuu henkarissa tuossa kahdeksan talvitakkia. Kaikki ovat ihania ja käyttökelpoisia, on untuvaa ja toppaa, lyhyttä, pitkää, värikästä ja tummaa, lasketteluun ja lumitöihin sopivaa. Viime syksynä vein kirppikselle ehkä viisi talvitakkia, joista en enää välittänyt.

Mene kirppikselle ja etsi sieltä sopiva takki. Meitä muitakin vanhoja eteenpäin kierrättäviä on paljon.

Ja mene töihin. Niin me muutkin teemme töitä ja ostamme siitä saaduilla rahoilla vaatteita.

Mihin tarviit noin monta talvitakkia? En ole kuullutkaan, että jollain olisi 8 talvitakkia. Kaksi on sopiva ja yksikin riittää jos ei ole varaa toiseen. 

Mihinkään tarvitsen takkejani? Käyttöön. Olen töissä, missä tarvitsee erilaisiin tarkoituksiin siistejä takkeja, harrastan erilaisia talvisia urheilulajeja ja sitten teen myös kotipihalla talvella asioita, joissa on hyvä olla pari erilaista vaihtoehtoa takkina.

En viitsi siis edes ajatella lähteväni edustustilaisuuteen lyhyellä takilla, jos lunta tupruttaa, on pakkasta ja päällä on hieman yli polvien ulottuva hame. Villakangastakki ja pitkä untuvatakki ovat siis hyviä ottaa käyttöön silloin. Välillä taas pitkä takki on epäkäytännöllinen ja on hyvä olla parikin erilaista lyhyempää siistiä takkia.

Lasketteluun on myös hyvä olla takki tai parikin erilaista, samoin ohuempaa takkia liikkumiseen. Talviurheiluun ei kuitenkaan viitsi laittaa mitään siistiä edustustakkia.

Pihatöissä, esim. lumien kolaamisessa minulla on taas vanha laskettelutakki, jossa on hyvät sulut hihoissa ja vyötärössä. Sekään ei ole mikään rönttätakki, jollainen on hyvä olla, kun kaadamme kevättalvella usein puita ja raahaan vaikka kuusen risuja.

Periaatteessa talveen sopivia takkeja on enemmän kuin kahdeksan, mutta kahdeksan takkia ovat niitä, joita tulee käytettyä enemmän.

Tekevä ihminen tarvitsee erilaisia vaatteita enemmän kuin kotona makaava, se on aika selkeä juttu. Kerrospukeutuminen on muuten erittäin toimiva vanha ohje, joka sopii ap:n tapaisille ja monelle muullekin.

Hienoa, sulla on hyvä elämä. Kaikilla ei ole. Köyhä/pienituloinen omistaa yhden takin. Yritäpä ihan ajatusleikkinä miettiä, että valitset niistä kaikista takeistasi yhden seuraavan 3-5 vuoden ajaksi. Jos valitset edustustakin, käytät sitä aina kun lähdet talvella ulos, joten jääkö laskettelureissut tekemättä? Tai pihatyöt? Tai valitset ulkoiluun sopivan takin, mitä käy edustustehtäville? Tai töille yleensä, jos et kykene enää vastaamaan vaatimuksiin? Mahtaako elämä kaventua?Ja se yksi jokapäiväisessä käytössä oleva takki kuluu hiukan nopeammin, kuin yksi kahdeksasta.

Kerrospukeutuminen. Viitseliäisyys.

Vierailija
208/225 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän jo kuudetta talvea samaa talvitakkia.Ihana metsänvihreä,todella lämmin toppaparka,missä on iso huppu ja keinokarvareunus siinä.

Kallis oli aikoinaan mutta tiesin, että tätä samaa tulen käyttämään monta talvea.

En harrasta muodin perässä poukkoilua, vaan tiedän tyylini.

Käytän pesulassa pesussa aina keväällä, kun toppa-kausi on ohi.

Vierailija
209/225 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvin toimeentuleva ja mun talvitakkini on noin 15 vuotta vanha. Vuori on revennyt, mutta se ei näy päällepäin. Toinen urheilullisempi talvitakkini on ostettu nettikirpparilta ehkä 7 vuotta sitten. Lisäksi käytän tyttäreltäni pieneksi jäänyttä parkaa. Miten usein toimeentulotuella elävät ostavat uusia takkeja?

Kelan virallisilta sivuilta saat virallista ja oikeaa tietoa eri etuuksista ja etuuksien pienentävistä vaikutuksista eri tukiin .et keskustelupalstalla!!! Ne tuet on monta kertaa pienempiä kuin mitä keskustelupalstoilla kirjoitellaan tietämättömänä tai jopa tahallisesti suurennellaan.ja kaikki työttömät työnhakijat eivät saa toimeentulotukea.huomioi tämä :joka tänä päivänä on työtön työnhakija niin tarkoita sitä että aina on ollut työtön aiemminkin ja että ei ole enään töissä koskaan .tämä on myytti joka on luotu jopa tahallisesti.mututuntumalla voin sanoa että vähävaraisten ei pysty ostamaan uusia takkeja kuin hyvin harvassa tilanteessa ja se tilanne on se että on kerennyt olla töissä pidempään ja kun työt loppuu niin lopputilin yhteydessä tulleista muista mistä pystyy ostamaan uuden takin.toimeentulotuki ei ole mikään automaatti eikä se ole 530 e/kk mitä yleensä luullaan tai jopa tahallisesti väitetäänkin.

Joo minäki takotan tata samaa, pitaa saaha kaikki uusi, puhelin, vaatteet, tietokone, koti, huva vaimo kans.

Vierailija
210/225 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä kokoisen takin tarvitset? Miehen vai naisen takki? Voin katsoa löytyisikö meiltä sopivaa ylimääräistä.

Ymmärrän täysin, että rahat ei riitä kaikkeen. Itsekin olen ilmaiseksi saanut vaatteita ja tavaroita välillä ja annan myös ilmaiseksi pois.

Vierailija
211/225 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just ostin kirpparilta kauniin talvitakin, hinta kolme euroa. On ihan käyttämättömän näköinen.

Millä sinne pääsee? Ei ole autoa ja bussilippu kallis

Kävele. Ja missä oikein asut jos bussilippu on niin kallis ettei yhteen matkaan ole varaa? 🤣 Vali vali, sanon minä.

Oletteko te ihan oikeasti itse olleet samassa tilanteessa kuin ap? Se bussilippu voi ihan oikeasti maksaa sen verta, että lohkaisee tuntuvan loven ruokarahaan. Ja vaikka bussilla menisi, ei se sitä tarkoita, että joka kirpparilta löytyy takki, joka istuu sen verta hyvin, että se päällä kehtaa kulkea. Mä ainakin olen pienikokoinen ja sen täytyy olla se xs ettei näytä aivan naurettavalta laatikolta päällä.

Miten ap menisi sitten ostamaan sen uuden talvitakin? Lentäen??

Vierailija
212/225 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi talviitakki, jonka pitää riittää kaikkiin toimintoihin, ulkoiluun, pihatöihin, kaupungille, kapakkaan, teatteriin, hautajaisiin, häihin, siis arkeen ja juhlaan. Sama homma kenkien kanssa. Välillä hävettää, mutta ei voi mitään.

Vierailija
213/225 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä takkitilanne on ikävä siksi, että ylimääräisiä takkeja on ihmisten kaapeissa vaikka kuinka ja halua myös niiden lahjoittamiseen tarvitseville. Miten nämä tahot saataisiin kohtaamaan? Ei tässä mitään kirpputoria tarvita välikätenä.

Vierailija
214/225 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te ihmiset löydätte näitä halpoja juttuja kirppikseltä kun minä en löydä sieltä mitään muuta kuin haisevia ja nuhjaantuneita rättejä jotka on kalliimpia kuin kaupasta uutena ostettuna.

Tollaiset löydöt vaatii tuuria! Mä oon joskys käynyt kirppareilla ja?Fidalla mutta vanhoista lastenvaatteista pyydettiin enemmän kuin alennusmyynneissä uusista. Ne uudet lisäksi voi valita netissä ja ne tuodaan himaan. Haluaisin todella tietää mistä lähden hakemaan talvitakin vitosella!

UFFan euron päivät. Onhan se urakka, joskus Stokkan hullut päivät oli tosi kesyjä verrattuna ryysikseen. Mutta sieltä olen parit hyvät villakangastakit löytänyt, nyt käytössä jo kahdeksatta vuotta. 

Vierailija
215/225 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä takkitilanne on ikävä siksi, että ylimääräisiä takkeja on ihmisten kaapeissa vaikka kuinka ja halua myös niiden lahjoittamiseen tarvitseville. Miten nämä tahot saataisiin kohtaamaan? Ei tässä mitään kirpputoria tarvita välikätenä.

HOPE:lta saa hakea ilmaiseksi.

Vierailija
216/225 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli jonkun aikaa torissa tarjolla kunnollisia ja ehjiä, pieneksi meillä jääneitä, talvikenkiä ja lämpimiä takkeja. Ei kiinnostanut ketään hakea.

Vein nyt sitten jätesäkillisen Paraisten Reimarissa olevaan rullakkoon mistä lähtee Ukrainaan lämmintä vaatetta. Siellä ei taida olla niin väliä kuosista tai koristeista, vain lämmöstä. Taitas mennä suurempaan tarpeeseen.

Vierailija
217/225 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko provo vai ei, mutta olen kyllä miettinyt, että miten sillä perustoimeentulotuella tulee enää toimeen. Kun eikö se ole ollut saman kokoinen nyt jo vuosia? Vaikka hinnat nousseet.

No eipä ne oo palkatkaan nousseet samaan tahtiin hintojen kanssa! Silti monet ihmiset lähtee tonne pakkaseen aamuviideltä päästäkseen töihin ja tienatakseen elatonsa, kun taasen osa kääntää kylkeä lämpimissä lakanoissaan ja itkee elämänsä kurjuutta. Elämä on 🤷🏻

No palkat ovat kyllä nousseet ihan koko ajan. Yhtenään on lakkoja ja taas palkat nousee. Mutta toimeentulotuki on yhäkin melkein sama mitä se oli silloin kun minä sitä sain vuonna -96. Sain sitä 2500 mk (416e?) ja silloin se tuntui ruhtinaalliselta.

Ensimmäinen palkka minulla oli 3600 mk (600 e) ja nyt tienaan 4800 e/kk (28 800 mk).

Voisiko olla, että toimeentulotuki halutaan tarkoituksella pitää pienenä, jotta ihmiset eivät jäisi sen varaan vuosikausiksi? Sen perusidea kuitenkin on olla vain tilapäiseen avuntarpeeseen eikä pysyväksi toimeentuloksi.

Kannattaa pyrkiä elämässä eteenpäin ja tehdä ihan mitä vaan työtä. Sillä minäkin aloitin. Yhteen paikkaan menin alkuun jopa ilmaiseksi, koska halusin oppia niin isolla palolla asioita. Ja tässä ei nyt ole mitään sellaista, että siihen aikaan olisi helpommin saanut töitä. Hanttihommia silloin oli, kuten nytkin, paljon tarjolla. Ne vaan ei kelpaa ihmisille.

Huolimatta sujuvasta toimeentulosta minäkin ostan vaatteita kirppikseltä. Usein käyn Uffissa euron päivillä ja aina teen todella hyviä löytöjä.

Vierailija
218/225 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli jonkun aikaa torissa tarjolla kunnollisia ja ehjiä, pieneksi meillä jääneitä, talvikenkiä ja lämpimiä takkeja. Ei kiinnostanut ketään hakea.

Mä olen yrittänyt huutiksessa myydä, ei kelpaa, kun en ole halunnut ihan ilmaiseksi antaa (ettei mene suoraan trokarille) ja mulla on kuitenkin vaivaa postituksesta tai treffeistä kaupunkiin. Välillä sitten nakkaan pussillisen pelastusarmeijalle, hakekoon tarvitsevat sieltä ja maksakoon enempi.

Vierailija
219/225 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän paskaa aloittaja muuten ostaa jos 532e/kk käteen jäävästä rahasta ei ole varaa ostaa talvitakkia? Itsekin olen toimeentulotuella ja kyllä mulla on ihan pirun hyvä talvitakki. Löysin sen torista ja se maksoi postikuluineen 35e, uutena kyseisen merkkitakin hinta olisi ollut 280e.

Vierailija
220/225 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin tai ryhdistäydy muuten.

Minun villakangastakkini maksoi neljä euroa ja olen sentään työssäkäyvä.