Ruoan ja kaiken muum kustannukset nousseet niin, että enää minulla ei ole varaa ostaa talvitakkia...Tämä perustoimeentulotuki on täysin riittämätön
Ennenkin oli jo tiukkaa, mutta nyt ei rahat meinaa riittää edes ruokaan. Osan haen leipäjonoista.
Sitten kun tulee mikä tahansa "isompi" hankinta niin rahaa ei yksinkertaisesti ole.
Minun pitää nyt kulkea kylmässä kevyt syystakki päällä...
Milloin perustoimeeentulotukeen tulee tuntuva korotus? Heikoimmassa asemassa olevia pitää auttaa!
530e ei vain riitä, vähontään 700e tarvitaan
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirpparit on täynnä talvitakkeja ihan muutamista euroista kymppiin. Jos ei sieltä löydy takkia, ole ilman. Ei yhteiskunnna tehtävä ole ostaa sulle uutta ja hienoa takkia. Ruma ja lämmin täytyy kelvata jos ei itse itseään elätä.
Samalla logiikalla minä en saa sisustaa kotiani kauniisti vaan minun pitäisi haalia kulahtaneita huonekaluja kotiini koska en sairaseläkeläisenä ansaitse parempaa. Mutta minäpä määritän itse oman arvoni ja toivottavasti ap:kin toimii samoin.
Suurin osa ihmisistä varmasti ansaitsisi kaikenlaisia mukavuuksia ja hienouksia, mutta niin kauan kuin niillä mukavuuksilla on hintalappu, niin kaikki ei niitä saa.
Tokihan se ois mukavaa, jos jokainen sais kaiken haluamansa, mutta ikäväkseen sellaista satumaata ei tältä pallolta löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirpparit on täynnä talvitakkeja ihan muutamista euroista kymppiin. Jos ei sieltä löydy takkia, ole ilman. Ei yhteiskunnna tehtävä ole ostaa sulle uutta ja hienoa takkia. Ruma ja lämmin täytyy kelvata jos ei itse itseään elätä.
Samalla logiikalla minä en saa sisustaa kotiani kauniisti vaan minun pitäisi haalia kulahtaneita huonekaluja kotiini koska en sairaseläkeläisenä ansaitse parempaa. Mutta minäpä määritän itse oman arvoni ja toivottavasti ap:kin toimii samoin.
Eihän kukaan kiellä aptä pukeutumasta kauniisti tai sinua sisustamasta kotiasi.
Se vaan täytyy tehdä niillä rahoilla mitkä itse tienaa tai millä yhteiskunta tukee sitä PERUStoimeentuloa.
Kun käyttää rahaa johonkin, on se meillä kaikilla aina jostain muusta pois. Elämä on valintoja.Tunnen esim yhden köyhän, joka kituuttelee joka talvi todella vaatimattomasti, jotta pääsee kesällä Lappiin vaeltamaan (ja on saanut hankittua teltan ja rinkan ja vaelluskengät jne)z
Ei hän silti väitä, että yhteiskunnan velvollisuus olisi maksaa hänelle lisätukea, jotta hänen ei itse tarvitsisi säästää matkarahoja.
Tämä on tietysti totta, ja jokainenhan saa vapaasti päättää, mihin rahansa laittaa, myös tukia saavat. Mutta tosiasia on myös, että Suomen hintatasoon suhteutettuna perustoimeentulotuki on liian pieni. Sen saajien ostovoima on koko ajan tasaisesti heikentynyt tällä vuosituhannella (ja todennäköisesti jo 90-luvun laman jälkeen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä varmasti ansaitsisi kaikenlaisia mukavuuksia ja hienouksia, mutta niin kauan kuin niillä mukavuuksilla on hintalappu, niin kaikki ei niitä saa.
Tokihan se ois mukavaa, jos jokainen sais kaiken haluamansa, mutta ikäväkseen sellaista satumaata ei tältä pallolta löydy.
Mun mielestä ei ole liikaa vaatimista jos haluaa takin, jossa ei ole jotain naurettavaa kuosia tai se ei kertakaikkiaan istu päälle ollenkaan. Joku linkkaili takkeja ja tokaisin ottaisin noista ainoastaan yhden ja muut olivat hirvityksiä. Minä olen elänyt kauan pienellä rahalla ja en osta mitään ylimääräistä, enkä tarvitsekaan. Mutta kyllä sitä nyt saa vaatia, että vaate on sellainen, johon kehtaa pukeutua.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin ihan mielenkiinnosta, minkälaisia talvitakkeja Torissa on tarjolla ja mihin hintaan. Ja kyllähän noita löytyy, kaikkialta Suomesta ja ihan siisteinä ja ehdottoman käyttökelpoisina.
https://www.tori.fi/pirkanmaa/Everest_laskettelutakki_38_104529709.htm?…
Vaihtuu kahvipakettiin.
https://www.tori.fi/pirkanmaa/Umbro_kevytoppa_S_M_koko_siisti_2_eur_104…
Kevyttoppatakki 2 e.
https://www.tori.fi/uusimaa/Laskettelu_toppatakki__Catmandoo_104558042…
Hyväkuntoiseksi mainostettu laskettelutakki 2 e.
https://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Everest_untuvatakki_koko_36_10470…
Siistiltä näyttävä untuvatakki 3 e, myyjä ottaa jopa tarjouksia tuosta vastaan.
https://www.tori.fi/kanta-hame/Pitka_toppatakki_102295202.htm?ca=18&w=3
Pitkän mallinen toppatakki 5 e, myyjän mukaan täysin ehjä ja siisti.
https://www.tori.fi/uusimaa/Musta_toppatakki_104159374.htm?ca=18&w=3
Pitkä toppatakki 8 e, myyjä on valmis postittamaan tämän.
En ole ap, mutta pakko sanoa, etten kelpuuttaisi noista yhtäkään, ei ollenkaan omaa tyyliäni. Onneksi löysin oman takkini viime syksynä UFFista, maksoi 22 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei ole liikaa vaatimista jos haluaa takin, jossa ei ole jotain naurettavaa kuosia tai se ei kertakaikkiaan istu päälle ollenkaan. Joku linkkaili takkeja ja tokaisin ottaisin noista ainoastaan yhden ja muut olivat hirvityksiä. Minä olen elänyt kauan pienellä rahalla ja en osta mitään ylimääräistä, enkä tarvitsekaan. Mutta kyllä sitä nyt saa vaatia, että vaate on sellainen, johon kehtaa pukeutua.
Haluta aina saa. Mutta jos käytettävissä olevat rahat riittää vaan tiettyyn tasoon, niin sitten on joko tyydyttävä siihen tai oltava kokonaan ilman. Yksinkertaista.
Mä olen aina ihmetellyt näissä valituksissa ettei löydy ongelmanratkaisukykyä tai suunnitelmallisuutta. Ottaa vaikka tukipäivänä sen 20 e sivuun, maksaa bussin tai kävelee kirpparille ja ostaa sieltä takin. Jos ei nyt mitään kaunista saa niin ainakin jonkun lämpimän. Senkin voi stailata huivein ja vöin siistimmän näköiseksi ja niitäkin saa sieltä kirpparilta.
Mäkin olen ollut köyhä, toimeentulotuella ja leipäjonossa. Nyt töissä muttei tulot päätä huimaa. Olen kroonisesti sairas ja se vaikuttaa siihen paljonko voin töitä tehdä. Joka taas suoraan vaikuttaa tuloihin. Johon ei taas auta mikään itku vaan taloudenhoito nyt on vain suunniteltava.
Mulla on tuhat muutakin asiaa joka päivä suunniteltava kuin joku bussilippu tai takin osto, voi morjens sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta sitten pitää vaan nähdä enemmän vaivaa sen etsimiseen.
Ihan samalla tavalla kuin rikkaiden ahneus tekee hallaa muille, niin ei se ainakaan auta vähävaraisten asemaa, että ollaan vaatimassa ylimääräisiä mukavuuksia, ihan vaan siksi kun rikkaammatkin saa.
Se että joutuu säästää tai nähdä ylimääräistä vaivaa vaikka sitä takkia varten, ei kerro liian huonosta tukirahasta, vaan liian hyvälle tottuneesta tuensaajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Olen esteetikko luonteeltani eikä se piirre mihinkään köyhyyden myötä ole hävinnyt. En halua hävetä omaa ulkoista olemustani tuolla ihmisten parissa liikkuessa. Käyhän se jo mielenterveydenkin päälle, jos kokee jatkuvasti näyttävänsä rumalta. Eli olen valmis tinkimään jonkin verran jopa ruoasta, jotta saan esim. mieleiseni takin.
Ja en nyt halua tässä dissata ketään. Ymmärrän, että tällaiset asiat eivät ole kaikille ollenkaan tärkeitä, ja se on ihan ok tietysti. Mutta me ei olla kaikki samasta puusta veistettyjä
Vierailija kirjoitti:
Just ostin kirpparilta kauniin talvitakin, hinta kolme euroa. On ihan käyttämättömän näköinen.
Kannattaa kierrellä kirppiksiä.
Mullakin on kirppis takki. Ostin noin 10 v sitten. Oikein hyvä talvitakki. Vetoketju meni rikki, mutta takissa on nepparit niin ei haittaa. Reijät olen paikannut itse.
Kävin eilen Uffilla ja Kontissa, valtavat määrät talvitakkeja, kaikkia kokoja, kaikkia värejä. Ihan aidoista turkeista alkaen. Itse asiassa turkinkin saa melko edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Missä olit viime talvena, kun talvitakkia todella tarvittiin monen kuukauden ajan? Miten ihmeessä pärjäsit silloin muka?
Juu, en oikein jaksa tuollaista typerää valittamista turhasta. Ja jos et nyt ole älyttömän läski tai muuten vain erikoisihminen, niin kirpparilta kyllä löytyy halvalla.
Ylipainoisten on vaikea löytää kirpparilta tai edes mistään kaupasta talvitakkia
Vierailija kirjoitti:
Kävin eilen Uffilla ja Kontissa, valtavat määrät talvitakkeja, kaikkia kokoja, kaikkia värejä. Ihan aidoista turkeista alkaen. Itse asiassa turkinkin saa melko edullisesti.
Oliko 56-60 kokoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin ihan mielenkiinnosta, minkälaisia talvitakkeja Torissa on tarjolla ja mihin hintaan. Ja kyllähän noita löytyy, kaikkialta Suomesta ja ihan siisteinä ja ehdottoman käyttökelpoisina.
https://www.tori.fi/pirkanmaa/Everest_laskettelutakki_38_104529709.htm?…
Vaihtuu kahvipakettiin.
https://www.tori.fi/pirkanmaa/Umbro_kevytoppa_S_M_koko_siisti_2_eur_104…
Kevyttoppatakki 2 e.
https://www.tori.fi/uusimaa/Laskettelu_toppatakki__Catmandoo_104558042…
Hyväkuntoiseksi mainostettu laskettelutakki 2 e.
https://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Everest_untuvatakki_koko_36_10470…
Siistiltä näyttävä untuvatakki 3 e, myyjä ottaa jopa tarjouksia tuosta vastaan.
https://www.tori.fi/kanta-hame/Pitka_toppatakki_102295202.htm?ca=18&w=3
Pitkän mallinen toppatakki 5 e, myyjän mukaan täysin ehjä ja siisti.
https://www.tori.fi/uusimaa/Musta_toppatakki_104159374.htm?ca=18&w=3
Pitkä toppatakki 8 e, myyjä on valmis postittamaan tämän.
En ole ap, mutta pakko sanoa, etten kelpuuttaisi noista yhtäkään, ei ollenkaan omaa tyyliäni. Onneksi löysin oman takkini viime syksynä UFFista, maksoi 22 euroa.
Tuo 8e takki linkkissä IIK, ihana !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Olen esteetikko luonteeltani eikä se piirre mihinkään köyhyyden myötä ole hävinnyt. En halua hävetä omaa ulkoista olemustani tuolla ihmisten parissa liikkuessa. Käyhän se jo mielenterveydenkin päälle, jos kokee jatkuvasti näyttävänsä rumalta. Eli olen valmis tinkimään jonkin verran jopa ruoasta, jotta saan esim. mieleiseni takin.
Ja en nyt halua tässä dissata ketään. Ymmärrän, että tällaiset asiat eivät ole kaikille ollenkaan tärkeitä, ja se on ihan ok tietysti. Mutta me ei olla kaikki samasta puusta veistettyjä
Sehän riippuu ihan mitä sillä vaatimisella tässä tapauksessa tarkoitetaan. Jos se tarkoittaa sitä, että ei huoli ensimmäistä tarjolla olevaa, vaan haluaa etsiä mieleistään, ja kuten sanoit, niin tarvittaessa tinkiä muualta, niin tuskin sen kanssa on kenelläkään ongelmaa.
Jos taas se tarkoittaa sitä, että pitäis saada lisää rahaa sen takia, että pitäis voida kävellä suoraan vaikka intersportiin ja ottaa sieltä mieleisensä vaate, niin se taas ei ole ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just ostin kirpparilta kauniin talvitakin, hinta kolme euroa. On ihan käyttämättömän näköinen.
Kannattaa kierrellä kirppiksiä.Miten te ihmiset löydätte näitä halpoja juttuja kirppikseltä kun minä en löydä sieltä mitään muuta kuin haisevia ja nuhjaantuneita rättejä jotka on kalliimpia kuin kaupasta uutena ostettuna.
Kirppareilla pitää käydä säännöllisesti tsekkaamassa valikoimat, jotta oikeasti tekee löytöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotan, laskin, että minulla roikkuu henkarissa tuossa kahdeksan talvitakkia. Kaikki ovat ihania ja käyttökelpoisia, on untuvaa ja toppaa, lyhyttä, pitkää, värikästä ja tummaa, lasketteluun ja lumitöihin sopivaa. Viime syksynä vein kirppikselle ehkä viisi talvitakkia, joista en enää välittänyt.
Mene kirppikselle ja etsi sieltä sopiva takki. Meitä muitakin vanhoja eteenpäin kierrättäviä on paljon.
Ja mene töihin. Niin me muutkin teemme töitä ja ostamme siitä saaduilla rahoilla vaatteita.
Mihin tarviit noin monta talvitakkia? En ole kuullutkaan, että jollain olisi 8 talvitakkia. Kaksi on sopiva ja yksikin riittää jos ei ole varaa toiseen.
Mihinkään tarvitsen takkejani? Käyttöön. Olen töissä, missä tarvitsee erilaisiin tarkoituksiin siistejä takkeja, harrastan erilaisia talvisia urheilulajeja ja sitten teen myös kotipihalla talvella asioita, joissa on hyvä olla pari erilaista vaihtoehtoa takkina.
En viitsi siis edes ajatella lähteväni edustustilaisuuteen lyhyellä takilla, jos lunta tupruttaa, on pakkasta ja päällä on hieman yli polvien ulottuva hame. Villakangastakki ja pitkä untuvatakki ovat siis hyviä ottaa käyttöön silloin. Välillä taas pitkä takki on epäkäytännöllinen ja on hyvä olla parikin erilaista lyhyempää siistiä takkia.
Lasketteluun on myös hyvä olla takki tai parikin erilaista, samoin ohuempaa takkia liikkumiseen. Talviurheiluun ei kuitenkaan viitsi laittaa mitään siistiä edustustakkia.
Pihatöissä, esim. lumien kolaamisessa minulla on taas vanha laskettelutakki, jossa on hyvät sulut hihoissa ja vyötärössä. Sekään ei ole mikään rönttätakki, jollainen on hyvä olla, kun kaadamme kevättalvella usein puita ja raahaan vaikka kuusen risuja.
Periaatteessa talveen sopivia takkeja on enemmän kuin kahdeksan, mutta kahdeksan takkia ovat niitä, joita tulee käytettyä enemmän.
Tekevä ihminen tarvitsee erilaisia vaatteita enemmän kuin kotona makaava, se on aika selkeä juttu. Kerrospukeutuminen on muuten erittäin toimiva vanha ohje, joka sopii ap:n tapaisille ja monelle muullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä olit viime talvena, kun talvitakkia todella tarvittiin monen kuukauden ajan? Miten ihmeessä pärjäsit silloin muka?
Juu, en oikein jaksa tuollaista typerää valittamista turhasta. Ja jos et nyt ole älyttömän läski tai muuten vain erikoisihminen, niin kirpparilta kyllä löytyy halvalla.
Ylipainoisten on vaikea löytää kirpparilta tai edes mistään kaupasta talvitakkia
Eikä ole. Ellei sitten ole joku ihan älyttömän iso mamma tai pappa, sellainen hirmuläski. Muuten löytää kyllä oikein kivasti kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kierrellä kirppiksiä.Millä sinne pääsee? Ei ole autoa ja bussilippu kallis
Ihan samalla lailla kuin vaatekauppoihinkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kierrellä kirppiksiä.Millä sinne pääsee? Ei ole autoa ja bussilippu kallis
Kävele. Ja missä oikein asut jos bussilippu on niin kallis ettei yhteen matkaan ole varaa? 🤣 Vali vali, sanon minä.
Ai kävele sillä kylmällä syystakilla?
Ap
Sulle on tarjottu täältä useita takkeja. Pari jopa tarjoutui tuomaan/postittamaan ilmaiseksi. Näihin näköjään vaivaudu reagoimaan, vai miten oli, ap?
Niinpä. Ja ap voisi ottaa vastaan nuo takit ja jos ne eivät miellytä, niin laittaa ne myyntiin ja tienata hieman. Mutku ei se viitsi, kehtaa, jaksa ja oikeastaan kyllä sitä tupakkaa voi polttaa parvekkeella siinä vanhassa takissakin.
Oletteko te ihan oikeasti itse olleet samassa tilanteessa kuin ap? Se bussilippu voi ihan oikeasti maksaa sen verta, että lohkaisee tuntuvan loven ruokarahaan. Ja vaikka bussilla menisi, ei se sitä tarkoita, että joka kirpparilta löytyy takki, joka istuu sen verta hyvin, että se päällä kehtaa kulkea. Mä ainakin olen pienikokoinen ja sen täytyy olla se xs ettei näytä aivan naurettavalta laatikolta päällä.