Kuka uskaltaisi poistaa subjektiivisen päivähoito-oikeuden?
Lapset olisivat hoidossa vain oikean tarpeen mukaan.
Kommentit (115)
Minä olen työtön 39v mies ja 5-vuotiaan tytön yksinhuoltaja. Jos päivähoito-oikeus vietäisiin pois niin se käytännössä tarkoittaisi sitä, että lapseni ei saisi koskaan olla ikäistensä seurassa. Syynä on yksinkertaisesti se, että yhdelläkään tutullani ei ole lapsia tai sitten ikäeroa on aivan liikaa. Minulla olisi todella vähän omaa aikaa. Lapsen äiti "karkasi" lapsen ollessa puolivuotias eikä ole lapseen tai minuun juurikaan yhteydessä eikä haluaisi millään maksaa elatusapua. Lapsi kyllä on kerran kuussa vanhempieni luona viikonlopun, mutta välimatkaa on yli 100 kilometriä suuntaansa.
Eli, päivähoito-oikeus pitää säilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitäisi poistaa?
Ei sitä tarvitsekaan poistaa. Se on lapsen oikeus. Ei se, että vanhempi on esim. työtön poista lapsen tarvetta olla ikätoveriseurassa, sosiaalistua, opetella taitoja, joita tarvitsee esim. koulussa.
Juuri näin. Lisäksi kaikista huonoimmlssa oloissa elävät lapset pääsevät turvallisten aikuisten hoitoon päivähoitoon, saavat ruokaa jne. Heikoimmassa asemassa olevien vanhemmat ovat työttömiä, eläkkeellä, päihdeongelmaisia jne. Jokaisella lapsella on oikeus päästä päivähoitoon ihan sama onko vanhempi kotona.
Keski-Euroopassa kaikki lapset aloittavat 3-vuotiaana päivähoidon.
Tämä. Näistä säästöistä kärisisivät vain ne lapset, joilla muutenkaan ei niin hyvin mene. Sitten maksettaisiin moninkertaiset maksut lastensuojelun, lastenpsykiatrian, lastentautien nimissä. Paljon halvemmalla pääsee, kun nekin lapset ovat siellä päiväkodissa hyväosaisten lasten joukossa.
Mun hoitajatyökaveri kertoi, että 1990-luvulla hänen piti ilmoittaa päiväkotiin työvuorolistassa todisteeksi siitä, milloin hänen lapsi tarvitsee päivähoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työtön 39v mies ja 5-vuotiaan tytön yksinhuoltaja. Jos päivähoito-oikeus vietäisiin pois niin se käytännössä tarkoittaisi sitä, että lapseni ei saisi koskaan olla ikäistensä seurassa. Syynä on yksinkertaisesti se, että yhdelläkään tutullani ei ole lapsia tai sitten ikäeroa on aivan liikaa. Minulla olisi todella vähän omaa aikaa. Lapsen äiti "karkasi" lapsen ollessa puolivuotias eikä ole lapseen tai minuun juurikaan yhteydessä eikä haluaisi millään maksaa elatusapua. Lapsi kyllä on kerran kuussa vanhempieni luona viikonlopun, mutta välimatkaa on yli 100 kilometriä suuntaansa.
Eikö neljä tuntia päivässä hoitoa riittäisi lapsellesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö neljä tuntia päivässä hoitoa riittäisi lapsellesi?
Miksi ne lapset pitää jakaa? Että neljän tunnin jälkeen kaikki tietää, että köyhien lapset lähtee kotiin.
Päivähoitoa pitäisi olla tarjolla muutenkin kuin virka-aikaan. Jos tarvetta on klo 17 jälkeen, pitää hakea paikkaa vuorohoidosta, mutta sitäpä ei saakaan, koska lapsi ei tarvitse vuorohoitoa, vain 30 min pitemmän päivän kuin mitä päiväkoti on avoinna.
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/jari-sinkkonen-hsssa-alle-3-vuotias-ei…
Sinkkosesta sanapari ”laadukas varhaiskasvatus” on silkkaa sanahelinää, kun puhutaan 1–2-vuotiaista lapsista.
Hänen mukaansa pikkulapset eivät tarvitse kasvattamista vaan tuttujen ja turvallisten ihmisten läheisyyttä, syliä ja lohdutusta. Lapsilla on oltava aikaa ja tilaa leikkiin ja maailmaan tutustumiseen.
Sinkkosesta tietämys pikkulasten ominaisuuksista ja kehitystarpeista on sivuutettu, tai se on haluttu sivuuttaa.
Hän muistuttaa, että mitä pienempi lapsi on, sitä rajallisempi on hänen kykynsä luoda ja ylläpitää useita samanaikaisia kiintymyssuhteita.
– Kukaan ei puhu siitä, että lapsen hoitaminen tai hänen kehityksensä seuraaminen tuottaisi syvää ja ainutkertaista iloa ja tyydytystä. Keskitytään siihen, kuka joutuu huolehtimaan pienistä lapsista eikä siihen, kenellä on etuoikeus hoitaa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tarvitsekaan poistaa. Se on lapsen oikeus. Ei se, että vanhempi on esim. työtön poista lapsen tarvetta olla ikätoveriseurassa, sosiaalistua, opetella taitoja, joita tarvitsee esim. koulussa.
Ne taidot opitaan ja opetellaan kotona.
Väärä luulo että työtön olisi niin huono vanhempi ettei osaa opettaa perustaitoja lapsilleen. Voisi sanoa jopa rasismiksi, mutta työtön ei ole rotu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan kun tätä tuli, olin ammattilaisena sitä "vastaan", äiti kotona vauvan kanssa ja isompi hoitoon.
Nyt kun tapaan niitä lapsia, ihan ovat kunnollisia :D.
Se on tosiaan totta että lapset tarvitsevat toisiaan, ja missäs muualla enää tapaavat, kun kaikki ovat päivähoidossa. Mutta totta tosiaan, 4tuntia olisi riittävä aika. Ruokailun jälkeen kun ei ole muuta kuin vapaata leikkiä ja ulkoilua, noin karkeasti otettuna.
Mulle tarhan johtaja sanoi, että puolipäiväistä putoaa porukasta.
Etenkin, jollei mene aamusta. Leikkiporukat muodostetaan kokopäiväiseten kesken.
Voi poistaa. Olen omat oikeudet käyttänyt enkä penniä maksanut niistä 20 vuodesta kun kakaroita sinne roudasin ja nautin itse koko päivän kotona ja kävin shoppailemassa kelan rahoilla. Oli kyllä mukavaa aikaa.
Mitä mieltä olette esikoulusta, johon nyt kaikki lapset "pakotetaan". Toisaalta hienoa, että lapsi saa kavereita, mutta toisaalta tuntuu hassulta viedä lasta 4 tunnin vuoksi päiväkotiin. Voisin hyvin hoitaa eskarilaisen kotona vauvan kanssa. Eikä tarvitsisi sairastaa joka toinen viikko.
Vierailija kirjoitti:
Tämä pitäisi tehdä. Jos toinen vanhempi on kotona, lapsi saisi olla enintään neljä tuntia hoidossa.
Sitten sen toisen vanhemman olisi vaikea päästä pois kodin loukusta, kun töitä ei voisi ottaa vastaan lyhyellä varoitusajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Lisäksi kaikista huonoimmlssa oloissa elävät lapset pääsevät turvallisten aikuisten hoitoon päivähoitoon, saavat ruokaa jne. Heikoimmassa asemassa olevien vanhemmat ovat työttömiä, eläkkeellä, päihdeongelmaisia jne. Jokaisella lapsella on oikeus päästä päivähoitoon ihan sama onko vanhempi kotona.
Keski-Euroopassa kaikki lapset aloittavat 3-vuotiaana päivähoidon.
Keski-Euroopassa vanhemmat maksavat siitä lystistä enemmän kuin suomessa mutta onneksi meillä ei kohta ole rahaa tälläiseen ja päivähoito-oikeutta rajataan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette esikoulusta, johon nyt kaikki lapset "pakotetaan". Toisaalta hienoa, että lapsi saa kavereita, mutta toisaalta tuntuu hassulta viedä lasta 4 tunnin vuoksi päiväkotiin. Voisin hyvin hoitaa eskarilaisen kotona vauvan kanssa. Eikä tarvitsisi sairastaa joka toinen viikko.
Ja sitten pullautat kouluun ekaluokkalaisen, joka ei osaa toimia ryhmässä, odottaa vuoroaa, ei ole kavereita, jota kiustaan, koska ei ole ollut toisten kanssa eskarissa. Hyvässä lykyssä oletat opettajan vaihtavan vaippaa ja sitovan kengännauhoja. Samaan aikaan kun puolet ekaluokkalaisista lukee, kirjoittaa, osaa laskea, tuntee kellon ja moni puhuu jo paria kieltäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärä luulo että työtön olisi niin huono vanhempi ettei osaa opettaa perustaitoja lapsilleen. Voisi sanoa jopa rasismiksi, mutta työtön ei ole rotu.
Miten sinä opit kotona vanhemman kanssa miten ollaan ikäisten seurassa, miten leikitään kavereitten kanssa kivasti ja miten odotetaan ryhmässä omaa vuoroa?
Pitäisikö myös poistaa peruskoulutus?
Subjektiivinen päivähoito tarkoittaa lapsen varhaiskasvatusta ja sen poistaminen tarkoittaisi Suomen suistumusta kehitysmaaksi.
Euroopassa pakollinen koulu alkaa viimeistään 4v Ranskassa 3v ja jos vanhemmat eväävät lapsen oikeuden 3v kouluun, se on huostaanoton peruste.
Suomessa lapset jo nyt eristetään neljän seinän sisälle ja pois ikäistensä seurasta, jopa 3v asti, joka ei Euroopassa tulisi kuuloonkaan, kun arvostetaan sosiaalisia taitoja, siinä missä monet suomalaiset lapset pelkäävät/vierastavat vieraita ihmisiä, eivätkä saa sanaa suustaan.
Vierailija kirjoitti:
Ennen subjektiivista päivähoito-oikeutta, lapset roudattiin puistoihin leikkimään ja siellä tapasivat ikätovereitaan päivittäin, virikkeitä saivat avoimissa päiväkodeissa ja kerhoissa joissa kävivät muutamana päivänä viikossa. Jos vanhempi kaipasi omaa aikaa kotiin palkattiin lastenvahti. Ei ne työssäkäyvät ihmisetkään lasta päiväkotiin siksi vie että saavat omaa aikaa. Kalliiksi tulee sinun oma-aikasi meille muille veronmaksajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärä luulo että työtön olisi niin huono vanhempi ettei osaa opettaa perustaitoja lapsilleen. Voisi sanoa jopa rasismiksi, mutta työtön ei ole rotu.Miten sinä opit kotona vanhemman kanssa miten ollaan ikäisten seurassa, miten leikitään kavereitten kanssa kivasti ja miten odotetaan ryhmässä omaa vuoroa?
Tiesitkö että on olemassa leikkipuistoja, kerhoja, omia taloyhtiöiden pihoja, naapureita, sukulaisia, oma perhe jne. Kotona hoidetuista kasvaa terveempiä, kuin päiväkotien kiusaamiskulttuurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärä luulo että työtön olisi niin huono vanhempi ettei osaa opettaa perustaitoja lapsilleen. Voisi sanoa jopa rasismiksi, mutta työtön ei ole rotu.Miten sinä opit kotona vanhemman kanssa miten ollaan ikäisten seurassa, miten leikitään kavereitten kanssa kivasti ja miten odotetaan ryhmässä omaa vuoroa?
Tiesitkö että on olemassa leikkipuistoja, kerhoja, omia taloyhtiöiden pihoja, naapureita, sukulaisia, oma perhe jne. Kotona hoidetuista kasvaa terveempiä, kuin päiväkotien kiusaamiskulttuurissa.
Asun Helsingin keskustassa. Alueella on useita leikkipuistoja. Tyhjiä sellaisia paitsi silloin kuin se paikallinen päiväkoti ulkoilee. Kaikki lapset ovat siellä päivähoidossa. Kerhossa ollaan kerta kaksi viikossa kaksi tuntia. Lähinnä mm -lapsia niissä näkee. Kahdessa tunnissa ei vielä ystävysty kukaan. Taloyhtiön pihoilla ei välttämättä ole muita lapsia. Jos lapsia taloyhtiössä on, he ovat päivät päiväkodissa ja koulussa. Keskimäärin suomalainen nainen synnyllää alle kaksi lasta, joten ainoita lapsia on paljon, ei ole sisaruksia. Omassa suvussanikaan ei ole saman ikäisiä lapsia. Totta hemmetissä vien lapseni päiväkotiin enkä eristä häntä neljän seinän sisälle, vaikka sinunkaltaisesi fundamentalistit sitä haluaisivatkin.
Edellämainitun syyn vuoksi muutin kolmen lapseni kanssa pienelle ruotsinkieliselle paikkakunnalle, jossa ei ole yhden ainutta hiekkasandaalia.