Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka uskaltaisi poistaa subjektiivisen päivähoito-oikeuden?

Vierailija
20.11.2022 |

Lapset olisivat hoidossa vain oikean tarpeen mukaan.

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työtön 39v mies ja 5-vuotiaan tytön yksinhuoltaja. Jos päivähoito-oikeus vietäisiin pois niin se käytännössä tarkoittaisi sitä, että lapseni ei saisi koskaan olla ikäistensä seurassa. Syynä on yksinkertaisesti se, että yhdelläkään tutullani ei ole lapsia tai sitten ikäeroa on aivan liikaa. Minulla olisi todella vähän omaa aikaa. Lapsen äiti "karkasi" lapsen ollessa puolivuotias eikä ole lapseen tai minuun juurikaan yhteydessä eikä haluaisi millään maksaa elatusapua. Lapsi kyllä on kerran kuussa vanhempieni luona viikonlopun, mutta välimatkaa on yli 100 kilometriä suuntaansa.

Eli, päivähoito-oikeus pitää säilyttää.

Eikö neljä tuntia päivässä hoitoa riittäisi lapsellesi?

Miksi ne lapset pitää jakaa? Että neljän tunnin jälkeen kaikki tietää, että köyhien lapset lähtee kotiin.

Ja 80 prossaa lapsista on kateellisia, kun eivät pääse kotiin. Ajattele, mikä tilaisuus köyhille kerrankin naureskella rikkaille.

Vierailija
102/115 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pitäisi poistaa?

Ei sitä tarvitsekaan poistaa. Se on lapsen oikeus. Ei se, että vanhempi on esim. työtön poista lapsen tarvetta olla ikätoveriseurassa, sosiaalistua, opetella taitoja, joita tarvitsee esim. koulussa.

Aikoinaan kun tätä tuli, olin ammattilaisena sitä "vastaan", äiti kotona vauvan kanssa ja isompi hoitoon.

Nyt kun tapaan niitä lapsia, ihan ovat kunnollisia :D.

Se on tosiaan totta että lapset tarvitsevat toisiaan, ja missäs muualla enää tapaavat, kun kaikki ovat päivähoidossa. Mutta totta tosiaan, 4tuntia olisi riittävä aika. Ruokailun jälkeen kun ei ole muuta kuin vapaata leikkiä ja ulkoilua, noin karkeasti otettuna.

Siis oikeasti, vapaa leikki ja ulkoilu kavereuden kanssa sitten lapselta mieluiten pois? Miksi ihmeessä? Se juuri on lapselle mielekkäintä ja tukee parhaiten sosiaalistumisessa ja onnelisuudessa. Plus kotona voi olla vaikka masentumisriskivanhemmat tai burn outiin ajautumassa oleva joka harkitsee työstäirtisanoutumista tai mitä vaan, et sitä tiedä.

Tuollaisille tapauksille voi tarjota hoidon sosiaalitoimen kautta, niin että ensin asiantuntijat arvioivat mikä on kyseiselle syrjäytymisvaarassa olevalle perheelle oikea tukitoimi niin, että lapsilla kuitenkin säilyy oikeus vanhempiinsa ja myös turvalliseen elämään siellä kotona.

Sen kyllä huomaa töissä, että varhaiskasvatus on nykyään jonkinlainen vaihtoehto lastenkodille tai sijaisperheeseen muuttamiselle.

Tuollaiset tapaukset tulevat esiin vain siellä päivähoidossa. Eikä Suomessa mitään tukea saa. Palveluita supistetaan koko ajan. Jäljellä on lähinnä enää maallikot jotka toimivat sijaisvanhempina ilman koulutusta tai ymmärrystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työtön 39v mies ja 5-vuotiaan tytön yksinhuoltaja. Jos päivähoito-oikeus vietäisiin pois niin se käytännössä tarkoittaisi sitä, että lapseni ei saisi koskaan olla ikäistensä seurassa. Syynä on yksinkertaisesti se, että yhdelläkään tutullani ei ole lapsia tai sitten ikäeroa on aivan liikaa. Minulla olisi todella vähän omaa aikaa. Lapsen äiti "karkasi" lapsen ollessa puolivuotias eikä ole lapseen tai minuun juurikaan yhteydessä eikä haluaisi millään maksaa elatusapua. Lapsi kyllä on kerran kuussa vanhempieni luona viikonlopun, mutta välimatkaa on yli 100 kilometriä suuntaansa.

Eli, päivähoito-oikeus pitää säilyttää.

Eikö neljä tuntia päivässä hoitoa riittäisi lapsellesi?

Miksi ne lapset pitää jakaa? Että neljän tunnin jälkeen kaikki tietää, että köyhien lapset lähtee kotiin.

Ja 80 prossaa lapsista on kateellisia, kun eivät pääse kotiin. Ajattele, mikä tilaisuus köyhille kerrankin naureskella rikkaille.

Tämä on tällaista aikuisten omaa tunteidensiirtoa lapsiin. Lapset haluavat olla kavereidensa kanssa, eikä katsoa kotona telkkaria. Aikuiset haluaa katsoa kotona telkkaria.

Vierailija
104/115 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paskoja vanhempia te oikein olette? Minä olen ihan itse opettanut lapsilleni miten mainitsemasi asiat tehdään ja miten missäkin tilanteessa käyttäydytään. Päiväkuivia ovat kaikki olleet alle kaksivuotiaina, vanhin oppi lukemaan neljävuotiaana ja nuorinkin solmi kengännauhansa kolmevuotiaana isommilta mallia ottaen. Olen päiväkodin sijaan vienyt lapsiani perhe- ja päiväkerhoihin, joissa ovat oppineet ihan riittävästi toisten kanssa olemisesta ja saaneet kavereita. Yksikään lapsistani ei ole ollut päivääkään päiväkodissa. Koulussa ovat pärjänneet keskitasoa paremmin. Ja elämässä paljon paremmin kuin moni päiväkodin käynyt.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette esikoulusta, johon nyt kaikki lapset "pakotetaan". Toisaalta hienoa, että lapsi saa kavereita, mutta toisaalta tuntuu hassulta viedä lasta 4 tunnin vuoksi päiväkotiin. Voisin hyvin hoitaa eskarilaisen kotona vauvan kanssa. Eikä tarvitsisi sairastaa joka toinen viikko.

Ja sitten pullautat kouluun ekaluokkalaisen, joka ei osaa toimia ryhmässä, odottaa vuoroaa, ei ole kavereita, jota kiustaan, koska ei ole ollut toisten kanssa eskarissa. Hyvässä lykyssä oletat opettajan vaihtavan vaippaa ja sitovan kengännauhoja. Samaan aikaan kun puolet ekaluokkalaisista lukee, kirjoittaa, osaa laskea, tuntee kellon ja moni puhuu jo paria kieltäkin.

Vierailija
105/115 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhain päivähoitoon menneet pärjäävät myöhemmin koulussa tilastojen mukaan paremmin kuin pitkään kotihoidetut, joten tuskinpa se päivähoito lapsia ihan tyystin turmelee.

Vierailija
106/115 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä leikkauskohde seuraavalle hallitukselle. Ja sitä paitsi introverttilapsella varhaislapsuus menee paremmin kun ei joudu levottomaan päiväkotiin, jossa ei tehdä mitään mielekästä kunhan vain varastoidaan lapset päiväksi, jotta kotona oleva äiti ei joutuisi tekemään hänelle todellisuudessa kuuluvia asioita. 

Niitä ns. introverttilapsia olisi kummasti vähemmän kun lapset tottuisivat muihinkin ihmisiin kuin äitiin, heti pienenä. Suomalaiset lapset ovat sosiaalisilta taidoiltaan rajoittuneita, ei introvertteja.

Oikeastaan juuri päinvastoin. Kun pieni lapsi saa tarvitsemansa tuen ja turvan alle 3vuotiaana, hänen tarpeisiinsa vastataan ja arjessa on tietty pysyvyys ja rauha, on hänen huomattavasti helpompi luottavaisena tutustua muihin ihmisiin. Itse hoidin pikkulapsista kotona, lapsesta tuli sosiaalinen ja suosittu. Minut on laitettu 1v hoitoon, olen ujo, sisäänpäinkääntynyt ja varautunut, en ole oppinut luottamaan juuri keneenkään kun tietty turvallisuuden kokemus uupui varhaislapsuudesta.

Vierailija
107/115 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää päivisin kotona olevat vanhemmat tuovatkin lapsen heti 6.30 ja hakevat klo. 17.00.Päiväkoti on lapsen työpaikka mutta sitähän nämä verorahoilla loisivat eivät halua tajuta

Vierailija
108/115 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä tarvitsekaan poistaa. Se on lapsen oikeus. Ei se, että vanhempi on esim. työtön poista lapsen tarvetta olla ikätoveriseurassa, sosiaalistua, opetella taitoja, joita tarvitsee esim. koulussa.

Aikoinaan kun tätä tuli, olin ammattilaisena sitä "vastaan", äiti kotona vauvan kanssa ja isompi hoitoon.

Nyt kun tapaan niitä lapsia, ihan ovat kunnollisia :D.

Se on tosiaan totta että lapset tarvitsevat toisiaan, ja missäs muualla enää tapaavat, kun kaikki ovat päivähoidossa. Mutta totta tosiaan, 4tuntia olisi riittävä aika. Ruokailun jälkeen kun ei ole muuta kuin vapaata leikkiä ja ulkoilua, noin karkeasti otettuna.

Siis oikeasti, vapaa leikki ja ulkoilu kavereuden kanssa sitten lapselta mieluiten pois? Miksi ihmeessä? Se juuri on lapselle mielekkäintä ja tukee parhaiten sosiaalistumisessa ja onnelisuudessa. Plus kotona voi olla vaikka masentumisriskivanhemmat tai burn outiin ajautumassa oleva joka harkitsee työstäirtisanoutumista tai mitä vaan, et sitä tiedä.

Lapsella voi olla myös univaikeuksia jokaisena yönä, jolloin vanhempi ei saa nukuttua. Valtava univaje vaivaa. Silloin lapsen on parempi päästä leikkimään päiväkotiin, ja vanhempi saa levätä. Työttömän vanhemman on myös parempi etsiä töitä kun lapsi on hoidossa.

Vierailija
109/115 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipilän hallitus poisti sen vain todetakseen, että vanhempien työllistyminen vaikeutui ja työttömyys piteni.

Laki on jo korjattu.

Haluaako ap tosiaankin tehdä saman virheen uudestaan? Mikähän puolue olisi niin typerä?

Vierailija
110/115 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhain päivähoitoon menneet pärjäävät myöhemmin koulussa tilastojen mukaan paremmin kuin pitkään kotihoidetut, joten tuskinpa se päivähoito lapsia ihan tyystin turmelee.

Hyvä on myös määritellä tuo "varhain", ettei jää vääriä käsityksiä. "Viimeistään kolmevuotiaana tai aikaisemmin päivähoidon aloittaneet pärjäävät paremmin koulussa kuin sitä myöhemmin aloittaneet tai esikouluikään saakka kotihoidossa olleet."

Ettei nyt kukaan tämmöisten kommenttien vuoksi vie sitä 1v. pikkuistaan päivähoitoon.

Vierailija
111/115 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette esikoulusta, johon nyt kaikki lapset "pakotetaan". Toisaalta hienoa, että lapsi saa kavereita, mutta toisaalta tuntuu hassulta viedä lasta 4 tunnin vuoksi päiväkotiin. Voisin hyvin hoitaa eskarilaisen kotona vauvan kanssa. Eikä tarvitsisi sairastaa joka toinen viikko.

Ja sitten pullautat kouluun ekaluokkalaisen, joka ei osaa toimia ryhmässä, odottaa vuoroaa, ei ole kavereita, jota kiustaan, koska ei ole ollut toisten kanssa eskarissa. Hyvässä lykyssä oletat opettajan vaihtavan vaippaa ja sitovan kengännauhoja. Samaan aikaan kun puolet ekaluokkalaisista lukee, kirjoittaa, osaa laskea, tuntee kellon ja moni puhuu jo paria kieltäkin.

:D Anna mun nauraa. Oma lapseni osaa jo lukea, koska olen ihan kotona opettanut. Nyt eskarissa opet sanovat, että lapsi on tosi kiltti ja uskoo aina, toisin kuin osa. Osaa kyllä toimia toisten lasten kanssa, koska kotona iso- ja pikkusisarukset sekä kavereita harrastuksista jne. Eikä minullakaan mitään esikoulua vastaan sinällään ole. Ärsyttää vain jatkuva sairastelu. Sekin kai inhimillinen harmitus. Mietin vain mikä hyöty on käydä neljä tuntia sosiaalistumassa? Kai sitä ehtisi vuoden päästäkin. Säästyisi paljon euroja yhteiskunnalta.

Itsekin ihmettelen tätä väitettä, kuinka "kotona kasvatetut lapset ovat sosiaalisesti taitamattpmia, arkoja, eivätkä osaa edes kynää pidellä" .... olen tämmöinen kotihoidossa kasvanut lapsi, ja kun aloitin eskariin, osasin jo lukea ja laskea. :D minulla myös oli rutkasti kavereita, sillä vanhempani eivät todellakaan olleet lukittautuneet neljän seinän sisällä, vaan minut ja kaksi pikkusisarustani on aina viety leikkipuistoihin, asukaspuistojen avoimiin tapahtumiin ja muskareihin, ja 3-4v iässä jokainen meistä on aloittanut jonkin joukkueurheiluharrastuksen. Minä kävin myös asukaspuiston kerhossa pari kertaa viikossa.

Eli tosi paljon riippuu vanhempien aktiivisuudesta ja viitseliäisyydestä, kuinka erakko siitä luksusta kasvaa.

Nyt minulla itselläni on kaksi lasta, 3,5v ja 1,5v, jotka ovat yhä kotihoidossa. Asumme pk-seudulla alueella, jossa paljon lapsiperheitä ja toimintaa lapsiperheille (Esim. Asukaspuistoja) joissa lapseni tapaavat ikätovereitaan. Ymmärrän, että kaikissa kunnissa lapsia ei yksinkertaisesti ole paljoa, ja jos ne kaikki 2-vuotiaana on päiväkodissa, saattaa se kulmakunnan ainoa kotihoidossa oleva 2v olla melko yksin, kun kaikki muut on päivät hoidossa, eikä tuon ikäisenä enää voitonpäivän jälkeen lähdetä mihinkään kyläilemään, koska nukkumaanmenoaiha koittaa jo klo 19-20 maissa. Eli ymmärrän, että omaa elämääni ja tilannettani ei sovi verrata kaikille sopivaksi.

Mutta tuo oletus on outo, että kaikki kotihoidossa kasvaneet ois jotenkin jälkeenjääneitä .

N35

Vierailija
112/115 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää päivisin kotona olevat vanhemmat tuovatkin lapsen heti 6.30 ja hakevat klo. 17.00.Päiväkoti on lapsen työpaikka mutta sitähän nämä verorahoilla loisivat eivät halua tajuta

Ei täällä ainakaan. Virikelapset ovat 9-14.

Vierailija
113/115 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan.

Lto 59v.

Vierailija
114/115 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ongelma päiväkodeissa ratkeaisi sillä että kotona olevien vanhempien lasten hoitoaika rajattaisiin korkeintaan 6h.

Vierailija
115/115 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon ei tarvita päivähoitoa.