Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En enää ruoki lapsen kavereita

Vierailija
19.11.2022 |

Nyt meni hermo. On todella rasittavaa kun nykyajan lapset ihan ronskisti tulevat kerjäämään ruokaa tai menevät jopa jääkaapille. Tai jos teen ruokaa ja lapseni kaveri pyytää myös saada syödä, olen aina antanut, mutta lähes 95% varmuudella ruoka jää syömättä kun se onkin pahaa tai ei ollutkaan nälkä tms. Ja jos lapsen kaveri ei syökään meillä, niin jäävät siihen ruokapöydän viereen norkoilemaan, eivätkä mene esim lapseni huoneeseen odottamaan vaikka pyytäisin. Ei omassa lapsuudessani todellakaan pyydetty ruokaa kylässä, saati menty jääkaapille tai jos sai syödä niin vaikka olisi ollut kuinka pahaa, niin se syötiin ihan vain kun oltiin kylässä! Omalle lapselleni olen aina painottanut että kylässä ei syödä ellei pyydetä ja odotetaan aina kaveria muualla kuin siinä missä isäntäperhe ruokailee.

Toinen on, että lompsitaan kengät jalassa sisällä, mutta onneksi ottavat ne pois kun pyydän.

Sanokaa etten ole ainoa kenellä menee tunteisiin nämä nykyajan lasten käytösmaneerit..

Kommentit (521)

Vierailija
181/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä oo varaa ruokkia naapurin kakaroita hyvä kun pystyy ostamaan ruokaa omille lapsille.

Eli jotta voisi hankkia yhden lapsen, pitää varautua siihen, että jossain vaiheessa pitää pystyä ruokkimaan sen oman lapsen lisäksi myös kaikki lapsen kaverit? Jos onnistuu saamaan kovasti sosiaalisen yksilön, voi niitä kavereita olla jopa kymmenen. Jos taas on erakkoluonne, ei tarvitse ruokkia kuin omansa. Tai jos on kylässä viihtyvää sorttia, ei tarvitse ruokkia sitä yhtäkään, koska kavereiden vanhemmat hoitavat sen puolen.

Ei. Yleisesti ottaen ne perheet kenellä on vaikeaa ruokkia edes omia lapsiaan ei pitäis edes tehdä lapsia. Piste. Ymmärrän, että koko ajatus ärsyttää, mutta on vain järjellä tehty päätös.

Nyt toki voidaan taas vetää se säälikortti eli voi sairastua jne, joo voi kyllä mutta entäs se toinen osapuoli? Eikö hän voi osallistua? Vai onko tehty lapsi ja erottu muutaman vuoden kuluttua kun olikin niin vaikeaa

Vierailija
182/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalle kyse on varmasti varallisuudestakin, että voiko ruokkia joka päivä myös lapsen kaverit, mutta myös täällä olen alkanut periaatteesta jättämään ruokkimatta, kun ei meidän eväät koskaan kelpaa. 9v kaveri tosiaan totesi kuinka pahaa meidän leipä on, että heillä on parempaa ja hyi miten juotte punaista maitoa jne. Ja tämä ei ole edes ainoa kaveri joka näin tekee! Olen aina sanonut heille asiasta, mutta ei niitä taida edes hävettää nuo laukomisensa

Et ole sanonut riittävän rumasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä oo varaa ruokkia naapurin kakaroita hyvä kun pystyy ostamaan ruokaa omille lapsille.

Jos on noin tiukkaa niin olis kannattanu miettiä lasten hankintaa toiseenkin kertaan.

Enpähän tullut vilkaisseeksi kristallipalloon kun yhdeksän vuotta sitten jätin pillerit pois.

-eri-

Vierailija
184/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalle kyse on varmasti varallisuudestakin, että voiko ruokkia joka päivä myös lapsen kaverit, mutta myös täällä olen alkanut periaatteesta jättämään ruokkimatta, kun ei meidän eväät koskaan kelpaa. 9v kaveri tosiaan totesi kuinka pahaa meidän leipä on, että heillä on parempaa ja hyi miten juotte punaista maitoa jne. Ja tämä ei ole edes ainoa kaveri joka näin tekee! Olen aina sanonut heille asiasta, mutta ei niitä taida edes hävettää nuo laukomisensa

No sellasia ne lapset tuppaa olemaan. Laukovat mitä sattuu jos ovat puheliasta sorttia. Mä opetan aina kuinka arvokasta ruoka on (muutenkin kuin rahallisesti näinä päivinä) ja ehkä jankkaaminen joku päivä menee niille perille.

Vierailija
185/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:: kirjoitti:

Aloittajalle Tuolla menolla lapsillani ei ole kohta enää kavereita. Sovi pelisäännöistä lasten vanhempien kanssa ja lopeta valittaminen.

Minun lasten kaverit ovat saaneet meillä syödä aina aikanaan ja tulla milloin vaan.Ainoa sääntö on ollut, että kengät pois ja käsien pesu mielellään.

Et selvästikään siedä muiden lapsia, mieti kuitenkin samaa tilannetta toisin päin.

Kuule ensi talvena sähkölaskut on 3000 kuukaudessa ja verovähennys on 600.

Voi helvata mikä trolli. Me siirryttiin pörssisähköön, on sähkölämmitteinen ok-talo. Nyt on sähkölasku noussut 25 e /kk. Vaikka olis kova pakkanen niin nousee ehkä max 100 e/ kk. Kannattaa käyttää järkeä. Ja yhä edelleen me syötetään kaikki lapset, jotka sattuu olemaan paikalla. Ei ole niiden vika, jos vanhemmat on tolla lailla hieman vinksallaan.

Talvi ei ole vielä alkanut ja talvella voi sähkö olla euron tai pari / kWh eli itse olet trolli.

Oletko katsonut esim. sähkötuen säännöt? Sitä saa, jos talouden tulot enintään 27000 euroa vuodessa tai vähemmän. Omavastuu 400 ja sähkönsiirtoa ei lasketa.

Lainan korot nousevat eli ovat keväällä 3%, se tarkoittaa 200 000 lainaa 200 euroa kuukaudessa lisämaksua. Korkovähennys poistuu ensi vuoden alussa, se on nolla mikä tarkoittaa, että veroprosenttia pitää nostaa.

Meidän asuntolaina on jo maksettu. Yhä edelleen on törkeää pelotella ihmisiä sähkön maksun nousulla. Monilla tavoilla voi säästää, me laitettiin lattialämpö minimiin, tehdään uuniruokaa vain halvoilla hinnoilla, vaihdettiin sähkösauna puusaunaksi jne. Omilla valinnoilla pystyy vaikuttamaan. Ihme pelottelua.

Paljonko maksoi sähkösaunan vaihtaminen puusaunaksi?

Pelkän puukiukaan osto. Edellinen asukas oli laittanut sähkökiukaan kun oli helpompi. Jos on hormi lähellä esim takka tms niin ei maksa paljoa laittaa puukiuas, ihan tiedoksi.

Sinun säästövinkkisi oli, että vaihtaa sähkösaunan puusaunaksi. Mitäs jos ei ole hormia lähellä, paljonko sinun säästövinkkisi maksaa?

Me asutaan kerrostalossa eikä ole saunavuoroa. En käy parturissa, en juo ollenkaan alkoholia enkä polta tupakkaa. Puoliso tienaa 2400 brutto ja minä olen töissä aina kun pääsen. Asumistukea emme ole ikinä saanaat, haettu on kyllä. Asumme vuokralla kolmiossa. Lapsilla ei ole harrastuksia.

En ymmärrä miksi pitäisi ruokkia lasten kaverit, kun itse yrittää kaikesta säästää. Auto meillä on, koska puoliso käy vuorotöissä eikä kulje linja-autoja iltaisin tai viikonloppuisin ja ihan kaupungissa asutaan.

Vierailija
186/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus oli tapana että jokainen meni ruoka-aikana omaan kotiinsa ja sanottiin aika milloin voi tulla takaisin (jos on ylipäätään enää samana päivänä tervetullut).

Itse myös korjaan käytöstä jos on tarpeen. "Pöydästä noustessa sanotaan kiitos ja viedään omat astiat keittiöön" -tyyppisesti. Ja voi myös sanoa, että meillä on täällä nämä säännöt, ja jos vietät täällä aikaa niin noudatat meidän kodin sääntöjä. Ja näihin miksi -kyselyihin voi vastata, että koska perheen aikuiset on niin päättänyt. Muistan kun oma lapsi yritti kyseenalaistaa kodin sääntöjä, sanoin hänelle että tämä on diktatuuri ei demokratia ja sitten aikuisena voit päättää omat sääntösi.

On kyllä niin totta, että suurin osa lapsista saa tehdä mitä tykkää, ja osa aikuisistakin perseilee.

Vierailija
187/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on työttömyyskorvauksella kaupoissa hyllyttämässä tavaroita, löytyy kelan sivuilta työkokeilu nimellä. Kaikki ei saa palkkaa ja on tutkinnot suoritettu.

Vierailija
188/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on työttömyyskorvauksella kirjastoissa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn, kuntouttavaa työtoimintaa.

Vierailija
189/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa. Palkkatukea saa 6 - 12 kuukautta ja sitten mennään taas työttömäksi kotiin.

Vierailija
190/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on palkkatuella uimahalleissa uimavalvojina.

Vierailija
191/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on palkkatuella palolaitoksella toimistotöissä.

Vierailija
192/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on työttömyyskorvauksella sairaaloissa auttamassa osastonsihteeriä työkokeilussa.

Vierailija
193/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on SPR Konttimyymälöissä palkkatuella myyjinä.

Vierailija
194/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi omalla lapsella ei ole kuin yksi tuollainen kaveri. Muut ovat todella hyväkäytöksisiä ja aina tervetulleita meille. Tämä yksi ei ole tervetullut meille koskaan. En koe velvollisuudekseni kasvattaa jonkun toisen lasta, kun tulevat meille koulun jälkeen ja minä teen etänä töitä.

Kyllä se vain pitää kokea velvollisuudeksi, jos haluaa, että lapset käyttäytyvät teillä hyvin. Tai sitten tekee niin kuin te teitte eli ei huoli kylään. Mulle ei kyllä tuota mitään ongelmia komentaa vieraitakaan lapsia.

Minä olen kasvanut ainoana lapsena ja vielä maalla, jossa naapureita ei ollut lähellä ja kavereiden tapaaminen oli juhlaa.

Yksinäisestä lapsuudesta seurasi tietyntasoinen itsekkyys eli omat lapset kasvatin hyvätapaisiksi ja sopuisiksi jo oman mukavuuteni takia. Jos oli joskus p*rseileviä kavereita, opetin välittömästi meidän kodin tapakulttuurin heillekin "tulos tai ulos" -periaatteella. Oppivat kyllä, jos halusivat meillä olla. :D

Joskus joku käyttäytyi esim. ruokapöydässä kasvattamattomasti ("en tykkää keitosta, yäk"). Vieraan mentyä käsittelin lasteni kanssa tilanteen ja selitin, että kaverin käytös oli esimerkki todella huonosta käytöksestä, ja noin ette saa koskaan sanoa kylässäkään (tiesivät kyllä, ettei  kotona niin sanota). Oikea tapa sanoa, ettei pidä tarjotusta ruuasta, on "ei kiitos" - mutta ei sitten vaadita vaihtoehtojakaan, ellei sellaisia tarjota.

Vierailija
195/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on palkkatuella töissä sairaaloiden infossa.

Vierailija
196/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset kyllä sitten jaksaa valittaa ihan kaikesta. Oikeasti.. pirun raskasta kansaa.

Minä kyllä annan lasten kavereille ruokaa, vaikka omat tulot on sen 1500e nettona/kk ja yh. Kyllä siitä silti aina yhdelle tai jopa parille lisäsuulle riittää..

Eikä meillä tartte myöskään pokkuroida tai olla p*skantärkeenä. Ja lapset on lapsia, jos jotain ihan älytöntä tekevät niin sit sanon nätisti ja yleensä lapset kyllä tottelee.

Vierailija
197/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on palkkatuella taidemuseoissa toimistotöissä.

Vierailija
198/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset kyllä sitten jaksaa valittaa ihan kaikesta. Oikeasti.. pirun raskasta kansaa.

Minä kyllä annan lasten kavereille ruokaa, vaikka omat tulot on sen 1500e nettona/kk ja yh. Kyllä siitä silti aina yhdelle tai jopa parille lisäsuulle riittää..

Eikä meillä tartte myöskään pokkuroida tai olla p*skantärkeenä. Ja lapset on lapsia, jos jotain ihan älytöntä tekevät niin sit sanon nätisti ja yleensä lapset kyllä tottelee.

Meillä naapurin poika pyysi ruokaa 7 päivää viikossa 365 päivää vuodessa, oli 10 vanha ja mulla omat lapset 1-vuosi ja toinen 4 - vuotta vanhoja.

Vierailija
199/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opetan kyllä lapsilleni käytöstapoja, nätisti puhun heille miten kuuluu käyttäytyä, enkä kotonakaan anna heidän käyttäytyä miten vaan. Ystävällinen täytyy olla toiselle AINA. Lapset myös katsovat ENITEN sitä kuinka me aikuiset ollaan ja puhutaan sekä puolisolle että lapsille jne, joten he ottavat meistä mallia. Mallin antaminen on paras tapa opettaa kaikki asiat.

Mutta joo, olen huomannut työssäni että nykypäivänä lapset järjestäen ovat tärkeämpiä kuin aikaisemmin. Vai ovatko ne aina olleet? Huomaan myös että mikäli lapsen vanhempi viljelee esimerkiksi ilkikurista tai sanastosta huumoria niin sellainen se lapsikin on- usein siis kiusaaja.

Joten olkaa vanhemmat tarkkoina siitä minkälaisia itse olette.

Olemalla itse kohteliaita ja hyviä ihmisiä te kasvatatte myös sellaisia lapsia.

T. Eskariope

Vierailija
200/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töykeämpiä kuin aikaisemmin. Tekstinsyöttö argh :D

Eskariope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan