Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En enää ruoki lapsen kavereita

Vierailija
19.11.2022 |

Nyt meni hermo. On todella rasittavaa kun nykyajan lapset ihan ronskisti tulevat kerjäämään ruokaa tai menevät jopa jääkaapille. Tai jos teen ruokaa ja lapseni kaveri pyytää myös saada syödä, olen aina antanut, mutta lähes 95% varmuudella ruoka jää syömättä kun se onkin pahaa tai ei ollutkaan nälkä tms. Ja jos lapsen kaveri ei syökään meillä, niin jäävät siihen ruokapöydän viereen norkoilemaan, eivätkä mene esim lapseni huoneeseen odottamaan vaikka pyytäisin. Ei omassa lapsuudessani todellakaan pyydetty ruokaa kylässä, saati menty jääkaapille tai jos sai syödä niin vaikka olisi ollut kuinka pahaa, niin se syötiin ihan vain kun oltiin kylässä! Omalle lapselleni olen aina painottanut että kylässä ei syödä ellei pyydetä ja odotetaan aina kaveria muualla kuin siinä missä isäntäperhe ruokailee.

Toinen on, että lompsitaan kengät jalassa sisällä, mutta onneksi ottavat ne pois kun pyydän.

Sanokaa etten ole ainoa kenellä menee tunteisiin nämä nykyajan lasten käytösmaneerit..

Kommentit (521)

Vierailija
141/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittaisitko osoitteen? Siis jos kerran syötätte kaikki lapset, jotka paikalla sattuvat olemaan. Näillä hinnoilla sattuisi varmaan moni olemaan.

Meillä on monesti 2-3 ns ylimääräistä ja kyllä kaikki saa syödä. Joko olet trolli tai sitten vaan et välitä lapsista. En ymmärrä, miksi kukaan voisi antaa lasten olla nälässä.

Ja nyt sun aivot varmaan räjähtää, mutta maanantai aamuisin on erittäin paljon lapsia, jotka on todella nälkäisiä. Mä laitan tuoreet leivät, leikkeleet, juustot, salaatit, tomaatit yms pöydälle itse tehtäviksi. Saa ottaa niin monta kuin haluaa. Jogurttia, rahkaa yms myös joinakin päivinä. Mehua, maitoa juomaksi. Myös teen kahvia/teetä, jos joku haluaa. Banaania, omenaa joskus.

T. Erityisopettaja yläkoulussa

Miksi nämä lapset ovat kotona? Lasu heistä pitäisi tehdä, eikä opettaa vanhemmille, että ope ruokkii ja loputkin rahat voi laittaa kaljaan. Mieti hetki oikeasti näitä lapsia. Eivät olot sillä parane, että maanantaisin heitä ruokit.

Tiedoksi, että lasuja tehty sadoittain. Kukaan ei pysty auttamaan näin montaa perhettä, se on täysin mahdotonta. Sun mielestä nämä lapset ovat syyllisiä omaan oloihin? Minä käyn ne sieltä huumeperheistä aamuisin hakemassa pois. Monet ei edes uskalla tulla omista huoneistaan pois ilman minua. Poliisit kutsutaan, sossut kutsutaan. Mikään ei muutu. Saan aina saman vastauksen, ei ole mahdollisuutta auttaa. Sun mielestä mun pitäisi opettaa näitä lapsia kun ovat nälissään ??

Opettajana haet kotoa? Ja sinä menet siis huumeluolaan ilman poliisia? Ja lapset lymyilevät piilossa? Ja syötät nämä lapset, että voit opettaa? Eikä mikään laki tule vastaan?

Miten tämä nyt vaikuttaa vähän oudolta....

Mikä laki estää mua hakemasta/syöttämästä/auttamisesta? Olet hieman oudoilla linjoilla, jos mielestäsi teen jotain väärin. Ei ne ole mitään huumeluolia, siellä saattaa olla äijä kalsareillaan vastassa ihan sekaisin, mutta tuntee mut ja tietää että haen lasta kouluun. Ne päästää mut sisään ja koputan lapsen huoneen oveen, että nyt lähdetään. Poliisi ei tee mitään saati sossut, jos toinen osapuoli on normikunnossa eli äiti tässä tapauksessa. Sinne huoneeseenko se lapsi pitäisi jättää?

Vierailija
142/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kauhean järkevän kuuloista että vieraan pitää olla nälässä ja odottaa yksin huoneessa kun toiset syö.. :D Kyllä minä sain aina kutsun ruokapöytään jos olin kaverilla kylässä ja tämä oli vuosia sitten. Samoin meillä sai vieras aina myös lautasen ja ruokaa, eikä tosiaan käsketty odottamaan yksin toisessa huoneessa! Sen nyt ymmärrän että outo kysyä välipalaa omin neuvoin tai mennä ilman lupaa jääkaapille. Mutta että ei ruokaa voida tarjota, kun itse syödään..

Se vieras voi mennä omaan kotiinsa syömään! Jos meidän lapset on esim. koulun jälkeen kavereille, niin selkeä sääntö on ollut tulla kotiin syömään. Ja kun syömme n. viiden aikaan, niin kyllä silloin joutaa jo pois sieltä kaverin luotakin. En minä ainakaan töistä tullessani jaksa edes jatkuvasti sitä että täällä norkoilee vieraita lapsia iltaan asti.

No, meillä saa olla illan ja vaikka yönkin. Saattaa olla lapsen kotona vaikeat oltavat, mutta eihän se mitään kun sä tarviit nyt olla rauhassa.

Jos perheen äiti tai isä ei jaksa sitä, että kotona norkoilee päivästä toiseen vieraita lapsia, alkaa siinä kodissa helposti olemaan ne vaikeat oltavat sekä omilla että vierailla.

Jos sinulla ei ole ikinä ollut mitään ongelmia, et voi tietää, että niitä lasten kavereita tuppaantuu välillä sellaisiinkin perheisiin, joissa on ihan oikeita ongelmia jo ilman niitä vieraita lapsiakin.

Mulla on kaksi autistista, joten tiedän hieman ongelmista. Mitä niin hirveitä ongelmia teillä oikein on ettei kestä vieraita lapsia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittaisitko osoitteen? Siis jos kerran syötätte kaikki lapset, jotka paikalla sattuvat olemaan. Näillä hinnoilla sattuisi varmaan moni olemaan.

Meillä on monesti 2-3 ns ylimääräistä ja kyllä kaikki saa syödä. Joko olet trolli tai sitten vaan et välitä lapsista. En ymmärrä, miksi kukaan voisi antaa lasten olla nälässä.

Ja nyt sun aivot varmaan räjähtää, mutta maanantai aamuisin on erittäin paljon lapsia, jotka on todella nälkäisiä. Mä laitan tuoreet leivät, leikkeleet, juustot, salaatit, tomaatit yms pöydälle itse tehtäviksi. Saa ottaa niin monta kuin haluaa. Jogurttia, rahkaa yms myös joinakin päivinä. Mehua, maitoa juomaksi. Myös teen kahvia/teetä, jos joku haluaa. Banaania, omenaa joskus.

Miksi nämä lapset ovat kotona? Lasu heistä pitäisi tehdä, eikä opettaa vanhemmille, että ope ruokkii ja loputkin rahat voi laittaa kaljaan. Mieti hetki oikeasti näitä lapsia. Eivät olot sillä parane, että maanantaisin heitä ruokit.

Tiedoksi, että lasuja tehty sadoittain. Kukaan ei pysty auttamaan näin montaa perhettä, se on täysin mahdotonta. Sun mielestä nämä lapset ovat syyllisiä omaan oloihin? Minä käyn ne sieltä huumeperheistä aamuisin hakemassa pois. Monet ei edes uskalla tulla omista huoneistaan pois ilman minua. Poliisit kutsutaan, sossut kutsutaan. Mikään ei muutu. Saan aina saman vastauksen, ei ole mahdollisuutta auttaa. Sun mielestä mun pitäisi opettaa näitä lapsia kun ovat nälissään ??

Opettajana haet kotoa? Ja sinä menet siis huumeluolaan ilman poliisia? Ja lapset lymyilevät piilossa? Ja syötät nämä lapset, että voit opettaa? Eikä mikään laki tule vastaan?

Mikä laki estää mua hakemasta/syöttämästä/auttamisesta? Olet hieman oudoilla linjoilla, jos mielestäsi teen jotain väärin. Ei ne ole mitään huumeluolia, siellä saattaa olla äijä kalsareillaan vastassa ihan sekaisin, mutta tuntee mut ja tietää että haen lasta kouluun. Ne päästää mut sisään ja koputan lapsen huoneen oveen, että nyt lähdetään. Poliisi ei tee mitään saati sossut, jos toinen osapuoli on normikunnossa eli äiti tässä tapauksessa. Sinne huoneeseenko se lapsi pitäisi jättää?

Jos äiti on normikunnossa, ei lapsen kuulu panikoida piilossa. Ja kai nyt joku laki opettajaa suojaa niin, ettei huumeperheistä lasten hakeminen ole normaalia.

Vierailija
144/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraan lapselle voi ihan ystävällisesti sanoa asioista ja tavoista jotka ovat teille tärkeitä.

Talo elää tavallaan ja vieraat tulee ajallaan.

Vierailija
145/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ärsytä tuo ruoan tarjoaminen, en näe siinä mitään outoa ja kun lapseni olivat pieniä niin kyllä niiden kaveri(t) olivat aina tervetulleita ruokapöytään kanssamme. Taitaa olla suomalainen nihilisti joka ei anna ilmaiseksi mitään ja jos ruoan tarjoaminen on niin traumaattista niin kertoo kersalle ettei ruoka-aikana kukaan saa olla kylässä. Toki ymmärrän Apn turhautumisen jos käytöstavat puuttuu ja lapsi ei kiitä, ei kuuntele vanhempaa jne mutta sinähän voit sanoa sille kaverille että meillä kiitetään ruoasta ja jos haluaa jotain niin se syödään loppuun. Tai sit toinen vaihtoehto ettei mukaan tule teille kun teillä syödään. Mulla on jäänyt hyviä muistoja omasta äidistä joka paistoi lettuja ja teki ruokaa ja kaikki kaverit saivat syödä luonamme. Mutta tosiaan käytöstavat puuttuu monelta lapselta.. kotonahan ne opitaan.

Vierailija
146/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieraan lapselle voi ihan ystävällisesti sanoa asioista ja tavoista jotka ovat teille tärkeitä.

Talo elää tavallaan ja vieraat tulee ajallaan.

Näin minäkin asian näkisin. Jos lasten käytöksessä on jotain sanottavaa, niin sitten sanotaan. Ei se nyt niin vaikeata ole sanoa, että "meillä on tapana ottaa kengät pois."" Riisukaapas ne kengät heti, kun olen juuri siivonnutkin."

Sitten tuota erityisopen kommenttia vahvistaisin. Moni ei usko, että Suomessa on oikeasti sellaisia perheitä, joissa lapset eivät saa ruokaa. Kouluruoka on ainoa päivän ateria ja viikonlopun ovat nälässä. Kyllä tämä näkyy kouluissakin. Siksi koulujen puuropäivät eivät ole perjantaisin, ja siksi osassa kouluista tarjotaan aamupalaa.

Vierailija
147/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kauhean järkevän kuuloista että vieraan pitää olla nälässä ja odottaa yksin huoneessa kun toiset syö.. :D Kyllä minä sain aina kutsun ruokapöytään jos olin kaverilla kylässä ja tämä oli vuosia sitten. Samoin meillä sai vieras aina myös lautasen ja ruokaa, eikä tosiaan käsketty odottamaan yksin toisessa huoneessa! Sen nyt ymmärrän että outo kysyä välipalaa omin neuvoin tai mennä ilman lupaa jääkaapille. Mutta että ei ruokaa voida tarjota, kun itse syödään..

Se vieras voi mennä omaan kotiinsa syömään! Jos meidän lapset on esim. koulun jälkeen kavereille, niin selkeä sääntö on ollut tulla kotiin syömään. Ja kun syömme n. viiden aikaan, niin kyllä silloin joutaa jo pois sieltä kaverin luotakin. En minä ainakaan töistä tullessani jaksa edes jatkuvasti sitä että täällä norkoilee vieraita lapsia iltaan asti.

No, meillä saa olla illan ja vaikka yönkin. Saattaa olla lapsen kotona vaikeat oltavat, mutta eihän se mitään kun sä tarviit nyt olla rauhassa.

Jos perheen äiti tai isä ei jaksa sitä, että kotona norkoilee päivästä toiseen vieraita lapsia, alkaa siinä kodissa helposti olemaan ne vaikeat oltavat sekä omilla että vierailla.

Jos sinulla ei ole ikinä ollut mitään ongelmia, et voi tietää, että niitä lasten kavereita tuppaantuu välillä sellaisiinkin perheisiin, joissa on ihan oikeita ongelmia jo ilman niitä vieraita lapsiakin.

Mulla on kaksi autistista, joten tiedän hieman ongelmista. Mitä niin hirveitä ongelmia teillä oikein on ettei kestä vieraita lapsia?

'

Mutta itse olet ns. tervepäinen? Me kaikki vanhemmat emme ole. Ja silti ne lasten kaverit haluavat tulla pelaamaan lastemme koneilla.

Vierailija
148/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porttikielto huonoilla käytöstavoilla varustetuille lapsille.

Lapsesi voi tavata heitä muualla kuin teillä.

Ei vaan kerrotaan ensin lapselle talon säännöt, annetaan mahdollisuus. Jos ilkeyttään vastustaa kaikkea, sitten vasta mietitään porttikieltoa.

Vierailija
149/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos äiti on normikunnossa, ei lapsen kuulu panikoida piilossa. Ja kai nyt joku laki opettajaa suojaa niin, ettei huumeperheistä lasten hakeminen ole normaalia.

Minä teen sen hakemisen omalla ajallani, kukaan ei siihen pakota. Haluan mielummin saada ne lapset kouluun, syötän ja opetan. Omassa ilmeisesti tyhmässä päässäni luulen, että ne lapset saattaa oppia jotain ja saada paremman tulevaisuuden. Huomata, ettäjotakuta kiinnostaa. Olen myös saanut kiitosta lapsilta, jotka ovat saaneet peruskoulutodistuksen ja päässeet eteenpäin elämässä.

Vierailija
150/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen sen hakemisen omalla ajallani, kukaan ei siihen pakota. Haluan mielummin saada ne lapset kouluun, syötän ja opetan. Omassa ilmeisesti tyhmässä päässäni luulen, että ne lapset saattaa oppia jotain ja saada paremman tulevaisuuden. Huomata, ettäjotakuta kiinnostaa. Olen myös saanut kiitosta lapsilta, jotka ovat saaneet peruskoulutodistuksen ja päässeet eteenpäin elämässä.

Hatun nosto sinulle. Näin kun toimisivat kaikki aikuiset, ei meillä olisi syrjäytyneitä nuoria lainkaan. Kuuntelulla ja välittämisellä on ihmeellinen voima.

Vierailija
151/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli juuri viime viikolla sääntö, että lapsen kaverit joutuvat poistumaan meiltä, kun meillä syödään. Vaikka olisivat olleet 10min, niin kotiinsa lähtevät tai ulos odottamaan. Ja syynä on nimenomaan se, että ei mennä sinne meidän Tuula-Jessican huoneeseen odottamaan, vaan  härvätään meidän ruokapöydän ääressä ja mölistään/kysellään kaikkea. Kerran yksi kaveri jopa alkoi närppimään meidän salaatista käsin (8v) Ja monta kertaa on sanottu, että olkaa hyvä ja menkää huoneeseen odottamaan.

Myöskään lapsen kavereille en tarjoa enää mielellään ruokaa juuri tuon syyn takia, että eivät syö loppuun. Vaikka pyytäisivät esim. mehua, jopa sitäkään ei juoda loppuun vaan laseihin jää, enkä todellakaan laita paljon. Joskus saatan antaa esim pienen palan ruisleipää. Mutta niin kyllästynyt olen siihen, että ruokaa menee roskiin lasten kaverien takia.

Vierailija
152/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

152 jatkaa. Meidän lapsen kavereissa on myös yksi tyttö jonka vanhemmat ovat korkeissa viroissa ja erittäin kouluttanuneita. Ja mukavia ihmisiä ovatkin kaikin puolin. Mutta heidän lapsensa elävät meillä kuin pellossa, vaativat herkkuja, ruokaa, jäätelöä yms. norkoavat keittiössä ja pyytävät kaikkea. Syy voi olla se, että heillä on kotona niin tarkka kuri herkkujen suhteen, että pyytävät noita sitten kavereilla. Mutta eipä tee mieli ottaa tuota tyttöä enää meille.

Vierailija
153/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:: kirjoitti:

Aloittajalle Tuolla menolla lapsillani ei ole kohta enää kavereita. Sovi pelisäännöistä lasten vanhempien kanssa ja lopeta valittaminen.

Minun lasten kaverit ovat saaneet meillä syödä aina aikanaan ja tulla milloin vaan.Ainoa sääntö on ollut, että kengät pois ja käsien pesu mielellään.

Et selvästikään siedä muiden lapsia, mieti kuitenkin samaa tilannetta toisin päin.

Kuule ensi talvena sähkölaskut on 3000 kuukaudessa ja verovähennys on 600.

Voi helvata mikä trolli. Me siirryttiin pörssisähköön, on sähkölämmitteinen ok-talo. Nyt on sähkölasku noussut 25 e /kk. Vaikka olis kova pakkanen niin nousee ehkä max 100 e/ kk. Kannattaa käyttää järkeä. Ja yhä edelleen me syötetään kaikki lapset, jotka sattuu olemaan paikalla. Ei ole niiden vika, jos vanhemmat on tolla lailla hieman vinksallaan.

Talvi ei ole vielä alkanut ja talvella voi sähkö olla euron tai pari / kWh eli itse olet trolli.

Oletko katsonut esim. sähkötuen säännöt? Sitä saa, jos talouden tulot enintään 27000 euroa vuodessa tai vähemmän. Omavastuu 400 ja sähkönsiirtoa ei lasketa.

Vierailija
154/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalle Tuolla menolla lapsillani ei ole kohta enää kavereita. Sovi pelisäännöistä lasten vanhempien kanssa ja lopeta valittaminen.

Minun lasten kaverit ovat saaneet meillä syödä aina aikanaan ja tulla milloin vaan.Ainoa sääntö on ollut, että kengät pois ja käsien pesu mielellään.

Et selvästikään siedä muiden lapsia, mieti kuitenkin samaa tilannetta toisin päin.

Voi helvata mikä trolli. Me siirryttiin pörssisähköön, on sähkölämmitteinen ok-talo. Nyt on sähkölasku noussut 25 e /kk. Vaikka olis kova pakkanen niin nousee ehkä max 100 e/ kk. Kannattaa käyttää järkeä. Ja yhä edelleen me syötetään kaikki lapset, jotka sattuu olemaan paikalla. Ei ole niiden vika, jos vanhemmat on tolla lailla hieman vinksallaan.

Talvi ei ole vielä alkanut ja talvella voi sähkö olla euron tai pari / kWh eli itse olet trolli.

Oletko katsonut esim. sähkötuen säännöt? Sitä saa, jos talouden tulot enintään 27000 euroa vuodessa tai vähemmän. Omavastuu 400 ja sähkönsiirtoa ei lasketa.

Eli jos esim. eläke 900 niin omavastuu 400.

Vierailija
155/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainan korot nousevat eli ovat keväällä 3%, se tarkoittaa 200 000 lainaa 200 euroa kuukaudessa lisämaksua. Korkovähennys poistuu ensi vuoden alussa, se on nolla mikä tarkoittaa, että veroprosenttia pitää nostaa.

Vierailija
156/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudemmissa kerrostaloissa kulut nousevat 1000 euroa kuukaudessa, koska yhtiölainan korot nousevat, alkaa yhtiölainan lyhennys ja vuokratontin vuokra on indeksiin sidottu eli nousee.

Kerrostalossa olet vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista.

Vierailija
157/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella tullaan irtisanomaan porukkaa, koska ihmisten rahat menevät sähköön ja ruokaa. Eli partureita, kahvila-ja ravintolatyöntekijöitä irtisanotaan, samoin remonttimiehiä jne.

2400 brutto palkalla saa ansiosidonnaista 1100 netto 2 lapsikorotuksella.

Yhtiölaina on lasku asumistuessa, mutta ei toimeentulotuessa ja toimeentulotuki on se mitä haetaan ruokaan, sähköön ja lääkkeisiin.

Jos perhe omistaa kesämökin niin ei ole toimeentulotuki oikeutta.

Asumistukeen ja toimeentulotukeen vaikuttavat myös puolison tulot.

Vierailija
158/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainan korot nousevat eli ovat keväällä 3%, se tarkoittaa 200 000 lainaa 200 euroa kuukaudessa lisämaksua. Korkovähennys poistuu ensi vuoden alussa, se on nolla mikä tarkoittaa, että veroprosenttia pitää nostaa.

Meidän asuntolaina on jo maksettu. Yhä edelleen on törkeää pelotella ihmisiä sähkön maksun nousulla. Monilla tavoilla voi säästää, me laitettiin lattialämpö minimiin, tehdään uuniruokaa vain halvoilla hinnoilla, vaihdettiin sähkösauna puusaunaksi jne. Omilla valinnoilla pystyy vaikuttamaan. Ihme pelottelua.

Vierailija
159/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja eli sitä ei välttämättä saa, vaikka tilillä olisi 0 euroa ja lapsia.

Leipäjonoissa ruoka on vähentymässä.

Vierailija
160/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän asuntolaina on jo maksettu. Yhä edelleen on törkeää pelotella ihmisiä sähkön maksun nousulla. Monilla tavoilla voi säästää, me laitettiin lattialämpö minimiin, tehdään uuniruokaa vain halvoilla hinnoilla, vaihdettiin sähkösauna puusaunaksi jne. Omilla valinnoilla pystyy vaikuttamaan. Ihme pelottelua.

Ei ole törkeää. Luetko lehtiä ollenkaan. 500 lasku voi olla 3000 ensi talvena.

Sähkösaunaa ei niin vain muuteta puusaunaksi, se vaatii hormin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi