En enää ruoki lapsen kavereita
Nyt meni hermo. On todella rasittavaa kun nykyajan lapset ihan ronskisti tulevat kerjäämään ruokaa tai menevät jopa jääkaapille. Tai jos teen ruokaa ja lapseni kaveri pyytää myös saada syödä, olen aina antanut, mutta lähes 95% varmuudella ruoka jää syömättä kun se onkin pahaa tai ei ollutkaan nälkä tms. Ja jos lapsen kaveri ei syökään meillä, niin jäävät siihen ruokapöydän viereen norkoilemaan, eivätkä mene esim lapseni huoneeseen odottamaan vaikka pyytäisin. Ei omassa lapsuudessani todellakaan pyydetty ruokaa kylässä, saati menty jääkaapille tai jos sai syödä niin vaikka olisi ollut kuinka pahaa, niin se syötiin ihan vain kun oltiin kylässä! Omalle lapselleni olen aina painottanut että kylässä ei syödä ellei pyydetä ja odotetaan aina kaveria muualla kuin siinä missä isäntäperhe ruokailee.
Toinen on, että lompsitaan kengät jalassa sisällä, mutta onneksi ottavat ne pois kun pyydän.
Sanokaa etten ole ainoa kenellä menee tunteisiin nämä nykyajan lasten käytösmaneerit..
Kommentit (521)
Aurinkopaneelit maksaa noin 15000 ja niihin tarvitaan lupa.
Eipä oo varaa ruokkia naapurin kakaroita hyvä kun pystyy ostamaan ruokaa omille lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:: kirjoitti:
Aloittajalle Tuolla menolla lapsillani ei ole kohta enää kavereita. Sovi pelisäännöistä lasten vanhempien kanssa ja lopeta valittaminen.
Minun lasten kaverit ovat saaneet meillä syödä aina aikanaan ja tulla milloin vaan.Ainoa sääntö on ollut, että kengät pois ja käsien pesu mielellään.
Et selvästikään siedä muiden lapsia, mieti kuitenkin samaa tilannetta toisin päin.Kuule ensi talvena sähkölaskut on 3000 kuukaudessa ja verovähennys on 600.
Voi helvata mikä trolli. Me siirryttiin pörssisähköön, on sähkölämmitteinen ok-talo. Nyt on sähkölasku noussut 25 e /kk. Vaikka olis kova pakkanen niin nousee ehkä max 100 e/ kk. Kannattaa käyttää järkeä. Ja yhä edelleen me syötetään kaikki lapset, jotka sattuu olemaan paikalla. Ei ole niiden vika, jos vanhemmat on tolla lailla hieman vinksallaan.
Talvi ei ole vielä alkanut ja talvella voi sähkö olla euron tai pari / kWh eli itse olet trolli.
Oletko katsonut esim. sähkötuen säännöt? Sitä saa, jos talouden tulot enintään 27000 euroa vuodessa tai vähemmän. Omavastuu 400 ja sähkönsiirtoa ei lasketa.
Lainan korot nousevat eli ovat keväällä 3%, se tarkoittaa 200 000 lainaa 200 euroa kuukaudessa lisämaksua. Korkovähennys poistuu ensi vuoden alussa, se on nolla mikä tarkoittaa, että veroprosenttia pitää nostaa.
Meidän asuntolaina on jo maksettu. Yhä edelleen on törkeää pelotella ihmisiä sähkön maksun nousulla. Monilla tavoilla voi säästää, me laitettiin lattialämpö minimiin, tehdään uuniruokaa vain halvoilla hinnoilla, vaihdettiin sähkösauna puusaunaksi jne. Omilla valinnoilla pystyy vaikuttamaan. Ihme pelottelua.
Paljonko maksoi sähkösaunan vaihtaminen puusaunaksi?
Ja kauanko kesti luvan saaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin kerran lapsen kaverin mukaan uimaan, että lapsi saisi uida ja touhuta kaverinsa kanssa ja minä tehdä omiani. Kaverin äiti vain jätti kertomatta ettei tämä kaveri osaa uida ollenkaan. Voin sanoa että ärsytti.
Mä en ikimaailmassa antaisi uimataidotonta lasta tuntemattoman perheen kanssa uimaan. Enkä vaikka jotenkuten osaisi uidakin. Oon itse tosi tarkka siitä, että aikuinen valvoo aina, kunnes uimataito JA tilannetaju/arviointikyky on oikeasti varmuudella riittävä. En voi käsittää että joku edes pyytää vieraan lapsen mukaansa oletuksena että ei aijo valvoa, eikä edes tiedä minä verran lapsi osaa uida.
Valvoin lapsia vuosikaudet kun uimataito oli kyseenalainen. Lapseni on 12 ja kaveri myös. En myöskään kutsunut tätä lapsen kaveria mukaan, eikä lapseni, vaan tämä kaveri ihan itse käski lastani kysyä voiko tulla meidän mukaan. Kuulin tämän kun olin lähellä. Joten kyllä, oletan että kutosluokkalainen osaa uida ja varsinkin jos itse änkeää mukaan. Siellä hallissahan tämä kerrottiin kun uikkareita vaihdettiin, ei muutakuin valvomaan tätä ei edes omaa uimataidotonta. Meni oma ja lapsen uintireissu pilalle kun ei mitään voinut tehdä.
Onpas täällä paljon kommentteja!
Mutta siis minä ihan mielelläni ruokin lapsen kavereita ja muitakin. Nautin jos ruoka maistuu ja yhdessä istutaan pöydän ääressä, mutta en kestä yhtään, että kerjätään ruokaa tai heitetään sitä sitten roskiin kun onkin niin pahaa tai ei ollut juuri sellaista kuin vieras haluaisi tai ei oikeasti ollutkaan nälkä.
En myöskään voisi kuvitellakaan, että veisin itse lapseni kylään juuri ennen ruoka-aikaa- tätä kun tapahtuu myöskin usein. Lapset ruokitaan pääasiassa kotona, mutta esim koulun jälkeen välipalan syönti meillä yhdessä lapseni kanssa on eri asia, tai ne viikonlopun pidemmät kyläilyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pyydät? Minä komennan.
Milleniaali-mutsit on niin lepsuja.
Joo, ollaan katsos teidän boomerien kasvattamia.
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin asian näkisin. Jos lasten käytöksessä on jotain sanottavaa, niin sitten sanotaan. Ei se nyt niin vaikeata ole sanoa, että "meillä on tapana ottaa kengät pois."" Riisukaapas ne kengät heti, kun olen juuri siivonnutkin."
Olen huomannut, että monet lapset eivät ymmärrä muuta kuin selväsanaisia käskyjä - tietysti ystävällisesti sanottuna. Lapset eivät ymmärrä vihjailuja! Muistan tämän omasta lapsuudestani, kun minun haluttiin menevän leikkimään muualle koska häiritsin, ja kehotus oli tyyppiä "eikö tuolla paikassa X olisi parempi leikkiä, siellä olisi enemmän tilaakin". Ei mennyt perille, en käsittänyt että paikkaan X olisi pitänyt mennä.
"Meillä on tapana ottaa kengät pois" voi joidenkin lasten mielessä hahmottua jonkinlaiseksi toteamukseksi, josta voi ajatella että jaa sellainen tapa. Mutta se ei mene perille toimintakehoituksena. On parempi sanoa suoraan, että "Ota kengät pois tässä eteisessä (ole hyvä)".
Kaveri tuskaili kun naapurin lapsi ei ymmärtänyt lausetta "meillä alkaakin olla ruoka-aika" kehoitukseksi lähteä kotiin. Eihän sellaista kaikki aikuisetkaan tunnu ymmärtävän. Kun hän alkoi sanoa, että "sinun pitää nyt mennä kotiin (tervetuloa joku toinen päivä uudestaan)", niin alkoi tapahtua. Ja jankuttamiseen todetaan että näin meillä tehdään, niinkuin moni on täällä viisaasti sanonutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle Tuolla menolla lapsillani ei ole kohta enää kavereita. Sovi pelisäännöistä lasten vanhempien kanssa ja lopeta valittaminen.
Minun lasten kaverit ovat saaneet meillä syödä aina aikanaan ja tulla milloin vaan.Ainoa sääntö on ollut, että kengät pois ja käsien pesu mielellään.
Et selvästikään siedä muiden lapsia, mieti kuitenkin samaa tilannetta toisin päin.Kuule ensi talvena sähkölaskut on 3000 kuukaudessa ja verovähennys on 600.
Voi helvata mikä trolli. Me siirryttiin pörssisähköön, on sähkölämmitteinen ok-talo. Nyt on sähkölasku noussut 25 e /kk. Vaikka olis kova pakkanen niin nousee ehkä max 100 e/ kk. Kannattaa käyttää järkeä. Ja yhä edelleen me syötetään kaikki lapset, jotka sattuu olemaan paikalla. Ei ole niiden vika, jos vanhemmat on tolla lailla hieman vinksallaan.
Talvi ei ole vielä alkanut ja talvella voi sähkö olla euron tai pari / kWh eli itse olet trolli.
Oletko katsonut esim. sähkötuen säännöt? Sitä saa, jos talouden tulot enintään 27000 euroa vuodessa tai vähemmän. Omavastuu 400 ja sähkönsiirtoa ei lasketa.
Lainan korot nousevat eli ovat keväällä 3%, se tarkoittaa 200 000 lainaa 200 euroa kuukaudessa lisämaksua. Korkovähennys poistuu ensi vuoden alussa, se on nolla mikä tarkoittaa, että veroprosenttia pitää nostaa.
Meidän asuntolaina on jo maksettu. Yhä edelleen on törkeää pelotella ihmisiä sähkön maksun nousulla. Monilla tavoilla voi säästää, me laitettiin lattialämpö minimiin, tehdään uuniruokaa vain halvoilla hinnoilla, vaihdettiin sähkösauna puusaunaksi jne. Omilla valinnoilla pystyy vaikuttamaan. Ihme pelottelua.
Pelkän puukiukaan osto. Edellinen asukas oli laittanut sähkökiukaan kun oli helpompi. Jos on hormi lähellä esim takka tms niin ei maksa paljoa laittaa puukiuas, ihan tiedoksi.
Vierailija kirjoitti:
Eipä oo varaa ruokkia naapurin kakaroita hyvä kun pystyy ostamaan ruokaa omille lapsille.
Jos on noin tiukkaa niin olis kannattanu miettiä lasten hankintaa toiseenkin kertaan.
Minäkin olen ottanut linjan, että en lähtökohtaisesti ruoki lasten kavereita. Kyse on kuitenkin lapsista joiden allergioista jne. minulla ei ole tietoa enkä luota lapsen sanaan asiassa. Eri asia jos on erikseen sovittu vanhempien kesken pidemmästä vierailusta, silloin totta kai saa myös syödä meillä ja kun on aikuisten kesken sovittu niin on varmuus myös siitä, että en vahingossa aiheuta vieraalle lapselle allergista reaktiota.
Meillä ei onneksi ole ollut sellaista kaveria joka olisi jatkuvasti vailla ruokaa. Tuollaisessa tilanteessa kyllä miettisin miksi se lapsi ei mene kotiin jos on nälkä eli onko siellä kotona kaikki hyvin ja onko siellä edes ruokaa. Tiedän useamman ihmisen joka on valittanut aina tietystä lapsensa kaverista että on usein koulun jälkeen kylässä ja pyytää ruokaa eli on selvästi nälkäinen mutta ei lähde kuitenkaan kotiin vaikka talonväki kehoittaa että käy kotona syömässä ja sitten voi tulla takaisin tai oma lapsi voi mennä heille jos vielä haluavat/jaksavat jatkaa leikkiä. Olisi oikeasti jo syytä miettiä lasua kun huoli on herännyt.
Osalle kyse on varmasti varallisuudestakin, että voiko ruokkia joka päivä myös lapsen kaverit, mutta myös täällä olen alkanut periaatteesta jättämään ruokkimatta, kun ei meidän eväät koskaan kelpaa. 9v kaveri tosiaan totesi kuinka pahaa meidän leipä on, että heillä on parempaa ja hyi miten juotte punaista maitoa jne. Ja tämä ei ole edes ainoa kaveri joka näin tekee! Olen aina sanonut heille asiasta, mutta ei niitä taida edes hävettää nuo laukomisensa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkän puukiukaan osto. Edellinen asukas oli laittanut sähkökiukaan kun oli helpompi. Jos on hormi lähellä esim takka tms niin ei maksa paljoa laittaa puukiuas, ihan tiedoksi.
Sinun säästövinkkisi oli, että vaihtaa sähkösaunan puusaunaksi. Mitäs jos ei ole hormia lähellä, paljonko sinun säästövinkkisi maksaa?
Vi har nog gjort helt tvärtom. Om någon av barnens vänner säger att den inte är hungrig och att den väntar på rummet har man nog alltid bett dem till bordet och vill de inte äta vid bordet är det OK. Hittills har exakt 0 % av barnens vänner låtit bli att äta middag tillsammans med oss. Mången har varit förvånad över det som har serverats och fått nya upplevelser i positiv bemärkelse. Vi bjuder gärna. På egenhand går ingen gäst och länsar kyl- eller barskåp, det är en helt annan sak än att äta tillsammans.
O.S. bjuder nog på konstiga seder och en mystisk livsåtskodning.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on noin tiukkaa niin olis kannattanu miettiä lasten hankintaa toiseenkin kertaan.
Jos lapsi on vaikkapa 10v, voi siinä lapsen hankkimisen jälkeen olla tapahtunut monenlaista: Ero tai lapsen toisen vanhemman kuolema, sairastuminen, työttömyys jonka jälkeen ei saakaan enää yhtä hyväpalkkaista työtä kuin oli ennen jne. Eikä nykyistä energian ja ruoan hintojen nousua tiedetty silloin kun näitä lapsia päätettiin hankkia.
Itse olen varmaan ollut lapsena aika juntti kaveri. Kotona meille ei opetettu juurikaan perus käytöstapoja enkä tosiaan ymmärtänyt vihjailuja kun en niitä ymmärrä aina näin aikuisenakaan. Keskustelusta tulee jotenkin paha mieli, koska ei ne lapset tällaisia asioita osaa itse pohtia.
Kaikenikäisiä lapsia olen kasvattanut sen sijaan ihan ammatikseni ja sanoisin, että kyllä se koko kylä voi kasvattaa. "Ottakaa kengät pois" "odota tuolla x:n huoneessa", Äläpä mene omin luvin jääkaapille."
Muistan, että oli perheitä joissa aina tarjottiin ruoka ja perheitä joissa odotettiin toisten ruokailun ajan. Äkkiä sen oppi miten missäkin perheessä oli tapana toimia.
Toivon, että kunhan omat taaperot kasvaa isommiksi, olisi meidän koti sellainen paikka jossa kavereillakin olisi hyvä olla. Parempi olo on äitinä jos tiedän keiden kanssa lapset vapaa-aikaa viettävät. Aion olla kyllä samanlainen tiukkis mutsi niille vieraille lapsille kuin omillenikin. Hyvät tavat pitää olla. Tiukasti mutta ystävällisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin asian näkisin. Jos lasten käytöksessä on jotain sanottavaa, niin sitten sanotaan. Ei se nyt niin vaikeata ole sanoa, että "meillä on tapana ottaa kengät pois."" Riisukaapas ne kengät heti, kun olen juuri siivonnutkin."
Olen huomannut, että monet lapset eivät ymmärrä muuta kuin selväsanaisia käskyjä - tietysti ystävällisesti sanottuna. Lapset eivät ymmärrä vihjailuja! Muistan tämän omasta lapsuudestani, kun minun haluttiin menevän leikkimään muualle koska häiritsin, ja kehotus oli tyyppiä "eikö tuolla paikassa X olisi parempi leikkiä, siellä olisi enemmän tilaakin". Ei mennyt perille, en käsittänyt että paikkaan X olisi pitänyt mennä.
"Meillä on tapana ottaa kengät pois" voi joidenkin lasten mielessä hahmottua jonkinlaiseksi toteamukseksi, josta voi ajatella että jaa sellainen tapa. Mutta se ei mene perille toimintakehoituksena. On parempi sanoa suoraan, että "Ota kengät pois tässä eteisessä (ole hyvä)".
Kaveri tuskaili kun naapurin lapsi ei ymmärtänyt lausetta "meillä alkaakin olla ruoka-aika" kehoitukseksi lähteä kotiin. Eihän sellaista kaikki aikuisetkaan tunnu ymmärtävän. Kun hän alkoi sanoa, että "sinun pitää nyt mennä kotiin (tervetuloa joku toinen päivä uudestaan)", niin alkoi tapahtua. Ja jankuttamiseen todetaan että näin meillä tehdään, niinkuin moni on täällä viisaasti sanonutkin.
Tack för repetitionen. Precis allt som du skriver är en av orsakerna till att man aldrig mera vill bo i Finland. Ovänligt, snålt och inåtvänt. Det är ca. 100 % mot ens eget sätt att leva.
P.S. skor är avsedda att vara på fötter även inomhus. I civilcerade länder har folk flera par skor.
Vierailija kirjoitti:
Eli jotta voisi hankkia yhden lapsen, pitää varautua siihen, että jossain vaiheessa pitää pystyä ruokkimaan sen oman lapsen lisäksi myös kaikki lapsen kaverit? Jos onnistuu saamaan kovasti sosiaalisen yksilön, voi niitä kavereita olla jopa kymmenen. Jos taas on erakkoluonne, ei tarvitse ruokkia kuin omansa. Tai jos on kylässä viihtyvää sorttia, ei tarvitse ruokkia sitä yhtäkään, koska kavereiden vanhemmat hoitavat sen puolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaisitko osoitteen? Siis jos kerran syötätte kaikki lapset, jotka paikalla sattuvat olemaan. Näillä hinnoilla sattuisi varmaan moni olemaan.
Meillä on monesti 2-3 ns ylimääräistä ja kyllä kaikki saa syödä. Joko olet trolli tai sitten vaan et välitä lapsista. En ymmärrä, miksi kukaan voisi antaa lasten olla nälässä.
Ja nyt sun aivot varmaan räjähtää, mutta maanantai aamuisin on erittäin paljon lapsia, jotka on todella nälkäisiä. Mä laitan tuoreet leivät, leikkeleet, juustot, salaatit, tomaatit yms pöydälle itse tehtäviksi. Saa ottaa niin monta kuin haluaa. Jogurttia, rahkaa yms myös joinakin päivinä. Mehua, maitoa juomaksi. Myös teen kahvia/teetä, jos joku haluaa. Banaania, omenaa joskus.
T. Erityisopettaja yläkoulussaMiksi nämä lapset ovat kotona? Lasu heistä pitäisi tehdä, eikä opettaa vanhemmille, että ope ruokkii ja loputkin rahat voi laittaa kaljaan. Mieti hetki oikeasti näitä lapsia. Eivät olot sillä parane, että maanantaisin heitä ruokit.
Tiedoksi, että lasuja tehty sadoittain. Kukaan ei pysty auttamaan näin montaa perhettä, se on täysin mahdotonta. Sun mielestä nämä lapset ovat syyllisiä omaan oloihin? Minä käyn ne sieltä huumeperheistä aamuisin hakemassa pois. Monet ei edes uskalla tulla omista huoneistaan pois ilman minua. Poliisit kutsutaan, sossut kutsutaan. Mikään ei muutu. Saan aina saman vastauksen, ei ole mahdollisuutta auttaa. Sun mielestä mun pitäisi opettaa näitä lapsia kun ovat nälissään ??
Opettajana haet kotoa? Ja sinä menet siis huumeluolaan ilman poliisia? Ja lapset lymyilevät piilossa? Ja syötät nämä lapset, että voit opettaa? Eikä mikään laki tule vastaan?
Miten tämä nyt vaikuttaa vähän oudolta....
Mikä laki estää mua hakemasta/syöttämästä/auttamisesta? Olet hieman oudoilla linjoilla, jos mielestäsi teen jotain väärin. Ei ne ole mitään huumeluolia, siellä saattaa olla äijä kalsareillaan vastassa ihan sekaisin, mutta tuntee mut ja tietää että haen lasta kouluun. Ne päästää mut sisään ja koputan lapsen huoneen oveen, että nyt lähdetään. Poliisi ei tee mitään saati sossut, jos toinen osapuoli on normikunnossa eli äiti tässä tapauksessa. Sinne huoneeseenko se lapsi pitäisi jättää?
Jos äiti on normikunnossa, ei lapsen kuulu panikoida piilossa. Ja kai nyt joku laki opettajaa suojaa niin, ettei huumeperheistä lasten hakeminen ole normaalia.
Niin sitä luulisi, mutta jos lapsi silti pelkää omassa kodissaan, on tosi hyvä että joku ulkopuolinen aikuinen sen näkee ja voi viedä viestiä eteenpäin lastensuojeluun. Pakko siellä on puuttua viimeistään kun lapsi alkaa oireilla niin pahasti että psykiatriakin nivotaan mukaan, ja myös sieltä alkaa sadella lasuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tack för repetitionen. Precis allt som du skriver är en av orsakerna till att man aldrig mera vill bo i Finland. Ovänligt, snålt och inåtvänt. Det är ca. 100 % mot ens eget sätt att leva.
P.S. skor är avsedda att vara på fötter även inomhus. I civilcerade länder har folk flera par skor.
Isåfall kan man väl ha inneskor, va? Eller tycker du verkligen att det är ok att gå in till någon med leriga skor? Dessutom vet man ju aldrig vad man har trampat i speciellt barnen ser ju inte så noga efter.