Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En enää ruoki lapsen kavereita

Vierailija
19.11.2022 |

Nyt meni hermo. On todella rasittavaa kun nykyajan lapset ihan ronskisti tulevat kerjäämään ruokaa tai menevät jopa jääkaapille. Tai jos teen ruokaa ja lapseni kaveri pyytää myös saada syödä, olen aina antanut, mutta lähes 95% varmuudella ruoka jää syömättä kun se onkin pahaa tai ei ollutkaan nälkä tms. Ja jos lapsen kaveri ei syökään meillä, niin jäävät siihen ruokapöydän viereen norkoilemaan, eivätkä mene esim lapseni huoneeseen odottamaan vaikka pyytäisin. Ei omassa lapsuudessani todellakaan pyydetty ruokaa kylässä, saati menty jääkaapille tai jos sai syödä niin vaikka olisi ollut kuinka pahaa, niin se syötiin ihan vain kun oltiin kylässä! Omalle lapselleni olen aina painottanut että kylässä ei syödä ellei pyydetä ja odotetaan aina kaveria muualla kuin siinä missä isäntäperhe ruokailee.

Toinen on, että lompsitaan kengät jalassa sisällä, mutta onneksi ottavat ne pois kun pyydän.

Sanokaa etten ole ainoa kenellä menee tunteisiin nämä nykyajan lasten käytösmaneerit..

Kommentit (521)

Vierailija
201/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset kyllä sitten jaksaa valittaa ihan kaikesta. Oikeasti.. pirun raskasta kansaa.

Minä kyllä annan lasten kavereille ruokaa, vaikka omat tulot on sen 1500e nettona/kk ja yh. Kyllä siitä silti aina yhdelle tai jopa parille lisäsuulle riittää..

Eikä meillä tartte myöskään pokkuroida tai olla p*skantärkeenä. Ja lapset on lapsia, jos jotain ihan älytöntä tekevät niin sit sanon nätisti ja yleensä lapset kyllä tottelee.

Meillä naapurin poika pyysi ruokaa 7 päivää viikossa 365 päivää vuodessa, oli 10 vanha ja mulla omat lapset 1-vuosi ja toinen 4 - vuotta vanhoja.

Todella kiva, kun on yhteispiha ja naapurin lapsi kiukuttelee koko ajan pihalla, että hänellä on nälkä, mennään teille syömään. Juuri kun olisi se hetki, että omat vuoden ja 4 vanha olisi tyytyväisiä. Jos menin leikkipuistoon niin tämä 10 - vanha tuli perässä kiukuttelemaan. Hakkasi meidän ovea ja tuuletusluukkua niin, että meidän lapset heräsi päiväunilta.

Omat lapset ei tee äitiydestä raskasta, mutta muut lapset kyllä.

Vierailija
202/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset kyllä sitten jaksaa valittaa ihan kaikesta. Oikeasti.. pirun raskasta kansaa.

Minä kyllä annan lasten kavereille ruokaa, vaikka omat tulot on sen 1500e nettona/kk ja yh. Kyllä siitä silti aina yhdelle tai jopa parille lisäsuulle riittää..

Eikä meillä tartte myöskään pokkuroida tai olla p*skantärkeenä. Ja lapset on lapsia, jos jotain ihan älytöntä tekevät niin sit sanon nätisti ja yleensä lapset kyllä tottelee.

Meillä naapurin poika pyysi ruokaa 7 päivää viikossa 365 päivää vuodessa, oli 10 vanha ja mulla omat lapset 1-vuosi ja toinen 4 - vuotta vanhoja.

Todella kiva, kun on yhteispiha ja naapurin lapsi kiukuttelee koko ajan pihalla, että hänellä on nälkä, mennään teille syömään. Juuri kun olisi se hetki, että omat vuoden ja 4 vanha olisi tyytyväisiä. Jos menin leikkipuistoon niin tämä 10 - vanha tuli perässä kiukuttelemaan. Hakkasi meidän ovea ja tuuletusluukkua niin, että meidän lapset heräsi päiväunilta.

Omat lapset ei tee äitiydestä raskasta, mutta muut lapset kyllä.

Eli älkää muuttako rivitaloon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieraan lapselle voi ihan ystävällisesti sanoa asioista ja tavoista jotka ovat teille tärkeitä.

Talo elää tavallaan ja vieraat tulee ajallaan.

Näin minäkin asian näkisin. Jos lasten käytöksessä on jotain sanottavaa, niin sitten sanotaan. Ei se nyt niin vaikeata ole sanoa, että "meillä on tapana ottaa kengät pois."" Riisukaapas ne kengät heti, kun olen juuri siivonnutkin."

Sitten tuota erityisopen kommenttia vahvistaisin. Moni ei usko, että Suomessa on oikeasti sellaisia perheitä, joissa lapset eivät saa ruokaa. Kouluruoka on ainoa päivän ateria ja viikonlopun ovat nälässä. Kyllä tämä näkyy kouluissakin. Siksi koulujen puuropäivät eivät ole perjantaisin, ja siksi osassa kouluista tarjotaan aamupalaa.

Oma kokemukseni; olen päihdeperheestä lähtöisin ja hain maatalouskouluun toiselle paikkakunnalle, kun kuulin, että siellä saa kolmesti päivässä ruoan, ja saa asua ilmaiseksi asuntolassa aina viikon ja viikonloputkin jos on navetassa töissä viikonlopun.

Viikonlopun jos oli koululla, sai ruokarahan, jolla ostin viikonlopuksi ruoat kaupasta.

Oli kyllä niin luksusta, kun sai joka päivä syödä mahan täyteen ja sai nukkua yöt rauhassa.

Vierailija
204/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkipuistot on myös siitä kamalia, että sinne tulee alle kouluikäisiä ilman vanhempaa. Tehdään lapsia, mutta ei jakseta vahtia niitä. Alle kouluikäinen saattaa lyödä muita ja jos ei muut leiki sitä leikkiä mitä hän haluaa niin marssitaan kotiin sanomaan, että muut lapset kiusaa.

Yksi naapurin lapsi meni myös kotiin sanomaan, että häntä kiusataan, jätti kertomatta, että heitti itse ensin hiekkaa muiden päälle.

Vierailija
205/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaisitko osoitteen? Siis jos kerran syötätte kaikki lapset, jotka paikalla sattuvat olemaan. Näillä hinnoilla sattuisi varmaan moni olemaan.

Meillä on monesti 2-3 ns ylimääräistä ja kyllä kaikki saa syödä. Joko olet trolli tai sitten vaan et välitä lapsista. En ymmärrä, miksi kukaan voisi antaa lasten olla nälässä.

Ja nyt sun aivot varmaan räjähtää, mutta maanantai aamuisin on erittäin paljon lapsia, jotka on todella nälkäisiä. Mä laitan tuoreet leivät, leikkeleet, juustot, salaatit, tomaatit yms pöydälle itse tehtäviksi. Saa ottaa niin monta kuin haluaa. Jogurttia, rahkaa yms myös joinakin päivinä. Mehua, maitoa juomaksi. Myös teen kahvia/teetä, jos joku haluaa. Banaania, omenaa joskus.

T. Erityisopettaja yläkoulussa

Siis koulussako? Omilla rahoillasiko?

Vierailija
206/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkipuistot on myös siitä kamalia, että sinne tulee alle kouluikäisiä ilman vanhempaa. Tehdään lapsia, mutta ei jakseta vahtia niitä. Alle kouluikäinen saattaa lyödä muita ja jos ei muut leiki sitä leikkiä mitä hän haluaa niin marssitaan kotiin sanomaan, että muut lapset kiusaa.

Yksi naapurin lapsi meni myös kotiin sanomaan, että häntä kiusataan, jätti kertomatta, että heitti itse ensin hiekkaa muiden päälle.

Yhdellä muksulla oli koira mukana leikkipuistossa, vaikka se on kielletty, lukee leikkipuiston kyltissä. Koira oli hihnassa kiinni ja joutui laskemaan liukumäkeä monta kertaa.

Itse lähdin pois, en ole ilmainen lapsenvahti. Oman lapsen vahtiminen riittää ympäri vuoden. Meillä ei mies osallistu lasten hoitoon.

Vierailija
207/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meille tulee uusia lasten kavereita. puhutan heti ensi kerralla tiukasti. Sanon, että täällä tehdään just niinkuin minä sanon, meillä on omat säännöt ja niitä noudatetaan aina kun ollaan meillä. Kysyn sopiiko se ja jos sopii (aina on sopinut), lyödään kättä päälle. Kaverit tulevat pöytään vain kutsuttaessa, usein komennan koteihinsa kun meillä aletaan ruokailla. Jos lapsilla ei ole selkeitä rajoja tai opittuja hyviä tapoja kotoaan, saavat vähän oppia meiltä. Koskee monia muitakin kuin ruokailuun liittyviä juttuja,

Hyvin tullaan useimpien kanssa juttuun.

Vierailija
208/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään iso osa lapsista on huonokäytöksisiä ja suorastaan tyhmiä. Ongelmille keksitään koko ajan tekosyitä joista yleisin taitaa olla ADHD, vaikka todellisuudessa erittäin iso osa ongelmista johtuu vain huonosta ja lepsusta kasvatuksesta. On jotenkin "jännää", että mitä enemmän suvaitaan, hyssytellään ja taputellaan päätä, sitä enemmän ongelmia tulee. Tyhmempikin tajua, että noilla asioilla on yhteys.

Vierailija
209/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja paljonko tuosta summasta menee vuokraan ja auton kuluihin. Kaikki ei asu Helsingissä, missä kulkee ratikat.

Vierailija
210/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä lapsella oli kultainen noutaja leikkipuistossa mukana eikä se ollut kiinni. Melkoinen riski, että voi vaikka purra jotain lasta.

Leikkipuiston kyltissä lukee, että ei saa tuoda koiraa leikkipuistoon.

Kuinka tyhmiä osa vanhemmista on. Jos ottaa koiran ja antaa lapsen ulkoiluttaa sitä niin pitää kertoa lapselle, että koira on pidettävä kytkettynä eikä koiria saa viedä leikkipuistoihin. Kylteissä lukee, että koiraa ei saa tuoda leikkipuistoon.

Vierailija
211/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieraan lapselle voi ihan ystävällisesti sanoa asioista ja tavoista jotka ovat teille tärkeitä.

Talo elää tavallaan ja vieraat tulee ajallaan.

Näin minäkin asian näkisin. Jos lasten käytöksessä on jotain sanottavaa, niin sitten sanotaan. Ei se nyt niin vaikeata ole sanoa, että "meillä on tapana ottaa kengät pois."" Riisukaapas ne kengät heti, kun olen juuri siivonnutkin."

Sitten tuota erityisopen kommenttia vahvistaisin. Moni ei usko, että Suomessa on oikeasti sellaisia perheitä, joissa lapset eivät saa ruokaa. Kouluruoka on ainoa päivän ateria ja viikonlopun ovat nälässä. Kyllä tämä näkyy kouluissakin. Siksi koulujen puuropäivät eivät ole perjantaisin, ja siksi osassa kouluista tarjotaan aamupalaa.

Oma kokemukseni; olen päihdeperheestä lähtöisin ja hain maatalouskouluun toiselle paikkakunnalle, kun kuulin, että siellä saa kolmesti päivässä ruoan, ja saa asua ilmaiseksi asuntolassa aina viikon ja viikonloputkin jos on navetassa töissä viikonlopun.

Viikonlopun jos oli koululla, sai ruokarahan, jolla ostin viikonlopuksi ruoat kaupasta.

Oli kyllä niin luksusta, kun sai joka päivä syödä mahan täyteen ja sai nukkua yöt rauhassa.

Tein saman jutun. Se aika oli ihanaa!

Vierailija
212/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä oo varaa ruokkia naapurin kakaroita hyvä kun pystyy ostamaan ruokaa omille lapsille.

Eli jotta voisi hankkia yhden lapsen, pitää varautua siihen, että jossain vaiheessa pitää pystyä ruokkimaan sen oman lapsen lisäksi myös kaikki lapsen kaverit? Jos onnistuu saamaan kovasti sosiaalisen yksilön, voi niitä kavereita olla jopa kymmenen. Jos taas on erakkoluonne, ei tarvitse ruokkia kuin omansa. Tai jos on kylässä viihtyvää sorttia, ei tarvitse ruokkia sitä yhtäkään, koska kavereiden vanhemmat hoitavat sen puolen.

Ei. Yleisesti ottaen ne perheet kenellä on vaikeaa ruokkia edes omia lapsiaan ei pitäis edes tehdä lapsia. Piste. Ymmärrän, että koko ajatus ärsyttää, mutta on vain järjellä tehty päätös.

Nyt toki voidaan taas vetää se säälikortti eli voi sairastua jne, joo voi kyllä mutta entäs se toinen osapuoli? Eikö hän voi osallistua? Vai onko tehty lapsi ja erottu muutaman vuoden kuluttua kun olikin niin vaikeaa

Meillä on käteen jäävät tulot yhteensä noin 5000€/kk. Vähän vaihtelee, joskus enemmänkin. Sinusta se ei tietenkään ole mitään, mutta minusta on.

Ei meillä silti ole aina ruokaa lasten kavereille. En tajua tätä, miten joku ei tajus, joten väännän rautalangasta:

- en käy kaupassa joka päivä

- emme pidä jääkaapissa tai kaapeissa kaikkea koko ajan varalla

- haluan mahdollisimman vähän ruokahävikkiä, joten meillä voi olla valmiina ruokaa tasan meille viidelle eikä enempää

-jos meidän kolmella lapsella kävisi joka päivä kaverit syömässä, se tarkoittaisi että ruokaa ja välipaloja pitäisi olla päivittäin kahdeksalle hengelle

Vierailija
213/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotoilen ajatuksen sivistyneesti eli nykypäivän lapsukaisissa nyt vaan on paljon niitä, että heitä pitää ymmärtää. Minä 70-luvulla syntynyt en enää ymmärrä näiden kaikkien lapsukaisten diaknooseja ja plus ylihuolehtivaisia vanhempia.

Ai, kylä kasvattaa lapset:))))))) Älä unta nää. Ei enempää. Sen vielä jatkan, että maamme on pulassa teinirikosten takia. Toivoisin todella, että emme mene Ruotsin tielle.

Vierailija
214/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Eikä kiitetä kun vanhemmat ei osaa käytöstapoja välttämättä itsekään.

Tuo on kyllä totta. Kun ovat syöneet ja lähtevät pöydästä, sanon heille usein,että mitenkäs sanotaan kun on syöty. Monet eivät tiedä,joten sanon, että meillä kiitetään ruoasta. Outoa, ettei normi tapoja opeteta. Kouluissa pitäisi olla käyttäytymisen opetusohjelma.

Vierailija
215/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdellä lapsella oli kultainen noutaja leikkipuistossa mukana eikä se ollut kiinni. Melkoinen riski, että voi vaikka purra jotain lasta.

Kuinka tyhmiä osa vanhemmista on. Jos ottaa koiran ja antaa lapsen ulkoiluttaa sitä niin pitää kertoa lapselle, että koira on pidettävä kytkettynä eikä koiria saa viedä leikkipuistoihin. Kylteissä lukee, että koiraa ei saa tuoda leikkipuistoon.

Yhdellä lapsella oli koira mukana leikkipuistossa hihnassa kiinni ja muut lapset heitteli tuota koiraa kivillä.

Lähdin pois.

Uskomatonta, että annetaan lapsen ulkoiluttaa koiraa eikä neuvota lasta mitenkään.

Ei ole muiden leikkipuistossa olevien vanhempien vastuulla toimia ilmaisena hoitotätinä.

Itse lähden aina oman lapsen kanssa pois.

Vierailija
216/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdellä lapsella oli koira mukana leikkipuistossa hihnassa kiinni ja muut lapset heitteli tuota koiraa kivillä.

Lähdin pois.

Uskomatonta, että annetaan lapsen ulkoiluttaa koiraa eikä neuvota lasta mitenkään.

Ei ole muiden leikkipuistossa olevien vanhempien vastuulla toimia ilmaisena hoitotätinä.

Itse lähden aina oman lapsen kanssa pois.

Leikkipuistoon ei saa viedä koiraa. Lukee leikkipuiston kylteissä.

Vierailija
217/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittaisitko osoitteen? Siis jos kerran syötätte kaikki lapset, jotka paikalla sattuvat olemaan. Näillä hinnoilla sattuisi varmaan moni olemaan.

Meillä on monesti 2-3 ns ylimääräistä ja kyllä kaikki saa syödä. Joko olet trolli tai sitten vaan et välitä lapsista. En ymmärrä, miksi kukaan voisi antaa lasten olla nälässä.

Ja nyt sun aivot varmaan räjähtää, mutta maanantai aamuisin on erittäin paljon lapsia, jotka on todella nälkäisiä. Mä laitan tuoreet leivät, leikkeleet, juustot, salaatit, tomaatit yms pöydälle itse tehtäviksi. Saa ottaa niin monta kuin haluaa. Jogurttia, rahkaa yms myös joinakin päivinä. Mehua, maitoa juomaksi. Myös teen kahvia/teetä, jos joku haluaa. Banaania, omenaa joskus.

T. Erityisopettaja yläkoulussa

Siis koulussako? Omilla rahoillasiko?

Jep, olen tehnyt tätä jo yli parikymmentä vuotta. Tuleeko yllätyksenä, että on nälkäisiä lapsia? Pystyvät opiskelemaan paremmin, jos on saanut vatsaan jotain. Kuka pystyy nälkäisenä mihinkään keskittymään? Ihan ohiksena, mun luokassa ei koskaan ole ollut väkivaltaa vaikka aika moni siksi on sinne siirretty, myös kiroilu on kielletty, kännyt yms, kaikenlainen kiusaaminen (mukaanlukien välkät ja oma aika). Se on kumma kuinka lapset kunnioittaa minua sillä minä kunnioitan heitä.

Vierailija
218/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella on ollut kanssa pari sellaista "kaveria" jotka jotenkin vaan haluaa meille niin, tekemään mitä? Potkimaan palloa sisälle, availemaan kaikenlaisia ovia ja kaappeja, menemään meidän vanhempien sänkyyn hyppimään. Huomasin myös, että lapsella oli jotenkin epämääräisen paha mieli, kun nää sankarit meillä oli.

Kun tajusivat, että meillä tällänen peli ei vetele, lakkasivat olemasta mun lapsen "kavereita" eikä niitä enää näkynyt. Mä en oikein tiedä, että oliko siinä jotain kiusaamistakin, koska lapsi vaikutti ihan helpottuneelta, kun puutuin tiukasti tähän peffailuun.

Vierailija
219/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Eikä kiitetä kun vanhemmat ei osaa käytöstapoja välttämättä itsekään.

Tuo on kyllä totta. Kun ovat syöneet ja lähtevät pöydästä, sanon heille usein,että mitenkäs sanotaan kun on syöty. Monet eivät tiedä,joten sanon, että meillä kiitetään ruoasta. Outoa, ettei normi tapoja opeteta. Kouluissa pitäisi olla käyttäytymisen opetusohjelma.

Kouluissa?? Käytöstavat ja niiden opetteleminen kuuluu vanhemmille. Älkää siirtäkö vastuuta.

Vierailija
220/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä oo varaa ruokkia naapurin kakaroita hyvä kun pystyy ostamaan ruokaa omille lapsille.

Eli jotta voisi hankkia yhden lapsen, pitää varautua siihen, että jossain vaiheessa pitää pystyä ruokkimaan sen oman lapsen lisäksi myös kaikki lapsen kaverit? Jos onnistuu saamaan kovasti sosiaalisen yksilön, voi niitä kavereita olla jopa kymmenen. Jos taas on erakkoluonne, ei tarvitse ruokkia kuin omansa. Tai jos on kylässä viihtyvää sorttia, ei tarvitse ruokkia sitä yhtäkään, koska kavereiden vanhemmat hoitavat sen puolen.

Ei. Yleisesti ottaen ne perheet kenellä on vaikeaa ruokkia edes omia lapsiaan ei pitäis edes tehdä lapsia. Piste. Ymmärrän, että koko ajatus ärsyttää, mutta on vain järjellä tehty päätös.

Nyt toki voidaan taas vetää se säälikortti eli voi sairastua jne, joo voi kyllä mutta entäs se toinen osapuoli? Eikö hän voi osallistua? Vai onko tehty lapsi ja erottu muutaman vuoden kuluttua kun olikin niin vaikeaa

Meillä on käteen jäävät tulot yhteensä noin 5000€/kk. Vähän vaihtelee, joskus enemmänkin. Sinusta se ei tietenkään ole mitään, mutta minusta on.

Ei meillä silti ole aina ruokaa lasten kavereille. En tajua tätä, miten joku ei tajus, joten väännän rautalangasta:

- en käy kaupassa joka päivä

- emme pidä jääkaapissa tai kaapeissa kaikkea koko ajan varalla

- haluan mahdollisimman vähän ruokahävikkiä, joten meillä voi olla valmiina ruokaa tasan meille viidelle eikä enempää

-jos meidän kolmella lapsella kävisi joka päivä kaverit syömässä, se tarkoittaisi että ruokaa ja välipaloja pitäisi olla päivittäin kahdeksalle hengelle

Meillä on yhteiset nettotulot 4 hengelle 2400 ja tuosta maksetaan vuokra, auton kulut, autolaina, ruoat, vaatteet, ihan kaikki.

Lapsilisät on tuossa 2400 mukana. Muita tukia ei saada, haettiin kyllä, mutta kieltävä vastaus.

Ja puoliso tarvitsee työn vuoksi auton ja vanhemmat asuvat 30 km päässä, siis lasten mummula.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän