Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verkkogynekologit kysymys!

Vierailija
21.09.2024 |

Kärsin jatkuvista bakteerivaginooseista, alkaa usein kuukautisten jälkeen. Antibiootti ja käsikauppalääkkeet korjaa ongelman, mutta sitten taas parin kk jälkeen sama kierre jatkuu. Nyt olen karsinut ruokavaliosta sokerin täysin pois, se kuulemma saattaa auttaa.

Kuitenkin olen huomannut, että maitohappobakteerien syöminen puhkaisee aina bakteerivaginoosin. Mistähän johtuu?

Onko alapään pH arvo jotenkin pysyvästi vinksallaan liian happamaan tai emäksiseen? Kannattaako maitohappobakteereja välttää vai pitäisikö niitä sitten nimenomaan syödä?

Olen opiskelija, joten en pääse nyt kalliille gynelle. Joskus kun YTHSlle soitellut asiasta, niin joko sanovat tilannettani normaaliksi tai määräävät antibioottia ja en jaksa enää antibioottia vedellä

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole gynekologi mutta voin vilkaista

Vierailija
2/15 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

NO miks  sitte syöt maitohappobakteereja?

huoh..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita kommentteja?

ap

Vierailija
4/15 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti on just joku tasapaino vinksallaan. En oo gyne, mutta mulla oli itsellä vastaavantyylinen hiivakierre pitkään.

Kävin 100 lääkärillä ja gynellä ja lopulta määräsivät boorihappokuurin. Se auttoi hyvin, mutta kun loppui, niin kierre alkoi uudestaan.

Sitten keksin kokeilka vagisan puikkoja. Niissä on maitohappobakteeria ja kosteuttavia ainesosia. Ne on nyt auttaneet jo pitkään, pari kertaa viikossa laitan illalla sellaisen.

Vierailija
5/15 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoivat Vagi- C kapselit, saa apteekista ilman reseptiä. 

Vierailija
6/15 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörittääkö seksikumppaninne toisia naisia? Silloin voi tulla hillitön bakteerivaginoosi tuliaisena.

Kokemusta on. 

Vierailija
7/15 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kiitos kommenteista!!

Tuohon seksikumppaniasiaan, niin olen sinkku. Mutta olen huomannut, että parisuhteessa ollessa suojaamaton seksi/sperma aina aiheutti bakteerivaginoosin tai virtsatieinfektion....

Raskasta, kun selkeästi jokin pielessä tuolla alapäässä kun se aina kaikesta ottaa nokkiinsa ja sairastuu....

Vierailija
8/15 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huoh..

Veetun juntti takas ala-asteelle opettelee luetunymmärtämistä

Vierailija
9/15 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyörittääkö seksikumppaninne toisia naisia? Silloin voi tulla hillitön bakteerivaginoosi tuliaisena.

Kokemusta on. 

Mun yhdellä kaverilla oli sama ongelma ja miehen seikkailuthan sitä aiheuttivat.

Vierailija
10/15 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että se on  bakteerivaginoosi, eikä joku muu ongelma? Kun se toistuu noin usein noin pitkään, se kannattaisi tarkistuttaa! Ettei vaan ole joku exän jättämä tauti?

Alapäässä on normaalisti tasapaino bakteerikannan ja hiivan välillä - molemmat ovat tarpeen ja molemmat pitävät toisiaan kurissa. Maitohappobakteerit lisäävät vähentävät hiivaa, joten ne voivat joskus keikauttaa tilanteen niin, että hiivaa on liian vähän ja bakteerikanta pääsee kasvamaan liikaa. Tällä voi siis olla yhteys asiaan - miksi olet kokenut tarvitsevasi maitohappobskteerilisää? Oletko oikeasti tarvinnut sitä? Vai onkno sielläkin taustalla joku muu ongelma.

Vierailija
11/15 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syö tuossa tilanteessa maitohappobakteereja, ellet välttämättä tarvitse niitä johonkin muuhun, esim. suolisto-ongelmiin.

Emättimesi pH on todennäköisesti liian emäksinen, mikä suosii epäedullista bakteerikantaa. pH:ta emäksiseen suuntaan muuttavat mm. lääkekuurit, kierukka, tupakointi, limakalvojen peseminen saippualla, liika suora suikuttelu, jopa puristavat vaatteet tai pesemättömät seksilelut. 

Yleensä nuo bakteerivaginoosit saa hoidettua itsehoitotuotteilla, joissa nimenomaan on bakteerikantaa ja pH:ta tasapainottavia ominaisuuksia, ei tarvtse antibioottejakaan hakea ellei ole oireita että olisi lähtenyt leviämään emättimestä eteenpäin. Esim. Canesbalance emätingeeli tai Lactal Balans on hyviä (maitohappobakteerit laitettuna emättiimeen voivat toimia, vaikka ne syötynä eivät sinulla auta vaan pahentaa ongelmaa).

Vierailija
12/15 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä maitohappobakteereita ole pakko syödä, sain itse niistä vain vatsanväänteitä. Luonnollisuus on hyvä asia, tasapaino paranee mutta hiivatulehdukseen voi syödä ne lääkkeet normaalisti. Aikanaan oli tuo maitohappobakteerivillitys, ei auta nekään korjaamaan tilannetta. Luota siihen että keho korjaa sitä tasapainoansa kyllä. Aika aikansa kutakin.

Vierailija
13/15 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huoh..

Jep, ei kannata näitä syödä. Käyttäkää rahanne parempiin ja tärkeämpiin asioihin. 

Vierailija
14/15 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti on just joku tasapaino vinksallaan. En oo gyne, mutta mulla oli itsellä vastaavantyylinen hiivakierre pitkään.

Kävin 100 lääkärillä ja gynellä ja lopulta määräsivät boorihappokuurin. Se auttoi hyvin, mutta kun loppui, niin kierre alkoi uudestaan.

Sitten keksin kokeilka vagisan puikkoja. Niissä on maitohappobakteeria ja kosteuttavia ainesosia. Ne on nyt auttaneet jo pitkään, pari kertaa viikossa laitan illalla sellaisen.

Mun äidillä oli joskus meidän lasten ollessa pienehköjä vielä niin jatkuvasti kuulemma hiivatulehduksia. Se kanssa osti jotakin puikkoja tms apteekista. Oli vähän kyllästynyt siihen kierteeseen mutta meni aikanaan ohitse sekin tilanne. Kannattaa huolehtia siitä hygieniasta vain hyvin. 

Vierailija
15/15 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kiitos kommenteista!!

Tuohon seksikumppaniasiaan, niin olen sinkku. Mutta olen huomannut, että parisuhteessa ollessa suojaamaton seksi/sperma aina aiheutti bakteerivaginoosin tai virtsatieinfektion....

Raskasta, kun selkeästi jokin pielessä tuolla alapäässä kun se aina kaikesta ottaa nokkiinsa ja sairastuu....

Kannattaa siis käyttää sitä ehkäisyä suojana ettet tee haittaa suotta itsellesi sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän