Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En enää ruoki lapsen kavereita

Vierailija
19.11.2022 |

Nyt meni hermo. On todella rasittavaa kun nykyajan lapset ihan ronskisti tulevat kerjäämään ruokaa tai menevät jopa jääkaapille. Tai jos teen ruokaa ja lapseni kaveri pyytää myös saada syödä, olen aina antanut, mutta lähes 95% varmuudella ruoka jää syömättä kun se onkin pahaa tai ei ollutkaan nälkä tms. Ja jos lapsen kaveri ei syökään meillä, niin jäävät siihen ruokapöydän viereen norkoilemaan, eivätkä mene esim lapseni huoneeseen odottamaan vaikka pyytäisin. Ei omassa lapsuudessani todellakaan pyydetty ruokaa kylässä, saati menty jääkaapille tai jos sai syödä niin vaikka olisi ollut kuinka pahaa, niin se syötiin ihan vain kun oltiin kylässä! Omalle lapselleni olen aina painottanut että kylässä ei syödä ellei pyydetä ja odotetaan aina kaveria muualla kuin siinä missä isäntäperhe ruokailee.

Toinen on, että lompsitaan kengät jalassa sisällä, mutta onneksi ottavat ne pois kun pyydän.

Sanokaa etten ole ainoa kenellä menee tunteisiin nämä nykyajan lasten käytösmaneerit..

Kommentit (521)

Vierailija
101/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa että en olekaan ainoa! Siis en minä pyydä pyydä. Sanoin esim lapsen kaverille, että voit mennä odottamaan Pertin huoneeseen kunnes ollaan syöty vastaukseksi tuli ei kyllä minä voin odottaa tässä. Häkellyin enkä vain osannut sanoa enää että mene nyt sinne huoneeseen!

Ap

Lisäksi kun pyydetään lähtemään kotiin, että päästään itse iltapuuhiin ja nukkumaan, kommenttina on " ei mun vielä tarvii mennä."

Miten pienen koululaisen kotiinmenoaika voi olla kymmeneltä?

Lastensuojelu ilmoitus paikallaan ja lapsi pois tuollaiselta äidiltä.

Vierailija
102/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä asui myös naapurissa yh, on asunut kaksikin, joiden lapset riesa. Jatkuvasti soitetaan ovikelloa, pyydetään ruokaa. Jos menin omien lapsien kanssa leikkipuistoon tai kauppaan niin tulivat perässä kiukuttelemaan.

Toisen yh:n äiti kävi perjantaisin ja lauantaisin karaokebaarissa ja jätti lapsensa yksin. Itselläni oli vuoden ja 4 vanhat lapset. Meillä ei tullut lasten päiväunistakaan mitään jatkuvan häiriköinnin takia. Nyt lapset onneksi vanhempia enkä tule ikinä hoitamaan enää ketään, en lapsia enkä eläkeläisiä.

Itsellä vaihtuu työpaikka niin nyt jutellaan kahvitauoilla, että sen niminen äiti meni karaokebaariin ja jätti lapsen aina yksin eikä tehnyt lapselleen ruokaa.

Pitäisikö mennä myös kyseiseen karaokebaariin kertomaan, että tuo ei ruokkinut omaa lastaan.

Sanoo baarimikolle, että tuo äiti ei sitten ole ruokkinut omaa lastaan ja jättänyt lapsensa yksin.

Häpeä huono äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle Tuolla menolla lapsillani ei ole kohta enää kavereita. Sovi pelisäännöistä lasten vanhempien kanssa ja lopeta valittaminen.

Minun lasten kaverit ovat saaneet meillä syödä aina aikanaan ja tulla milloin vaan.Ainoa sääntö on ollut, että kengät pois ja käsien pesu mielellään.

Et selvästikään siedä muiden lapsia, mieti kuitenkin samaa tilannetta toisin päin.

Vierailija
104/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin kerran lapsen kaverin mukaan uimaan, että lapsi saisi uida ja touhuta kaverinsa kanssa ja minä tehdä omiani. Kaverin äiti vain jätti kertomatta ettei tämä kaveri osaa uida ollenkaan. Voin sanoa että ärsytti.

Mä en ikimaailmassa antaisi uimataidotonta lasta tuntemattoman perheen kanssa uimaan. Enkä vaikka jotenkuten osaisi uidakin. Oon itse tosi tarkka siitä, että aikuinen valvoo aina, kunnes uimataito JA tilannetaju/arviointikyky on oikeasti varmuudella riittävä. En voi käsittää että joku edes pyytää vieraan lapsen mukaansa oletuksena että ei aijo valvoa, eikä edes tiedä minä verran lapsi osaa uida.

Vierailija
105/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

:: kirjoitti:

Aloittajalle Tuolla menolla lapsillani ei ole kohta enää kavereita. Sovi pelisäännöistä lasten vanhempien kanssa ja lopeta valittaminen.

Minun lasten kaverit ovat saaneet meillä syödä aina aikanaan ja tulla milloin vaan.Ainoa sääntö on ollut, että kengät pois ja käsien pesu mielellään.

Et selvästikään siedä muiden lapsia, mieti kuitenkin samaa tilannetta toisin päin.

Kuule ensi talvena sähkölaskut on 3000 kuukaudessa ja verovähennys on 600.

Kenelläkään ei ole velvollisuutta ruokkia toisten lapsia.

Jos lapsesi vinkuu meillä ruokaa niin teen lastensuojeluilmoituksen.

Ruoki itse se kakarasi tai anna se adoptioon muille, jos ei oman lapsen ruokkiminen ja hoito kiinnosta.

Vierailija
106/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaverit saa syödä silloin kun itsekin syödään. Kaapeille ei tietenkään saa itse mennä, ja muutenkin noudatetaan meidän tapoja ja sääntöjä. Ohjaan myös tavoille jos eivät ymmärrä. Jos esimerkiksi joku ei haluaisi syödä, mutta jäisi pöydän ääreen norkoilemaan ja odottamaan oman lapseni ruokailun ajaksi, ohjaisin hänet lapsen huoneeseen odottamaan. Jos vastaus tosiaan olisi voin odottaa tässä, sanoisin rauhallisesti että et voi, koska meillä on tapana että niillä jotka syö on ruokarauha, ja muut odottaa muualla. Jos vastaan sanotaan, totean että meillä noudatetaan meidän perheen sääntöjä, tai muuten ei voi tulla kylään. Ihan neutraalisti ja nätisti voi asiat sanoa, mutta kuitenkin tehdä selväksi että talon tapoja noudatetaan, ja aikuinen päättää.

Vierailija
107/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheillä on eri tulot, joku vanhempi voi olla työtön.

Jokaisen kuuluu ruokkia oma lapsi eikä lähettää sitä muualle syömään.

Ruoan hinta on pilvissä. Uskomatonta, että joku kehtaa laittaa oman lapsen vinkumaan muilta lapsiperheiltä ruokaa.

Vierailija
108/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ruokin kyllä kaikki lasten kaverit (jokainen tehköön niin kuin parhaaksi näkee). Itseäni jäi lapsena vaivaamaan kun paras ystäväni oli hyvin varakkaasta perheestä ja heiltä sai tasan lasin vettä ja ystäväni kuitenkin söi meillä aina kunnolla vuosien ajan. En halua olla tuo vesiperhe, vaan tarjota lapsen kavereille ystävällisyyttä ja sapuskaa jotta tuntevat itsensä tervetulleeksi. 

Kengistä taas.. tein ruman kyltin eteiseen jossa lukee kissankokoisin kirjaimin KENGÄT POIS! on toiminut kaikkiin muihin tähän mennessä paitsi appeen. Minulla meni aivan pää jumiin kengillä sisälle lampsijoista. 

Sultakin taisi mennä ap:n pointti täysin ohi. Miten ihmiset ei nykyään osaa lukea ajatuksella, eikä ymmärrä lukemaansa?

Vierailija
109/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheillä on eri tulot, joku vanhempi voi olla työtön.

Jokaisen kuuluu ruokkia oma lapsi eikä lähettää sitä muualle syömään.

Ruoan hinta on pilvissä. Uskomatonta, että joku kehtaa laittaa oman lapsen vinkumaan muilta lapsiperheiltä ruokaa.

Yleensä se menee niin, että työttömältä äidiltä vingutaan ruokaa ja samalla lapsi kehuu kun olivat ulkomailla. Työttömän lapsi ei ole ikinä ollut edes lentokoneessa.

Itsekästä touhua monella.

Vierailija
110/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tarjosin aina lapsen/teinin kavereille ruokaa, jos olivat meillä ruoka-aikana. Osa söi, osa ei, ja aina kyllä kiittivät ja korjasivat astiansa eikä ruoan haaskaajiakaan ollut. Ruokalaskussa kyllä näkyi, jos kävi paljon kavereita. Nyt kun kaikki on niin kallista ja käytössä vähemmän rahaa kuin ennen, en enää tarjoaisi niin avokätisesti. Toisaalta oma lapsikin söi välillä kavereiden luona.

Ymmärrän hyvin, että ärsyttää ap:n kuvailema tilanne, varsinkin se, että ruokaa haaskataan.

Meillä oli joskus ongelmana kesällä se, että naapurin lapset tulivat terassin viereen kärkkymään ruokaa, kun söimme terassilla tai meillä oli vieraita kahvilla. Oma lapsi oli vielä vauva eli kyseessä eivät olleet lapsen kaverit, vaan huonotapaiset alle kouluikäiset. Näitä ei kutsuttu pöytään, ja lopettivat, kun ei annettu mitään.

Samaiset tenavat olivat aina kyläreissulla ensimmäisenä ruokapöydässä, nousivat seisomaan tuolilla ja makasivat pöydän päällä kurottelemassa herkkuja. Vanhemmat eivät koskaan sanoneet mitään, vaan me jouduimme asiasta huomauttamaan.

Vierailija
111/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudessa (2000-luku) jos oli tarkoitus syödä kaverin luona niin siitä sovittiin etukäteen useampi päivä ennen, jotta kaverin vanhemmat osasi varautua ostamalla tarpeeksi ruokaa myös ylimääräiselle henkilölle. Ikinä kenelläkään ei ollut ongelmaa asian suhteen, koska se ei tullut yllätyksenä ja tietysti oli vastavuoroista eli kaverikin söi välillä meillä kun oltiin sovittu asiasta. (esim. yökyläilyt, kauempana asuvan kaverin luona kyläily tai jos oli tiettynä päivänä yhteinen harrastus niin mentiin koulun jälkeen toisen luokse ja vasta harrastuksen jälkeen kotiin) 

Muissa tapauksissa pidettiin leikeistä 1-2h tauko, jotta kaikki ehtivät käydä kotona syömässä ja jatkettiin sen jälkeen. 

Vierailija
112/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi mamma joka ärsyyntyy siitä ettei kenkiä oteta nykyään automaattisesti pois jalasta. Onko monilla näkynyt samaa lapsen kavereilla? 

Kyllä! Täällä myös yksi jolla menee hermo tuohon. Lapsi ei ollut vielä valmis ulkoilemaan kaverinsa kanssa, lapsen kaveri sitten kulki kuraiset ulkovaatteet päällä sisälle kenkineen päivineen. Sanoin että älä kävele kengät jalassa sisällä kun olen juuri siivonnut, niin totesi vain kuinka ei jaksa pukea sitten enää uudestaan.

"Sitten sinun kannattaa mennä ulos odottamaan. Eikö? Tulen auttamaan."

Vierailija
113/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ruokin kyllä kaikki lasten kaverit (jokainen tehköön niin kuin parhaaksi näkee). Itseäni jäi lapsena vaivaamaan kun paras ystäväni oli hyvin varakkaasta perheestä ja heiltä sai tasan lasin vettä ja ystäväni kuitenkin söi meillä aina kunnolla vuosien ajan. En halua olla tuo vesiperhe, vaan tarjota lapsen kavereille ystävällisyyttä ja sapuskaa jotta tuntevat itsensä tervetulleeksi. 

Kengistä taas.. tein ruman kyltin eteiseen jossa lukee kissankokoisin kirjaimin KENGÄT POIS! on toiminut kaikkiin muihin tähän mennessä paitsi appeen. Minulla meni aivan pää jumiin kengillä sisälle lampsijoista. 

Sultakin taisi mennä ap:n pointti täysin ohi. Miten ihmiset ei nykyään osaa lukea ajatuksella, eikä ymmärrä lukemaansa?

Se vaatisi keskittymiskykyä, jota meillä kännykän suurkuluttajilla ei ole.

"Voiks siit saada videoo, ku toi lukeminen ei oikein oo mun juttu?"

Vierailija
114/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ymmärsi ja kertoi oman tapansa, syyt siihen ja mikä häntä ärsyttää. Keskustelu on yleensä vuorovaikutteista, ei pelkkää hymistelyä ja komppaamista.

Sinä olit ohi aiheen, samaten minä.

Vierailija
115/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kauhean järkevän kuuloista että vieraan pitää olla nälässä ja odottaa yksin huoneessa kun toiset syö.. :D Kyllä minä sain aina kutsun ruokapöytään jos olin kaverilla kylässä ja tämä oli vuosia sitten. Samoin meillä sai vieras aina myös lautasen ja ruokaa, eikä tosiaan käsketty odottamaan yksin toisessa huoneessa! Sen nyt ymmärrän että outo kysyä välipalaa omin neuvoin tai mennä ilman lupaa jääkaapille. Mutta että ei ruokaa voida tarjota, kun itse syödään..

Ei sitä ruokaa ole välttämättä laskettu riittämään ylimääräiselle ruokailijalle. Ja sillä kaverilla on oma kotinsa ja perheensä, jonka luona voi ruokailla. Yökyläilyt asia erikseen.

Kuin helvetin köyhiä ihmisiä täällä palstailee, jos ei voi paria haarukallista ruokaa antaa jollekin lapselle. Tsiisus. Olis kannattanut ne omatkin jättää tekemättä, jos on noin tiukkaa.

Vierailija
116/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AIkuisessa on jotakin vikaa, jos antaa lapsen olla nälkäinen kattonsa alla. Tai sitten on vain todella köyhä. Huonoa käytöstä aikuisilta jokatapauksessa.

Meillä oikeasti on useimmiten ruokaa vain minulle ja tyttärelleni. Mies on pitkä pätkiä poissa, joten teen ruokaa pakkaseen sellaisiin rasioihin, joista riittää sitten minulle ja tyttärelle. En osta jogurtteja tai muita yksittäispakattuja enempää kuin meidän on tarkoitus syödä. Sama hedelmissä ja about kaikessa. Toki voisin olla sitten olla itse syömättä, mutta ei sekään nyt jatkuvasti ole hyvä vaihtoehto. Leivät voivat tehdä, mutta sittenkin alkaa narina, kun meillä ei ole kuin juustoa ja kasviksia päälle. Ollaan sovittu kaikkein lasten kavereiden vanhempien kanssa, että jos menevät toistensa luokse koulusta niin, ettei etukäteen ole sovittu, käyvät syömässä ja tekemässä läksyt ensin kotona. Tämä on ollut kaikista hyvä idea.

Vierailija
117/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:: kirjoitti:

Kuule ensi talvena sähkölaskut on 3000 kuukaudessa ja verovähennys on 600.

Voi helvata mikä trolli. Me siirryttiin pörssisähköön, on sähkölämmitteinen ok-talo. Nyt on sähkölasku noussut 25 e /kk. Vaikka olis kova pakkanen niin nousee ehkä max 100 e/ kk. Kannattaa käyttää järkeä. Ja yhä edelleen me syötetään kaikki lapset, jotka sattuu olemaan paikalla. Ei ole niiden vika, jos vanhemmat on tolla lailla hieman vinksallaan.

Vierailija
118/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kauhean järkevän kuuloista että vieraan pitää olla nälässä ja odottaa yksin huoneessa kun toiset syö.. :D Kyllä minä sain aina kutsun ruokapöytään jos olin kaverilla kylässä ja tämä oli vuosia sitten. Samoin meillä sai vieras aina myös lautasen ja ruokaa, eikä tosiaan käsketty odottamaan yksin toisessa huoneessa! Sen nyt ymmärrän että outo kysyä välipalaa omin neuvoin tai mennä ilman lupaa jääkaapille. Mutta että ei ruokaa voida tarjota, kun itse syödään..

Se vieras voi mennä omaan kotiinsa syömään! Jos meidän lapset on esim. koulun jälkeen kavereille, niin selkeä sääntö on ollut tulla kotiin syömään. Ja kun syömme n. viiden aikaan, niin kyllä silloin joutaa jo pois sieltä kaverin luotakin. En minä ainakaan töistä tullessani jaksa edes jatkuvasti sitä että täällä norkoilee vieraita lapsia iltaan asti.

Vierailija
119/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vieras voi mennä omaan kotiinsa syömään! Jos meidän lapset on esim. koulun jälkeen kavereille, niin selkeä sääntö on ollut tulla kotiin syömään. Ja kun syömme n. viiden aikaan, niin kyllä silloin joutaa jo pois sieltä kaverin luotakin. En minä ainakaan töistä tullessani jaksa edes jatkuvasti sitä että täällä norkoilee vieraita lapsia iltaan asti.

Ihana lapsivihaaja vauva palstalla.

Vierailija
120/521 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, meillä saa olla illan ja vaikka yönkin. Saattaa olla lapsen kotona vaikeat oltavat, mutta eihän se mitään kun sä tarviit nyt olla rauhassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi