Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En enää ruoki lapsen kavereita

Vierailija
19.11.2022 |

Nyt meni hermo. On todella rasittavaa kun nykyajan lapset ihan ronskisti tulevat kerjäämään ruokaa tai menevät jopa jääkaapille. Tai jos teen ruokaa ja lapseni kaveri pyytää myös saada syödä, olen aina antanut, mutta lähes 95% varmuudella ruoka jää syömättä kun se onkin pahaa tai ei ollutkaan nälkä tms. Ja jos lapsen kaveri ei syökään meillä, niin jäävät siihen ruokapöydän viereen norkoilemaan, eivätkä mene esim lapseni huoneeseen odottamaan vaikka pyytäisin. Ei omassa lapsuudessani todellakaan pyydetty ruokaa kylässä, saati menty jääkaapille tai jos sai syödä niin vaikka olisi ollut kuinka pahaa, niin se syötiin ihan vain kun oltiin kylässä! Omalle lapselleni olen aina painottanut että kylässä ei syödä ellei pyydetä ja odotetaan aina kaveria muualla kuin siinä missä isäntäperhe ruokailee.

Toinen on, että lompsitaan kengät jalassa sisällä, mutta onneksi ottavat ne pois kun pyydän.

Sanokaa etten ole ainoa kenellä menee tunteisiin nämä nykyajan lasten käytösmaneerit..

Kommentit (521)

Vierailija
341/521 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin kerran lapsen kaverin mukaan uimaan, että lapsi saisi uida ja touhuta kaverinsa kanssa ja minä tehdä omiani. Kaverin äiti vain jätti kertomatta ettei tämä kaveri osaa uida ollenkaan. Voin sanoa että ärsytti.

Varmaan ärsyttää, mutta uimaan oppii vain uimalla ja se on myös tärkeä taito.

Vierailija
342/521 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä.jokainen syö kotonaan. Poikkeus jos on yökylässä. Tai asuu kaukana ja asia sovittu vanhempien kanssa et ruokailee.meillä oli jokunen kaveri lapsella joka oli sunnuntai aamuna jo klo 9 ovella eikä häntä kukaan kaivannut ennen iltaa asuivat muutaman sadan m päässä meistä. Koskaan ei äiti soitellut ja sopinut mitään. Ei kutsunut syömään tms

Alkuun en osannut laittaa rajoja, lopulta oli pakko.Äiti oli lastentarhanopettaja eli ei ongelma perhe, käytti meitä hyväkseen lapsen hoitajanaan Lapsi oli mukava tulivat toimeen hyvin jne Mut kaipasin omaa aikaa lapseni kanssa omia retkiä jne

Eli ei kannata aloittaa toisten lasten ruokkimista pian huomaat, et teillä on monta ruokitavaa lasta

Koskaan ei äiti soitellut ja sopinut? Jos siis kyseessä kahden vanhemman perhe, miksi juuri äidin olisi pitänyt soitella ja sopia? Tälläisillä asenteilla ylläpidetään huomaamattakin perinteisiä rooleja.

Näin! Ja tuo missä ihmeteltiin miksei 11v pessyt itse pyykkiä. Pojaltahan tuota ei olisi kysyttykään, koska kyllä nyt äidin pitää pojastaan huolehtie, toisin kuin tytöstä...

Hei miten sait teksteistä tietoon, onko kyseessä tyttö vai poika? Sitähän ei mainittu.

Sullako on ennakkoluulo asiasta?

Minä taas ajattelin, että voi hyvinkin olla kumpi vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/521 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut koko ketjua lukea, mutta. Meille myös lapsen kaverit on aina tervetulleita syömään, mutta nirsoilu kieltämättä ärsyttää- todella usein jätetään jopa lähes täysi lautasellinen: "ei maistu". Ehkä vain lihapalat närpitty tms. Jälkkärit ja muut herkut kyllä aina maistuu. Ja olen- vaikka itse sanonkin - kohtuullinen ruoanlaittaja, enkä tarjoa lapsille mistään eksoottisia ruokia.

Sitten tuli mieleen, että jos monissa perheissä ei haluta vieraita lapsia pöytään, niin missä he oppisivatkaan tottumaan erilaisiin makuihin? Eiryisesti kotiruokiin, jotka kaikissa perheissä maistuvat vähän erilaiselta. Tai erilaisiin tapoihin, jos ei kutsuta pöytään ja opeteta niitä? Sillä rehellisyyden nimissä, aika moni omilta lapsilta usein sietää huonoa käytöstä "mitä ruokaa?", "voiko ottaa syötävää?", jääkaapista itse närppimistä jne. Ei siinä silloin aina auta, että sanoo että kylässä pitää syödä kaikki, eikä saa itse ottaa. Ei lapsi ymmärrä tekevänsä väärin välttämättä. Ja toisaalta, jos komentaa omaa lasta noissa tilanteissa niin aivan samalla tavalla voi/pitää komentaa vierastakin.

Vierailija
344/521 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, minä pyydän kyllä kaverit syömään myös, jos meillä on ruoka-aika, mutta pyydän myös varmistamaan kotoa onko ok. En ole huomannut erityistä nirsoilua, aina ei kaikki syö lautasta tyhjäksi, mutta ei omatkaan lapset aina kaikkea syö. Eikä minusta lasten kaverit ole yhtään epäkohteliaitakaan.

Niin meitä tuntuu olevan joka lähtöön. Kannattaa kuitenkin pohtia, miksi lasten kaverit ärsyttävät, jos jatkuvasti niin käy.

Vierailija
345/521 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ei kannata ottaa lasten kavereita kylään jos heidän hyvinvointinsa ei kiinnosta.

Vierailija
346/521 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä.jokainen syö kotonaan. Poikkeus jos on yökylässä. Tai asuu kaukana ja asia sovittu vanhempien kanssa et ruokailee.meillä oli jokunen kaveri lapsella joka oli sunnuntai aamuna jo klo 9 ovella eikä häntä kukaan kaivannut ennen iltaa asuivat muutaman sadan m päässä meistä. Koskaan ei äiti soitellut ja sopinut mitään. Ei kutsunut syömään tms

Alkuun en osannut laittaa rajoja, lopulta oli pakko.Äiti oli lastentarhanopettaja eli ei ongelma perhe, käytti meitä hyväkseen lapsen hoitajanaan Lapsi oli mukava tulivat toimeen hyvin jne Mut kaipasin omaa aikaa lapseni kanssa omia retkiä jne

Eli ei kannata aloittaa toisten lasten ruokkimista pian huomaat, et teillä on monta ruokitavaa lasta

Koskaan ei äiti soitellut ja sopinut? Jos siis kyseessä kahden vanhemman perhe, miksi juuri äidin olisi pitänyt soitella ja sopia? Tälläisillä asenteilla ylläpidetään huomaamattakin perinteisiä rooleja.

Näin! Ja tuo missä ihmeteltiin miksei 11v pessyt itse pyykkiä. Pojaltahan tuota ei olisi kysyttykään, koska kyllä nyt äidin pitää pojastaan huolehtie, toisin kuin tytöstä...

Hei miten sait teksteistä tietoon, onko kyseessä tyttö vai poika? Sitähän ei mainittu.

Sullako on ennakkoluulo asiasta?

Minä taas ajattelin, että voi hyvinkin olla kumpi vaan.

Heihei vain. Tytöistä siinä puhuttiin, vaikka itse et sitä ymmärtänytkään.

Vierailija
347/521 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten ei kannata ottaa lasten kavereita kylään jos heidän hyvinvointinsa ei kiinnosta.

Niinpä. Kiva kaverin olla kylässä kamalassa nälässä kun muut syö ja sen jälkeen pitäisi toisen lapsen kanssa jaksaa pitää hauskaa.

Vierailija
348/521 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sairas ihminen pitää lasta nälässä?

Vierailija
349/521 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää että lapselle kostetaan pitämällä tätä nälässä kun vanhempien kanssa ei ole sovittu asioista. Se ei ole lapsen syy eikä hän voi oikein siihen vaikuttaa.

Vierailija
350/521 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että joskus nämä kaverit pyörtyisivät kylässä nälästä ja nämä sairaat vanhemmat saisivat syytteen kaltoinkohtelusta.

Vierailija
351/521 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeää että lapselle kostetaan pitämällä tätä nälässä kun vanhempien kanssa ei ole sovittu asioista. Se ei ole lapsen syy eikä hän voi oikein siihen vaikuttaa.

Vain omalla vanhemmalla on vastuu ruokkia lapsi ja lapsi huostaan, jos vanhempi ei ruoki.

Jokainen on vastuussa vain oman lapsen ruokkimisesta lain mukaan.

Vierailija
352/521 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää kutsuko näitä kavereita. Mutta sitten on turha odottaa, että oma lapsi ruokittaisiin siellä kaverin luona. Eli ei mitään valituksia kun oma lapsi tulee kotiin kaverilta nälkäkuoleman partaalla.

Vierailija
353/521 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain omalla vanhemmalla on vastuu ruokkia lapsi ja lapsi huostaan, jos vanhempi ei ruoki.

No turha sitten odottaa että se kaveri jaksaa leikkiä. Olkoon lapset yksin kotonaan kun tämä on niin suuri ongelma.

Vierailija
354/521 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Kiva kaverin olla kylässä kamalassa nälässä kun muut syö ja sen jälkeen pitäisi toisen lapsen kanssa jaksaa pitää hauskaa.

Ei tarvitse olla kaverin luona nälässä, kun syö kotona ennenkuin lähtee kaverin luo.

Vierailija
355/521 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No turha sitten odottaa että se kaveri jaksaa leikkiä. Olkoon lapset yksin kotonaan kun tämä on niin suuri ongelma.

Jokainen syö kotona.

Vai syötkö sinä työkaverin eväät töissä?

Vierailija
356/521 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis sellainen vallankäyttäjä, joka pakottaa lapsiparan kaverin huoneeseen nälkää näkemään. Surullista.

Vierailija
357/521 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen syö kotona.

Yhyy, hirveä nälkä töissä, kun ei syö aamupalaa kotona. Työkaverin pitää tarjota ruokaa töissä, yhyy.

Vierailija
358/521 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen syö kotona.

Ai, ne vieraat ovat siis jonkinlainen taakka? Minun vieraani ovat mieluisia ja olen kiinnostunut heidän voinnistaan, koska ovat minulle tärkeitä.

Lapset käy koulussa, siellä on kaikille ruoka.

Vierailija
359/521 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja voin sanoa, että näitä huonosti kasvatettuja, huonokäytöksisiä lapsia on paljon eikä se aina katso edes perheen vanhempien koulutustaustaa tai tuloluokkaa. Välillä mietin, että minkähänlaisia moukkia ne vanhemmat ovat esim. työtehtävissään, jos lapsikaan ei tunne perus käytöstapoja. Juntit on sitten oma porukkansa, näillä vanhemmat eivät tiedä, mitä opettaa, kun ei ikinä ole opetettu heitäkään.

Järkyttävää tavallaan, että tällaisista huonotapaisista kuvitellaan, että ne olisivat joku päivä jotakin laki- tai EU-virkamiehiä, jotka suvereenisti tapaavat ihmisiä ja seurustelevat sulavin käytöstavoin kristallikruunujen alla :D

Järkyttävää opettajalta ajatella, että perheen tulot tai vanhempien koulutustausta edes yleensä vaikuttaisivat siihen, miten lapsi käyttäytyy.

Vierailija
360/521 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis sellainen vallankäyttäjä, joka pakottaa lapsiparan kaverin huoneeseen nälkää näkemään. Surullista.

Ja sinä et maksa työkaverin ruokaa töissä pihi vallankäyttäjä akka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä