Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä perustelet ajatuksen, että mielestäsi kristittyjen arvojen pohjalta ei saisi tehdä politiikkaa

Vierailija
18.11.2022 |

mutta kaikkien muiden arvojen pohjalta saisi?

Tämä on hirveän yleinen väittämä nykyään, minkä logiikkaa en oikein ymmärrä.

Kaikki ihmisethän vaikuttavat ja toimivat omien arvojensa mukaisesti. Millä perusteella joku arvo olisi toista arvoa oikeampi tai hyväksytympi?

Kommentit (644)

Vierailija
321/644 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko kertoa mitkä on kristityt arvot?

Ap tarkoittanee sellaista kristillistä politiikkaa joka sulkee osan porukasta täysien oikeuksien ulkopuolelle

Ai niin kuin se, kun Jeesus sanoi että antaa kaikkien tulla hänen luoksensa paitsi et sä, etkä sä, etkä sä? Synnitkin annettiin ihmiskunnalle anteeksi, paitsi ei sulle, eikä sulle, eikä sulle?

Vierailija
322/644 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisoikeudet ovat valistuksen tuotosta. Niin, jos katsot historiaan ja kulttuurista kehitystä, näet mistä se valistus on lähtenyt liikkeelle ja kenen toimesta. Pohja näille ihmisoikeuksille on Raamatussa. Kristinusko on ainoa usko, mikä asettaa samalle viivalle orjan ja vapaan, juutalaisen ja kreikkalaisen, miehen ja naisen.

Raamattu asettaa uskovaiset yhdenvertaisiksi jumalan edessä. Sen sijaan Raamattu ei vastusta ihmisten yhteiskunnallista eriarvoisuutta. Raamattu ei myöskään tunnusta ihmisarvoa sinänsä, vaan ainoastaan ihmisen uskolla on arvoa. Raamattu ei pidä naisia miesten veroisina, vaan näille alisteisina.  Raamattu ei myöskään anna lupaa nousta tyranniaa vastaan jos kyseessä on uskovainen hallitsija. 

Aatteet jakamattomasta ihmisarvosta, sukupuolten tasa-arvosta, oikeudesta osallistua tavan kansalaisena päätöksentekoon ja ihmisten tasa-arvosta yhteiskunnalliseen asemaan, uskontoon ja rotuun nähden on valistuksen aikaansaamaa. Valistusfilosofien vaikutus yhteiskunnalliseen ajatteluun oli niin voimakasta että se vaikutti kristinuskoon, mutta ihmisoikeuden eivät ole Raamattupohjaisia.

Vierailija kirjoitti:

Missä on esimerkki tästä karmeasta dystopiasta? Maailmassa kun ei koskaan ole eletty Raamatun mukaisten oppien mukaan. Tästä todisteena Raamatun sadat esimerkit siitä, miten hommat menivät pieleen, kun ihmiset halusivatkin tehdä oman pään mukaan.

Hyvä esimerkki uskovaisen johtamasta hirveästä dystopiasta on Vanhassa testamentissa Mooseksen hallinto. Hän johti israelilaisia jumalan suoran komennon mukaan. Poloiset joutuivat elämään myrkyllisillä viiriäisillä, joihin moni kuoli ja mannalla, jota arveltu mm. sieneksi tai muuksi iljettäväksi moskaksi. He joutuivat tällä ruualla kulkemaan karussa erämaassa niin kauan kunnes kaikki Egyptistä lähteneet olivat kuolleet. Ja alun perin Egyptin orjuuteen josta he pakenivat, he olivat joutuneet Jumalan käskystä.  Jos joku israelilaisista loukkasi jumalaa matkalla, koko kansaa rangaistiin yhden tekojen tähden. Ja jos nämä karut olot saivat aikaan halun vaihtaa uskontoa, niin kovat lääkkeet oli siihenkin. Mm. kultainen vasikka syötettiin sen palvojille. Voit kuvitelle miten sairasteloituskeino se on.

Ja jos unohdetaan Mooses, niin oikeasti, eikö sinusta yhteiskunta jossa ei ole ihmisoikeuksia tai suojaa uskonnolliselta mielivallalta ole dystopia?

Vierailija kirjoitti:

Raamatun ainoa voimassa oleva laki on rakkauden kaksoiskäsky. Rakasta Jumalaasi yli kaiken, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. 

Tässä keskustelussa on monta kertaa Raamatun jakein selvitetty sinulle, vanhan testamentin lakien olevan edelleen voimassa. Jumala eikä hänen poikansa kumonneet vanhan testamentin lakeja vaan sen tekivät apostolit jotka olivat kuolevaisia ihmisiä, ja katsoivat itsensä Jumalaa paremmiksi.

Et ole esittänyt yhtään tarkastelua kestävää argumenttia, osoittaisi vastaansanomattomasti muuta.

Miten voitkin vääristellä asioita noin pahasti?

Ensinnökin lies ja nainen ovat Jumalan edessä yksi, kts korinttolaiskirje missä mies on naisen pää mutta miehen on kuitenkin synnyttävä naisesta, eli Jumalan edessä he ovat yksi. Ei se että on olemassa joki marssijärjestys, kuten se että mies johtaa eli suojelee ja palvelee vaimoaan niinkuin Kristus palveli seurakuntaa, tee naisesta vähempi arvoista.

Oletko sinä vähempi arvoinen, kuin pomosi työpaikallasi? Oletko vähempi arvoinen, kuin valtaapitävät Suomessa? Et. Asioilla on oma järjestys, Jumala on järjestyksen Jumala niinkuin Raamattu sanoo.

Toisekseen tyrannimainen uskova hallitsija on paradoksi, sellaista ei ole. Sydämestään Jumalalle kuuliainen ei voi olla tyranni. Lisäksi raamattu sanoo, että olkaa kuuliaisia esivallalle, mutta ennemmin totelkaa Jumalaa.

Erilaisessa yhteiskunta - asemassa ei ole ongelmaa. Kaikki rahkeidensa mukaan. Jotkut on asiantuntijoita ja toiset on siivoojia, molemmat yhtä arvokkaita ihmisiä silloin, ja nyt.

Israelin kansa ei ole esimerkki Jumalan tahdon mukaisesta elämästä, kaikkea muuta!!! Juuri siksi että israelilaiset olivat itsekeskeistä valittajia, heillä on ollut Kivinen polku ja tulee olemaan viimeiseen päivään asti.

Siellä ei yksi tai kaksi valittanut, vaan monet. Siitä seurasi Erämaa jumppaa. Teoilla on seuraukset. Viiriäiset eivät olleet myrkyllisiä, vaan Jumala antoi osan kuolla, koska synnin palkka on kuolema.

Manna oli Jumalan armoa ns kitisijöille, pitihän manna heidät elossa vuosikymmenet!

Raamattu sanoo uudessa testamentissa, että ne jotka vaeltavat lain mukaan, tuomitaan lain mukaan. Ja ne jotka vaeltavat armossa, ei tuomita armon takia. Armo Jeesuksen ristinkuoleman takia on kaikille tarjolla. Juutalaiset eivät vielä ole ottaneet tätä armoa vastaan, mutta ottavat päivien lopulla, kristityksi muuttuvat ne pakanat, jotka ottavat armon vastaan.

Jeesus täydellistä lain, niin että hänen jälkeensä tulleet elävät armon mukaan, ei lain.

Ap

Raamatussa ei ole sukupuolten tasa-arvoa ja sitten yrität kumota tuon väitteen väittämällä että sukupuolten välisiä suhteita määrittää "marssijärjestys". Ja sehän juurikin rikkoo sukupuolten välistä tasa-arvoa jos miehen pitää suojella/johtaa naista. Miksi nainen ei voi suojella naista tai nainen miestä?  

"Olkaa kuuliaisia esivallalle" Ja tällä kuittaat sitten sen että Raamattu ei kannusta osallistumaan yhteiskunnalliseen päätöksen tekoon? Kuten on jo todettu, ihmisoikeudet ja perusoikeudet ovat saaneet alkunsa ihan muualta kuin Raamatusta.

Kyllä uskovainen tyranni on uskovainen, jos hän pitää itseään uskovaisena ja myös muut pitävät häntä uskovaisena. Uskovaisuus yksinään tee kenestäkään parempaa ihmistä.

Viiriäiset ovat osan aikaa vuodesta myrkyllisiä. Jopa niin myrkyllisiä että Rooman keisarikunnan aikaan niiden syöminen oli kiellettyä. Erityisen vaarallista on syödä viiriäisiä jotka ovat muuttomatkalla Afrikasta Eurooppaan. Israelilaiset söivät juurikin viiriäisiä jotka Jumala puhalsi mereltä(4. Mooseksen kirja 11:31) syötäväksi, joten kyse oli juurikin muuttavista linnuista.

Se että Israelilaiset valittivat, ei kyllä millään tavoin oikeuta heidän kohteluaan. Näännyttäminen ja kärsimyksen tuottaminen on väärin, vaikka toisella olisi känkkäränkkäpäivä. Tätäkö on kristilliset arvot, rangaista koettelemusten alla valittavia? Varsinkin kun koettelemukset olivat Raamatun mukaan Jumalan johdatuksen tulosta. Ja en kyllä puhuisi Raamatun Jumalasta "järjestyksen jumala" niillä näytöillä mitä hän Raamatussa antaa.

Ellen väärin ymmärrä, pointti tuossakin israelilaisten kiusaamisessa oli jumalan narsistisen egon pönkitys. Se, että israelilaiset kehtasivat valittaa paskasta johdatuksesta ja sen aiheuttamasta kärsimyksestä, ei ollut sitä, mitä piti tapahtua, vaan kaikesta jumalan aiheuttamasta kurjuudesta huolimatta israelilaisten olisi pitänyt vain ylistää ja palvoa häntä.

Ei saa valittaa, vaan pitää sokeasti uskoa ja rakastaa narsistista ja sadistista taivaan isukkia. Valittaminen ja uskon horjuminen toki sitten oikeuttaa sadististen rangaistusten langettamisen. Win-win isukille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/644 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viitekehykseni keskusteluun on se mitä _Raamattu_ opettaa. Ihan konkreettisesti se, mitä siellä lukee. Vielä erityisesti se mitä siellä lukee kokonaan, eikä yhtä jaetta sieltä toista täältä.

Niin kauan kuin kommentoijat eivät ymmärrä keskustelun viitekehystä, tämä on turhaa toistoa ja jankutusta.

Päätän keskustelun tältäosin tähän.

Mitä parhainta illanjatkoa kaikille ja Jumalan siunausta Jeesuksen nimessä ja veressä!

Ap

Et sitten pystynytkään keskustelemaan kun niitä haluamiasi perusteluja ruvettiin antamaan.

Heh, aloittaja näkyy käyneen yli viisi tuntia aktiivista keskustelua ja sinun kommenttisi on, että se ei pystynyt keskustelemaan? Ok

Eri

Ei se ole keskustelua ettei pysty mitenkään kommentoimaan vastaväittäjän esityksiin eikä ottamaan mitään kantaa itse arvojensa perustaksi osoittaman teoksen tosiasiallisiin ristiriitoihin.

Hän on tehnyt vain kuten kaikki uskovaiset, eli toistellut niitä omia mantrojaan kuin papukaija.

Vierailija
324/644 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristityt arvot ovat mielestäni pohjimmiltaan hyviä ohjeita ihmisten toiminnalle, vaikka itse pakana olenkin. Länsimaiset yhteiskunnat perustuvat pitkälti niihin.

Vaan kun nuo arvot ei ole kristinuskon perua.

Vierailija
325/644 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristityt arvot ovat mielestäni pohjimmiltaan hyviä ohjeita ihmisten toiminnalle, vaikka itse pakana olenkin. Länsimaiset yhteiskunnat perustuvat pitkälti niihin.

Tämä on väärä tieto. Nykyiset arvomme perustuvat pitkälti valistusaatteisiin ja nehän nimenomaan haastoivat kristilliset ja muut perinteiset arvot.

Esimerkiksi ranskalaisen valistusajan filosofin Montesquieun ajatukset ovat merkittävästi vaikuttaneet juuri demokraattiseen poliittiseen järjestelmään länsimaissa. Monet näistä ajatuksistaan Montesquieu esitti teoksessaan De L'Esprit des Lois, jonka katolinen kirkko pisti kiellettyjen kirjojen listalle.

Vierailija
326/644 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä tehdä politiikkaa. Enemmistö päättää sitten onko ne näkemykset kannattamisen arvoisia vai ei.

Vierailija
327/644 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan AP:lla kovakin krapula tänään? (Viittaus siihen, että lopulta hän palasi omien luokse juhlimaan väittelyvoittoaan).

Vierailija
328/644 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tänään ehdi enempää keskustelemaan, mutta moni nosti esiin omaa (väärää) käsitystään siitä, että Mooseksen laki olisi edelleen voimassa, koska Jeesus ei kumonnut lakia (vaan teki sen täydelliseksi)

Tässä syntyperältään juutalainen Paavali opettaa kristittyä seurakuntaa lihassa ympärileikattujen (juutalaisten) ja hengessä ympärileikattujen (Jeesuksen seuraajien) eroista ja lain asemasta Jeesuksen seuraamisessa:

Kirje filippiläisille luku 3 (erityisesti jakeet 3-9):

1Veljeni, iloitkaa siis Herrassa! Minä en kyllästy kirjoittamaan teille yhä uudestaan samoista asioista, ja sittenhän teillä on tarkka tieto.

2Varokaa noita koiria, noita kelvottomia työntekijöitä, noita pilalle leikattuja!

3 Todellisia ympärileikattuja olemme me, jotka palvelemme Jumalaa Hengen ohjaamina, ylpeilemme Kristuksesta Jeesuksesta emmekä luota mihinkään omaamme. 4 Olisi minulla aihetta kyllä siihenkin, minä jos kukaan voisin luottaa siihen mitä minulla on ollut. 5

Minut on kahdeksantena päivänä ympärileikattu, olen syntyperäinen israelilainen, Benjaminin heimoa, heprealainen heprealaisista vanhemmista. Lain noudattajana olin fariseus, 6

intoni ja kiivauteni osoitin vainoamalla seurakuntaa, lakiin perustuva vanhurskauteni oli moitteeton.

7 Mutta kaiken tämän, mikä oli minulle voittoa, olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi. 8

Pidän todella sitä kaikkea pelkkänä tappiona, sillä Herrani Kristuksen Jeesuksen tunteminen on minulle arvokkaampaa kuin mikään muu. Hänen tähtensä olen menettänyt kaiken, olen heittänyt kaiken roskana pois, jotta voittaisin omakseni Kristuksen 9

ja jotta kävisi ilmi, että kuulun hänelle. Näin minulla ei enää ole mitään omaa, lain noudattamiseen perustuvaa vanhurskautta, vaan se vanhurskaus, jonka perustana on usko Kristukseen ja jonka Jumala antaa sille, joka uskoo.

10 Minä tahdon tuntea Kristuksen ja hänen ylösnousemisensa voiman ja tulla hänen kaltaisekseen osallistumalla hänen kärsimyksiinsä ja kuolemaansa. 11

Ehkä silloin saan myös nousta kuolleista.

12 En tarkoita, että olisin jo saavuttanut päämääräni tai jo tullut täydelliseksi. Mutta pyrin kaikin voimin saavuttamaan sen, kun kerran Kristus Jeesus on ottanut minut omakseen. 13 Veljet, en katso vielä päässeeni siihen asti. Vain tämän voin sanoa: jättäen mielestäni sen, mikä on takanapäin, ponnistelen sitä kohti, mikä on edessä. 14 Juoksen kohti maalia saavuttaakseni voittajan palkinnon, pääsyn taivaaseen. Sinne Jumala kutsuu Kristuksen Jeesuksen omat. 15Näin meidän on siis ajateltava, jos kerran olemme täydellisiä. Jos jossakin kohden ehkä ajattelette toisin, Jumala on ilmoittava teille, kuinka asia on. 16Meidän on vain jatkettava eteenpäin siitä, mihin olemme päässeet.

17 Noudattakaa minun antamaani esimerkkiä, veljet, ja ottakaa oppia niistä, jotka elävät meidän tavallamme. 18

Olenhan usein sanonut teille ja nyt sanon aivan itkien, että monet elävät Kristuksen ristin vihollisina. 19Heidän loppunsa on kadotus. Vatsa on heidän jumalansa ja häpeä heidän kunniansa, ja he ajattelevat vain maallisia asioita. 20

Mutta me olemme taivaan kansalaisia, ja taivaasta me odotamme pelastajaksi Herraa Jeesusta Kristusta. 21

Hän muuttaa meidän ruumiimme tästä alennustilasta oman kirkastuneen ruumiinsa kaltaiseksi voimallaan, jolla hän kykenee alistamaan valtaansa kaiken.

Ap

Vierailija
329/644 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lukee eri tutkijoiden näkemyksiä, niin ei voi kyllä luottaa Raamatun tarinoihin.

https://yle.fi/uutiset/3-9359063

Vierailija
330/644 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokutaas kirjoitti:

Koska ne sanoo "Rakastakaa lähimmäisinne ". Kyllä minä muitakin rakastan vastoin heidän julistustusta.

Oikeastihan Jeesus sanoi vuorisaarnassaan näin:

"Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'. 44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat, 45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.

46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin? 47Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin? 48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."

Matteus 5

Vierailija
331/644 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jokutaas kirjoitti:

Koska ne sanoo "Rakastakaa lähimmäisinne ". Kyllä minä muitakin rakastan vastoin heidän julistustusta.

"Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'. 44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat, 45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.

46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin? 47Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin? 48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."

Matteus 5

Eikö niiden mahdottomien sääntöjen ja ohjeiden antamisen pitänyt loppua?

Vierailija
332/644 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tänään ehdi enempää keskustelemaan, mutta moni nosti esiin omaa (väärää) käsitystään siitä, että Mooseksen laki olisi edelleen voimassa, koska Jeesus ei kumonnut lakia (vaan teki sen täydelliseksi)

Tässä syntyperältään juutalainen Paavali opettaa kristittyä seurakuntaa lihassa ympärileikattujen (juutalaisten) ja hengessä ympärileikattujen (Jeesuksen seuraajien) eroista ja lain asemasta Jeesuksen seuraamisessa:

1Veljeni, iloitkaa siis Herrassa! Minä en kyllästy kirjoittamaan teille yhä uudestaan samoista asioista, ja sittenhän teillä on tarkka tieto.

2Varokaa noita koiria, noita kelvottomia työntekijöitä, noita pilalle leikattuja!

3 Todellisia ympärileikattuja olemme me, jotka palvelemme Jumalaa Hengen ohjaamina, ylpeilemme Kristuksesta Jeesuksesta emmekä luota mihinkään omaamme. 4 Olisi minulla aihetta kyllä siihenkin, minä jos kukaan voisin luottaa siihen mitä minulla on ollut. 5

Minut on kahdeksantena päivänä ympärileikattu, olen syntyperäinen israelilainen, Benjaminin heimoa, heprealainen heprealaisista vanhemmista. Lain noudattajana olin fariseus, 6

intoni ja kiivauteni osoitin vainoamalla seurakuntaa, lakiin perustuva vanhurskauteni oli moitteeton.

7 Mutta kaiken tämän, mikä oli minulle voittoa, olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi. 8

Pidän todella sitä kaikkea pelkkänä tappiona, sillä Herrani Kristuksen Jeesuksen tunteminen on minulle arvokkaampaa kuin mikään muu. Hänen tähtensä olen menettänyt kaiken, olen heittänyt kaiken roskana pois, jotta voittaisin omakseni Kristuksen 9

ja jotta kävisi ilmi, että kuulun hänelle. Näin minulla ei enää ole mitään omaa, lain noudattamiseen perustuvaa vanhurskautta, vaan se vanhurskaus, jonka perustana on usko Kristukseen ja jonka Jumala antaa sille, joka uskoo.

10 Minä tahdon tuntea Kristuksen ja hänen ylösnousemisensa voiman ja tulla hänen kaltaisekseen osallistumalla hänen kärsimyksiinsä ja kuolemaansa. 11

12 En tarkoita, että olisin jo saavuttanut päämääräni tai jo tullut täydelliseksi. Mutta pyrin kaikin voimin saavuttamaan sen, kun kerran Kristus Jeesus on ottanut minut omakseen. 13 Veljet, en katso vielä päässeeni siihen asti. Vain tämän voin sanoa: jättäen mielestäni sen, mikä on takanapäin, ponnistelen sitä kohti, mikä on edessä. 14 Juoksen kohti maalia saavuttaakseni voittajan palkinnon, pääsyn taivaaseen. Sinne Jumala kutsuu Kristuksen Jeesuksen omat. 15Näin meidän on siis ajateltava, jos kerran olemme täydellisiä. Jos jossakin kohden ehkä ajattelette toisin, Jumala on ilmoittava teille, kuinka asia on. 16Meidän on vain jatkettava eteenpäin siitä, mihin olemme päässeet.

17 Noudattakaa minun antamaani esimerkkiä, veljet, ja ottakaa oppia niistä, jotka elävät meidän tavallamme. 18

Olenhan usein sanonut teille ja nyt sanon aivan itkien, että monet elävät Kristuksen ristin vihollisina. 19Heidän loppunsa on kadotus. Vatsa on heidän jumalansa ja häpeä heidän kunniansa, ja he ajattelevat vain maallisia asioita. 20

Mutta me olemme taivaan kansalaisia, ja taivaasta me odotamme pelastajaksi Herraa Jeesusta Kristusta. 21

Hän muuttaa meidän ruumiimme tästä alennustilasta oman kirkastuneen ruumiinsa kaltaiseksi voimallaan, jolla hän kykenee alistamaan valtaansa kaiken.

Ap

Eli uskot Paavalin sanaan ennemmin kuin Jeesuksen omaan sanaan.

Vierailija
333/644 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jokutaas kirjoitti:

Matteus 5

Ei. Säännöt ja ohjeet on aivan eri asia kuin laki,niinkuin ymmärrät tämän päivän yhteiskunnassakin olevan.

Vierailija
334/644 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko kertoa mitkä on kristityt arvot?

En jaksa lähteä tälle saivartelun linjalle. K*G.

Ap

Kristilliset arvot perustuvat pääosin Raamatun opetuksiin. Kristityt ajattelevat, että kristilliset arvot perustuvat Jumalan kunnioittamiseen ja käskyjen, kuten esimerkiksi Kymmenen käskyn noudattamiseen.[1] Uudessa Testamentissa esiintyvät Jeesuksen opetukset ovat myös pohja monille länsimaalaisille arvoille.

Wikipedia sanoo noin. Jumalan kunnioittaminen ei kuulu sekulaarin yhteiskunnan päätöksentekoon eikä raamatun kertomuksilla tule olla siinä sijaa.

Vierailija
335/644 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kristillinen liitto eduskunnassa joten kyllä kristillisten arvojen pohjalta saa tehdä politiikkaa.

Kristillisiinarvoihin kuuluu homouden / abortin / avoliiton vastustaminen ja mikäs siinä.

Aivan oikein ja hyvä niin. Ihmetykseni kohdistuu niihin, jotka eivät asiaa hyväksy, ja paheksuva uskovien arvomaailmaa demokratian rattaissa.

Ap

No, noihin "demokratian rattaisiin" kuuluu se, että asiat riitelevät, eivät ihmiset tai heidän arvonsa.

Eli en usko, että järkevä vasemmistoliittolainen tai demari vastustaisi jokaista sanaa, mitä Päivi Räsäseltä lähtee. Vain niitä, jotka ovat ristiriidassa heidän kantojensa kanssa (jotka pohjautuvat tiettyyn arvomaailmaan nekin)

Vierailija
336/644 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jokutaas kirjoitti:

Matteus 5

Ei. Säännöt ja ohjeet on aivan eri asia kuin laki,niinkuin ymmärrät tämän päivän yhteiskunnassakin olevan.

Mahdoton lakiko on jotenkin parempi kuin mahdoton sääntö tai ohje?

Vierailija
337/644 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli uskot Paavalin sanaan ennemmin kuin Jeesuksen omaan sanaan.

Paavalin sanat eivät ole ristiriidassa Jeesuksen sanojen kanssa. Uskova nojaa Raamatun sanaan, koska Raamattu ilmoittaa olevansa Jumalan valitsemien ja Pyhän Hengen johdattamien ihmisten kirjoittama ilmoitus Jumalasta. Pelkät Jeesuksen sanomiset eivät riitä Jumalan ilmoitukseksi itsestään. Jeesuksen sanomiset ovat verrattaen vähäiset koko Raamatun teksteissä, mutta eivät tietenkään ristiriidassa muiden tekstien kanssa.

Jos uskovien usko nojaisi vain Jeesuksen sanoihin, olisi "raamattu" parikymmentäsivuinen lehdykkä.

Vierailija
338/644 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jokutaas kirjoitti:

Matteus 5

Mahdoton lakiko on jotenkin parempi kuin mahdoton sääntö tai ohje?

Jumalaan uskovalle ei mikään ole mahdotonta.

Oikeasti uskoville on annettu ohjeita ja ihanteita mihin tulee vilpittömin mielin pyrkiä, siitä huolimatta onnistuuko täydellisesti vai ei.

Uskova saa Jumalalta voiman kilvoitella kohti Jumalan asettamia ohjeita.

Vierailija
339/644 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jokutaas kirjoitti:

46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin? 47Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin? 48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on. "

Matteus 5

Eli ole toisinaan sadistinen narsistinen hullu, ja aiheuta suurta ahdinkoa ja kärsimystä heikommillesi, ja toisinaan esitä aurinkoista ja rakastavaa itse täydellisyyttä. Perfect! 👌🏼

Vierailija
340/644 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Qatarissa on hyvä esimerkki millaista elämä on kun uskonto ja yhteiskunta sotketaan keskenään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän