Ostaisin uuden auton, mutta autokaupassa ei nainen saa palvelua
Olen käynyt kahdessa autoliikkeessä ja tehnyt selväksi myyjän kanssa jutellessa, että olen ostamassa uuden auton. Merkki ja malli on selvä.
Molemmissa liikkeissä on suhtauduttu jotenkin ynseästi. Ei haluta palvella vaan katsotaan jo seuraavaa asiakasta joka kiertää liikkeessä (ne muut asiakkaat olleet miehiä tai pariskuntia eläkeiässä).
Eikö automyyjät saa osan palkasta provikkana, joten luulisi myynnin kiinnostavan?
Onko todellakin vielä vuonna 2022, että kun nainen menee autokauppaan ostamaan uutta autoa, niin palvelu on tätä luokkaa?! Ostaisin heti, mutta kun tuntuu ettei myydä.
Ihan käsittämätöntä palvelunpuutetta.
Onko kokemusta muilla? Pitääkö tässä ottaa naapurin ukko autokauppaan mukaan, että saa auton ostettua ja saa palvelua.
Kommentit (102)
Minä olen saanut erittäin hyvää palvelua.
Ystävä osti Kian olisiko ollut Herttoniemestä tai Hakaniemestä ja oli hyvin tyytyväinen.
Aina ovat myyneet, ei mitään ongelmaa. Mutta minä osaakin kaupanteon.
Ostin ensimmäisen auton 32-vuotiaana ja kyllä palveltiin viimisen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat käteisenä auton hinnan ja näytät rahat heti ovella myyjälle.
Viimeksi kun ostin autoa, käteinen ei käynyt, eikä kortti. Lasku oli ainoa maksuvaihtoehto.
Missä ei käy kortti?.
Voisin lähteä mukaasi mieheksi joka myös saa todennäköisemmin kaupan aikaan jonkun automyyjän kanssa. Ehkä myös jotain extraa myös autoonkin aina voi kokeilla tinkiä. Se myyntimiehissä on aina huvittavaa että "naamakertoimella" arvotetaan sisään tulevat asiakkaat vieläkin 2022 ja siellä seassa on tosiaan heitäkin joilla on rahaa auton ostoon ja se kynnys vaan kaupan tekoon pitää myyjän ylittää ja ymmärtää. Sitten on niitä itsetietoisia tyyppejä jotka huutaa jo autokaupan parkkikselta että rahaa on ja nyt uutta kaaraa alle.
Mutta hei, nykyään usean merkkisen auton voi tilata ja ostaa omaksi ihan netilläkin ainakin merkkiliikkeistä ilman että tilausta pitää leipoa sen ynseän automyyjän kanssa ekana.
Vierailija kirjoitti:
Epäuskottava juttu, vanha väkisin väännetty stereotypia uudelleen lämmitettynä. Keksi parempaa, kyllä me sitten taas kiroamme patriarkaattia ja vihaamme miehiä. Tsemppiä ja mielikuvitusta!
Valitettavasti ihan tosi juttu. Enpä olisi itsekään uskonut jos ei olisi kohdalleni sattunut. Päinvastoin luulin, että tyrkytetään oikein myymällä. Huomenna menen kolmanteen merkkimyymälään, jos sama homma niin tilaan netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet?
Minä saan hyvä palvelua kaikkialla. Aloin saamaan tuossa 45+ ikäisenä.
N54
Ikää on 46v, mutta yleensä luullaan noin 30 v
Farmariasussa vai ilman?
arkimies kirjoitti:
Voisin lähteä mukaasi mieheksi joka myös saa todennäköisemmin kaupan aikaan jonkun automyyjän kanssa. Ehkä myös jotain extraa myös autoonkin aina voi kokeilla tinkiä. Se myyntimiehissä on aina huvittavaa että "naamakertoimella" arvotetaan sisään tulevat asiakkaat vieläkin 2022 ja siellä seassa on tosiaan heitäkin joilla on rahaa auton ostoon ja se kynnys vaan kaupan tekoon pitää myyjän ylittää ja ymmärtää. Sitten on niitä itsetietoisia tyyppejä jotka huutaa jo autokaupan parkkikselta että rahaa on ja nyt uutta kaaraa alle.
Mutta hei, nykyään usean merkkisen auton voi tilata ja ostaa omaksi ihan netilläkin ainakin merkkiliikkeistä ilman että tilausta pitää leipoa sen ynseän automyyjän kanssa ekana.
Siis huvittavintahan tässä on se, että myyjille tein hyvin selväksi, että tarvitsen uuden auton mahdollisimman pian ja ostan heti tässä ja nyt. Mutta kun autoa ei voi liikkeestä ostaa jos myyjä ei myy vaan katselee seuraavaa asiakasta ja minä puhun seinälle. Ja myyjä sanoo että palataan ja nousee koneensa takaa ja lähtee toisen asiakkaan tykö.
Tuli pikkuisen tyhmä fiilis sanoisin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tähän on tultu. Ehkä he haluavat myyjinä kartoittaa ensin asiakkaan tarpeet ja liian suoraviivainen asiakas ei ole kiinnostava. Jos tuntuu että asia riippuu siitä että mies ei ole mukana, ota joku miespuolinen sukulainen tai tuttava mukaan.
Minä kokeilin tuota ja otin isän mukaan. Se vasta ärsyttikin kun sitten myyjä neuvotteli hänen kanssaan millainen auto minun kannattaisi ostaa, ihan niinkuin minä olisin ollut jotenkin vajaa itse päättämään asiaa.
Ei tämä ilmiö ole sidoksissa ostajan sukupuoleen. Olen miehenä törmännyt samaan ilmiöön. Kierrellä saa kaikessa rauhassa ja yksikään myyjä ei vaivaudu juttusille. Osta siinä sitten auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäuskottava juttu, vanha väkisin väännetty stereotypia uudelleen lämmitettynä. Keksi parempaa, kyllä me sitten taas kiroamme patriarkaattia ja vihaamme miehiä. Tsemppiä ja mielikuvitusta!
Valitettavasti ihan tosi juttu. Enpä olisi itsekään uskonut jos ei olisi kohdalleni sattunut. Päinvastoin luulin, että tyrkytetään oikein myymällä. Huomenna menen kolmanteen merkkimyymälään, jos sama homma niin tilaan netistä.
Omalla pienellä otannalla isoista ketjuista on vaikeampi saada, ainakaan naisena, kunnon palvelua. Mitä pienempi liike niin sen paremmin huomioivat asiakkaan.
Käytin tänään autoani autoliikkeen merkkihuollossa. Sekä ennen minua tulleet että jälkeeni tulleet saivat liikkeen kahvilaan kahvilipun. Minä, ainoa nainen, en saanut.
Vierailija kirjoitti:
Käytin tänään autoani autoliikkeen merkkihuollossa. Sekä ennen minua tulleet että jälkeeni tulleet saivat liikkeen kahvilaan kahvilipun. Minä, ainoa nainen, en saanut.
Niistä automaateista saa kaikki ilmaiseksi juomia. Mitään kahvilippuja ei ole ollut tällä vuosituhannella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niistä automaateista saa kaikki ilmaiseksi juomia. Mitään kahvilippuja ei ole ollut tällä vuosituhannella.
Olen eri, mutta ainakin siinä liikkeessä jossa minä käyn on ihan kahvila johon saa huollon puolelta sellaisen lapun.
Automyyjät provikkapalkalla ja laskevat mielessään, että ostat 20k€ pikkuauton. Samalla kun myyjä esittelee naiselle pikkuautoa niin liikkeeseen voi tulla mies joka ostaa 70k€ katumaasturin. Siinä menee myyjän provikat toiselle myyjälle joka kuittailee kahvitauolla tehneensä hillotilin!
Jännä, mä olen ihan sujuvasti saanut autoja ostettua jostain kasarilta asti. Uusia ja käytettyjä, miehen kanssa ja ilman.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ilmiö ole sidoksissa ostajan sukupuoleen. Olen miehenä törmännyt samaan ilmiöön. Kierrellä saa kaikessa rauhassa ja yksikään myyjä ei vaivaudu juttusille. Osta siinä sitten auto.
Myyjä tunnistaa vaatetuksesta kellä ostohousut jalassa ja kuka tullut vain renkaita potkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Automyyjät provikkapalkalla ja laskevat mielessään, että ostat 20k€ pikkuauton. Samalla kun myyjä esittelee naiselle pikkuautoa niin liikkeeseen voi tulla mies joka ostaa 70k€ katumaasturin. Siinä menee myyjän provikat toiselle myyjälle joka kuittailee kahvitauolla tehneensä hillotilin!
Näin se varmaan on. Myyjä kysyi mikä auto minulla nyt on. Saman merkin katumaasturi, kerroin. Ei auttanut asiaa. Ei yritetty myydä edes siitä uutta mallia, katumaasturista siis, ei edes kysytty ei mainittu sanallakaan, vaikka se ei olisi edes poissuljettu.
Palvelu oli siis mitätöntä, ennenkuin edes kerroin minkä auton ostaisin.
Jouduin molemmissa liikkeissä menemään itse myyjän tykö, kukaan ei kysynyt mitään kun katselin autoja, katumaasturia ja pikkuautoa. Hörppivät vaan kahvia ja olo oli, että älä tule häiritsemään.
Mene naismyyjälle tai lopeta provoilu. Molempi parempi.