Lidlin lintumurhat - voiko tämä olla totta??
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f1e18e10-2738-4a60-b9e8-deb59788b5ca
Hyvä luoja mitä julmuutta!
Kommentit (351)
tänään kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässä ole nyt suurempia murheita kuten se että mihin rahat enää riittävät, se on aivan sama mitä sitten syödään kunhan ruokaa on lautasella...
Aika kehno mielikuvitus. Mulle ei ole sama mitä syön, enkä eläimiä ole syönyt enää vuosikymmeniin, ja ihan todella hyvin pysyn hengissä.
Mutta tuo on näppärä keino ulkoistaa vastuu eläinten kaltoinkohtelusta jollekin muulle taholle. Kun on vain pakko syödä sitä halvinta lihaa kun yhteiskunta niin murjoo. Ei ole pakko syödä halvinta eikä ole pakko syödä lihaa ollenkaan, tai ainakaan niin suurissa määrin. Mutku mutku en minä vaan ne muut.
Ei muuta kuin ostetaan porukalla jatkossa muusta kaupasta nämä tuotteet
Tämä on nyt noussut uutisiin. Mitähän monilla muilla tiloilla tapahtuu. Onko eettistä?
Kananugetit valmistetaan pinkistä tahnasta, joka muistuttaa pehmisjäätelöä. Tahna valmistetaan kokonaisen kanan osista ja jauhamalla yhteen massaksi.
Okei, juu... jos ei nyt ihan kerralla halua vegaaniksi heittäytyä niin olisiko suomalainen luomukana sit jotenkin eettisempää? Vähemmän kitunutta, sairaaksi jalostettua jne? Mä kyllä mielellään söisin vielä kanaa vaikka voin vähentää kyllä. Söisin kans mielellään työpaikkaruokalassa muutakin kuin kasvista koska vaikuttaa vähän ravintoköyhältä joinain päivinä. Sit voisin kyllä vähitellen vähentää lihansyöntiä/korvata kasviksilla ja jättää ehkä riistan ja kalan lähinnä omaan ruokavalioon. Toki mulle ei ole niin tärkeää olla puhdasoppinen, että voin joskus tosta poiketakin tilanteen mukaan. Mut kysymys siis, mikä liha on sitten kitunut vähiten?
Vierailija kirjoitti:
Okei, juu... jos ei nyt ihan kerralla halua vegaaniksi heittäytyä niin olisiko suomalainen luomukana sit jotenkin eettisempää? Vähemmän kitunutta, sairaaksi jalostettua jne? Mä kyllä mielellään söisin vielä kanaa vaikka voin vähentää kyllä. Söisin kans mielellään työpaikkaruokalassa muutakin kuin kasvista koska vaikuttaa vähän ravintoköyhältä joinain päivinä. Sit voisin kyllä vähitellen vähentää lihansyöntiä/korvata kasviksilla ja jättää ehkä riistan ja kalan lähinnä omaan ruokavalioon. Toki mulle ei ole niin tärkeää olla puhdasoppinen, että voin joskus tosta poiketakin tilanteen mukaan. Mut kysymys siis, mikä liha on sitten kitunut vähiten?
Metsästetty riista.
Ostakaa vaan sitä ulkomaista lihaa ja kanaa niin saatte tällaista. Ulkomailla on pikkasen lepsummat lait ja säädökset kuin täällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetoaahan tuo kovasti tunteisiin, Mutta ei pitäisi tulla yllätyksenä, että ennen kuin voit ostaa kaupasta lihaa - jokin eläin on tapettu tavalla tai toisella ennen sitä. Ihmiset ovat vain niin vieraantuneita jopa ruuastaan. Kuvitellaan että ne paistit, suikaleet ja leikkeleet tulevat jostain taikalaatikosta.
Mun mielestä broilerin tuotantoa ei voi edes verrata muun lihan tuotantoon. Se on silkkaa raakaa kärsimysnäytelmää alusta loppuun, sillä ei ole edes mahdollisuutta elää hyvää elämää, kuten vaikka nauta saattaa elää hyvin hoidettuna. Se on yksinkertaisesti liian sairas, ihminen on jalostanut sen sairaaksi että se voisi voida hyvin. Tämä unohtuu näiltä kanan pupeltajilta, jotka silti mielellään kutsuvat itseään "eläinrakkaaksi". Ei, yksikään ihminen, jolle eläinten hyvinvointi merkitsee yhtään mitään, ei kuluta broilerinlihaa, koska se valita kumoaa kaikki kauniit puheet siitä, kuinka "jokainen eläin ansaitsee hyvän elämän, vaikka se tapettaisiinkin syötäväksi". Näillä ei yksinkertaisesti ole mitään arvoa, eikä yhtään hyvää hetkeä elämässään.
Totta. Mutta voiko olla varma että kana ei ole broileria jos myyntipakkauksessa lukee kana?
Kaikki kanana myytävät tuotteet ovat broileria. Ehkä jotain pakastealtaasta saattaa löytää sitä perinteistä "kanaa" jos joltain pientilalta on ostettu, mutta muuten kaikki kanatuotteet ovat juuri tätä lihakanaksi jalostettua broilerieläintä.
Toinen eläintuotannossa käytetty kana on munijakana. Niistä taas on mehut otettu munijakautensa aikana eikä niissä ole mitään syötävää, loppuunkäytettyjä ruipeloita. Uroskanojahan ei tuotannossa ole, ne heitetään 1-2 päivän ikäisinä elävänä silppuriin, kun sukupuoli selviää, kun niillä ei (muutamia siitoseläimiä lukuun ottamatta) munantuotannossa ole virkaa, vain naaraspuolisilla on. Kumpi sitten on pahempi kohtalo, elää vain päivä ja tulla jauhetuksi elävänä, vai elää 1,5 vuotta ja käyttää koko kehon voimat tuottaakseen munia jatkuvalla syötöllä ihmisten käyttöön...
Eläintuotanto on oikeasti kammottava bisnes. :(
https://animalia.fi/elainten-oikeudet/elaintuotanto/munijakanat/
Vierailija kirjoitti:
Lidlihän väittää käyttävänsä vain suomalaista kanaa? Mitä kyllä suuresti epäilen. Toki en edes käy Liiterissä joten aivan sama minulle. Kummasti niistä on jatkuvasti juttua lehdissä, tänään tänä kana juttu plus joku dippikastike missä oli jotain metallijäämiä tms.
Tuskin Lidl Saksassa tai Espanjassa käyttää suomalaista kanaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsästetty riista.
Mut jos ei itse tai lähistöllä kukaan metsästä niin mistä sitä saa? Ainakin täällä etelässä on pakasteissa vaan jotain uusiseelantilaista hirvenkäristystä tai poroa. Onko ne sit parempia? Tai ei varmaan sentään ihan niin hyviä, että olisivat edes kovan hinnan arvoisia noin laadultaan ja sit tuolta etiikaltaan. Eikö niidenkin eläinten kasvattaminen ja vaeltelu ole jossain määrin muilta eläimiltä pois? Siis saisko vaikka metsästetty hirveä ostettua jostain netistä?
Vierailija kirjoitti:
Kananugetit valmistetaan pinkistä tahnasta, joka muistuttaa pehmisjäätelöä. Tahna valmistetaan kokonaisen kanan osista ja jauhamalla yhteen massaksi.
On hyvä että käytetään koko eläin, eikä pelkästään fileet. Jos saadaan hyvän makuista ruokaa jänteistä ja nahasta niin plussat siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetoaahan tuo kovasti tunteisiin, Mutta ei pitäisi tulla yllätyksenä, että ennen kuin voit ostaa kaupasta lihaa - jokin eläin on tapettu tavalla tai toisella ennen sitä. Ihmiset ovat vain niin vieraantuneita jopa ruuastaan. Kuvitellaan että ne paistit, suikaleet ja leikkeleet tulevat jostain taikalaatikosta.
Mun mielestä broilerin tuotantoa ei voi edes verrata muun lihan tuotantoon. Se on silkkaa raakaa kärsimysnäytelmää alusta loppuun, sillä ei ole edes mahdollisuutta elää hyvää elämää, kuten vaikka nauta saattaa elää hyvin hoidettuna. Se on yksinkertaisesti liian sairas, ihminen on jalostanut sen sairaaksi että se voisi voida hyvin. Tämä unohtuu näiltä kanan pupeltajilta, jotka silti mielellään kutsuvat itseään "eläinrakkaaksi". Ei, yksikään ihminen, jolle eläinten hyvinvointi merkitsee yhtään mitään, ei kuluta broilerinlihaa, koska se valita kumoaa kaikki kauniit puheet siitä, kuinka "jokainen eläin ansaitsee hyvän elämän, vaikka se tapettaisiinkin syötäväksi". Näillä ei yksinkertaisesti ole mitään arvoa, eikä yhtään hyvää hetkeä elämässään.
Totta. Mutta voiko olla varma että kana ei ole broileria jos myyntipakkauksessa lukee kana?
Kaikki kanana myytävät tuotteet ovat broileria. Ehkä jotain pakastealtaasta saattaa löytää sitä perinteistä "kanaa" jos joltain pientilalta on ostettu, mutta muuten kaikki kanatuotteet ovat juuri tätä lihakanaksi jalostettua broilerieläintä.
Toinen eläintuotannossa käytetty kana on munijakana. Niistä taas on mehut otettu munijakautensa aikana eikä niissä ole mitään syötävää, loppuunkäytettyjä ruipeloita. Uroskanojahan ei tuotannossa ole, ne heitetään 1-2 päivän ikäisinä elävänä silppuriin, kun sukupuoli selviää, kun niillä ei (muutamia siitoseläimiä lukuun ottamatta) munantuotannossa ole virkaa, vain naaraspuolisilla on. Kumpi sitten on pahempi kohtalo, elää vain päivä ja tulla jauhetuksi elävänä, vai elää 1,5 vuotta ja käyttää koko kehon voimat tuottaakseen munia jatkuvalla syötöllä ihmisten käyttöön...
Eläintuotanto on oikeasti kammottava bisnes. :(
https://animalia.fi/elainten-oikeudet/elaintuotanto/munijakanat/
Totta puhut.
Kaksi vuotta kestänyt tutkimus. Ilmeisesti ei ihan selkeitä laittomuuksia ennen tätä?
Lihaa käytetään edelleen . Itse käytän vaikka olen vähentänyt. Kaikkien keho ei toimi kasviruualla. Se on tutkittu juttu. Ihmisten ruuansulatuksessa ja -imeytymisessä on eroja. Kulutuksesta puhumattakaan. Ihan turha sanoa että kaikkien pitää olla kasvissyöjiä jos itse pystyy sellainen olemaan. Eetyisyyttä voi vaatia. Mutta ennen kuin kritisoi lihansyöjiä, voi kyllä itse karsia avokadot, kaakaot, puuvillat yms omasta elämästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan luulee ettei tämä olisi mahdollista? Olisi hyvä saada annos realismia itse kunkin. Eivät ne tehotuotantoeläimet elä kuin Disneyn sadussa.
Ei kukaan luule ettei tuo olisi mahdollista.
Et sit edes otsikkoa lukenut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsästetty riista.
Mut jos ei itse tai lähistöllä kukaan metsästä niin mistä sitä saa? Ainakin täällä etelässä on pakasteissa vaan jotain uusiseelantilaista hirvenkäristystä tai poroa. Onko ne sit parempia? Tai ei varmaan sentään ihan niin hyviä, että olisivat edes kovan hinnan arvoisia noin laadultaan ja sit tuolta etiikaltaan. Eikö niidenkin eläinten kasvattaminen ja vaeltelu ole jossain määrin muilta eläimiltä pois? Siis saisko vaikka metsästetty hirveä ostettua jostain netistä?
Suoraan tuottajilta. Itse ostan poroni 900 km päästä. Tulee kylmäkuljetuksena ovelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsästetty riista.
Omat kanat joita rakastavasti hoitaa, joilla lämmin oma pikku mökki ja joilla on ketuilta suojana pari suomen pystykorvaa. Olispa varaa muuttaa maaseudulle. Tosin tuskin niitä raaskis syödä, söisi pelkkiä munia.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei varmaankaan kuvittele mitään taikalaatikkoa mutta eläintä ei pidä tappaa "tavalla tai toisella"vaan niin että se tuottaa mahdollisimman vähän kärsimystä eläimelle.Ja tämä tipujen tappaminen ei sitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Siitä sun täytyy muodostaa mielipide itse. Kaikissa eläintuotannon haaroissa on julmat puolensa. Broilerin elämää on tässä ketjussa jo avattu, siitä ei tosiaan mitään kaunista voi kertoa.
Riista varmaan eettisintä, mutta metsästyskään ei ole ongelmatonta. Nauta elää ehkä itsenäisintä elämää, mutta paljon ongelmia siinäkin tuotantohaarassa. Plus ympäristön kannalta rasittavaa. Sika elää ison osan elämästään porsitushäkissä, joka estää sitä liikkumasta - paljon muutakin julmaa siinäKIN tuotannossa.
Minä olen näihin tutustunut itsenäisesti, ja mitä enemmän tietoa sain eläinten oloista sekä niiden luontaisesta käyttäytymisestä ja tarpeista, en nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin siirtyä vegaaniseen ruokavalioon itse. Näin niin paljon asioita, joihin en halunnut olla osallistumassa valinnoillani, ettei muu ollut enää mahdollista.
"Länsimaissa huoli eläinten hyvinvoinnista on kasvanut voimakkaasti. Samalla lihaa kulutetaan yhä enemmän. Tutkijat puhuvatkin ”lihaparadoksista”, jonka pyörteessä sama henkilö sekä paheksuu tehotuotantoa että tukee sitä ostopäätöksillään."
https://hermithounds.com/2018/09/04/lihaparadoksi-kun-elain-katosi-liha…
tänään kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässä ole nyt suurempia murheita kuten se että mihin rahat enää riittävät, se on aivan sama mitä sitten syödään kunhan ruokaa on lautasella...
Aika kehno mielikuvitus. Mulle ei ole sama mitä syön, enkä eläimiä ole syönyt enää vuosikymmeniin, ja ihan todella hyvin pysyn hengissä.
Kyllä sä syöt, et vaan tiedosta syöväsi. Monien lääkkeiden liukas pinta on peräisin eläimestä, samoin karkkien värit ja kiilteet. Jogurteissa, viileissä jne käytetään liivatetta joka on eläinten aivoista.