Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmettelen Diabetesliiton ohjeita

Vierailija
16.11.2022 |

Mulla on esidiabetes ja ajattelin katsoa vähän ruokaohjeita Diabetesliiton sivulta.
Jäin vähän huuli pyöteänä katsomaan heidän ohjeitaan ruokailuun kun kyse on 2tyypin diabeteksesta. Melkomoisen sokeripitoista ruokaa ehdottavat.
Täytyy kai itse miettiä syömisiä nyt.

Mites muut vastaavassa tilanteessa ovat ratkaisseet ruokailunsa?

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelin sitä, kun sain diabeteshoitajalta ohjeet syödä kaurapuuroa, ruisleipää, mysliä aamiaiseksi. Minä lopetin hiilarit ja verensokeri, sekä paino putosi. En syö hiilareita kuin hyvin harvoin, verensokeri on 4.4-5.0, kun se ennen oli yli 6.

Aamulla on ihmisellä insuliinintarve suurinmillaan.  Vain yhtälajia söisin luettelemistasi aamupalalla (,Insuliinihoitoinen diabetikko)

Vierailija
42/111 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihominen rasvasta johtaa diabetekseen myös

Ei se ole vain sokru

Vain sokeri aiheuttaa 2tyypin diabetesta. Rasva ei nosta verensokeria.

LIika rasva muuttuu maksassa sokeriksi huom!

Liikaa ei kannata mitään syödä, mutta rasva ei nosta verensokeria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
44/111 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelin sitä, kun sain diabeteshoitajalta ohjeet syödä kaurapuuroa, ruisleipää, mysliä aamiaiseksi. Minä lopetin hiilarit ja verensokeri, sekä paino putosi. En syö hiilareita kuin hyvin harvoin, verensokeri on 4.4-5.0, kun se ennen oli yli 6.

Et ole ikinä katsonut kaupan mysliin sokerimääriä? Niissähän voi olla yhtä paljon sokeria kuin karkissa. Vähäsokerinen mysli on aina kalliimpaa kuin runsassokerinen mysli.

Vierailija
45/111 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni tuntuu luulevan että edelleen diabetes on tuomio "pahvin" syöntiin loppuiäksi.

Vielä useampi tuntuu luulevan, että sokeri kuuluu diabetesta sairastavan ruokavalioon.

Tervetuloa 2000-luvulle, kyllä diabeetikkokin voi syödä sokeria.

Toki voi syödä. Ja sen jälkeen tykittää insuliinia suoneen. Kukin tavallaan. 

Sinun käsissäsi diabeetikko heittää henkensä. Se insuliini tykitetään ihonalaiseen rasvakudokseen. Jos se menee suoneen, mennään rajusti hypoille ja saattaa olla tuloksena hengenlähtö.

Vierailija
46/111 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2-tyyyppi on elintaso "sairaus" , rasva-aineenvauhdunta häiriö joka korjaantuu oikealla pysyvällä ruokavaliolla, ei diabetes liiton ohjeilla.

Myös normaalipainoisella voi olla diabetes.

Ja myös hyvin hoikalla. Papallani on kakkostyypin diabetes ja hän on tosi hoikka, urheilullinen ja katsoo tarkkaan, mitä suuhunsa laittaa.

Katsoo tarkkaan, mutta ei ymmärrä, mitä kannattaa syödä.

Vierailija
47/111 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että hedelmäsokerikin on vaarallista? Samalla logiikalla kiellätte lapsilta ksylitoli purukumin ja -pastillit. Ksylitoli on nimittäin alkoholi! Raskaana olevat muistaa myös tämän.

Vierailija
48/111 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävinpä lukemassa enkä huomannut että suositeltaisiin erityisesti mitään sokeripitoista. Hedelmä tai pari päivässä ei ole mikään ongelma ja sen sijaan voi halutessaan syödä kasviksia.

Sepä se, monetkaan ei ymmärrä.

Sokeriksi tajutaan vain lisätty sokeri. Surullista.

Jotkut ovat jopa sitä mieltä, että hedelmäsokeri ei ole sokeria, koska se on hedelmässä.

Hedelmäsokeri on pahinta maksalle. Mutta asiantuntijoiden mukaan se ei ole haitallista, kun hedelmiä on kohtuullinen määrä. Koska hedelmissä on myös kuitua, joka on kaikille ja myös diabeetikoille hyvin tärkeää mm. suolistobakteereiden vuoksi.

Sokeri ei ole koskaan tärkeää diabeetikolle.

Kyllä sokeroituva /hiilihydraattipitoinen ravinto on valkuaisaineen kanssa ravinnon perusta.niistä koostuu enerkiaravinto.

Älä nyt viitsi :)

Nyt kerro että mitä on se ihmisen energiaravinto mielestäsi?

Vierailija
49/111 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole ikinä katsonut kaupan mysliin sokerimääriä? Niissähän voi olla yhtä paljon sokeria kuin karkissa. Vähäsokerinen mysli on aina kalliimpaa kuin runsassokerinen mysli.

Myslit kannattaa jättää syömättä. Varsinkin, jos on 2tyypin diabeetikko.

Vierailija
50/111 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihominen rasvasta johtaa diabetekseen myös

Ei se ole vain sokru

Vain sokeri aiheuttaa 2tyypin diabetesta. Rasva ei nosta verensokeria.

LIika rasva muuttuu maksassa sokeriksi huom!

Höpö höpö, se on liika proteiini.

Vierailija
51/111 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hiilihydraatit muuttuvat elimistössä sokeriksi ja 90% 2 tyypin diabeetikoista on ylipainoisia:

https://www.apu.fi/kysymykset/kakkostyypin-diabetes-ja-ruokavalio-hiili…

Vierailija
52/111 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että hedelmäsokerikin on vaarallista? Samalla logiikalla kiellätte lapsilta ksylitoli purukumin ja -pastillit. Ksylitoli on nimittäin alkoholi! Raskaana olevat muistaa myös tämän.

Hedelmäsokeri aiheuttaa rasvamaksaa, joten ei se haitatonta ole.

Ksylitoli ei mitenkään tarpeellista ole. Ruuanjälkeisen happohyökkäyksen saa aisoihin palalla juustoa, mikä onkin parempi vaihtoehto.

Vierailija
53/111 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain alkavan kakkos diabetekseni remissioon siirtymällä vhh:lle. Nykyään makrot menee näin: hh 33g, proteiinia 66g ja rasvaa niin paljon kuin maistuu eli 120-150g päivässä. Kaksi ateriaa päivässä, ei välipaloja, pätkäpaasto 16:8. Kahvia ja teetä ilman maitoa/makeutusta. Vettä. Alkoholia muutama annos vuodessa, kun on todella hyvä syy, eli lähinnä joku juhla jossa kilistellään.

Vierailija
54/111 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli raskaudiabetes hiljattain ja olen katsonut kaikki diabeetikkojen ruokavalio-ohjeet läpi. Ei kyllä todellakaan suositella korkeasokerisia ruokia tai sokerista ruokavaliota ylipäätään. Hedelmissä ja marjoosda tosiaankin on sokeria, mutta niissä on vitamiineja ja kuituja, jotka ovat ihmiselle välttämättömiä. Ei pidä tuijottaa vain pelkkää sokeria vaan miettiä ruoka-aineen kokonaisravintoarvoa.

Vierailija
55/111 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä noudata niitä ohjeita, jos ei tunnu hyvälle. Voit nipistää hiilihydraatteja ja vaihtaa esim. sokerijugurtin maustamattomaan+marjoihin, hedelmät pois, perunan tilalle muita vihanneksia, riisin tummaan ja syödä sitäkin pienempiä annoksia, leipä pois ja tilalle vaikka munakas jne. Aika helposti saa vähennettyä hiilareita esim. 100 grammaan päivässä.

Vierailija
56/111 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa esidiabeetikoista saisi sokerinsa jopa pysyvästi kohdilleen kun pistäisi kuntoon kalorit, liikunnan ja alkoholinkäytön, kalorit siis hieman vajaalle niin että tulisi 5% painonpudotusta pitkällä aikavälillä. 

Vierailija
57/111 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuli raskaudiabetes hiljattain ja olen katsonut kaikki diabeetikkojen ruokavalio-ohjeet läpi. Ei kyllä todellakaan suositella korkeasokerisia ruokia tai sokerista ruokavaliota ylipäätään. Hedelmissä ja marjoosda tosiaankin on sokeria, mutta niissä on vitamiineja ja kuituja, jotka ovat ihmiselle välttämättömiä. Ei pidä tuijottaa vain pelkkää sokeria vaan miettiä ruoka-aineen kokonaisravintoarvoa.

Kyllä suositellaan sokerista ruokavaliota. 

Hedelmien sokeri ei poistu sillä, että siinä saattaa olla vitamiinia. Tämä on yleinen harha.

Vierailija
58/111 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso osa esidiabeetikoista saisi sokerinsa jopa pysyvästi kohdilleen kun pistäisi kuntoon kalorit, liikunnan ja alkoholinkäytön, kalorit siis hieman vajaalle niin että tulisi 5% painonpudotusta pitkällä aikavälillä. 

Ei suinkaan noin, vaan lopettamalla sokerin syönnin.

Vierailija
59/111 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrä on myös oleellista. Hedelmä tai pieni määrä marjoja on ok, muttei kilotolkulla kerralla tai päivittäin.

Leipä sisältää myös hirveät määrät hiilihydraattia oli kuinka kuituisaa hyvänsä.

Mulla oli kolmannessa raskaudessa radi ja jouduin kyllä laskemaan hh:t todella alas. Alemmas kuin suositeltiin. Leipää enkä mitään viljatuotteita voinut syödä yhtään, hedelmistä vain pieniä happamia kotimaisia yhden päivässä. Mansikat, mustikat pois kokonaan. Vadelmia pystyin syömään vähän. Puolukatkin mittasin ruokalusikalla.

Vierailija
60/111 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suositellaan sokerista ruokavaliota. 

Hedelmien sokeri ei poistu sillä, että siinä saattaa olla vitamiinia. Tämä on yleinen harha.

Millä ilveellä saat parista hedelmästä sokerisen ruokavalion? Yhdessä mandariinissa on 10g hiilareita. Hyvin voi diabeetikko syödä pari mandariinia tai omenaa päivässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan