Ryhmätyö - en tule kuulluksi
Te joilla on enemmän kokemusta ryhmätyöstä, miten tämmöisessä pitäisi toimia? Opiskelen ammattikorkeassa ja siellä tehdään todella paljon ryhmätöitä. Pahaksi onneksi pääsen sellaiseen ryhmään usein mukaan jossa on hieman pomottavampi opiskelijakaveri. Jos ehdotan jotain joka mielestäni sopisi työhön, hän ei ota mielipiteitäni mukaan työhön. Eli hän on se joka ns päättää työn sisällön, miten tehdään ja kuka esittää ja miten.
Monesti omat mielipiteet on sellaisia mistä myöhemmin selviää että jos ne olisi ollut mukana, olisi ryhmätyö ollut parempi. Tarkoitan että opettaja itse kertoo näistä asioista töiden esittämisen jälkeen ja minulla jää harmittamaan että vaikka kerroin nämä asiat niitä ei otettu työhön mukaan.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ryhmätyöt pitäisi tehdä niin että opettaja nimeää jonkun joka ottaa vetovastuun. Silloin kukaan ei voisi ottaa tuota asemaa itselleen omin päin.
Ja sittenkö opettaja valvoisi, että aikuisista ihmisistä koostuva ryhmä omalla ajallaan mahdollisesti kodeistaan käsin työskennellessä noudattaa tätä työnjakoa? Tuleeko noudattamattomuudesta rangaistus? Jos niin millainen?
Vierailija kirjoitti:
Ryhmätyöt on ns työelämätaitoja. Omaa ammatillista osaamista on opeteltava argumentoimaan. Joskus töissäkin täytyy osata puolustaa ja argumentoida omia näkemyksiä. Riitelemättä.
Minusta on omien kokemusteni mukaan outoa, että avoimessa AMK:ssa ei opettaja korostanut ryhmätyön olevan kokonaisuus, jossa jokaisen pitää ottaa vetovastuuta ja johtajuutta jollain saralla. Aluksi sovitaan, että millä saralla kukin sitten on se johtaja. Vasta sitten aletaan tehdä. AMK:ssa voi käydä niin, että neljä odottaa että yksi tekisi koko työn tai ryhmässä voi joku kuvitella olevansa pomo eikä uusia asioita oppimassa sosiaalisen kanssakäymisen ohessa.
Olen avoimessa AMK:ssa tavannut tapauksia, jotka eivät suostu vastaamaan opiskeluajan ulkopuolella ryhmätyötä koskevaan kysymykseeni, joka on asiallinen ja liittyy aiheeseen.
Avoimessa yliopistossa jaettu johtajuus on melkein kaikilla kursseilla perusolettamus ja sen vuoksi opettaja vielä korostaa, että jos joku aikoo siipeillä eikä osallistu konkreettisesti ryhmätyöhön niin koko ryhmä saa hylätyn arvosanan riippumatta henkilökohtaisista arvosanoista. Ilman hyväksyttyä ryhmätyötä ei saa arvosanaa kurssista.
Tuon tiedostaen porukka sitten tosiaankin toimii jaetun johtajuuden mallilla ja on muutenkin aktiivisempaa ja ei tyrmää uusia ajatuksia. Siipeilijöitä ei hyväksytä. Kaikki diagnoosit ovat ok kunhan luonteessa ei ole vikaa. Yhteydenpito toimii ja toisten kanssa ollaan tekemisissä työn puitteissa muinakin kuin lukujärjestyksen määrääminä aikoina. Niitä, jotka eivät vastaa ja ovat muutenkin nokka pystyssä, katsotaan kieroon mutta yritetään hammasta purren sietää.
Olen kyllä sitä mieltä, että minulle on sattunut huono tuuri avoimessa AMK:ssa ja siellä on ollut huonokäytöksisempiä ihmisiä. Mielestäni on ikävää, etteivät he usein suostu kahdenkeskiseen keskusteluun koskien ikävää käyttäytymistä. Muualla tuollainen kuuromykän teeskentely on omituista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa antaisin pomottajan tehdä kaiken haluamallaan tavalla ja jäisin ite vaan roikkumaan vapaamatkustajaks ryhmätyöhön minimieffortilla :D
Ei niillä numeroilla oo mitään väliä eikä kukaan niitä työnhaussa kysele.
T. aiemmin kympin tyttö
Ryhmätöiden tarkoitus on oppia nimenomaan tekemään töitä ryhmänä. Yksi tehtävän osa voi olla itsensä ja ryhmäkavereidensa arviointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ryhmätyöt pitäisi tehdä niin että opettaja nimeää jonkun joka ottaa vetovastuun. Silloin kukaan ei voisi ottaa tuota asemaa itselleen omin päin.
Ja sittenkö opettaja valvoisi, että aikuisista ihmisistä koostuva ryhmä omalla ajallaan mahdollisesti kodeistaan käsin työskennellessä noudattaa tätä työnjakoa? Tuleeko noudattamattomuudesta rangaistus? Jos niin millainen?
Miksi AMK:ssa ei jaeta työn vetovastuita kaikkien ryhmän jäsenten kesken? Ei nykyajan työelämä ole sitä, että on yksi pomo ja hän komentaa terottamaan kynän jne jne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa antaisin pomottajan tehdä kaiken haluamallaan tavalla ja jäisin ite vaan roikkumaan vapaamatkustajaks ryhmätyöhön minimieffortilla :D
T. aiemmin kympin tyttö
Ryhmätöiden tarkoitus on oppia nimenomaan tekemään töitä ryhmänä. Yksi tehtävän osa voi olla itsensä ja ryhmäkavereidensa arviointi.
Harvoin ainakaan yliopistossa näin. En ole itse koskaan törmännyt. Työ tehdään ohjeiden mukaisesti ja sen sisältö arvioidaan. Ryhmän sisäinen työnjako ja dynamiikka on epäoleellista. Kyllä korkeakouluopiskelija on jo saanut mahdollisuuden oppia ryhmätyötaitoja aiemmissa opinnoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
En uskalla sanoa tälle pomottajalle mitään, ollaan hyvin eriluontoisia. Hänelle ei tuota minkäänlaisia vaikeuksia ilmoittaa ryhmän edessä että ajatukseni eivät kelpaa. Ei auta kuin koettaa vältellä, on vaan käynyt niin huono tuuri että olen samaan ryhmään aina joutunut.
Ryhmätyöt on ihan jostain syvältä, en ymmärrä miten tätä suositaan niin paljon. Siinä mielessä harmittaa että nyt jo kahdesta tehtävästä on saanut huonon numeron ja jos taas itse olisin tehnyt työn kokonaan, olisin saanut paremman numeron.
Ap
Pyydä pomottaja perustelemaan väitteensä. Mieluiten myös kirjallisesti vaikka ihan ranskalaisilla viivoilla ja lähettämään se sähköpostina sinulle, muille ja opettajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi AMK:ssa ei jaeta työn vetovastuita kaikkien ryhmän jäsenten kesken? Ei nykyajan työelämä ole sitä, että on yksi pomo ja hän komentaa terottamaan kynän jne jne!
Miten niin ei jaeta? Eiköhän ryhmätyön tarkoitus nimenomaan ole tuo vetovastuun jakaminen, mutta se ei ole opettajan tehtävä, vaan ryhmän sisäisesti sovittava asia. Toki mätiä omenoita voi mahtua joukkoon, joko sellaisia jotka eivät tee mitään tai sellaisia, jotka päsmäröivät kaikessa.
Ota sitä takaapäin niskasta kiinni, paina naama pulpettiin ja huuda NYTSAATANANLORTTOKUUNTELET!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhmätyöt ilman asetettuja työnjakoja vahvistaa kunkin luontaisia taipumuksia (myötäilijöitä, pomottajia jne..) kuten tässä AP:n tilanteessakin. Kun ylhäältä annettaisiin ryhmätyöhön selkeämmät roolit (opettaja esim. nimeää ryhmästä sen kuka päättää miten ja mistä kulmasta jokin työ tehdään) niin silloin kukin pääsee/joutuu työskentelemään myös siinä roolissa mihin ei luontaisesti ajautuisi.
Tätä tietysti valvotaan ihan täsmälleen samalla tavalla kuin mitä tahansa ryhmätyötä. Sehän olisi vielä helpompaa jos ryhmän vetovastuussa olevalla on suunnitelma siitä kuka ryhmässä tekee mitäkin ja mistä näkökulmasta. Tämän suunnitelman voi sitten antaa opettajalle työn valmistumisen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivuuttaako tämä pomottaja myös muiden ryhmäläisten ideat, vai vain sinun? Miten muut toimivat ja reagoivat näissä tilanteissa?
Hän sivuuttaa eniten minun mielipiteitäni, mutta myös toistenkin. Ei siinä oikein kukaan uskalla puhua mitään tai ehdottaa mitään, kaikki odottavat hänen toimintaansa. Olen itseasiassa ollut ainoa joka on ollut hänen lisäkseen äänessä. En osaa sitä selittää kunnolla, hän jotenkin jäädyttää muut passiiviseksi eikä kukaan uskalla puhua mitään.
Kannattaa avata se suu kuitenkin. Ei nimittäin tule toista mahdollisuutta eikä parannella työtä myöhemmin. Tietenkin henkisesti laiskat ovat mieluiten haastamatta ja ajattelevat kelluvansa jotenkin maaliin.
Vierailija kirjoitti:
Sano ääneen open kuullen että ryhmätyö ei ole sitä että muiden osuudet sivuutetaan
Haluaisin olla kärpäsenä katossa tässä tilanteessa!
" Viitsisitkö sä kuunnella muitakin, kun tämä on ryhmätyö". Sano vaikka noin.
Muistan, kun opiskelin tietotekniikka teknillisessä yliopistossa. Meillä 90% kursseilla sai itse valita ryhmän...paitsi siis tietenkin naisopiskelijat, joita oli muutenkin vähän. Meidät aina jaettiin jokaiseen ryhmään yksittäin. Kurssien pitäjien perustelu oli se, että miesopiskelijat, joista moni oli viettänyt elämästään pidemmän ajan tietokoneen ja miespuolisten henkilöiden kanssa kuin meidän naisten kanssa, että he saavat naisseuraa ja tutustuvat naisiin. Tästä on aikaa reilu viitisen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhmätyöt ilman asetettuja työnjakoja vahvistaa kunkin luontaisia taipumuksia (myötäilijöitä, pomottajia jne..) kuten tässä AP:n tilanteessakin. Kun ylhäältä annettaisiin ryhmätyöhön selkeämmät roolit (opettaja esim. nimeää ryhmästä sen kuka päättää miten ja mistä kulmasta jokin työ tehdään) niin silloin kukin pääsee/joutuu työskentelemään myös siinä roolissa mihin ei luontaisesti ajautuisi.
Tätä tietysti valvotaan ihan täsmälleen samalla tavalla kuin mitä tahansa ryhmätyötä. Sehän olisi vielä helpompaa jos ryhmän vetovastuussa olevalla on suunnitelma siitä kuka ryhmässä tekee mitäkin ja mistä näkökulmasta. Tämän suunnitelman voi sitten antaa opettajalle työn valmistumisen yhteydessä.
Miksi se sitten olisi ryhmätyö, jos jokaiselle olisi annettu tietty tehtävä etukäteen? Mihin ryhmää tarvitaan? Sama kuin tekisi ihan vain yksilönä sen tietyn osuuden.
Puhun nyt yliopistokokemuksesta, en tiedä amk-opiskelusta mitään, mutta oletan, että ei radikaaleja poikkeamia. Mitä tahansa ryhmätyötä ei kyllä valvota yhtään millään tavalla. Jossain vaiheessa kurssia annetaan ohjeistus ja deadline. Ainoa asia mitä kurssin vetäjä yleensä valvoo, on se, että työ palautetaan ajallaan. Edes ryhmäjako ei usein ole vetäjällä tiedossa ennen kuin työ palautetaan ja siinä on tekijöiden nimet.
Meillä oli moni suoraan lukiosta eli harvalla oli mitään oikeita johtamisen osaamista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. aiemmin kympin tyttö
Harvoin ainakaan yliopistossa näin. En ole itse koskaan törmännyt. Työ tehdään ohjeiden mukaisesti ja sen sisältö arvioidaan. Ryhmän sisäinen työnjako ja dynamiikka on epäoleellista. Kyllä korkeakouluopiskelija on jo saanut mahdollisuuden oppia ryhmätyötaitoja aiemmissa opinnoissaan.
Kyllä ainakin minulla on kahdella kurssilla ollut tuo arviointi ja siinä on pitänyt löytää jokaiselta ryhmän jäseneltä jotain, jota voi parantaa ja jotain, joka on niin hyvää että samaa toivoo myös itselleen. Sen lisäksi itsearviointi samalla tavalla tehden. Toki itsearviointiin tulee väkisinkin henkilökohtaisempaa tekstiä kun kirjoittaa omista heikkouksistaan ja vahvuuksistaan.
Sitä ei avattu missään, että kuinka muut opiskelijat ovat arvioineet minua.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti työ pitäisi jakaa osiin ja jokainen saisi tehdä oman osuutensa. Sen jälkeen työtä voisi muokata kokonaisuutena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivuuttaako tämä pomottaja myös muiden ryhmäläisten ideat, vai vain sinun? Miten muut toimivat ja reagoivat näissä tilanteissa?
Hän sivuuttaa eniten minun mielipiteitäni, mutta myös toistenkin. Ei siinä oikein kukaan uskalla puhua mitään tai ehdottaa mitään, kaikki odottavat hänen toimintaansa. Olen itseasiassa ollut ainoa joka on ollut hänen lisäkseen äänessä. En osaa sitä selittää kunnolla, hän jotenkin jäädyttää muut passiiviseksi eikä kukaan uskalla puhua mitään.
Kannattaa avata se suu kuitenkin. Ei nimittäin tule toista mahdollisuutta eikä parannella työtä myöhemmin. Tietenkin henkisesti laiskat ovat mieluiten haastamatta ja ajattelevat kelluvansa jotenkin maaliin.
Oot ihan oikeassa. On myös omaa epävarmuutta kun jollain tasolla tuntuu että jopa pelkään häntä.
Viime viikolla purettiin ryhmätyötä jossa just kävi kuvailemani tilanne. Olimme ryhmässä jota veti pomottaja, muut olivat kolme hiljaista tyttöä jotka eivät juuri uskaltaneet puhua mitään. Työn aikana koetin tuoda esille omia mielipiteitä mitkä olisivat hyviä töissä, toiset istuivat hiljaa eivätkä kommentoineet mitään, pomottaja teilasi kaikki ajatukseni tyyliin: "no ei nyt tässä tätä haeta, ei tuota voi laittaa jne"
Jotenkin itsekin kutistuin ja tunsin todella suurta epävarmuutta vaikka toisaalta tiesin että ajatukset olivat hyviä. Sittenhän juuri ne ideat ja ajatukset olisivat olleet niitä jotka olisi olleet hyvät työssä. Että harmitti ja jopa itketti.
En vaan osaa pitää puoliani ja jotenkin tämä ihminen saa mut todella epävarmaksi pelkällä katseella.
Näitä pomottajia löytyy ja valitettavan usein heistä tulee myös työelämän pomoja, koska osaavat pitää itsestään meteliä, vaikka monella muulla olisi parempi substanssi osaaminen ja kommunikointitaidot.
Olen myös kokenut tuon, että omat ehdotukset ryhmätyön toteuttamisessa on sivuutettu täysin. Kerran kävi niin, että nokkimisjärjestyksessä suositumpi tyyppi ehdotti tismalleen samaa kuin olin ehdottanut 5 minuuttia aiemmin. Tämän tyypin ehdottamana idea oli loistava! Sentään tämä tyyppi itse mainitsi lopuksi idean olleen minun eikä hänen.
T. aiemmin kympin tyttö