Ryhmätyö - en tule kuulluksi
Te joilla on enemmän kokemusta ryhmätyöstä, miten tämmöisessä pitäisi toimia? Opiskelen ammattikorkeassa ja siellä tehdään todella paljon ryhmätöitä. Pahaksi onneksi pääsen sellaiseen ryhmään usein mukaan jossa on hieman pomottavampi opiskelijakaveri. Jos ehdotan jotain joka mielestäni sopisi työhön, hän ei ota mielipiteitäni mukaan työhön. Eli hän on se joka ns päättää työn sisällön, miten tehdään ja kuka esittää ja miten.
Monesti omat mielipiteet on sellaisia mistä myöhemmin selviää että jos ne olisi ollut mukana, olisi ryhmätyö ollut parempi. Tarkoitan että opettaja itse kertoo näistä asioista töiden esittämisen jälkeen ja minulla jää harmittamaan että vaikka kerroin nämä asiat niitä ei otettu työhön mukaan.
Kommentit (47)
Tuollainen huomiotta jättäminen on todella inhottavaa. Usein se minuakin alkaa harmittamaan. Ei siinä oikein auta muu kuin tarvittaessa jankata aiheesta tai tiukasti sanoa, että sä haluat tämän mukaan työhön. Ihan hyvin voi myös sanoa, että hei, me tehdään tätä yhdessä ja kaikkien näkemykset tulisi ottaa huomioon. Ja ei toki kannata hakeutua tuon ihmisen kanssa samaan ryhmään.
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun opiskelin tietotekniikka teknillisessä yliopistossa. Meillä 90% kursseilla sai itse valita ryhmän...paitsi siis tietenkin naisopiskelijat, joita oli muutenkin vähän. Meidät aina jaettiin jokaiseen ryhmään yksittäin. Kurssien pitäjien perustelu oli se, että miesopiskelijat, joista moni oli viettänyt elämästään pidemmän ajan tietokoneen ja miespuolisten henkilöiden kanssa kuin meidän naisten kanssa, että he saavat naisseuraa ja tutustuvat naisiin. Tästä on aikaa reilu viitisen vuotta.
Minulla pojat luulivat, että olen keinoemo ja hoidan hommat heidänkin puolestaan. Tein heti alussa selväksi, että jokainen kantaa kortensa kekoon. Vastakkaisen sukupuolen kanssa oppivat seurustelemaan vaikka bileissä. Opiskelu on opiskelua ja vapaa-aika on vapaa-aikaa.
Kurssien vetäjät pakastuivat monesti kun sanoin, etten ala miksikään äidin korvikkeeksi pojille. Eihän työpaikallakaan miespuoliset olettaneet minun olevan siskon tai äidin korvike!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivuuttaako tämä pomottaja myös muiden ryhmäläisten ideat, vai vain sinun? Miten muut toimivat ja reagoivat näissä tilanteissa?
Hän sivuuttaa eniten minun mielipiteitäni, mutta myös toistenkin. Ei siinä oikein kukaan uskalla puhua mitään tai ehdottaa mitään, kaikki odottavat hänen toimintaansa. Olen itseasiassa ollut ainoa joka on ollut hänen lisäkseen äänessä. En osaa sitä selittää kunnolla, hän jotenkin jäädyttää muut passiiviseksi eikä kukaan uskalla puhua mitään.
Kannattaa avata se suu kuitenkin. Ei nimittäin tule toista mahdollisuutta eikä parannella työtä myöhemmin. Tietenkin henkisesti laiskat ovat mieluiten haastamatta ja ajattelevat kelluvansa jotenkin maaliin.
Oot ihan oikeassa. On myös omaa epävarmuutta kun jollain tasolla tuntuu että jopa pelkään häntä.
Viime viikolla purettiin ryhmätyötä jossa just kävi kuvailemani tilanne. Olimme ryhmässä jota veti pomottaja, muut olivat kolme hiljaista tyttöä jotka eivät juuri uskaltaneet puhua mitään. Työn aikana koetin tuoda esille omia mielipiteitä mitkä olisivat hyviä töissä, toiset istuivat hiljaa eivätkä kommentoineet mitään, pomottaja teilasi kaikki ajatukseni tyyliin: "no ei nyt tässä tätä haeta, ei tuota voi laittaa jne"
Jotenkin itsekin kutistuin ja tunsin todella suurta epävarmuutta vaikka toisaalta tiesin että ajatukset olivat hyviä. Sittenhän juuri ne ideat ja ajatukset olisivat olleet niitä jotka olisi olleet hyvät työssä. Että harmitti ja jopa itketti.
En vaan osaa pitää puoliani ja jotenkin tämä ihminen saa mut todella epävarmaksi pelkällä katseella.
Ajattele, jos tehtävän jälkeen tulisi lisätehtävä ja siinä pitäisi arvioida jokaisen ryhmän jäsenen vahvuudet ja kehittämisen kohteet kannustavalla ja positiivisella tavalla. Jokainen voi ryhmätyötilanteissa mennä itseensä ja miettiä, että mitä muut kirjoittaisivat.
Hyi helvetti, onneksi ei tarvitse enää opiskella.
Ryhmätöitä tehdään sen takia että opettajat menevät siitä mistä aita on matalin. Opiskelijat eivät paljoa opi, mutta opettajilla on vähemmän työtä kun ei tarvitse arvostella niin monta tehtävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
En uskalla sanoa tälle pomottajalle mitään, ollaan hyvin eriluontoisia. Hänelle ei tuota minkäänlaisia vaikeuksia ilmoittaa ryhmän edessä että ajatukseni eivät kelpaa. Ei auta kuin koettaa vältellä, on vaan käynyt niin huono tuuri että olen samaan ryhmään aina joutunut.
Ryhmätyöt on ihan jostain syvältä, en ymmärrä miten tätä suositaan niin paljon. Siinä mielessä harmittaa että nyt jo kahdesta tehtävästä on saanut huonon numeron ja jos taas itse olisin tehnyt työn kokonaan, olisin saanut paremman numeron.
Ap
Pyydä pomottaja perustelemaan väitteensä. Mieluiten myös kirjallisesti vaikka ihan ranskalaisilla viivoilla ja lähettämään se sähköpostina sinulle, muille ja opettajalle.
Tätä koetan! Kiitos vinkistä.
Ap
Sinä et ole kenenkään kynnysmattona. Sinä olet opiskelija, jonka pitää oppia uusia asioita myös välillä muista ihmisistäkin. Sama koskee kanssaopiskelijoitasi.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita että teet yksin jos et saa muuta ryhmää
Tämä tuskin toimii missään. Meillä ei ainakaan yliopistolla voi valita omia ryhmiään, saati että tekisi yksin. Ryhmätyöt on niin hemmetin piinaavia ja aikaa vieviä kun käy töissä samalla. Omalla kohdalla eteen on kyllä osunut ennemmin tilanteita joissa kukaan ei haluaisi tehdä oikein mitään ja yleensä kaksi tyyppiä kymmenestä ilmestyy vasta työn palautuspäivänä kyselemään jotain ja tunkemaan nimeään työhön.
Tätä koetan! Kiitos vinkistä.
Ap